EPROM - eigen midi intrument bouwen

Natural_Demon

Stamgast
Lid sinds
29 Maart 2005
Berichten
237
Locatie
South
hey, een vraagje.
heeft iemand verstand van eproms?

wat kun je allemaal met een eprom.

ik zou namelijk zef een midi intrument willen bouwen.

maar om midi note on/off en dergelijke berichten to ontvangen moet je toch een soort besturing systeem bouwen of niet?
midi note on/ message omzetten en voltages?

is de eprom een soort startdisk voor je aperatuur? of kan een eprom zelf al funcioneren als cpu?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7504873043&fromMakeTrack=true

is dit genoeg om eprom te kunnen branden?

waar moet ik beginnen met zoeken om zoiets voor elkaar te krijgen.
ik zal uiteraar eerst de pcb's van trevor gaan bestuderen zodra ze binnen zijn.


groeten,

demon
 
zo'n pic chip lijkt me wel wat.
heeft iemand er ervaring mee?
 
Een EEPROM is gewoon een stuk geheugen. Wat jij wilt is iets met microcontrollers, of PIC's.
Veel microcontrollers hebben een EPROM nodig waarin het uit te voeren programma staat, maar er zijn ook genoeg varianten waar het geheugen erbij in zit. De PIC heeft dat ook.

Een leuke programmer voor zowel microcontrollers, PICS maar ook EPROMS is te vinden op http://www.willem.org/

Dat ucapps ding is een leuk project rond de SID chip, maar als je een echte beginner bent, zou ik de MonoVoice proberen, ook rond een SID.
De originele site hiervan (Buchi's page) werkt niet meer, maar hier vind je de programmacode.
 
Laatst gewijzigd:
Eproms worden steeds minder gebruikt, de nieuwere generatie microcontrollers hebben voldoende intern flash geheugen om het programma op te slaan. Het voordeel hiervan is dat er minder externe componenten nodig zijn en meestal kunnen ze ook nog in system geprogrammeerd worden, hierdoor hoeft niet steeds de chip uit een voetje gehaald te worden, programmeren en weer terug steken(Bij eproms ook nog wissen met uv licht voordat je opnieuw kan programmeren). Dat werkt aanzienlijk sneller bij het ontwikkelen van nieuwe software. De PIC controllers hebben die functie ook. Een goede in system programmer is te vinden bij http://www.lancos.com/prog.html suffe naam maar het werkt goed, alleen bij grote lappen flash is het wat traag. Ik ben niet zo'n fan van de PIC microcontrollers, ik vind de datasheets niet heel duidelijk en overzichtelijk en de instructieset is ook niet heel efficient. Ik werk bijna alleen maar met Atmel AVR controllers. Meer over deze controllers is te vinden op www.avrfreaks.com . Er staat ook een klein stukje over MIDI en de AVR controllers.
Maar wat wil je eigenlijk, zelf een midi instrument ontwikkelen of een bestaand ding bouwen?
 
Origineel geplaatst door Natural_Demon
zo'n pic chip lijkt me wel wat.
heeft iemand er ervaring mee?

Zo'n PIC microcontroller is redelijk eenvoudig. Je kan dat met (een soort van) assembler programmeren. Als het gewoon een microcontroller moet zijn, zal zo'n PIC wel ruim voldoene zijn. Er zijn zelfs al PIC's met ingebouwd EEPROM (en ik dacht dat het ook mogelijk was om er zelfs C code in te stoempen).

Ik ben zelf een ind. elektronica, en heb tijdes labo's al veel met PIC controllerkens geklooit en dat ging wel best goed.
 
Origineel geplaatst door kefkekeyser
Zo'n PIC microcontroller is redelijk eenvoudig. Je kan dat met (een soort van) assembler programmeren. Als het gewoon een microcontroller moet zijn, zal zo'n PIC wel ruim voldoene zijn. Er zijn zelfs al PIC's met ingebouwd EEPROM (en ik dacht dat het ook mogelijk was om er zelfs C code in te stoempen).

Ik ben zelf een ind. elektronica, en heb tijdes labo's al veel met PIC controllerkens geklooit en dat ging wel best goed.

als je in assembly kan programmeren is dit idd wel ok, maar je moet dan wel alle instructies goed kennen. ik denk dat je het beste in een hogere programmeertaal kan programmeren zoals C of C++ en dan een geschikte compiler zoeken voor die pic. of je hebt al de juiste source code dan kan je hem idd gelijk in de pic branden.
 
ja, ik ben geintreseerd in pic controller, nadat ik een uitvoerige speur toch gedaan had.

maar ik zit dan nog met een probleem.
hoe maak ik een schema, waar die pic in gebruikt wordt.
zodat ik midi berichten kan ontvangen en bewerken.

om te leren zou ik graag iets willen bouwen met een pic.

iets wat midi berichten ontvang een weergeeft op een simple lcd display.

iemand hier ervaring mee en dat graag zou willen delen met mij?

ik zit nu net die 909 cloon te bouwen van trevor.
eens kijken waat ik daarvan kan leren.

:P
 
Origineel geplaatst door Natural_Demon
ja, ik ben geintreseerd in pic controller, nadat ik een uitvoerige speur toch gedaan had.
...........
iets wat midi berichten ontvang een weergeeft op een simple lcd display.

iemand hier ervaring mee en dat graag zou willen delen met mij?
...........
:P

Van de uCapps.de site, reeds eerder genoemd: http://www.ucapps.de/midimon.html
Let op, het is een site met frames, dus je krijgt nu alleen de pagina zonder menu aan de rechterkant. Kom je binnen op de hoofd site is het het derde project van onder in het menu: MBHP Projects

Doet precies wat je wilt!

Suc6!
 
Back
Top