Goede koptelefoon voor iPod én monitoring

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Lid sinds
31 augustus 2004
Berichten
225
Locatie
Leiden
Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom. Ik zoek in de eerste plaats een goede koptelefoon voor mijn iPod. Die oordopjes zijn geinig, maar ik mis vooral een goede bas weergave. Daarbij is mijn Sony koptelefoon die ik thuis gebruik niet echt geschikt als monitor koptelefoon. Hij klinkt wel aardig, maar de bassen zijn niet mooi en hij klinkt erg onrustig.

Dus ik dacht dat het mooi zou zijn als ik deze twee wensen kan combineren in één koptelefoon! Is wel lastig natuurlijk omdat het aan veel eisen moet voldoen:

- niet te zwaar
- compact (liefts opvouwbaar)
- comfortabel
- natuurlijke geluidsweergave
- goede bas!

De rest geloof ik wel, wordt een kwestie van luisteren denk ik. Zelf zat ik al te denken aan een Bose TriPort koptelefoon. Deze staat hoog aangeschreven in de Apple store, maar ik weet niet of ie heel geschikt is als monitor koptelefoon.
Ook vraag ik me af of het slim is om juist een open of gesloten koptelefoon te nemen. Open is relaxter, maar gesloten is juist weer lekker in de trein. Heeft niet iedereen last van me en heb ik geen last van die klagende mensen! ;)

Voor de duidelijkheid, ik heb er een euro of 200 voor over, misschien meer als het echt de moeite waard is. Maar ik ben thuis nog niet heel lang bezig met produceren, dus ben niet super kritisch over de geluidskwaliteit.
Enne, voor ik naar de search wordt verwezen. Hebbik al gedaan, veel goeie tips, maar niets over een die ik ook voor onderweg zou kunnen gebruiken.

Bedankt alvast! :)
 
sony fontopia huppeldepup 70
dat schijnt een erg goede te zijn en portable.
sehnheisser minidopjes zijn ook niet slecht.

maar voor het echte werk heb je toch monitoren nodig vrees ik....
 
Hoe zouden dit soort in-ear gevalletjes zijn? Beter dan het standaard 9.95 euro werk, denk ik...

c2h1cmUtZTI1MDA1MDAxMDBmZmZhY2Q=.jpg


Shure E-2 - s et in-ear monitors met perfecte passing en afsluiting van de gehoorgang. Levert een veel rijkere sound dan veel andere systemen.

Kosten: rond de 100 euro.

Voordeel is natuurlijk de compactheid en het 'gesloten principe'.
Aan de andere kant twijfel ik over de basweergave (daar lijk je me toch een groter membraam, of hoe heet dat, voor nodig te hebben?)
 
Ik las pas geleden een zeer goede openingspost over oordopjes op gathering.tweakers.nl:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1004722///

Ik heb trouwens zelf sennheiser mx300 dopjes. Zijn wel lichtgewicht en komt aardig geluid uit. Alleen mis ik toch wel een fatsoenlijke bas. Ze zijn kwetsbaar (dunne koortjes ook) en zitten niet comfortabel (vallen snel uit je oor, kussentjes raak je direct kwijt). Maar ja. Voor die prijs :)
 
Origineel geplaatst door virkaz
sony fontopia huppeldepup 70
dat schijnt een erg goede te zijn en portable.
sehnheisser minidopjes zijn ook niet slecht.

maar voor het echte werk heb je toch monitoren nodig vrees ik....

Ah, bedankt, zal vanavond ff naar die Sony's kijken. Neem dan gelijk Sehnheisser mee, die was ik helemaal vergeten (stom!)

Enne, ik heb thuis een setje actieve KRK's staan hoor, dat zit wel snor. ;) Ik gebruik die koptelefoon ook als ik niet veel herrie kan maken thuis.
Voordeel is natuurlijk de compactheid en het 'gesloten principe'.
Aan de andere kant twijfel ik over de basweergave (daar lijk je me toch een groter membraam, of hoe heet dat, voor nodig te hebben?)
Wat een bizarre dingen, moeten die helemaal je oren in? Enne dat probleem met een te klein membraan heb je met een gewone koptelefoon toch ook al in vergelijking met gewone speakers? Maar deze lijken me verder niet heel relaxed om thuis te gebruiken ;)
 
Hmm, hier de site van Shure zelf: http://www.shure.com/earphones/eseries_e2c.asp
Staan ook een aantal lovende reviews bij (maar ja, niet-lovende reviews zou ik er zelf ook weglaten... :D)

Persoonlijk lijken het me wel handige dingen, ook omdat ze je oren goed afsluiten zodat er geen herrie van buiten doorheen komt (bijv. in metro, bus, trein etc.).
Heb die noise-cancelling dingen van Bose wel eens op gehad, maar die vind ik dan weer minder handig voor dagelijks gebruik (te groot & kwetsbaar)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Hmm, hier de site van Shure zelf: http://www.shure.com/earphones/eseries_e2c.asp
Staan ook een aantal lovende reviews bij (maar ja, niet-lovende reviews zou ik er zelf ook weglaten... :D)

Persoonlijk lijken het me wel handige dingen, ook omdat ze je oren goed afsluiten zodat er geen herrie van buiten doorheen komt (bijv. in metro, bus, trein etc.).
Heb die noise-cancelling dingen van Bose wel eens op gehad, maar die vind ik dan weer minder handig voor dagelijks gebruik (te groot & kwetsbaar)
Ja, ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik ga vanavond alsnog kijken bij mediamarkt e.d. of ik er een paar kan proberen. Het zou mooi zijn als ik beide wensen in één apparaat kan combineren. Maar als dat lastig wordt ga ik voor oordopjes.

Waar zou ik die shure dopjes kunnen kopen trouwens?
 
ik heb zelf Sony fontopia MDR-EX71 in-ears ...... je moet wel ff wennen maar daarna is het genieten geblazen....vooral de bas klinkt zo strak en gedefinieerd....wel oppassen dat je je oren niet beschadigd.......... wat wel jammer is dat de rubbertjes er een beetje makkelijk af kunnen glijden als je niet oppast.....

maar of die fontopia ook voor monitoring geschikt is.....kweetnie.......dan zou ik denk ik eerder voor een Sennheiser HD25 gaan
 
Origineel geplaatst door Opa Bokma
Waar zou ik die shure dopjes kunnen kopen trouwens?

Music Store Koeln, Feedback, Thomann
(m'n standaard rijtje, dus).
Lijkt me sterk dat ze die hebben bij de Mediamarkt, trouwens. Maar wie weet... :)

En eh... uitproberen? Als *koper* zou ik zo'n ding - dat eerst in iemand anders lichaamsopening bivakkeerde - niet zomaar in mijn eigen oortjes stoppen... gatverrrr! :r
 
Re: Goede koptelefoon voor iPod én monitoring

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom. Ik zoek in de eerste plaats een goede koptelefoon voor mijn iPod. Die oordopjes zijn geinig, maar ik mis vooral een goede bas weergave. Daarbij is mijn Sony koptelefoon die ik thuis gebruik niet echt geschikt als monitor koptelefoon. Hij klinkt wel aardig, maar de bassen zijn niet mooi en hij klinkt erg onrustig.

Dus ik dacht dat het mooi zou zijn als ik deze twee wensen kan combineren in één koptelefoon! Is wel lastig natuurlijk omdat het aan veel eisen moet voldoen:

- niet te zwaar
- compact (liefts opvouwbaar)
- comfortabel
- natuurlijke geluidsweergave
- goede bas!

Shure E3. Ik heb ze zelf .. en voor slechts 199 Euro heb jij ook een set!
 
Kat Yidaki,

Klinkt dat dan ook echt goed? Minimaal zo ok, als bijv een koptelefoon? (sony mdv-500 bijv.)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Music Store Koeln, Feedback, Thomann
(m'n standaard rijtje, dus).
Lijkt me sterk dat ze die hebben bij de Mediamarkt, trouwens. Maar wie weet... :)

En eh... uitproberen? Als *koper* zou ik zo'n ding - dat eerst in iemand anders lichaamsopening bivakkeerde - niet zomaar in mijn eigen oortjes stoppen... gatverrrr! :r

Haha, nee niet die dopjes uitproberen, maar een andere koptelefoon! :D Gatver idd, ik vind mijn eigen oordopjes soms al ranzig! ;)

Ik ga wel ff een rondje doen in de stad hiero, gelijk ff die Sennheisers proberen (nee, niet de dopjes :P). Als dat niet lukt ga ik online kijken...

Bedankt tot nu toe allemaal!
 
Voor commentaar over de E2:

Thread

't lijkt me niet prettig om ze "walkman vervanger" te gebruiken. Je sluit je wel erg af van je omgeving, en ik denk dat ze gaan irriteren als je ze langer dan twee uur in je oren houdt. Het geluid is beter dan van veel van de tegen het oor oordopjes maar haalt het niet bij m'n DT-990/770 hoofdtelefoon.
 
Origineel geplaatst door maxdox
Kat Yidaki,

Klinkt dat dan ook echt goed? Minimaal zo ok, als bijv een koptelefoon? (sony mdv-500 bijv.)

Ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan, maar vind ze gewoon heel goed klinken. De bassen zijn strak, maar niet overdreven hard zoals op die Sony's. Ze sluiten ook heel goed buitengeluiden af, want het zijn in principe in-ear monitors
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Voor commentaar over de E2:

Thread

't lijkt me niet prettig om ze "walkman vervanger" te gebruiken. Je sluit je wel erg af van je omgeving, en ik denk dat ze gaan irriteren als je ze langer dan twee uur in je oren houdt.

Dat is gewoon een kwestie van wennen. Ik gebruik de harde plastic oordoppen bij mijn Shure en kan ze gerust een paar uur inhouden. Ik ben oordoppen gewend van het spelen in lawaaierige bands, vandaar.
 
Als je 200 euro wilt uitgeven, waarom dan niet gewoon voor 30 euro een sennheiser PMX60 voor buiten (of een philips nektelefoon, daar zijn ook een paar héle prettige modellen van) en voor de resterende 170 euro een koptelefoon voor thuis? Ik vind het een beetje onzinnig om een vreselijk dure koptelefoon buiten te gebruiken...
 
Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Als je 200 euro wilt uitgeven, waarom dan niet gewoon voor 30 euro een sennheiser PMX60 voor buiten (of een philips nektelefoon, daar zijn ook een paar h�le prettige modellen van) en voor de resterende 170 euro een koptelefoon voor thuis? Ik vind het een beetje onzinnig om een vreselijk dure koptelefoon buiten te gebruiken...

Ik heb een paar van die goedkopere oortelefoons (van Sony en van KOSS) en het verschil is immens. Ik ben die goedkopere dingen na een half uur helemaal zat, omdat het geluid zo wordt vervormd. Die Shure dingen zijn veel makkelijker voor het gehoor.
 
Ik gebruik normaal altijd m'n Sennheiser HD25 met m'n iPod. Super geluid, zit perfect, en is onverwoestbaar. Ik gebruik de mijne al jaren, dag in dag uit, en ze zijn nog als nieuw.

Op het moment zit ik in Laos, en speciaal voor m'n reis had ik 'n setje van die Sony in-ear dingen gekocht, die helemaal je oor in gaan. Superlicht, maar met verbazingwekkend prettig geluid. Alleen jammer dat ze tijdens mijn eerste busrit in Vietnam achter een stoel bleven haken en gelijk een kant ermee kapte. Mono klinken ze lang niet zo lekker als stereo.

Als geld geen rol speelde had ik voor op reis wel zo'n fijn setje Shure in-ears aangeschaft, vooral omdat ze hier in de bus soms loeihard de Aziatische versie van Frans Bauer opzetten. Alleen als ik die Shures binnen 2 dagen gesloopt had, dan had ik nog veel harder gebaald. Achteraf had ik gewoon m'n trouwe Sennheiser mee moeten sjouwen - desnoods met 'n reserve-snoertje.
 
Back
Top