Roland MKS-20 volume slider

RetroMan

Ingeburgerd
Lid sinds
27 februari 2005
Berichten
25
Locatie
Omg. Breda
Dag mensen,

Ben sinds 1 uur eigenaar van een als "defect" verkochte Roland MKS-20 module.

Alles lijkt te werken, behalve de volume slider. Het uitgangsvolume van de module wijzigt door het bewegen van de slider niet. Als ik geen noten speel en de slider beweeg, hoor ik niets; als ik de slider beweeg tijdens het spelen van wat noten dan hoor ik door de noten heen wat gekraak, maar geen verandering in volume. Ik heb zowel de output-jacks aan de achterzijde, als de koptelefoonuitgang aan de voorzijde geprobeerd. Ik weet zeker dat de volumeslider op deze outputs effect moet hebben.

Het uitgangssignaal is ruim voldoende (de module lijkt 100% uit te sturen, als het ware alsof het volume helemaal open staat) maar klinkt bij hogere velocity licht vervormd. Ik heb al wel gelezen dat dat ook aan de MKS-20 zelf kan liggen en dus niet het gevolg is van de defecte volumeslider.

De slider zelf voelt "degelijk" aan, in eerste instantie heb ik niet het vermoeden dat de schuifpotentiometer zelf kapot is. Ik heb het met een beetje kontaktreiniger geprobeerd maar dat heeft geen effect.

Wie weet waar ik het zoeken moet?
 
Hi,

Ik denk dat het toch wel degelijk de slider is.
Waarschijnlijk zit er een flinke lading vuil in.
Dit kun je niet weghalen door contactspray. Niet gebruiken dus, het middel is erger dan de kwaal.
De slider is uitelkaar te halen maar dan moet deze eerst worden verwijderd van het boardje waar ie op zit vastgesoldeerd.
Vervangen door een nieuwe verdient de voorkeur natuurlijk.
Ik weet niet of deze nog leverbaar zijn maar heel mischien heb ik ze nog wel liggen.

Kijk maar of je wat met deze info kunt.

Greetz,

Mike Philco
 
Hoi,

Bedankt voor het meedenken. De MKS is zonet geopereerd. In die bak zit een relais om de audio de eerste 2 seconden na inschakelen van de outputs af te halen. Dat relais was 'gaar'. Da's inmiddels gefixed, waardoor ik nu nog zekerder denk te weten dat de slider in orde is.

Wat is nu namelijk het geval?

Als ik een stereo kopptelefoon voorin de MKS stop, noten speel en met de slider beweeg, kan ik perfect en kraakvrij 1 van de 2 kanalen regelen. Met andere woorden: Het linkerkanaal reageert perfect op de sliderbeweging, het rechterkanaal verandert totaal niet van volume en blijft op hetzelfde nivo doorspelen!

Kan het zijn dat er hier of daar een DC regelaartje naar de galemiezen is?

Of is dit common behaviour bij gebruik van een stereo koptelefoon?

Benieuwd!
 
Het zou kunnen zijn dat de massa van de slider los zit, dat kan een losse soldeer verbinding zijn of als de slider op een aparte print zit dan kan het ook kabelbreuk zijn. Het resultaat is dan wel gekraak maar je kan dan niet het volume regelen.
 
Hoi Twiki,

Dat heb ik inmiddels nagekeken. Blijkt niet het geval te zijn.

Wie nog meer suggesties?

Is er iemand met een MKS-20 die mij kan vertellen wat normaal gesproken het effect van de volumeslider op de hoofdtelefoonuitgang met daarop aangesloten een stereo hoofdtelefoon moet zijn?

Moeten dan inderdaad allebei de kanalen (links en rechts) te regelen zijn?
 
Dat zou ik wel willen maar mijn volume slider doet het ook niet meer.
Hij is schoon, heb de boel open gehad maar ik heb nog niet op soldeerfouten gechecked...

Ga ik ook eens doen. Bij een tweede MKS20 vervormd een kanaal, zowel over de hoofdtelefoon als over de normale outputs...
 
Hey P-Five,

Dat is dus PRECIES wat ik in 1e instantie ook had!

Da's dus vrijwel zeker dezelfde storing. Bij mij verdween de vervorming door het relais schoon te maken, maar nog steeds kan ik maar 1 kanaal regelen...

Nog meer MKS-2- bezitters hier?
 
Origineel geplaatst door RetroMan
Hey P-Five,

Dat is dus PRECIES wat ik in 1e instantie ook had!

Da's dus vrijwel zeker dezelfde storing. Bij mij verdween de vervorming door het relais schoon te maken, maar nog steeds kan ik maar 1 kanaal regelen...

Nog meer MKS-2- bezitters hier?

Hey Retro,

Waar zit dat relais??? Ik ga ervan uit dat het een eind VCA is die stoort. Er zitten een aantal CEM 3360 VCA's in... maar als ik een relais kan schoonmaken... dan probeer ik dat eerst.
 
Hoi,

Met de MKS-20 op zijn kop en het frontpaneel naar je toe zit het relais links "uit het midden", achterin. Zo'n beetje onder de linkerhoek van de output-PCB.

Kwestie van kapje eraf klikken en met een schroevendraaiertje de contactjes schoonkrabben en wellicht iets naar elkaar toebuigen.

Rest nog steeds mijn brandende vraag: *HOE* hoort de MKS-20 te "reageren" als je er aan de voorzijde een stereo-hoofdtelefoon in steekt en met de volumeslider beweegt? Het *lijkt* mij dat voor beide kanalen het volume naar 0 geregeld moet kunnen worden, maar dit wil ik graag 100% zeker weten en het liefst horen van een MKS-20 bezitter.

Voor hetzelfde geld zoek ik me een breuk naar een fout die er niet is....

Die VCA's, zijn die nog goed verkrijgbaar?
 
Ik zal straks even mijn tweede MKS20 tevoorschijn halen en het nakijken voor je...
 
En de uitslag is:

Ja, de volume slider werkt ook op het volume van de koptelefoon. Op beide kanalen tegelijk.
 
Fijn, dat pakt daar gewoon even zijn 2e MKS-20... alsof het niks is;-)
 
Die CEM 3360 VCA's (er zal er dan wel 1 van kapot zijn, of in ieder geval de aansturing ervan), zijn die nog een beetje "in de buurt" verkrijgbaar?
 
Graag gedaan ;)

probeer Senso: http://www.vintageplanet.nl

Er zitten 5 CEM 3360 in de MKS20. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Zodra ik even tijd/geld heb breng ik mijn MKS20 - en nog wat ander ziek spul - naar een techneut ;)
 
Back
Top