[TECH] Solina String Ensemble

P-Five

gearhead
Lid sinds
17 november 2002
Berichten
751
Locatie
Utrecht
Hoi,

Omdat Leo over mijn zolder begon ben ik eens aan een voorjaarscontrole begonnen.
Wat mij bij de Solina String Ensemble opviel was de ruis als ik de modulatie aanzet.
Net of je naar een 78-toerenplaat zit te luisteren.

Is dit normaal en hoort het bij de charme van het apparaat of is er iets aan de hand...???

Het is versie I, van Solina zonder leds in de knopjes en met modulatie aan/uit-toets.

Alvast dank,
P
 
Ach, dat hoort bij de charme. Mijn Eminentje 310 ruist ook lekker, vooral met het pedaal helemaal open.
Chorus zorgt natuurlijk ook altijd voor een berg ruis...

Maar als je denkt dat het té erg is... maar dan es een opname en laat wat horen?
 
Mijn Solina String Ensemble ruist ook veel. Dus ik vrees dat het normaal is. De ruis neemt inderdaad aanzienlijk toe als de modulatie aangezet wordt.
 
Ruis

Ruis

Wees niet bang,

Dat is normaal bij deze apparaten.
De allereerste versie met gewone drukschakelaars had emmertjesgeheugens van het type ORB-33. (Rond 8-pins IC)
Deze ruisen als een idioot maar je hebt een heel vol geluid.
De tweede generatie (ook met drukschakelaars) maakte gebruik van de TCA-350Z. (Dualinline 8 pins IC).
Deze ruisen iets minder maar je hebt wel het volle geluid van de eerste versie. (Een verbetering dus)
De derde versie (Met leds achter de drukknopjes) maakte gebruik van de TDA1008 (meen ik mij te herinneren).
Dit is een compleet ander recept en klnkt dus ook helemaal niet meer als de eerste of tweede versie.
Het elektronisch schema van de eerste en tweede versie is bijna identiek.
De derde wijkt op alle manieren af en klinkt nergens naar als je hem vergelijkt met de eerste of de tweede versie.

Greetz,

Mike Philco :doei:
 
Re: Ruis

Re: Ruis

Origineel geplaatst door Mike Philco
De derde wijkt op alle manieren af en klinkt nergens naar als je hem vergelijkt met de eerste of de tweede versie.

Greetz,

Mike Philco :doei:

Dit komt omdat eminent in die tijd financieel problemen had en oude voorraden op ging maken om daar omzet mee te maken. Van alles en nog wat werd in Solina String Ensembles gestopt om maar van de voorraad af te komen. :)
 
Back
Top