tb303 tuning

mecanoiz

Stamgast
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
468
ok weer 303 vraag van mij:
hoe kan je dat ding in godsnaam intern stemmen ? (dus niet met de tune knop) 8D
Ergens een guide op internet of iemand die weet hoe het moet.
Ik heb drie relevante pots gevonden in de tb (tune / width / cv) maar ik krijg de intervallen nooit perfect (althans niet op het gehoor). Waar en wat moet ik meten / weten ?
 
roland.TB-303.schem-6-right-150dpi.jpg

meer info : http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TB-303/
 
Re: tb303 tuning

Origineel geplaatst door mecanoiz
ok weer 303 vraag van mij:
hoe kan je dat ding in godsnaam intern stemmen ? (dus niet met de tune knop) 8D
Ergens een guide op internet of iemand die weet hoe het moet.
Ik heb drie relevante pots gevonden in de tb (tune / width / cv) maar ik krijg de intervallen nooit perfect (althans niet op het gehoor). Waar en wat moet ik meten / weten ?

De CV pot is om de uitgang van de DA-converter op 1 Volt per oktaaf af te stellen. Hier heb je een multimeter voor nodig. Met de Tune en Width pots regel je de VCO van de 303. Met de Tune regel je de basistoon en met de Width de interval tussen de noten. Het leuke is, dat deze 2 pots elkaar beinvloeden. :) Op zich kun je dit op je gehoor wel doen, hoewel een tuner hiervoor ook handig is. Mocht je er niet uitkomen, dan wil ik je 303 eventueel wel voor je tunen, ik heb het wel vaker gedaan.
 
hej mecanoiz,

als je die tb303 niet meer WIL verkopen dan kun je dat ook even mailen, ipv gewoon nix meer te laten horen :( ik ben je al een paar weken aan het proberen te mailen en pb'en en ik krijg maar geen antwoord. oh ja 1 "dat mailtje van jou is niet doorgekomen" :confused: .sorry dat dat zo moet dan
 
@panic
ik ben nog wat patterns aan't overzetten.
Daarbij merkte ik dat m'n oude tb ook niet zou goed gestemd is als mij nieuwe.
Ik mag hem toch wel zo optimaal mogelijk verkopen? De din sync heb ik ook perfect gefixt.
Als het zo dringend is stuur dan es een pbtje ipv openbaar te zeiken? no offense hoor.
Ik zit niet ieder uur van de dag op m'n computer te synthforummen enzo... Daarvoor heb ik momenteel helemaal geen tijd voor en ja misschien duurt het dan wat langer.
En ja ik heb in totaal maar één mailtje ontvangen

Anyways mensen bedankt voor tips, ik was hier al een tijdje naar op zoek ik kon met google echt niks vinden.
 
Back
Top