51 volt phantom power????

EDP

elke dag pannekoeken
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
4.484
Locatie
Roffa
hi

ik ben bezig met het bouwen van een mic preamp. opzich werkt nu alles. ben alleen nog even bezig om het geheel te voor zien van een phantom power. ik heb dus 2 aparte voedingen gemaakt. eentje voor de pre amp en eentje die 48volt levert voor de phantom power.

alles gesoldeerd. en getest. de pre amp wordt prima van zijn 24 volt voorzien. maar de phantom voeding levert precies 51 volt.

ik vraag me af of dat echt kwaad kan voor dat ik er een 1000€+ mic aan hang.

wie owie weet het?
 
weet niemand dit of zo?

ik heb toch even hulp hierbij nodig.
 
is de fantoom voedingspanning gestabiliseerd? Als dat niet zo is dan kan het zijn dat de spanning een beetje inzakt zodra je de voeding belast. Je kan es in de datasheet van je microfoon kijken hoeveel stroom ie verbruikt, dan ff met de wet van ohm uitrekenen wat voor belasting dat is. Even een weerstand van ongeveer de berekende waarde aan de fantoomvoeding hangen en opnieuw de spanning meten. Verder lijkt het me niet heel zorgelijk is een afwijking van ongeveer 5%, maar ik kan me voorstellen met een mic van flink wat euro's......
 
ik heb ergens ooit gelezen dat phantoom 48 +/- 3 V mag zijn
51 valt dat net binnen de specs.
 
zit de hele dag al in de baas zijn tijd het internet af te zoeken. smmige sites zeggen idd ga niet hoger dan 48. maar de meesten komen meer in de richting van dit verhaal

Most contemporary condenser mics will work with phantom power voltages from 9 to 54 VDC. These mics include an internal power regulator that makes the mic operate successfully at whatever voltage you give it.

maar toch heb ik liever een supply dat gewoon ongeveer 48 levert een klein beetje minder(+/_<1v) is ok. maar 3 volt vind ik denk ik net iets te veel.
 
op de site van neumann staat overigens dat het plus minus vier volt mag zijn.
 
Kun je de fabrikant van je mic niet mailen? Die moeten dat soort dingen wel weten, toch?
 
ja dat zo kunnen in het geval van neumann is per mic te vinden wat ie max mag hebben. maar het moet een standaard pre amp worden. niet voor een specifieke mic.
 
Is dit een optie ? 33V Zener diode en een 7815 Spanningsregelaar. twee 100 nano C-tjes en klaar 48Volt en stabiel.
 

Attachments

  • 48v.jpg
    48v.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 73
Origineel geplaatst door renema
Is dit een optie ? 33V Zener diode en een 7815 Spanningsregelaar. twee 100 nano C-tjes en klaar 48Volt en stabiel.



Of een 7848 haha. Helaas bestaat ie niet. Zou wel makkelijk zijn. Mischien een mailtje sturen naar Silicon Valley? :)
 
Origineel geplaatst door renema
Is dit een optie ? 33V Zener diode en een 7815 Spanningsregelaar. twee 100 nano C-tjes en klaar 48Volt en stabiel.

kan je dit een klein beetje toelichten. dit gewoon achter het circuit dat ik al heb? lijkt me wel een goed idee dit eigenlijk
 
Deze schakeling sluit ja inderdaad aan op het einde van de lijn. Bij de 78xx sluit je het linker pootje aan op de uitgang van de bestaande voeding, het middelste op de massa (0v) en de rechter is de gestabiliseerde uitgang.
 
Wanneer je de 78xx voor je op tafel legt (pootjes naar je toe en het bevestigingsstripje van je af gericht) is de linkerpoot de ingang, midden is massa en rechts is uit. Aan de middelste poot zet je de zener vast. Een zener heeft 2 kanten. De kant die gemerkt is met een dikke streep (of zoiets) soldeer je vast aan de middelste poot van de 78xx.
Aan de linkerpoot soldeer je nu de plus-uitgang van je huidige voeding EN een pootje van de 100 nano condensator (Ceramische C-tjes hebben vaak lekker lange aansluitpoten)
Aan de rechterpoot komt nu de nieuwe plus-uitgang te zitten. Dit wordt je nieuwe "fantoom voeding". En op de rechter poot soldeer je ook een 100 nano C-tje.

Hier aangekomen zijn er nog drie pootjes "los". 2 pootjes van de c-tjes, en een uiteinde van de Zener, die kant ZONDER de dikke streep. Deze drie draadjes draaj je in elkaar, soldeert ze vast en bevestigd deze aan de MIN van je huidige voeding. En klaar is kees.

Waarschuwing.1.. misschien is het wel bekend, maar wanneer je stabilisator ic's op de bovenstaande wijze gebruikt mag je NOOIT het metaal van de stabilisator in contact laten komen met het metaal van het kastje waar je het inbouwt.
Waarschuwing.2.. bij één microfoon zal de schakeling zo wel werken, bij meerdere microfoons zou ik de temperatuur van de 78xx even in de gaten houden, hij kan warm worden en misschien moet er een koel elementje op. Zolang je hem beet kunt pakken zonder dat je vingers gaan sissen is het wel ok. (max 45 graden C. meen ik me te herinneren)
Waarschuwing.3.. nooit meer dan 1 ampere afnemen (desnoods zekeren in de plus lijn) Dat is de maximale stroom die een 78xx aankan.

Bij het aanschaffen van de 7815 vragen naar "7815 in TO220 behuizing" (Dat is dat platte ding met drie pootjes) ze zijn namelijk ook leverbaar in TO3 behuizing (de vorm van een eind transistor zoals deze in zwaardere versterkers zit) maar deze is "moeilijker" aan te sluiten.
Wanneer dit onduidelijk is; gewoon vragen.

Succes

Sicco
 
Ik heb net even gekeken op conrad. Zo'n TO220 versie kost 1,20 Euro.

Er zijn trouwens ook versie's tot 3A voor een paar centen meer. Let er inderdaad wel op dat hij niet te warm wordt :duivels:
 
ok bedankt!

deze componenten heb ik hier nog wel liggen.

ik had trouwens eerst heel netje 48v eruit. alleen ik had(ik had het echt vier keer gecontrolleerd :) , maar toch niet goed genoeg.) een condensator verkeerd omgezet.dus toen heb ik ik een aantal dingen moeten vervangen en daar had ik niet precies dezelfde types gebruikt. het werkt prima alleen dus 3 volt te veel.

ik ga het toch eerst denk ik even met de orginele componeten weer proberen. ik heb namelijk geen extra koelblokje meer over. of is het toch verstandiger om toch deze gestabiliseerde versie te doen?
 
Als je toch nieuwe onderdelen moet halen, kun je het schema'tje ook gelijk bouwen. Kost ca. 2 euro

Voorkomen is beter dan genezen :geslaagd:
 
Back
Top