resonantiefrequentie door opstelling, wat is de oorzaak

lafurieetlafoi

Stamgast
Lid sinds
13 januari 2003
Berichten
134
Locatie
Delft
ik ben net verhuisd en heb nu een grotere kamer om mijn spulletjes in kwijt te kunnen, zie plaatje, met becijfering hieronder in de tekst. ik heb juist een mooie opstelling bedacht: mijn luidsprekers, de zwarte blokjes in de tekening, B&W DM601 S3, op stands (zelf gemaakt, volledig dood, mdf met zand opgevuld) staan met hun rug naar de muur op 50 cm (b.) afstand van deze muur. de linker staat redelijk in de hoek (ook zo'n 50cm vanaf de zijmuur), de andere vrij in het midden van de muur die zo'n 5 meter lang is. ik zit zelf recht voor de luidsprekers op een afstand van 1,25m (c.).
de muur achter mij zit op een afstand van 4,60 (a.) vanaf de drivers van de luidsprekers. de luidsprekers zelf staan dus op stands, met het centrum van de woofer op 1,25 vanaf de grond. de totale kamerhoogte is 2,45. de speakers hebben de basreflexpoort aan de voorkant.

nu het probleem: ik heb een enorme resonantiepiek op 136 Hz, precies op de plek waar ik zit, en met enorm bedoel ik een veelvoud van volume in verhouding met omliggende frequenties. hier heb ik eerder nooit last van gehad, dus mijn speakers zijn het niet. dit zal dus aan de opstelling liggen. de golflengte bij 136 Hz is 2,5m. wat zorgt hier het meest voor de resonantiepiek vraag ik mij nu af. het veranderen van hoogte van de speakers ligt het meest voor de hand omdat dat precies een halve golflengte is tussen plafond of vloer en woofer, maar dit maakt geen verschil. beide speakers hebben een even grote mate van resonantie, dus de hoek kan het ook niet zijn. er zijn geen meubelen in de buurt die meeresoneren. heeft iemand een helder idee? ik ga morgen even het een en ander heen en weer schuiven, voornamelijk in het horizontale vlak, maar misschien dat iemand hier al eerder van zo'n dergelijk probleem gehoord heeft op zo'n relatief lage frequentie.
 
hm, plaatje weg, nog eens proberen.
 

Attachments

  • kamer.gif
    kamer.gif
    2,5 KB · Bekeken: 101
ja nou .. ik zou eerst beginnen om het symetrisch op te stellen .. met verschillende afstanden van reflecterende muren blijf je problemen houden met phazes .


je zou een absorber kunnen proberen op 1/4 golflengte daar waar die 130 hz het hardste is .

wees trouwens blij dat het boven de 100 hz is anders is het veeeel lastiger om te verhelpen
 
Ik heb last van exact hetzelfde probleem (behalve dan dat mijn kamer wel gewoon symetrisch is ingericht).
Een enorme baspiek op iets van 134 Hz, wat exact correspondeert met de hoogte van mijn plafond.

Nou is mijn studiootje vrij "kaatserig" (vrij kale wanden, marmeren vloer, betonnen plafond met spachtelputz), dus ga je al gauw denken aan het leggen van vloerkleden en het plakken van schuim... maar naar ik begrijp heeft dempen op zulke lage frequenties eigenlijk amper zin.

Het zal dus een basstrap oplossing moeten worden, of iets van een resonator... allebei niet echt een fraaie oplossing, om over goedkoop maar niet te spreken...

Dus: als er iemand is met een betere suggestie: ik hoor het graag!
 
René

René

Ik zou proberen eerst iets aan de plaatsing te doen:

De algemene "uitgangspunten" ken je wel neem ik aan: houd afstand tot achterwand en zijwanden voor beide speakers gelijk. Afhankelijk van de speaker óf dichtbij de achterwand (meestal kan je dan met een dipswitch het laag een paar dB verzwakken), óf royaal vrijstaand (ca. 1 meter), wat vanwege het stereobeeld en diepte de voorkeur heeft. Een perfecte driehoek van ca. 3 bij 3 meter (voor nearfields) is een goed uitgangspunt. Speakers (uiteraard) op oorhoogte, uitgaande van het vlak tussen de tweeter en woofer in. Geen spullen valkbij zetten die reflecties kunnen veroorzaken.

Wat ik zelf heb gedaan en tot nu redelijke resultaten mee heb behaald:

Zet op 1 luidspreker een (muziek)signaal. Doe je ogen dicht (op je luisterplek) en draai een paar keer een rondje. Wijs daarna (met nog steeds de ogen dicht) met je vinger naar de richting waar je denkt dat het geluid vandaan komt. Als het goed is wijs je naar je speaker. maar helaas is mijn ervaring dat het meestal niet goed is... Zit je in de goede richting, dan kan je de tweede speaker plaatsen volgens de algemene uitgangspunten. Doe met deze speaker hetzelfde ritueel. Dit kan even duren, maar het loont de moeite. Op deze manier is het mogelijk om de best mogelijk plek voor je speakers te vinden (je hebt immers geen akoestisch geoptimaliseerde ruimte tot je beschikking). Een perfecte opstelling zul je echter nooit vinden. Wel de "minst slechte".

Vervolgens een beetje demping: als de speakers op hun beste plek staan ga je zitten op je luisterplek (sweet spot) en markeer deze plek. terwijl je zit, laat je iemand met een spiegeltje langs de wanden gaan. Overal waar JIJ vanuit je luisterplek je speakers IN HET SPIEGELTJE ziet, plak je een stuk dempingsmateriaal. Niet te groot, ca. 50 x 50 cm is voldoende. En vergeet niet het plafond. Niet teveel dempen, anders krijg je een heel onnatuurlijk geluid.

Als er nog een resonantie hoorbaar overblijft (wat zeer waarschijnlijk is): die zul je dus helaas op ieder octaaf weer terugvinden. Echter, hoe hoger de frequentie, hoe zachter de amplitude. (room modes). Je zou dan een grafische equalizer kunnen overwegen.
 
zoals je al verteld helpt schuimrubber nix , thelpt alleen een beetje tegen hoog gekaats. Als je zeker weet dat het plafond vloer de staande golf veroorzaakt kun je overwegen om op een 1/4 e golflengte van het probleemgebied een rigid fibre glass plaat aan het plafond hangen . dit helpt 100 %


plafond .

1/4 golflente onder het plafond ( lucht ) een 60 cm in dit geval .. je heb dan minder head room :) maar je zit tog ..

glass fibre plaat 45 kg/m3 is het beste .

en onder de glass fibre plaat een geperforeerde hardboard bed plaat .
 
Als je de opstelling verandert heb je al kans dat die piek eruit haalt, probleem is wel dat je dan een andere
piek kunt veroorzaken!

Daarom moet je eerst wat berekeningen maken om de juiste beslissing te kunnen nemen, voordat je de boel
gaat verbouwen.

Ga daarvoor naar deze site veel veeeeeel veel leesplezier!
http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/asctrap.htm
Tip: word niet te kritiisch!
 
dank voor de antwoorden. ik heb nu de achterwand opgebroken (dat was voorheen een spiegelglad gestucte muur) door er een kast tegen aan te zetten. dit scheelde al een factor 3. als ik nu ook nog de monitors in hoogte varieer raak ik het bijna helemaal kwijt, en dat vind ik al voldoende.
 
Back
Top