opnemen met cubase midi to wave

marco1981

Ingeburgerd
Lid sinds
30 december 2004
Berichten
25
Locatie
Born
:confused:

hallo,

intro: roland xp10, en cubase sx, creative live (geen geld op dit moment voor een betere :) en usb midikabel rom i/o

ik zit met een probleem: ik wil midi naar wave converteren...Nou heb ik gelezen dat het gaat wanneer ik een nieuw audio spoor aanmaak en deze de midi spoor laat opnemen tijdens het afspelen. dit heb ik gedaan maar er zit een vertraging in het opgenomen wave signaal.. Kan dit aan de soundcard liggen of heb ik toch ergens een verkeerde instelling.

ik vind het ook raar dat ik niet rechtstreeks een midi spoor om kan zetten naar een wav bestand met cubase, of is dit wel mogelijk????

asta la pasta

marco
 
Beste Marco,

Voordat wij je kunnen helpen is het denk ik verstandig dat je je verdiept in de materie.
De vraag "ik wil midi naar wave converteren" is vergelijkbaar met een vraag als "ik wil brood naar kaas converteren"..

Dus..... zoek eens met de zoekfunctie van dit forum, pak google.nl erbij of koop een boek over midi, audio, etc.

Succes
 
hy

volgens mij is dat niet zo een probleem, die latency
jij wil 1 midi kanaal omzetten naar wave
neem gewoon dat ene spoor op die audiotrack op, de latency is overal hetzelfde
zet nu het midi en het audio spoor boven mekaar ,zoom in en leg de twee sporen gelijk
en weg is latency.
als je dit spoor voor spoor doet, zet je al je miditracks om in wavetracks
of het nut heeft , kun je zelf bepalen , iedereen doet het anders


midi is niet hetzelfde als wave,maar de verschillen zijn niet zo groot
de bestanden wel

latency is bij midi en de pc vrij normaal

greetz turtel:erm: 8~
 
Re: opnemen met cubase midi to wave

Origineel geplaatst door marco1981

ik vind het ook raar dat ik niet rechtstreeks een midi spoor om kan zetten naar een wav bestand met cubase, of is dit wel mogelijk????

Gelukkig wel! Ik zou zeggen pak de handleiding erbij en zoek op de term Export. Suc6!
 
Toppie

iedereen super bedankt voor de snelle reactie,

enik gebruik cubase sinds 2 weekjes, ik moet me het nog eigen maken....:)
 
Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Origineel geplaatst door André Pascal
Gelukkig wel! Ik zou zeggen pak de handleiding erbij en zoek op de term Export. Suc6!

Dit gaat echter alleen als je als instrument voor deze MIDI track een VSTi gebruikt. Als je een externe hardware synth gebruikt, en je hebt het in MIDI opgenomen, krijg je het nooit naar audio zonder het gewoon (solo) als MIDI af te spelen en gelijktijdig als audio via je geluidskaart weer op te nemen.

Export audio werkt alleen bij (.wav) audio en VSTi (en ReWire).
 
Re: Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Re: Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Origineel geplaatst door arnomusicman
Dit gaat echter alleen als je als instrument voor deze MIDI track een VSTi gebruikt. Als je een externe hardware synth gebruikt, en je hebt het in MIDI opgenomen, krijg je het nooit naar audio zonder het gewoon (solo) als MIDI af te spelen en gelijktijdig als audio via je geluidskaart weer op te nemen.

Export audio werkt alleen bij (.wav) audio en VSTi (en ReWire).

Bij mij gaat exporteren van externe audio/midi bronnen prima. Uiteraard moet je de input kanalen goed hebben staan en je moet een realtime export doen. Als je die 2 voorwaarden in acht neemt, kun je elke externe midi bron (of audio bron) omzetten naar een wav-file.:)

Dus export audio werkt alleen bij (.wav) audio en VSTi (en ReWire)..... maar ook bij externe midi bronnen
 
Re: Re: Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Re: Re: Re: Re: opnemen met cubase midi to wave

Origineel geplaatst door André Pascal
Bij mij gaat exporteren van externe audio/midi bronnen prima. Uiteraard moet je de input kanalen goed hebben staan en je moet een realtime export doen. Als je die 2 voorwaarden in acht neemt, kun je elke externe midi bron (of audio bron) omzetten naar een wav-file.:)

Dus export audio werkt alleen bij (.wav) audio en VSTi (en ReWire)..... maar ook bij externe midi bronnen

Realtime export??? Van externe synths??? Maar je synth moet dan zeker wel aan staan??? :confused:
Het kan eraan liggen dat ik SX3 nog niet heb.........................=(
Misschien een nieuwe functie die ik niet ken, maar wel heel mooi is. Kan ik dan ook zonder op play te moeten klikken mijn externe FX verwerken in mijn audio zolang de instellingen op mijn mixer maar goed staan (en de apparaten aan zijn)?

Maakt me erg nieuwsgierig, maar toch kan ik het me nauwelijks voorstellen. Kun je een screendumpje of het citaat uit de pdf manual meesturen André?
 
Origineel geplaatst door arnomusicman
Realtime export??? Van externe synths??? Maar je synth moet dan zeker wel aan staan??? :confused:

Deze functie is ook al beschikbaar in SX2. Van SX1 kan ik het mij niet herinderen, daar heb ik er nooit gebruik van gemaakt. En uiteraard moet je Synth aanstaan. Belangrijkste verschil bij een export met alleen audio en vsti tracks, dat de export net zo lang duurt als de track time is. In principe wordt je track dus gewoon afgespeelt en alle externe bronnen "opgenomen".


Het kan eraan liggen dat ik SX3 nog niet heb.........................=(
Misschien een nieuwe functie die ik niet ken, maar wel heel mooi is. Kan ik dan ook zonder op play te moeten klikken mijn externe FX verwerken in mijn audio zolang de instellingen op mijn mixer maar goed staan (en de apparaten aan zijn)?

Dus ook in SX2 is deze mogelijkheid al aanwezig. En ja, externe FX wordt gewoon megenomen in de audio track, want in principe word dus de audio van externe bronnen op genomen. Bij SX3 is het zelfs nog veel mooier geworden mbt externe FX. Die kun je gaan gebruiken als ware het een VSTfx source!
 
Origineel geplaatst door André Pascal
Deze functie is ook al beschikbaar in SX2. Van SX1 kan ik het mij niet herinderen, daar heb ik er nooit gebruik van gemaakt. En uiteraard moet je Synth aanstaan. Belangrijkste verschil bij een export met alleen audio en vsti tracks, dat de export net zo lang duurt als de track time is. In principe wordt je track dus gewoon afgespeelt en alle externe bronnen "opgenomen".




Dus ook in SX2 is deze mogelijkheid al aanwezig. En ja, externe FX wordt gewoon megenomen in de audio track, want in principe word dus de audio van externe bronnen op genomen. Bij SX3 is het zelfs nog veel mooier geworden mbt externe FX. Die kun je gaan gebruiken als ware het een VSTfx source!

Hay

Andre waar zit die realtime export functie bij sx
kan alleen maar export audiomixdown , midi file ,omf, selected tracks en tempo track vinden in mijn menu
en werkt dat dan ook bij meerdere externe synths tegelijk

ik zal er wel overheen kijken


greetz turtel
:Z
 
Ok....even een plaatje dan!
 

Attachments

  • realtime export.jpg
    realtime export.jpg
    68,4 KB · Bekeken: 85
Wat ik niet snap is dat je een XP10 en een Creative hebt maar toch SX gebruikt.
Waarom zou je zo'n duur pakket kopen als je weinig gear hebt?
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat ik niet snap is dat je een XP10 en een Creative hebt maar toch SX gebruikt.
Waarom zou je zo'n duur pakket kopen als je weinig gear hebt?

Ik weet dat de vraag niet voor mij is bedoeld, maar wat dacht je van gebruik van VSTi's en VSTfx? Daarvoor heb je toch helemaal niet veel hardware nodig? Ik gebruik ook nauwelijks hardware, maar das toch geen reden om niet met SX te werken??? Er gaat nix boven een virtuele studio!!!
 
Wat dacht je anders van Cubase SE?
Of een gratis VSTi host van bijv Tobybear?
 
Hay

Andre bedankt ,die had ik niet gezien.
toch betweifel ik of het de goede manier is , met realtime export gaat het uitijndelijk om een totaalmix van alle tracks
en niet dat ene midi kanaal wat naar wave moet

ik gaat zeker expirimenteren met die realtime export THX

greetz turtel
 
Origineel geplaatst door turtel
Hay

Andre bedankt ,die had ik niet gezien.
toch betweifel ik of het de goede manier is , met realtime export gaat het uitijndelijk om een totaalmix van alle tracks
en niet dat ene midi kanaal wat naar wave moet

ik gaat zeker expirimenteren met die realtime export THX

greetz turtel

Dat is een kwestie van benadering. Als je alleen de midi track die wilt exporten selecteerd, dan realtime export maakt en deze in de pool zet is ook alles geregeld. Voordeel (of misschien nadee)l is dat je fx erbij kunt renderen. Maar uiteraard kun je ook gewoon de track selecteren en op record drukken om er dan een audio file van te maken. Werkt ook prima.

Groot nadeel van export is op dit moment nog (en dat is in het verleden anders geweest, maar ja....cubase schrapt wel vaker zeer bruikbare functies) dat je niet in 1 export handeling alle midi tracks naar aparte audio tracks kunt converteren. Anders was export echt een super functie geweest. Maar er zijn idd meerdere mogelijkheden om midi naar audio om te zetten.

Maar als je in 1 keer je hele track wilt renderen inclusief alle midi en audio van externe bronnen dan is dit je functie!!!!
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat dacht je anders van Cubase SE?
Of een gratis VSTi host van bijv Tobybear?

Yep Fuse, daar heb je idd gelijk in. Cubase is een pakket met een behoorlijk leercurve en vooral behoorlijk aan de prijs.
 
Origineel geplaatst door André Pascal
Maar als je in 1 keer je hele track wilt renderen inclusief alle midi en audio van externe bronnen dan is dit je functie!!!!

En de audio-outputs van je externe bronnen sluit je dan gewoon aan op de inputs van je soundcard?
Of doe je dat op je mixer via auxen??
 
Origineel geplaatst door trigg
En de audio-outputs van je externe bronnen sluit je dan gewoon aan op de inputs van je soundcard?
Of doe je dat op je mixer via auxen??

Klopt...audio outputs op de inputs van je geluidskaart, en deze inputs moet je dan hebben toegewezen in je SX project.
 
Back
Top