welke kamer

Thoraval

Ouwe rot
Lid sinds
31 mei 2003
Berichten
559
Ik ha verhuizen

wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8o)

Edoch ik krijg hoe dan ook en kleinere ruimte voor mn studio. Nou heb ik nog 2 kamers niet ingedeeld, een grote vierkante en een kleine rechthoekige. Nou weet ik weinig van acoustiek (?) en zit ik dus met de vraag welke van de twee ruimtes de studio moet worden. Ik heb ooit begrepen dat je vooral moet vermijden een vierkante ruimte te gebruiken maar tja die is in dit geval wel lekker ruim... Afein, over de invulling van de ruimte zit ik ook nog te denken, de kleine kamer wordt erg krap de vierkante pas goed.

Wat is de meest verstandige keuze en uitgaande van de verschillende type ruimtes waar moet ik mijn desk (mackie 24-8) en monitors plaatsen?
 

Attachments

  • welke.gif
    welke.gif
    5,2 KB · Bekeken: 104
Als je de grote kamer voor je studio kan gebruiken zou ik dat altijd doen; ook al is hij vierkant. Je gaat anders spijt krijgen denk ik, zeker als je veel met je muziek bezig bent! Zelfs als je alles kwijt kan in het kleine kamertje dan is een grotere werkruimte altijd prettig; een stukje ruimte schept namelijk rust en je kunt makkelijker andere mensen ontvangen mocht dit nodig zijn.

Acoustisch is er altijd wel iets aan te doen met bijvoorbeeld dempende panelen / basstraps e.d. En aangezien je helemaal vanaf scratch je kamer gaat inrichten: overweeg de mogelijkheid om je mengtafel en afluistering schuin in de hoek te plaatsen (de linkerbenedenhoek in jouw geval dus). Nadeel is dat je iets minder efficient bent qua indeling van je ruimte, maar het voordeel is dat je nauwelijks tot geen staande golven gaat krijgen. De wanden lopen immers allemaal schuin weg gezien vanuit je afluisterpositie! Behalve het plafond dan, maar ook daar zou je met panelen iets kunnen doen zonodig.

De rest van je apparatuur kun je allemaal langs de wanden links en rechts kwijt; zo kun je een goede werkomgeving creeeren.
 
Altijd kiezen voor de grotere kamer :D

...en wat hooihuis zegt, je kan altijd met hulpmiddelen je akoestiek beter krijgen.
In het andere kamertje zal het ook niet geweldig zijn. Beide kamers zijn sowieso te klein
om lage frequenties volledig tot hun recht te laten komen.

Plaats je monitors in het midden van een wand en zorg dat je evt. aan de
andere muur er tegenover wat op kan hangen indien de acoustiek slecht is.
 
zo???? :S hmzz das ook neit echt handig :X
 

Attachments

  • welke1.gif
    welke1.gif
    5,5 KB · Bekeken: 90
Origineel geplaatst door Thoraval
zo???? :S hmzz das ook neit echt handig :X

juist wel :) Heb je iig niet dat wanden parralel aan elkaar lopen met de monitoren en dus het geluid.
Overigens je schaalverhouding klopt uiteraard niet. Neem niet aan dat je bureau over de 2 meter komt in breedte van het blad? Met zo'n grote kamer is dat heel goed te doen hoor...
 
krijg ik dan niet ontzettend last van de bas die van achter uit de monitors komt en dan samenkomen in t hoekje?
 
Back
Top