Plaatsing monitoren

bluebrain

Idiots!
Lid sinds
1 mei 2004
Berichten
75
Locatie
's-Hertogenbosch
(Waarschijnlijk is dat al vaak ter sprake gekomen, maar ik kan het even niet vinden.)

Ik heb vorige week 2 Dynaudio BM6A monitoren gekocht :okdan: en ben er heeeeeeel blij mee.

In mijn studiootje heb ik ze op mij gericht geplaatst en ze staan links en rechts op mijn studiotafel in een hoek (tussen glas en linker en rechterwand). De monitoren zijn zo geplaatst dat mijn oren op de hoogte van het fysieke midden van de monitorkasten zitten.
Doordat de monitoren in de hoeken staan klinkt de bas een beetje vreemd. Het lijkt alsof de bas versterkt wordt doordat deze reflecteert in de hoeken van de ruimte. De bas klinkt dieper als je dicht bij de monitoren zit, maar als ik wat naar achteren ga zitten klinkt hij natuurlijker.

Je kan op deze monitoren de bas wat terugdraaien, maar eigenlijk wil ik dat niet, omdat ik bang ben dat het de neutraliteit van het geluid niet ten goede komt. Nu dacht ik dat het misschien zou helpen om een stuk schuim achter de monitoren in de hoeken te plaatsen zodat de reflectie minder wordt. Hebben jullie misschien tips?

Thx!
 
ja dat zal wel wat helpen. Ik zou die afstelling van die speakers wel gebruiken. Ik heb ze hier ook een tijdje op proef gehad, maar ben uiteindelijk voor andere gegaan, veel duurdere en wat eerlijker voor het afmixen van stemmen. Als hier alleen muziek gemaakt zou worden denk ik dat ik die dyn's gehouden had. Ik vond ze eerst zwaar klote, maar na het afstellen en finetunen was ik niet ontevreden. Ik zou even een cd nemen die je heel goed kent en daarmee je monitoren afstellen. paar keer testen of je mixen ook goed klinken in de auto of ergens anders. Wel raar want meestal klinkt de bas als je er echt op zit wat minder vol dan wanneer je wat verder zit. Die weerkaatsing erachter zo klein mogelijk maken is iig een goed begin
 
Gefeliciiteerd met je mooie aankoop! :mega:

Schuim help niet tegen basreflecties, de bas gaat recht door het schuim heen.
Wat jij omschrijft heb ik precies zo, en ik denk nog heel veel meer mensen hierzo. ;)

Het probleem kan ook ontstaan omdat de ruimte klein is. Ik zit hier in een ruimte van 3.5 x 2.5m en dat is eigelijk gewoon te klein... het veroorzaakt "staande golven" maw. de bas wordt op sommige plekken versterkt. Volgens mij is het enige wat hier tegen te doen is zgn. basstraps, maar da's een ingewikkeld en duur verhaal. Je speakers zo ver mogelijk weg zetten van de muren kan ook nog effect hebben, maar het probleem wordt er niet door opgelost. Ik zou gewoon daar gaan zitten waar je monitoren het beste klinken.
 
Zit er een handleding bij? In mijn speakerhandleding stonden allerlij tips over opstellen. Ik heb die dan wel compleet genegeerd, maar misschien voor een ander wel handig.
 
Origineel geplaatst door Flesje
Gefeliciiteerd met je mooie aankoop! :mega:

Schuim help niet tegen basreflecties, de bas gaat recht door het schuim heen.
Wat jij omschrijft heb ik precies zo, en ik denk nog heel veel meer mensen hierzo. ;)

Het probleem kan ook ontstaan omdat de ruimte klein is. Ik zit hier in een ruimte van 3.5 x 2.5m en dat is eigelijk gewoon te klein... het veroorzaakt "staande golven" maw. de bas wordt op sommige plekken versterkt. Volgens mij is het enige wat hier tegen te doen is zgn. basstraps, maar da's een ingewikkeld en duur verhaal. Je speakers zo ver mogelijk weg zetten van de muren kan ook nog effect hebben, maar het probleem wordt er niet door opgelost. Ik zou gewoon daar gaan zitten waar je monitoren het beste klinken.

ik heb in mijn studio toch echt basvangers staan waarmee ik niet zonder zou kunnen....
het is eigenlijk een soort fluweel wat voor een holle kast zit opgevuld met wat schuim 10 cm diep 1 bij 1 breed, zelf gemaakt. Ook heb ik recht boven me aan het plafond zo'n ding.. en naast en achter. als ik een digitale camera in handen krijg zal ik wel eens even een fotootje maken.
 
ook heb ik in de hoeken van mijn studio ronde geribbelde buig-mdf panelen/pilaren om de weerkaatsing daar ook te minimaliseren
 
je moet zowiezo je monitors een centimeter of 40 van de achterwand afplaatsen....
 
Ik heb het ook en mijn krk's staan echt bijna tegen de achtermuur en links en recht bijna in een hoek!

Dat met die bass heb ik percies zo...denk dat je jezelf er gewoon ff op moet afstellen ;)

gr,

Chris
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
ook heb ik in de hoeken van mijn studio ronde geribbelde buig-mdf panelen/pilaren om de weerkaatsing daar ook te minimaliseren

Ik zou idd graag een foto willen zien. Ik heb nog nooit van geriibbelde buig-mdf gehoord. :confused:


Yeah sure, call me a n00b! 8o)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top