Hammond X5 probleem!

Kikker

Stamgast
Lid sinds
5 augustus 2002
Berichten
199
Volgens mij is een Hammond X5 een synth dus daar komt ie dan:

Heb een paar weken terug een Hammond X5 gekocht zoals te lezen in een andere topic, maar nu heb ik sinds gister een vreemd probleempje met mijn prachtige orgel...

het bovenste keyboard maakt nauwelijks meer geluid... =(
elke drawbar werkt, alleen heel zachtjes, onderste keyboard gaat minstens 10x zo hard
de percussie werkt nog prima (zit alleen op de bovenste)

zou 'm weg kunnen brengen, maar heb momenteel geen geld en zondag een demo opname van m'n band =( =( =(

dus als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn en het is niet te ingewikkeld ben ik je eeuwig dankbaar!!

Groeten Han

edit: dacht zelf aan een zekering, heb de kap eraf gehaald, zag twee zekeringen zitten en die zagen er nog prima uit...
 
Ik heb ook een X5 en heb ervaren dat de knoppen er vies kunnen worden. Nu is het zo dat er links onder 3 schakelaars zitten om een preset geluid voor het bovenste klavier te kiezen en 1 schakelaar voor het onderste. Als je alle schakelaar uit zet, dan werken de drawbars. Het zou kunnen zijn dat die schakelaars vies zijn en dus slecht contact maken. Hierdoor zou het allemaal veel zachter kunnen klinken.

Probeer een beetje te pielen met de schakelaar. Of spuit er desnoods een zooi contact spray in. (dit kan makkelijk, het zijn logge schakelaar...die kunnen wel wat hebben)
Hopelijk lost dit je probleem op.


suces
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb ook een X5 en heb ervaren dat de knoppen er vies kunnen worden. Nu is het zo dat er links onder 3 schakelaars zitten om een preset geluid voor het bovenste klavier te kiezen en 1 schakelaar voor het onderste. Als je alle schakelaar uit zet, dan werken de drawbars. Het zou kunnen zijn dat die schakelaars vies zijn en dus slecht contact maken. Hierdoor zou het allemaal veel zachter kunnen klinken.

Probeer een beetje te pielen met de schakelaar. Of spuit er desnoods een zooi contact spray in. (dit kan makkelijk, het zijn logge schakelaar...die kunnen wel wat hebben)
Hopelijk lost dit je probleem op.


suces

bedankt voor je reactie, heb het net geprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde, hij blijft zo zacht klinken met preset of met drawbars, knoppen zijn redelijk schoon, had in het begin last dattie soms iets uitviel als ik aan de presetknoppen zat, heb ze toen schoongemaakt (zonder contactspray, wist niet zeker of dat goed was) en toen deden ze het weer prima...
 
dan is het misschien een intern contact...er zitten allemaal grote multi connectors in het ding. Misschien dat er daar eentje niet goed van is. Je kan ook nog proberen de pedalen los te koppelen. (en dus tevens het volume pedaal). Als het probleem dan opgelost is weet je tenminste zeker dat het in dat gedeelte zit en vice versa.
 
zit er percussion op?2nd 3rd?

zit er percussion op?2nd 3rd?

dan moet je die eens uitzetten en dan doet hij het weer!
Percussion kost soms wel 90% van het volume, afhankelijk van de drawbarssettings.:okdan:
 
Re: zit er percussion op?2nd 3rd?

Re: zit er percussion op?2nd 3rd?

Origineel geplaatst door VL7
dan moet je die eens uitzetten en dan doet hij het weer!
Percussion kost soms wel 90% van het volume, afhankelijk van de drawbarssettings.:okdan:

Dat is niet de bedoeling met een X5 hoor. Het klopt dat er een percussie zit op 2nd en 3rd, maar als je die aanzet, dan scheelt dat op mijn X5 echt niets in het volume van de rest van het geluid. Los daarvan....er zit een aparte volume knop op de X5 voor de percussie, dus je kan de percussie gewoon traploos mixen met de rest van het geluid...
Maar: Als je de percussie aanzet, dan neemt het "drawbar volume" niet af.

(Bij mij dus...)
 
ehhhmmm

ehhhmmm

heb ik jou in de vorige threat ook al niet gewezen op die hammondwiki site?
Daar is veel info te vinden, of bij de yahoogroups, veel input en een groot archief.
Zat net te denken dat zo'n x5 waarschijnlijk niet met echte toonwieltjes is en dan zal mijn eerder vertoonde verhaal niet opgaan.
:stupid
 
Ik kan me niet herinneren dat je me ooit op een Hammmond site gewezen hebt. Da's op zich niet erg...maar ik ben natuurlijk wel benieuwd naar die site. :D

De X5 is inderdaad een electronisch orgel. Het heeft dus geen toonwielen. Het woord "echte" (toonwielen) staat me trouwens niet aan...niet dat ik me beledigd voel...het is maar een instrument...maar een toonwiel orgel en een electronisch orgel zijn twee dingen. Als je in een Jazz/Blues band speelt is een toonwiel orgel erg gaaf. Maar aan de andere kant: voor jaren 70 psychedelica is een electronisch orgel (Farfisa/Hammond/Solina/Eminent) veel geschikter. Bands als Pink Floyd, Doors, Jarre enz enz speelden NIET op een toonwiel orgel.

Maarhe...als je toevalllig een Hammond B3 hebt liggen en die graag wilt ruilen tegen mijn X5...dan wil ik dat wel hoor :)
Dan koop ik die X5 later nog wel een keertje terug.
 
Re: Re: zit er percussion op?2nd 3rd?

Re: Re: zit er percussion op?2nd 3rd?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dat is niet de bedoeling met een X5 hoor. Het klopt dat er een percussie zit op 2nd en 3rd, maar als je die aanzet, dan scheelt dat op mijn X5 echt niets in het volume van de rest van het geluid. Los daarvan....er zit een aparte volume knop op de X5 voor de percussie, dus je kan de percussie gewoon traploos mixen met de rest van het geluid...
Maar: Als je de percussie aanzet, dan neemt het "drawbar volume" niet af.

(Bij mij dus...)

Bij mij gaat dat percussie verhaal ook niet op...
Maar die aparte volume knop voor de percussie zie ik niet??
Op hammondwiki heb ik ook al gekeken maar er is vrij weinig te vinden over de x5...

edit: wel een elctrisch schema van de x5, zal de link zo ff hier zetten misschien dat iemand er meer van snapt dan ik, lijkt me toch logisch dat allebei de klavieren door de zelfde versterkers gaan dus ik vind het echt vreemd dat de ene zachter is en de ander harder
 
Laatst gewijzigd:
ik heb me inderdaad vergist...er zit geen aparte volume knop voor percussie op de X5. Ik was in de war met het aparte "speed" knop voor percussie repeat.
 
bedankt voor alle reacties hier!!
Heb het probleem inmiddels opgelost, orgel is makkelijk los te halen, stuk of 8 schroeven eruit aan de onderkant en je klapt de bovenkant en de toetsenborden zo weg en dan heb je goed zicht op alle bedrading, en daar viel me een of ander aardedraadje op voor het bovenste keyboard die er beetje zielig los bijhing, heb 'm vastgezet en hij klinkt weer zoals het hoort!

nou heb ik een andere vraag... (jaja) is het heel moeilijk (duur) om een midi out op het orgel te maken?
kan ik d'r ook een beetje mee op m'n vst's spelen in m'n studiootje anders moet ik daar weer een keyboardje voor halen en ik vind die toetsen zo lekker spelen!
 
nou....Pink Floyd

nou....Pink Floyd

speelde wel degelijk op toonwieltjes, voor de M3 (trouwens helemaal M3 op DSOTM en wat te denken van Whiter shade of Pale van PH??).
En Genesis' Tony Banks op een M111, Focus' Thijssie van Leer (fijn dat je weer beter bent, Thijs!!!) op een B3...
Toevallig heb ik wat beelden en wel eens een dag met Thijs opgetrokken toen ik in zijn voorprogramma stond.
O ja, Emerson (ELP) heeft ook heel wat toonwieltjes afgeragd.
SUPERTRAMP/Uriah Heep, ja jeetje, eigenlijk hadden ze allemaal TOONWIELEN:biertje:
 
Re: nou....Pink Floyd

Re: nou....Pink Floyd

Origineel geplaatst door VL7
speelde wel degelijk op toonwieltjes, voor de M3 (trouwens helemaal M3 op DSOTM en wat te denken van Whiter shade of Pale van PH??).
En Genesis' Tony Banks op een M111, Focus' Thijssie van Leer (fijn dat je weer beter bent, Thijs!!!) op een B3...
Toevallig heb ik wat beelden en wel eens een dag met Thijs opgetrokken toen ik in zijn voorprogramma stond.
O ja, Emerson (ELP) heeft ook heel wat toonwieltjes afgeragd.
SUPERTRAMP/Uriah Heep, ja jeetje, eigenlijk hadden ze allemaal TOONWIELEN:biertje:

mijn orgel past achterin een suzuki alto...
heb niks aan toonwielen waar ik thuis naar kan kijken en die ik vervolgens aan niemand kan laten horen 8)
 
Back
Top