tweeter beschadigd?

FLechdrop

Stamgast
Lid sinds
20 december 2004
Berichten
371
Locatie
Amstelveen
Vandaag viel het mij plotseling op dat de tweeter van een van mijn monitors een raar gebrek vertoond waarvan eerst nog geen sprake was. Er zitten een soort vouwtjes of indeukingtjes langs de rand van de tweeter. Ik vind het vrij lastig te beschrijven en daarom heb ik maar een foto bijgevoegd (die te groot was als bijlage zodat ik nu mijn hele post opnieuw kan typen :( ).

tweeter.jpg


Nu vraag ik mij af of iemand hier mij kan vertellen hoe dit mogelijk zo gekomen kan zijn en vooral of dit mankement de betrouwbaarheid van mijn monitors aantast(en kan) :confused:

Bij voorbaat dank! :halleluja
 
Een beetje een rare vraag, maar heb je een kat? Een van mijn katten heb ik ook al eens betrapt op een poging mijn monitors te slopen. Hij zat met zijn poot al helemaal in de basspoort. Ik kan me voorstellen dat als een kat daar na een tijdje niets meer aan vind, dat hij dan de tweeter eens gaat "voelen".
 
Hehe nee ik heb geen kat. De kat van de buren sloop vroeger nog wel eens naar binnen maar die heb ik de hele winter hier nog niet gezien. Gelukkig is het ook niet helemaal erdoorheen. Maar denken jullie dat het de geluidsweergave aantast?
 
Vind het moeilijk een antwoord te geven aan de hand van de foto alleen.
Een tweeter maakt (zeker in verhouding met een woofer) een zeer kleine mechanische uitslag. Overbelasting van een tweeter zie je vaak niet aan de ophanging.
Luisteren is het enige middel om er achter te komen!
Als je wat pianomuziek hebt, is dit het beste materiaal om mee te testen, het liefst hard aangeslagen, losse akkoorden.
Hoor je een wat resonerend geluid, dan is het afgelopen met je speaker...

;{
 
Kun je iets preciezer beschrijven wat je bedoeld met een wat resonerend geluid? Een piano hoort op zich wel te resoneren heb ik het idee 8o)
Luisteren heb ik uiteraard al uitgebreid geprobeerd maar ik vind het erg lastig om uit te maken of er een verschil is tussen het geluid van de beschadigde tweeter en dat van de onbeschadigde tweeter (van de andere monitor).
Daarom vroeg ik mij af of iemand mij kon vertellen of een dergelijke beschadiging in dit specifieke deel van de tweeter in theorie de geluidsweergave zou aantasten.
Ik ben dus vooral bezorgd of ik niet zonder dat ik het door heb door mijn tweeter bedrogen word nu omdat hij bepaalde frequenties niet meer laat horen of wat dan ook :P
 
Heb je hem al open geschroefd om te kijken of er van binnen wat van te zien valt?

Een vervorming van de ophanging zou in principe de constructie trager kunnen maken of een hoorbare vervorming kunnen opleveren op hoge volumes; hou je vinger maar eens tegen de conus van een basspeaker aan; hoor je nauwelijk... Tot je hem harder zet.

Anyway; gewoon nieuwe kopen; claim bij de verzekering maar dat de kat van de buren het deed :maffia:
 
Als er iets mis is met die tweeter dan hoor je het dus echt wel he, wanneer je vergelijkt met de andere speaker.
Hoor je geen verschil, dan is er niets aan de hand.
Neverdenooitnie moet je een nieuwe tweeter gaan kopen omdat je "denkt dat er misschien iets mis mee is".
Zonde van je geld IMO.
Gewoon lekker muziek maken en niet piekeren ! :)
 
Origineel geplaatst door FLechdrop
Kun je iets preciezer beschrijven wat je bedoeld met een wat resonerend geluid?

Als de spoel van je tweeter beschadigd is door overbelasting en je zou een enkele piano noot hard aanslaan,
dan gaat het ongeveer zo :

Poooong...zzzzzz.

De release zal dan niet meer zuiver klinken. In het slechtse geval is er zelfs geen hoog meer. In dat geval is de spoel van de tweeter gewoon door gebrand.
Maar hier is duidelijk wat anders aan de hand.

Ik heb iets soortgelijk voor gehad toen bleek dat iemand met z'n vingers op de dome van de tweeter had geduwd.
Daar zaten toen ook vouwtjes in.

Nieuwe diafragma's voor mijn steengoeie (:)) monitors kosten 60 euro per stuk ... boehoehoe =(
 
maak even een foto van de tweater ik denk dat ik weet welke fabriek ze maakt . ( iets van 20 euro stuk als ik gelijk heb )


moet even wat meer zien . geef maten ook even op. Dan weet je zeker dat het weer goed is
 
Wat daar staat is een foto van de tweeter, wat bedoel je precies :confused:

Maar ik heb ondertussen besloten dat ik niks hoor wat er mis is met het geluid. Ik zit zonder geld en als er niks mis lijkt te zijn ga ik er ook niks aan doen vooralsnog. Als ik er niks van hoor maakt het ook in feite geen zak uit toch?

Maar bedankt! :doei:
 
sterker nog als je niks hoort is het kopen van monitors helemaal onzin :)
 
Back
Top