Subwoofer waar plaatsen?

Drifter

Drifting with the flow
Lid sinds
15 december 2003
Berichten
144
Locatie
Zuid Holland
Hallo synthvrienden

Ik heb gisteren een powered subwoofer aangeschaft maar weet niet direct waar ik hem plaatsen moet, mijn vraag is deze: wat is de beste plaats voor een subwoofer??? is dat A: op oorhoogte dus tussen de monitoren of B: ergens weggemoffelt op een plaats waar hij niet in de weg staat???


gaarne uw hulp.
 
Re: Subwoofer waar plaatsen?

Origineel geplaatst door Drifter
Hallo synthvrienden

Ik heb gisteren een powered subwoofer aangeschaft maar weet niet direct waar ik hem plaatsen moet, mijn vraag is deze: wat is de beste plaats voor een subwoofer??? is dat A: op oorhoogte dus tussen de monitoren of B: ergens weggemoffelt op een plaats waar hij niet in de weg staat???


gaarne uw hulp.
over 't algemeen op de grond in een hoek van de kamer. door de weerkaatsing op vloer en muren vult ie dan het best de ruimte, right?
 
Waar plaatsen en hoe instellen?

Ligt er in de eerste plaats aan hoe je de subwoofer instelt. Als je hem niet gebruikt in een 5.1 opstelling (aangesloten aan een apart LFE kanaal) moet je hem aansluiten als een gewone speaker. Vervolgens de goeie crossover frequentie bepalen, dus kijken vanaf welke frequentie je gewone speakers ophouden. Tot op deze frequentie laat je de subwoofer zo goed mogelijk aansluiten. Het resultaat: je hebt als het goed is geen overlappende frequenties (een bep. frequentie komt òf uit de main speakers, of uit de sub). Het beste gebruik je een test cd/dvd en een dB meter voor het afstellen van crossover, volume en fase.

Nu: als je main speakers niet te klein zijn, komt er voldoende midlaag uit.
Dat is het beste, want in dat geval hoeft er alleen écht laag uit je sub te komen, en kan je de sub wat makkelijker plaatsen.
In een slechter geval komt er toch nog een hoeveelheid midlaag uit je sub. Als gevolg daarvan is het gemakkelijker te horen waar de sub staat - waardoor de plaatsing kritischer wordt. In dit geval zal je de sub zo dicht mogelijk bij je speakers willen zetten, liefst op één lijn en dan ertussen.

In het andere geval (sub geeft alleen écht laag) maakt het minder uit, al zal je de sub liefst toch op een lijn plaatsen met de speakers om fase problematiek te vermijden. (evt. zit er een faseschakelaar op je sub, trouwens).
Sub in ieder geval stevig (!) op de grond plaatsen en niet ergens op stapelen (de kans op doordreunen is dan erg groot).
Verder liefst ook niet plaatsen in een hoek - dat klinkt wel bassig maar de basrespons is moeilijk te controleren.
Kortom: geinig voor home theater (explosies!) maar niet leuk voor muziek (het "one note bass"-syndroom).

Beginnersfout 1: de sub kei- en keihard aanzetten, zodat je lekker hoort waar je in hebt geinvesteerd. :D
Toch maar niet doen... een goed opgestelde sub hoor je eigenlijk niet staan.
Het beste is eigenlijk een vloeiende responscurve van hoog tot laag.

Lees ook dit: Polk Audio Sub Setup FAQ
Daar staat bijv. de bekende "rondkruip" truc beschreven, die soms handig kan helpen.

Here's An Old Trick-
Put your woofer in the same spot as your listening position. It's best to raise the subwoofer off the ground to seated ear height (use a sturdy, non-resonant platform). "Play a piece of music with an ascending and descending bass line such as a 'walking' bass in straight-ahead jazz [see recording suggestions]. Crawl around the floor on your hands and knees…until you find the spot where the bass sounds smoothest, and where each bass note has about the same volume and clarity. Avoid positions where some notes 'hang' longer and/or sound slower or thicker than others. When you've determined where the bass sounds best, put the subwoofer there."
 
Laatst gewijzigd:
Hey hartstikke bedankt voor de tips zo ver, ik ga direct aan de slag :okdan: :okdan: :okdan:
 
plaatsing is alles ja . je moet em niet neerzetten waar hij het hardste klingt maar waar het het strakste klingt . . heb je niks aan je ruimte gedaan gaat een sub op de grond geplaatst in elk geval voor een hoop problemen zorgen .
 
Back
Top