Crumar Trilogy probleem

Derjano

Ouwe rot
Lid sinds
13 januari 2003
Berichten
2.930
Locatie
Ede
Hoi,

Toen ik mijn Trilogy kocht kraakten de schuifmeters van de strings en organ en de schuif van organ 16" had geen geluid.
Deze problemen zitten er nog steeds in maar ik kocht de Trilogy ook niet voor de strings en organ maar voor het synth gedeelte.
En het syntgedeelte werkte allemaal goed. So far so good.

Maar ik heb sinds kort een raar verschijnsel.

Het probleem:

Elke B en F toets gespeeld op het klavier geeft een andere klank/toon dan zou moeten niet het synthgeluid wat op de andere toetsen wel gewoon klinkt.
Een soort sinus achtig basis geluid. Het geluid heeft wel de goede toon hoogte.
De ADSR schuiven hebben effect op die B en F tonen, de ADSR werkt dus.
Kijken we naar de LFO dan heeft de LFO effect op deze B en F tonen als de LFO ROUTING staat op FM en VCA.
Echer als de LFO ROUTING staat op VCF dan heeft het geen effect op de B en F tonen.
Als ik naar het VCF zelf kijk dan reageren de B en F tonen niet op de CUTOFF potmeter maar wel weer op de ENVELOPE.
Is de conclusie nu dat er iets met het LFO of de VCF zelf aan de hand is? Of is er iets met aansturing van het toetsenbord?
Iemand een idee?

Alvas bedankt,

groet Derk
 
Ik heb dit probleem niet direct. Maar het lijkt me alsof het filter in een soort van volledige filtering komt te staan en nog enkel een sinus overhoudt (alhoewel je dan bij de Trilogy eigenlijk geen geluid meer zou mogen hebben). Het zou ook kunnen dat er iets mis is met de parafonische aansturing. Per 6 halve noten wordt het volledige pad behalve de oscillator gedeeld. Jouw vernoemde afstand is 6 halve tonen.

Maar veel meer kan ik er ook niet over vertellen.

Overigens ... dat gekraak in het stringgedeelte zit er bij mij ook al geruime tijd in en sinds kort begint ook het LFO stuursignaal een brom te geven op de achtergrond. Het zijn al oudjes ;)

Succes

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Ik heb dit probleem niet direct. Maar het lijkt me alsof het filter in een soort van volledige filtering komt te staan en nog enkel een sinus overhoudt (alhoewel je dan bij de Trilogy eigenlijk geen geluid meer zou mogen hebben). Het zou ook kunnen dat er iets mis is met de parafonische aansturing. Per 6 halve noten wordt het volledige pad behalve de oscillator gedeeld. Jouw vernoemde afstand is 6 halve tonen.

Maar veel meer kan ik er ook niet over vertellen.

Overigens ... dat gekraak in het stringgedeelte zit er bij mij ook al geruime tijd in en sinds kort begint ook het LFO stuursignaal een brom te geven op de achtergrond. Het zijn al oudjes ;)

Succes

:doei:

Bedankt.
Dat gekraak in de schuiven geprobeert met lucht op te lossen maar dat werkt niet. In dat geval toch maar contact spray?
Wat is een parafonische aansturing? Inderdaad intervallen om de 6 halve tonen. Ben geen techneut maar zover ik het bekijk is het probleem wel iets met het filter aangezien de cut-off niet reageert en als je de LFO rout naar de VCF regageren de B en de F noten ook niet.
Alleen die sinus toon krijg je dan. Het trouewns niet volledig een sinus geluid trouwens eerder.
Meer dat gelkuid wat je krijgt bij een van de uitgangen.
Maar de synth is zo niet te gebruiken eigenlijk.
Toch maar ergens laten repareren? Althans als daar adressen voor zijn.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Dat gekraak in de schuiven geprobeert met lucht op te lossen maar dat werkt niet. In dat geval toch maar contact spray?


Ik vrees dat dat ook niet veel gaat helpen. Het gekraak in de stringsectie treedt na verloop van een 15 tal minuten spontaan op, dus denk ik eerder dat een electronische component bijna aan het einde van z'n latijn is. Contactspray sowieso nooit gebruiken.

Wat is een parafonische aansturing? Inderdaad intervallen om de 6 halve tonen.

Eenvoudig gesteld: parafonie duidt op het delen van VCA/EG en filter voor meerdere noten. De Trilogy heeft de reputatie volpolyfoon te zijn, maar eigenlijk worden amp, EG en filter iedere 6de halve noot gedeeld. Je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat wanneer je bv een C-akkoord indrukt en C-E-G in 4de noten speelt maar dan een oktaaf hoger, de onderste noten opnieuw meeklinken .... DAT is parafonie. ;) Vele van de vroege stringenensembles gebruikte soortgelijke technieken om polyfoon te zijn.

Ben geen techneut maar zover ik het bekijk is het probleem wel iets met het filter aangezien de cut-off niet reageert en als je de LFO rout naar de VCF regageren de B en de F noten ook niet.
Alleen die sinus toon krijg je dan. Het trouewns niet volledig een sinus geluid trouwens eerder.
Meer dat gelkuid wat je krijgt bij een van de uitgangen.

Als je refereert naar de onbewerkt SAW-uitgang, dan lijkt het me een probleem te zijn in het signaalpad, vlak na de oscillator (EG en filter doen het niet).

Toch maar ergens laten repareren? Althans als daar adressen voor zijn.

Als er hier op het forum moet gerepareerd worden: slechts één adres ... BOEMTSJAK :okdan:

Contacteer hem eens, misschien kan hij je verderhelpen ;)

Succes

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Ik vrees dat dat ook niet veel gaat helpen. Het gekraak in de stringsectie treedt na verloop van een 15 tal minuten spontaan op, dus denk ik eerder dat een electronische component bijna aan het einde van z'n latijn is. Contactspray sowieso nooit gebruiken.
:doei:

Dat kraken is alleen als ik aan de schuiven of potmeters zit van de Organ en Strings. Verder geen probleem.
 
Origineel geplaatst door Danny
Als je refereert naar de onbewerkt SAW-uitgang, dan lijkt het me een probleem te zijn in het signaalpad, vlak na de oscillator (EG en filter doen het niet).

:doei:
Nou je het zegt het is meer een saw geluid dan een ronde sinus.
 
Origineel geplaatst door Danny
Als er hier op het forum moet gerepareerd worden: slechts één adres ... BOEMTSJAK :okdan:

Contacteer hem eens, misschien kan hij je verderhelpen ;)

Succes

:doei:

Ja maar Noord Holland is wel erg ver ik woon in Ede.
Weet iemand een adresje dichterbij?
 
inderdaad, 6 vco chips, en 6vcf chips, vast toegewezen aan elk 2 tonen op het klavier/octaaf, maakt hem dus volpolyfoon. misschien is een van de vcf chips kaduuk, zijn dezelfde dacht ik als in een prophet5 en nogal wat andere synth's . is nog wel (tweedehands)aan te komen.
in ieder geval laten nakijken. heb nog ergens een schema liggen , oh ja bij de mijne dieook nog altijd in de reparatie is. (shame on you sunny), kunt ook eens vragen op:
http://launch.groups.yahoo.com/group/crumar/?yguid=87512616
zelf kreeg ik het schema via een mede synthforum lid!
laat maar wat horen als je er niet uitkomt of als je er juist wel uitkomt natuurlijk ook
 
Origineel geplaatst door sunny pedaal
inderdaad, 6 vco chips, en 6vcf chips, vast toegewezen aan elk 2 tonen op het klavier/octaaf, maakt hem dus volpolyfoon. misschien is een van de vcf chips kaduuk, zijn dezelfde dacht ik als in een prophet5 en nogal wat andere synth's . is nog wel (tweedehands)aan te komen.
in ieder geval laten nakijken. heb nog ergens een schema liggen , oh ja bij de mijne dieook nog altijd in de reparatie is. (shame on you sunny), kunt ook eens vragen op:
http://launch.groups.yahoo.com/group/crumar/?yguid=87512616
zelf kreeg ik het schema via een mede synthforum lid!
laat maar wat horen als je er niet uitkomt of als je er juist wel uitkomt natuurlijk ook

Hee bedankt,
Ik ga kijken moet wel zeggen dat ik huiverig ben van er mee gaan zitten sleutelen. Ben op dat gebied niet echt technisch. En hoe ltijd dingen over as ik aan zoiets begin.
 
Origineel geplaatst door Lennox
Hallo luitjes,

ben in het bezit van een trilogy, moet wel wat aan opgeknapt worden. Heeft er iemand toevallig een service manual en een C4 toets liggen ?

of heb je zelf nog een trilogy te koop? ik hoor het wel

thanks!

Pech gehad, Lennox .... ik heb die van mij een maand of wat geleden verkocht. Vind je niks op het internet?

Succes :doei:
 
.
 
Back
Top