Detroit Techno - Kun je dat synthgeluid raden?

Dimitri

Mountain Goat

Een klassieke technotrack uit de vroege jaren '90. Er zit een synthgeluid in waar ik al een tijdje probeer achter te komen met welke synthesizer het is gemaakt. Zijn er hier ervaren synthliefhebbers of sound designers die kunnen raden welke synth het is? Ik heb dat geluid ook gehoord in andere tracks uit de jaren '90 van verschillende artiesten, dus het moet een veelgebruikte synthesizer zijn. Is het een SH-101, MS-20, 2600, of een andere synth? Het heeft een rond karakter, wat me doet denken aan een "sine wave". Hoe dan ook, het is een onmiskenbaar geluid uit de jaren '90 en sommigen van jullie weten misschien welke synth hiervoor is gebruikt. Het heeft een scherp, "tweet"-achtig gevoel, waarschijnlijk door de portamento-slide en VCF-modulatie met key-tracking. De synthsequentie begint rond 1:10, maar je hoort het duidelijker bij 2:48. Alvast bedankt!

Is een kort sampletje van een akkoord van een (akoestisch) iets, kan net zo goed een saxofoon met een gitaar eronder zijn en dan omhoog gepitched. Is niet iets wat je zo uit een synth haalt. Al kun je het natuurlijk wel proberen te benaderen.

Wat een afschuwelijk geluid overigens. :D

Wel een leuk geluidje.
Het is na te maken met iedere Syntersizer.
Inderdaad iets portamento-slide.
De ADSR stuurt het low-pass filter aan dat binnen een halve seconde van tamelijk hoog naar beneden schiet. De (midi) tonen wisseling ligt hoog uit elkaar (van elkaar verwijderd.)
De snelle wisseling lijkt random / willekeur maar is hier en daar ook herhalend.
Het is een voor de hand liggend natuurlijk geluid waarvan vele voorbeelden te noemen zijn.
Al willekeurig voorbeeld (er zijn er vele) een kerkklok die bij de eerst aanslag hoog klinkt en door de afstand na korte tijd lager klinkt.

mja bijna elke portamento capable analog. de resonantie klinkt niet erg Roland achtig, meer als een moog ofzo.
Dus reso up max , cutoff down, mono porta glide soundje en dan met een arp triggeren ofzo

doet denken aan een "sine wave". Hoe dan ook, het is een onmiskenbaar geluid uit de jaren '90 en sommigen van jullie weten misschien welke synth hiervoor is gebruikt. Het heeft een scherp, "tweet"-achtig gevoel, waarschijnlijk door de portamento-slide en VCF-modulatie met key-tracking. De synthsequentie begint rond 1:10, maar je hoort het duidelijker bij 2:48. Alvast bedankt!
Ik denk dat je analyse over hoe de sound is opgebouwd klopt. Maar uit welke synth het komt? In feite zou dit met iedere synth die een sine of triangle wave, portamento en filter met envelope heeft moeten kunnen, zeker als er daarna nog extra processing op zit. Zelfs in de JV-1080 zitten dat soort geluiden. Al denk ik in dit geval dat het wel een analoge synth is gezien hoe snappy het filter klinkt, en gezien de volheid zou mijn eerste gedachte een Moog zijn.

hier een korte impressie van zoiets op een arp oddy, filter lijkt er erg veel op, lekker iel.

die stab aan het begin zit trouwens in de Emulator V van Arturia als factory preset

nog een stukje freestyle Arp Odyssey reso freaking, denk dat het ook echt een arp is in het voorbeeld

Ik dacht dat het over de stab aan het begin ging, dat is gewoon een sample, waarschijnlijk van dezelfde piano als die je later eronder hoort.

even uit de losse pols, preset dreams stab uit de emulator II plug van arturia

hier een korte impressie van zoiets op een arp oddy, filter lijkt er erg veel op, lekker iel.

Bekijk bijlage 3858748

Dit is eigenlijk een zeer goede poging. Ik ben erg nieuwsgierig naar welke synth het zou kunnen zijn. Het zou inderdaad een Moog kunnen zijn, waarschijnlijk een Minimoog, aangezien het heel rond klinkt, zoals een sine wave, en er is zeker een key tracker toegepast op de VCF, aangezien met hogere key tracking-instellingen de filtercutofffrequentie toeneemt naarmate je hogere noten speelt, net als in dit nummer. Ik moet het echt uitproberen op mijn Model D. Ik heb het echter gisteren geprobeerd na te maken met een SH-101, omdat ik niet kon slapen en er de hele tijd aan dacht:

Ik heb een GForce Oddity3 gebruikt ,een emulator van de ARP Odyssey, ik dacht eerst moog, maar het iele is typisch iets voor die Arp bakken.

Goede voorbeelden van de leden, komen zeer in de buurt. Een basis sine-wave, legato (of portamento) en zoals gezegd je envelopes wat tweaken voor wat snappiness. Geen moeilijke sound, maar wel herkenbaar en zeer housy.

De track zelf is overigens fantastisch, UR (Underground Resistance), ben ik veels te laat gaan begrijpen. Eigenlijk verplichte kost als je de oorsprong wilt snappen, met beperkte middelen iets neerzetten wat er nog niet was. Voor degenen die meer wilen Underground Resistance 1990-1995

Lijkt me ook gewoon de filterresonantie van een SH-101 (oscillatoren en noise uit, resonantie op max, keyboardtracking op max, filter op bepaalde positie zetten en dan spelen op de toetsen).

Laatst gewijzigd:
Back