The Real Reason Why Analog Recording Is Better

Ik heb twee weken geleden mijn Revox B77 HS met toebehoren verkocht. Ik deed er toch te weinig mee. Daarnaast vond ik het meer een masterrecorder i.p.v. een saturatie unit. Voor vuile saturatie vind ik mijn space echo beter. Het geld wat ik ervoor gekregen heb heb ik gestopt in een Lovetone Flange with no name. Dan is die collectie ook weer compleet. Geen spijt 8~

Ik heb twee weken geleden mijn Revox B77 HS met toebehoren verkocht. Ik deed er toch te weinig mee. Daarnaast vond ik het meer een masterrecorder i.p.v. een saturatie unit. Voor vuile saturatie vind ik mijn space echo beter. Het geld wat ik ervoor gekregen heb heb ik gestopt in een Lovetone Flange with no name. Dan is die collectie ook weer compleet. Geen spijt 8~

Het is dat ik mijn B77 20 jaar geleden praktisch gratis kon ophalen, maar heb hem wel zelf moeten restaureren wat op zich wel een leuk project was (en toen nog te doen, met goedkopere onderdelen uit Duitsland). Tegenwoordig is Revox wat gehyped. Voor 'erbij' zou ik kijken naar zo'n vroeger Philips (buizen) r2r, of wat van die Sony modellen, of anders nog een Fostex 8 track. Die zijn nog wel betaalbaar.

ik kom er net achter dat een 90 minuten bandje in mijn Tascam op vol speed maar 20 min opname tijd geeft.....

Heb geen plek voor een grote banden machine en heb een Uher Report Monitor 4200 stereo compacte machine gehaald.
moet we gerecapped.

En neem een track met clock trigger signaal op samen met je drums. Draai bandje om en trigger je drumcomputer met de opgenomen clock trigger (track 1 wordt dan track 4 he)

ik heb een tweede yamaha ymc10 en moet die syncbox eens testen.
wil ook nog een dbx bypass switch maken.
geweldige machine!

De discussie ontwikkelt zich aardig, deels verwachte uitspraken, deels onverwachtse. Er was nooit een 'wat is beter' insteek, ook niet in de video. Het gaat vooral om het gegeven dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief eigen verwachten en wensen heeft en dat gemak niet altijd de meest toegvoegde waarde heeft. Muzikaal, creatief of kwalitatief.

Een gitarist vind zelf gitaar spelen wellicht het leukst. Is dat het meest praktische? Een gitaar is ook uit een plugin te halen, maar is dat leuker dan zelf gitaar spelen? Ligt aan het perspectief. Als je zelf geen gitarist bent, of welke andere reden ook en op deze plugin manier zelf gitaar kan toevoegen, kan het interessant zijn.

Muziek is een creatief proces en bepaalde omstandigheden stimuleren het, waar andere het mogelijk (meer) ontmoedigen. Ik kan met Ableton best vlot een concept neerzetten. Recentelijk probeer ik dit met een oudere MPC, dat gaat omslachtig en langzamer, maar daardoor op een andere manier betrokken en in deze fase van het proces geeft dat mij een hoog fun gehalte. Kortom, het een of het ander is niet perse slechter of beter, het gaat er om dat je ontdekt waar je je creative proces mee stimuleert en je die muziek (creatief/kwalitatief) mee maakt die bij je past.

Een gitaar is ook uit een plugin te halen
Echt niet. Hoogstens een aardige benadering, maar de nuance van gitaarspel en de ongeveer oneindige modulaties die je maakt met picking, fretting, muting, sliding, bends, hammer-ons, pulloffs, etc. zijn vrijwel onmogelijk fatsoenlijk te emuleren. Met een goede physical modelling of diepe sample lib kun je best leuke gitaarsounds maken, maar het is niet te vergelijken met the real thing.

Echt niet. Hoogstens een aardige benadering, maar de nuance van gitaarspel en de ongeveer oneindige modulaties die je maakt met picking, fretting, muting, sliding, bends, hammer-ons, pulloffs, etc. zijn vrijwel onmogelijk fatsoenlijk te emuleren. Met een goede physical modelling of diepe sample lib kun je best leuke gitaarsounds maken, maar het is niet te vergelijken met the real thing.
Dus.. analoog is beter? :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Haha, nou ja ik vind elektrische gitaar door digitale effecten ook prima :)

Maar ik meen het wel dat je met plugins/synths/samples echt maar tot een benadering komt. Wat een gitaar juist speciaal maakt is het directe contact van jouw vingers met de snaren en het instrument, waarbij je zoveel mogelijkheden hebt dat je dat gewoon niet echt kunt vangen met een model of samples en een keyboard. Natuurlijk is het mogelijk om een knappe sample lib of physical modelling engine te gebruiken met keyswitches, MPE, strumming algoritmes en weet ik wat waardoor je iets kunt maken dat realistisch klinkt, maar is het dan jouw gitaarspel of dat van een ander dat alleen maar slim door jou is geprogrammeerd? Is het echte expressie die je in directe connectie met het instrument speelt of is het een kunstje dat alleen maar zo klinkt?

Back