Tribute To Edgar Froese

Geen fans hier?

Epsilon in Malaysian Pale en Aqua voor mij als liefhebber van de Mellotron.

Wat vind je van TD zonder Froese?

Walgelijk.

Zeeeeeeeeeeeeeeeer Xperimenteel, kun je geen muziek noemen. Klaus Schulze zei in een interview dat het Rubbish was, maar wel het begin van zijn carriére.

Hij zei niet dat het rubbish was maar wel rasechte punkmuziek.
 
Hier luisterde ik vroeger heel vaak naar:



Is dat ook Froese op gitaar?

Links op de foto zit Edgar Froese, in het midden christoph Franke en rechts Peter Baumann. De beste formatie ooit van TD.
 
Links op de foto zit Edgar Froese, in het midden christoph Franke en rechts Peter Baumann. De beste formatie ooit van TD.

En wordt de solo in dat nummer door Froese op gitaar gespeeld?
 
En wordt de solo in dat nummer door Froese op gitaar gespeeld?
Bij het derde nummer, Coldwater Canyon wordt de solo op guitaar inderdaad door Edgar Froese gespeeld.
 
Zeeeeeeeeeeeeeeeer Xperimenteel, kun je geen muziek noemen. Klaus Schulze zei in een interview dat het Rubbish was, maar wel het begin van zijn carriére.

Klopt maar dat voegde hij er ook snel aan toe :D
 
Epsilon in Malaysian Pale en Aqua voor mij als liefhebber van de Mellotron.

Ja deze platen zijn echt kunstwerken.

Walgelijk.

In welke zin zie je dat zo?
Vele zien het als lijkenpikkerij en er zijn om die reden ook mensen weggegaan bij TD bijvoorbeeld Linda Spa.
Ook Jerome was er zeer expliciet over, zonder Edgar Froese is TD dood.


Hij zei niet dat het rubbish was maar wel rasechte punkmuziek.

Hij noemde het wel rubbish, maar trok inderdaad de vergelijking met punk in die zin zoals punk bedoeld was, alles afbreken wat je maar kunt afbreken en dat tegen het licht van iets revolutionairs bewerkstelligen.
Daarin zijn beiden goed geslaagd :dubbel:
 
In welke zin zie je dat zo?
Vele zien het als lijkenpikkerij en er zijn om die reden ook mensen weggegaan bij TD bijvoorbeeld Linda Spa.
Ook Jerome was er zeer expliciet over, zonder Edgar Froese is TD dood.
Ik vind dit wel een interessante discussie, wanneer is een band 'dood'? Er zijn best veel bands waar de nodige personeelswisselingen zijn geweest in de loop der jaren om allerlei redenen (ruzies, solo-ambities, gezondheid/sterfgeval etc.) soms tot en met originele oprichters en vocalisten aan toe. De meeste orkesten zijn gespecialiseerd in covers van componisten die al eeuwen dood zijn en dat vind niemand raar. Maar aan de andere kant: wat is het verschil tussen Tangerine Dream zonder de originele leden en een tributeband? En is Faithless nog wel Faithless sinds het vertrek en overlijden van Maxi Jazz wiens stemgeluid toch wel een hele belangrijke pijler was van hun sound? Aan de andere kant is Depeche Mode sinds het overlijden van Andy Fletcher niet echt anders geworden, want zijn muzikale inbreng was minimaal. Anderen zullen zeggen dat Depeche Mode eigenlijk dood was sinds het vertrek van Alan Wilder of zelfs Vince Clarke. Maar is Genesis eigenlijk niet beter sinds Phil Collins de vocal duties van Peter Gabriel overnam? En ondanks dat Guns n' Roses Slash en Axl en andere oudgedienden aan boord hebben, is het door de stembandrot van Axl toch niet meer hetzelfde als 35 jaar geleden. Menig avondvullend kroeggesprek met oplopende emoties en potentiële vechtpartijen kan hierover gevoerd worden denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Dat wordt al snel een filosofische discussie. Voor mij moet er iets van de ziel/mentaliteit/houding (of hoe je het ook wilt noemen) van de oorspronkelijke band zijn behouden om een gezelschap nog als dezelfde band te mogen beschouwen. Dat een clubje muzikanten de oude nummers van de vroegere band goed kunnen naspelen is niet genoeg. Maar uiteindelijk is het een gradatie-kwestie met volop grensgevallen.
 
Absoluut, maar filosofische discussies mogen er ook zijn, niet alles hoeft in formules gevangen :D Het is zeker een kwestie van gradatie en veel uitzonderingen afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik denk dat je opmerking over de 'ziel' van de band klopt, maar wat de ziel bepaalt is dan alweer lastiger te bepalen - in sommige gevallen misschien de visie van de producer/componist en is de rest van de leden grotendeels bijzaak - denk aan Ghost dat creatief gezien vrijwel 100% een solo project is van Tobias Forge maar die wel een fantastische band (anonieme en wisselende) muzikanten om zich heen verzamel voor de lie shows. Of Ozric Tentacles die eigenlijk ook maar 1 permanent lid heeft met een steeds andere samenstelling aan muzikanten erbij. Maar vaak is het ook de chemie tussen de muzikanten onderling of hangt het juist heel specifiek op het stemgeluid of de instrumentbeheersing van een of meer leden.
 
Ja deze platen zijn echt kunstwerken.



In welke zin zie je dat zo?

Er staan drie mensen op het podium die met TD niets te maken hebben behalve de naam.

De muziek die ze maken, heeft met TD niets te maken (op de electronische keyboards na).

De muziek die ze maken klinkt noch subtiel, noch subliem.

Dezelfde muzikanten gaan schuil onder een andere naam? Zou waarschijnlijk niemand kunnen schelen.

Vele zien het als lijkenpikkerij en er zijn om die reden ook mensen weggegaan bij TD bijvoorbeeld Linda Spa.
Ook Jerome was er zeer expliciet over, zonder Edgar Froese is TD dood.

Er bestaat zeker een goede reden voor.

Hij noemde het wel rubbish,

Klopt, mijn fout.

Klaus Schulze vond het wel punkmuziek.

Rubbish paste volgens Edgar meer bij de marketing van Ohr.
 
Ik vind dit wel een interessante discussie, wanneer is een band 'dood'?

Ja, interessante vraag. Ik denk dat dit nogal per band verschillend kan zijn. De eerste die in dit verband in me opkomt is Motörhead, het overlijden van Lemmy was meteen ook het einde van de band. Motörhead was simpelweg Lemmy. Ander voorbeeld, kan me ook The Cure niet voorstellen zonder Robert Smith.

Aan de andere kant, van de week hoorde ik dat Kensington een nieuwe zanger heeft. Al zou je alle bandleden vervangen, het was en is een flutbandje en dan maakt het allemaal niks uit. :D
 
Vond de formatie Franke, Froese en Schmoelling ook heel goed. Daarna werd het allemaal wat commerciëler, maar ondanks alles bleef ik het goede muziek vinden. Maar de periode 1972 - 1985 was toch wel de beste.
 
Hij heeft veel goede, mooie albums gemaakt...op één of andere manier is het wel heel erg "hit or miss": óf ik vind het heel tof, óf het is mij te luid/rommelig/naar... Hier is nog een hele goede:
 
Absoluut, maar filosofische discussies mogen er ook zijn, niet alles hoeft in formules gevangen :D Het is zeker een kwestie van gradatie en veel uitzonderingen afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik denk dat je opmerking over de 'ziel' van de band klopt, maar wat de ziel bepaalt is dan alweer lastiger te bepalen - in sommige gevallen misschien de visie van de producer/componist en is de rest van de leden grotendeels bijzaak - denk aan Ghost dat creatief gezien vrijwel 100% een solo project is van Tobias Forge maar die wel een fantastische band (anonieme en wisselende) muzikanten om zich heen verzamel voor de lie shows. Of Ozric Tentacles die eigenlijk ook maar 1 permanent lid heeft met een steeds andere samenstelling aan muzikanten erbij. Maar vaak is het ook de chemie tussen de muzikanten onderling of hangt het juist heel specifiek op het stemgeluid of de instrumentbeheersing van een of meer leden.

De ziel is altijd de muziek denk ik.
Ik heb er geen probleem mee dat Thorsten door is blijven gaan en op deze manier blijft de nalatenschap van Edgar Froese overeind en dat is ook wat waard.
In Oischot heeft de huidige TD wat mij betreft wel bewezen dat dit nalatenschap bij hun in goede handen is.
Overigens had Froese er zelf blijkbaar ook geen probleem mee dat Thorsten TD overeind zou houden, anders had hij daar waarschijnlijk wel een stokje voor gestoken toen hij daar nog de gelegenheid voor had.
 
Er staan drie mensen op het podium die met TD niets te maken hebben behalve de naam.

De muziek die ze maken, heeft met TD niets te maken (op de electronische keyboards na).

De muziek die ze maken klinkt noch subtiel, noch subliem.

Dezelfde muzikanten gaan schuil onder een andere naam? Zou waarschijnlijk niemand kunnen schelen.

Dat ligt er maar aan hoe je dit bekijkt.
Thorsten is het langst zittende lid van TD ooit. Langer nog dan Christopher Franke en in die zin kun je zeggen dat hij het meest volwaardige lid is die TD ooit gehad heeft.
Ik heb wat nieuwe dingen gehoord van TD die echt niet onder doen aan sound van TD de afgelopen 30 jaar waarvan hij Thorsten dus zelf al een groot deel van uitmaakte.
Het is wel duidelijk dat het inhaakt op de moderne TD variant en niet op de heydays met Franke en Baumann.

Laat ik ook dan de vraag stellen hoe de situatie was geweest als Franke en Baumann het stokje weer over hadden genomen?
Hoeft niet eens onwaarschijnlijk te zijn want we zagen dat in het verleden met talloze andere bands ook gebeuren en ik had het graag gezien hoor, maar dat was dan toch eigenlijk precies hetzelfde geweest?
Het enige verschil zou zijn dat Franke en Baumann een historisch status hebben, maar of zij de TD sound zouden kunnen voortzetten lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.


Er bestaat zeker een goede reden voor.

Tuurlijk dat altijd.

Klopt, mijn fout.

Klaus Schulze vond het wel punkmuziek.

Rubbish paste volgens Edgar meer bij de marketing van Ohr.

Haha dat was niet best geloof ik en vandaar ook dat iedereen zijn nek brak om naar Brain of Virgin te moven.
 
Ja, interessante vraag. Ik denk dat dit nogal per band verschillend kan zijn. De eerste die in dit verband in me opkomt is Motörhead, het overlijden van Lemmy was meteen ook het einde van de band. Motörhead was simpelweg Lemmy. Ander voorbeeld, kan me ook The Cure niet voorstellen zonder Robert Smith.

Aan de andere kant, van de week hoorde ik dat Kensington een nieuwe zanger heeft. Al zou je alle bandleden vervangen, het was en is een flutbandje en dan maakt het allemaal niks uit. :D
Bij Motorhead leven ook de andere twee leden van het eerste uur niet meer en daarmee heeft Motorhead best wel een bizar einde gehad en ze gingen ook alle drie pal achter elkaar.
We kunnen er denk ik wel vanuit gaan dat de drie weer volop optreden in de oude bezetting, alleen kunnen wij daar geen kaarten voor krijgen :D
 
Nu we het toch over gitaarwerk hebben:
Je leest nog wel eens verhalen dat het gitaarwerk van Froese matig was en dat hij zich wat dat betreft beter op de synths kon richten, hoe zijn onder jullie de meningen daarover?
Vonden jullie het gitaarwerk van Froese matig?
 
Back
Top