Tribute To Edgar Froese

Synthurion

Ouwe rot
Edgar Froese.jpg

Het is vandaag precies 10 jaar geleden dat synth-legende en oprichter van Tangerine Dream 'Edgar Froese' overleed.
Daar moeten we vandaag zeker bij stil staan.

Ondergetekende en mijn vriendin hadden het enorm grote geluk om een klein jaar eerder in mei Edgar nog een keer live te mogen zien in Nijmegen.

Normaal steek je bij dit soort gelegenheden een kaars aan "en dat gaat natuurlijk wat moeilijk worden" dus wat is een mooier alternatief door een van zijn prachtige werken te posten hier op het Synthforum.
Voel je geroepen en post ook iets moois uit zijn vele werken om een tribute te brengen aan Edgar Froese?

In mijn jonge jaren vond ik TD wel gaaf en was ook wel een van de redenen dat ik als kleuter al geïnteresseerd raakte in synths, maar het heeft voor mij niet echt de tand des tijds doorstaan.

In mijn jonge jaren vond ik TD wel gaaf en was ook wel een van de redenen dat ik als kleuter al geïnteresseerd raakte in synths, maar het heeft voor mij niet echt de tand des tijds doorstaan.

Kwam dat omdat TD steeds van stijl verwisselden of was dat om andere redenen?

Groot fan van Tangerine Dream en dan zeker Edgar Froese. Ook solo was hij heel goed, heb zijn cd's solo ook, alleen Kamikaze 1989 mis ik nog steeds, wordt erg duur aangeboden.

Ik ben fan van het jaren '70 TD (met Rubycon en Ricochet als tijdloze hoogtepunten) en her en der nog wat later werk.
Het vroege Tangerine Dream is van voor mijn tijd en heb ze pas rond 2000 ontdekt.
Love on a Real Train blijft een klassieker.
Tangram vind ik ook gaaf.

Laatst een paar keer naar het huidige TD geluisterd (eerste resultaat op Youtube; Dekmantel festival 2018 ).
Kan niet tippen aan de sound van vroeger, maar ik vond de moderne uitvoeringen van de oudere stukken vermakelijk genoeg om te beluisteren.

P.S. Ze hebben ook een flinke bijdrage geleverd aan de soundtrack van Grand Theft Auto V, kwam ik pas achter jaren nadat ik het spel had gespeeld. De muziek van het spel is me destijds niet zo opgevallen, behalve dan de muziek die in de auto's op radiostations werd gedraaid, maar dat was dan weer niet TD. De achtergrondmuziek van TD is in ieder geval functioneel verdienstelijk. :)

Laatst gewijzigd:
Kwam dat omdat TD steeds van stijl verwisselden of was dat om andere redenen?
Ik raakte meer geïnteresseerd in andere stromingen met een wat steviger/rauwer of psychedelischer karakter. TD klinkt in verhouding mij wat te kazig en braaf. Moet wel zeggen dat ik lang niet alles ken wat ze ooit gemaakt hebben.

Groot fan van Tangerine Dream en dan zeker Edgar Froese. Ook solo was hij heel goed, heb zijn cd's solo ook, alleen Kamikaze 1989 mis ik nog steeds, wordt erg duur aangeboden.

Die mis ik ook nog samen met Pinnacles.
Van zijn solowerk vind ik Epsilon In Malaysian Pale absoluut het mooist, wat mij meer overkomt als een soort muzikaal schilderij.

Ik ben fan van het jaren '70 TD (met Rubycon en Ricochet als tijdloze hoogtepunten) en her en der nog wat later werk.
Het vroege Tangerine Dream is van voor mijn tijd en heb ze pas rond 2000 ontdekt.
Love on a Real Train blijft een klassieker.
Tangram vind ik ook gaaf.

Ja en vul dat aan met The Sorcerer soundtrack wat trouwens ook nog een geweldige film is!
Rubycon en Phaedra zijn daarnaast wel de meest gedraaide nummers. Ze vervelen nooit en zijn echt tijdloos.
Phaedra schijnt slechts in een dag gemaakt te zijn, maar zo klinkt het niet en dat is ook kunst!

Laatst een paar keer naar het huidige TD geluisterd (eerste resultaat op Youtube; Dekmantel festival 2018 ).
Kan niet tippen aan de sound van vroeger, maar ik vond de moderne uitvoeringen van de oudere stukken vermakelijk genoeg om te beluisteren.

We waren op Oischot eind vorig jaar en het moet gezegd worden dat de nieuwe TD het hartstikke goed deed. Ook het voorprogramma was trouwens geweldig!
Het was geweldig hoe de vele oude stukken nagenoeg perfect langskwamen, maar het blijft wel een rare gewaarwording dat Froese er niet meer bij is.
Froese was TD en TD was Froese. Maar we mogen zeer dankbaar dat zij de legacy van Froese voortzetten, zodat we nog steeds live van zijn muziek kunnen genieten.

P.S. Ze hebben ook een flinke bijdrage geleverd aan de soundtrack van Grand Theft Auto V, kwam ik pas achter jaren nadat ik het spel had gespeeld. De muziek van het spel is me destijds niet zo opgevallen, behalve dan de muziek die in de auto's op radiostations werd gedraaid, maar dat was dan weer niet TD. De achtergrondmuziek van TD is in ieder geval functioneel verdienstelijk. :)

Ja ik kan me ook van dat soort dingen herinneren. Bijvoorbeeld dat je naar een film keek en ineens dacht als je de muziek hoorden: verrekt dat lijkt de muziek van TD wel?? En dat je dan aan het einde daarin ook bevestigd werd. Dat was iets met de Park is Mine lang geleden.
De Miracle Mile trouwens ook en werd meteen een van mijn meeste favoriete films.

Ik raakte meer geïnteresseerd in andere stromingen met een wat steviger/rauwer of psychedelischer karakter. TD klinkt in verhouding mij wat te kazig en braaf. Moet wel zeggen dat ik lang niet alles ken wat ze ooit gemaakt hebben.

Zelf luisterde ik in het verleden weinig naar de jaren 80 stukken en ook meer jaren 70 wat inderdaad toch zonder twijfel de beste periode blijft, maar daar ontdek ik toch steeds ook heel veel mooie dingen zoals recentelijk nog Hyperborea bijvoorbeeld.

Wat vinden jullie trouwens van obscure Electronic Meditation?

Zeeeeeeeeeeeeeeeer Xperimenteel, kun je geen muziek noemen. Klaus Schulze zei in een interview dat het Rubbish was, maar wel het begin van zijn carriére.

Back