Nieuwe update van de Korg Kronos (generatie 3)

Van de officiële US KORG site: de derde generatie van de Kronos: KRONOS - MUSIC WORKSTATION | KORG (USA).

1737015048018.png

Op zich lijkt er niet zoveel veranderd te zijn t.o.v. de Kronos 2 maar mijns inziens is dat ook niet echt nodig omdat na meer dan 10 jaar in productie dit workstation nog steeds staat als een huis (het is nog steeds mijn goto synth boven de Montage of de MPC's).
Voornaamste is een herwerkte systeemarchitectuur waardoor hij sneller opstart.

En heel leuk om te lezen is dat ook de oudere modellen compatibel blijven met deze nieuwe versie (het OS gaat van 3.1.x naar 3.2).

Wel jammer voor zij die in een Nautilus hebben geïnvesteerd :erm:.

$3,599.99 voor de 88 keys versie (Korg Kronos 3 88-Key Music Workstation)
$3,299.99 voor de 73 keys versie (Korg Kronos 3 73-key Music Workstation)
$2,999.99 voor de 61 keys versie (Korg Kronos 3 61-key Music Workstation)

Laatst gewijzigd:
De karma verbeterd met wave sequencing,altijd liefhebber van geweest.
Het is mijn inziens een flinke update van de Kronos 2.Net zoals bij Yamaha Montage naar Montage M.
Niks revolutionairs.Hoeft dat?Blijft een ijzersterke synth.
Maar geen poly AT

De karma verbeterd met wave sequencing,altijd liefhebber van geweest.
Het is mijn inziens een flinke update van de Kronos 2.Net zoals bij Yamaha Montage naar Montage M.
Niks revolutionairs.Hoeft dat?Blijft een ijzersterke synth.
Maar geen poly AT

Voor mij hoeft het helemaal niet revolutionair of super vernieuwend te zijn ;) (het bewijst hoe goed KORG in 2007 over het concept van de OASYS/Kronos/Nautilus nagedacht heeft). Ik blijf de Kronos nog steeds het allerbeste workstation van het moment vinden, beter dan de Montage (M), Roland Phantom of MPC Keys. Ik ben vooral blij dat er toch nog hardware blijft bestaan waarbij een volwaardige sequencer aan boord is (en dan nog eens eens een samplegedeelte, echt goede en flexibele effecten, 9 afzonderlijke soundenginesen dat alles in een overzichtelijk en best mooi geheel).

Poly AT is inderdaad wel jammer maar langs de andere kant kan je er een poly AT controller aanhangen (de synthengines ondersteunen dit wel). Dus als je dat écht wil, kan het wel degelijk.

:doei:

Ik verheug mij enorm op die golf 2e hands Kronossen die op marktplaats zullen verschijnen tegen een milde prijs.

Had ik de Oasys maar bijgehouden(zu...cht)

Ik blijf gewoon bij m'n Kronos 2 maar bekijk het een beetje anders: als het OS van het nieuwe toestel 3.2 is en die van de vorige versie 3.1.x dan is de kans héél reëel dat dat nieuwe OS ook op de oude werkt. Dat zou dus inhouden dat ook die laadtijd sneller is en er eventuele bugfixes verder ontwikkeld worden 💡 . Dat is op zich voor mij belangrijker dan het nieuwe model op zich :engel:.

@sinew1958 : de OASYS ziet er inderdaad machtiger uit en is ook wel een beetje gebruiksvriendelijker (LED's rond draaiknoppen en schuiven, pads, tiltscherm met grotere oppervlakte). Maar de Kronos is krachtiger, verbruikt minder stroom en is compacter om in een homestudio kwijt te geraken ;). (Maar ik kan je zucht wel snappen, dus).

Weet iemand waar de "update" te downloaden is?

Groet,Rob

• Duimpje
Duimpjes: Vic
@sinew1958 : de OASYS ziet er inderdaad machtiger uit en is ook wel een beetje gebruiksvriendelijker (LED's rond draaiknoppen en schuiven, pads, tiltscherm met grotere oppervlakte). Maar de Kronos is krachtiger, verbruikt minder stroom en is compacter om in een homestudio kwijt te geraken ;). (Maar ik kan je zucht wel snappen, dus).
De Oasys klinkt ook heel anders dan de Kronos die ik ook heb gehad.(Eerste generatie).

De Oasys klinkt ook heel anders dan de Kronos die ik ook heb gehad.(Eerste generatie).

Dat had ik eigenlijk niet echt verwacht alhoewel het misschien niet hoeft te verbazen. De OASYS kostte zowat het dubbele van de Kronos en dat verschil moet hem natuurlijk wel ergens inzitten. Langs de andere kant is de Kronos ook wel op de pro-markt gericht. Enfin, op zich maakt het niet uit. Beiden zijn goede werkstations ... en de beste van beiden is dat exemplaar dat je in je bezit hebt ;).

Krijg de indruk dat dit een korte breakovergang is totdat er een volledige nieuwe workstation verschijnt met andere naam.
Als je de oude Kronos nog kunt uploaden tot laatste versie en met die nieuwe klanken erbij,hebben ze zich een broertje dood aan gewerkt aan die 3de generatie.

Ik kan alles met de Kronos wat ik wil. Alle andere synthesizers zijn, gechargeerd gezegd, pure luxe omwille van hun andere geluid. Kennelijk is er nog steeds vraag naar. Maar ik had gehoopt dat Korg hun nieuwe synths in een opvolger zou inbouwen. Dan hadden bestaande klanten van de Kronos de nieuwe erbij kunnen kopen.

Blijft een mooie synth, maar ver buiten mijn bereik.

Vroeger de Korg O1WFD gehad, een fantastische bak, waarom ik die ooit heb weggedaan?? Omdat ik weer andere dingen wilde, dat was mijn probleem, was nooit tevreden met wat ik had.

Omdat ik weer andere dingen wilde, dat was mijn probleem, was nooit tevreden met wat ik had.

Dat snap ik wel, er zijn zoveel ontwikkelingen op dit vlak, maar ik ben een beetje opgehouden het allemaal bij te houden.
Mijn huidige setup is in essentie goed en daar hoeft in de basis niets aan veranderd te worden op het moment.

Ik kan intussen wel verlekkerd naar zoiets als de V-stage, Montage of de Kurzweil kijken zonder het meteen te hoeven hebben.
GAS is natuurlijk ook gewoon lekker.

Ik zie bij deze Kronos de verschillen niet zo, maar de Kronos is sowieso nooit zo mijn ding geweest.
Ik heb er wel op gespeeld en het staat buiten kijf dat je er fantastische dingen mee kunt doen (kijk alleen al naar @quifster die er zo'n beetje mee kan toveren), maar de vormfactor en de interface hebben mij nooit aangesproken. Voor mij is het echt een apparaat waarin heel veel zit, maar ik ga het er niet uithalen.
Evengoed wel fijn dat het platform nog steeds leeft.

Ik zie bij deze Kronos de verschillen niet zo, maar de Kronos is sowieso nooit zo mijn ding geweest.

Ze moesten stoppen met de oude kronos, omdat er geen componenten meer waren (chip tekort e.d.). Bij deze is de OS opnieuw herschreven zodat ie wat sneller werkt en nu ook wat meer patches heeft.
Waarschijnlijk klinkt ie wel nog hetzelfde.

Back