Sync drift in Ableton met Overbridge 2x Elektron device

jaimiepeeters

Ingeburgerd
Hi,

Ik heb een Elektron Rytm en Digitakt2 beide aangesloten via usb kabels direct op een Macstudio M1 Max (achterkant usb poorten) en beide via Overbridge gekoppeld.
Alles werkt maar na enkele seconden begint de sync te driften.

Dit is niet merkbaar als ik alleen de Elektron devices hoor, maar als ik een soft synth bijv aan heb staan dan merk je dat de timing off raakt na enkele seconden.

Iemand enig idee hoe ik dit oplos?

Natuurlijk zijn alle firmwares de laatste ;)

Het slaven van externe drummachines is altijd lastig met latency Enzo. Je zou wat delay compensation kunnen toepassen op de 2 kanalen. En reduce latency when recording ook even aanzetten.

Ik kreeg de boel pas strak nadat ik een E-Rm multiclock had aangeschaft. Maar goed. Daar heb je nu niets aan.

Ik heb een digitakt 2 en digitone 2, en bij mij loopt t strak als een tiet (digitone nog niet via OB, maar in digi gestoken). M2 mac met een usb hub (heb maar 2 poorten) dus dat zou t probleem niet moeten zijn.

* heb je het ooit wel strak gehad? maw, liep t eerst lekker , en nu ineens niet meer. Of heb je t nu net aangesloten?
* heb je je sync aanstaan bij preferences?
* lopen de elektron boxes out of sync, of de plugin die later aan gaat (lijkt me sterk, maar test ff met een metronome)
* staat je overbridge app wel aan? Laatste versie os OB en Elektrons up to date?

Schermafbeelding 2025-01-10 om 20.21.21.png

Bij mij liep ie laatst ook fout, en toen ik f de sync box aanklikte liep ie weer goed. FF de boel allemaal herstarten kan ook helpen. Soms loopt t niet lekker als je compu al een week in slaap wakker stand gaat ipv helemaal afsluiten, dan is afsluiten een 1e optie.

Laatst gewijzigd:
Helden zijn jullie met goeie tips.
Ik had idd SYNC niet aanstaan. Straks eens even kijken of dat het verhelpt.

* heb je het ooit wel strak gehad? maw, liep t eerst lekker , en nu ineens niet meer. Of heb je t nu net aangesloten?
net aangesloten

* heb je je sync aanstaan bij preferences?
Nee, nu wel, straks kijken of het werkt :)

* lopen de elektron boxes out of sync, of de plugin die later aan gaat (lijkt me sterk, maar test ff met een metronome)
De boxen liepen out of sync

* staat je overbridge app wel aan? Laatste versie os OB en Elektrons up to date?
Yup :)

Hoppa, dat wordt beuke!

ff checken als je OB gebruikt dat je niet ook midi over usb aan hebt staan. Ob regelt dan namelijk allemaal zelf. Anders kan het wel eens mis gaan. Dit vind je bij je instellingen op je elektrons

Je kunt er maar één kiezen toch?

midi staat idd niet aan op de elektrons

alles loopt sync nu met 'sync' aan, maar na enige tijd, gaan ze toch weer uit elkaar driften. :(

Ik heb niet Elektrons maar zou het kunnen dat die als slave moeten worden ingesteld?

@stoter : Immaterial :)

@jaimiepeeters : Nondeju!

* bij die sync staat input, maar eronder ook output. bij mij staan ze allebei aan. Output naar device is het denk ik, dus die moet aanstaan.
* kun je eens checken wat er gebeurt als je alleen 1 OB device aan hebt staan; bijv alleen de Takt, en als dat goed gaat alleen de AR (is er verschil tussen die 2)
* Gebruik je een goede midikabel; Niet zon cheap ass ding van de action ofzo (heb wreleens gehad dat een goedkoop rotding me een halve dag kostte, sinsdien gebruik ik alleen orig meegeleverd kabeltje vh apparaat), en weet je zeker dat er geen draadbreukje in zit? (ff testen met een 100% zeker weten goede kabel)
* welke os draait je mac op en welke versie van ableton?

Check ook of delay compensation aan staat. Overbridge geeft minimaal ~20ms latency, dus als je deze in je sessie gooit zonder compensation zal de rest uit sync zijn.

EDIT: term gecorrigeerd, thx @rvanommen :)

dan zal ie 20 ms off zijn idd, continue, maar driften zou betekenen dat het verschil steeds groter wordt, en dus dat de clock/ sync niet lekker binnen komt, of dat er data verloren gaat, waardoor ie minder 'intervalletjes' binnenkrijgt dan ie zou moeten krijgen. Je krijgt de clock overigens uit de plugin bij Overbridge. Dus ff dubbelchecken of je de laatste versie hebt.

Dit zijn mijn instellingen, misschien ff pielen ermee.

Scherm­afbeelding 2025-01-11 om 15.37.39.png

Check ook of delay compensation aan staat. Overbridge geeft minimaal ~20ms latency, dus als je deze in je sessie gooit zonder compensation zal de rest uit sync zijn.

EDIT: term gecorrigeerd, thx @rvanommen :)
Dit ga ik straks ff checken kan met niet voorstellen dat het 20 ms zo voelt get iig niet als ik iets in speel.

Ik kan ook wel ff een foto maken van mijn instellingen want hier loopt het als een trein, met een syntakt en een digitakt
Ja bij mij ook, maar dan als een tiet. Als ik moet kiezen tussen trein of tiet zal tiet altijd de eerste keus zijn, tenzij ik ergens moet zijn… dan pak ik de trein.

Nou, zolang er niets meeloopt hoor je dat niet natuurlijk. Met een metronome aan heb je in elk geval een meetlat. Zonder iets erbij weet je niet of t strak loopt of scheef.

Back