Namm 2025 voor de deur..

Mooi spul ongetwijfeld, maar 2 GB user sample memory...
Tsa, een terabyte SSD klinkt natuurlijk stoerder, maar hoor je het verschil?
Of wil je echt permanent 100 verschillende piano's 'onder de knoppen' hebben?
Het is ook maar net wat voor processing er nog over de samples gaat. Je kan voor de 'brute force' oplossing gaan om iedere toets op iedere velocity te samplen of je gaat ze slim comprimeren icm wat modeling zoals bv Nord doet. Die hebben ook amper geheugen aan boord, maar de pianos van ze worden over het algemeen wel goed gevonden.
 
Mooi spul ongetwijfeld, maar 2 GB user sample memory...
Hoewel die Korg Kronos amper vernieuwd lijkt te zijn zit daar tenminste ook een fatsoenlijke hoeveelheid opslag op (SSD), in tegenstelling tot de Roland Fantoms, Yamaha Montages (iets meer) en dus ook de Kurzweils...

Maar ok als ik er één mocht kiezen van alle vlaggenschippen zou ik denk ik voor de Montage M8x gaan.
Bah,van de 3 miljoen leden hier op synthforum zijn er een 10tal fanaat van de Kurzweil.Mannen weten waarom.Drink een Kurzweil.
 
Kurzweil klinkt zo nice dat je geen sample memory nodig hebt.
Kent er iemand Kurzweil op syntforum?0,1%
Kent iemand Behringer op syntforum?99,9%
 
Ik heb in mijn zoektocht naar een workstation serieus naar Kurzweil gekeken, maar de interface sprak mij niet aan.
Ik vind ze over het algemeen wel goed klinken, maar ik vind klanktechnisch dat je je aan geen van de grote merken een buil kunt vallen.
Ik vond de mogelijkheden weliswaar indrukwekkend, maar wel van een niveau:"mooi dat het kan, maar dat ga ik nooit allemaal gebruiken."

Het is bij een Fantom geworden en daar heb ik tot op heden geen spijt van en zou ook nu weer mijn keuze zijn.

Een man zal ik wel nooit meer worden vrees ik.
 
Ik had ooit eens een K2500RS te leen en kreeg spontaan uitslaande epilepsie van de verschrikkelijke UI. De modernere zien er beter uit qua bediening maar eigenlijk nooit serieus overwogen. Geen idee waarom eigenlijk, op zich lijkt die VAST engine me wel heel flexibel en cool. Maar is het leuk om te programmeren?
 
Kurzweil is niet zo moeilijk.Heeft eigenlijk een soort modulaire opbouw.In het kort en simpel gezegd,je begint in een algoritme page waar je begint te configureren hoe het signaal door een set dSP's gaat en die het geluid gaat vormgeven.Je selecteert een golfvorm(keymap)waar je beschikt over een paar honderden golvormen,dit is één layerpage met één oscillator die je door een set blokken stuurt(blok kan m'n selecteren om iets te wijzegen bv toonhoogte of je toonhoogte wilt moduleren met een lfo,er zijn tonnen modulatiebronnen).Die reeks blokken noemt m'n een algoritme.Zo heb je een groot aantal van.Moeilijkheid is welke algoritme je gaat kiezen om een bepaalde klank te maken.In die blokken heb je filters,envelopes enz.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik hoop dat Korg weer eens een Wavedrum gaat uitbrengen.
Met de resolutie van MIDI 2.0 moet het denk ik ook mogelijk zijn de gevoeligheid en expressie over te brengen en er dus meteen een controller van te maken.
 
Kurzweil is niet zo moeilijk.Heeft eigenlijk een soort modulaire opbouw.In het kort en simpel gezegd,je begint in een algoritme page waar je begint te configureren hoe het signaal door een set dSP's gaat en die het geluid gaat vormgeven.Je selecteert een golfvorm(keymap)waar je beschikt over een paar honderden golvormen,dit is één layerpage met één oscillator die je door een set blokken stuurt(blok kan m'n selecteren om iets te wijzegen bv toonhoogte of je toonhoogte wilt moduleren met een lfo,er zijn tonnen modulatiebronnen).Die reeks blokken noemt m'n een algoritme.Zo heb je een groot aantal van.Moeilijkheid is welke algoritme je gaat kiezen om een bepaalde klank te maken.In die blokken heb je filters,envelopes enz.
Hmm, wellicht komt het eens op mijn pad. Heb niet echt ruimte of goesting voor een groot keyboard op dit moment maar wie weet wat de toekomst brengt.
 
Wellicht ga ik de K2700 inruilen voor de K2088 omdat de pianoklavier van de 2700 wat te zwaar wordt wegens lichte artrose in m'n rechterduim en de K2088 een fatar Tp/40L bord heeft die ik al ooit bespeeld heb en veel lichter is.Ouderdom heeft zijn nadelen ook in de muziek.
 
Wellicht ga ik de K2700 inruilen voor de K2088 omdat de pianoklavier van de 2700 wat te zwaar wordt wegens lichte artrose in m'n rechterduim en de K2088 een fatar Tp/40L bord heeft die ik al ooit bespeeld heb en veel lichter is.Ouderdom heeft zijn nadelen ook in de muziek.
@sinew1958 , Och dat is vervelend te lezen van je duim ;{. Alleen mogelijk vergis je in het type klavier.

De K2088 en K2700 delen hetzelfde non-graded Fatar TP/40L klavier en is een licht gewogen hamer actie. (past ironisch genoeg in geen lichte behuizing)

Veel gezondheid gewenst; dat je nog lang kan en mag blijven pingelen!
 
@sinew1958 , Och dat is vervelend te lezen van je duim ;{. Alleen mogelijk vergis je in het type klavier.

De K2088 en K2700 delen hetzelfde non-graded Fatar TP/40L klavier en is een licht gewogen hamer actie. (past ironisch genoeg in geen lichte behuizing)

Veel gezondheid gewenst; dat je nog lang kan en mag blijven pingelen!
Dan is de 40L nog te zwaar,en zal ik de K2061 moeten aanschaffen.Ik zie de toekomst van piano spelen somber in.Ik moet op zoek naar een semi klavier en dat heb je niet in stage piano's en moet ik schakelen naar een midi controller.
 
Weer hetzelfde spul in een nieuw hok dus.

Dat is wel een mooie samenvatting van de NAMM tot nu toe denk ik.
V-Stage, Nord Stage, Kronos.....oude wijn nieuwe zakken.

Nu vind ik het prima dat er keuze is.
Ik vind ZenCore echt heel goed en mooi dat je die in de vorm kunt kopen die je aanstaat.
Synth, workstation, software, groovebox en nu dus ook een podium instrument, maar ik wordt er verder niet warm van.
 
Ik word wel warm van de C15,nieuwe update en naar 48 voices,die updates zijn telkens wel interessant.
Vraag me wel af hoelang ze de C15 nog kunnen uitmelken.Hun bestaan hangt af van deze synth.Ze moeten toch ondertussen met iets anders bezig zijn?
 
Kurzweil is niet zo moeilijk.Heeft eigenlijk een soort modulaire opbouw.In het kort en simpel gezegd,je begint in een algoritme page waar je begint te configureren hoe het signaal door een set dSP's gaat en die het geluid gaat vormgeven.Je selecteert een golfvorm(keymap)waar je beschikt over een paar honderden golvormen,dit is één layerpage met één oscillator die je door een set blokken stuurt(blok kan m'n selecteren om iets te wijzegen bv toonhoogte of je toonhoogte wilt moduleren met een lfo,er zijn tonnen modulatiebronnen).Die reeks blokken noemt m'n een algoritme.Zo heb je een groot aantal van.Moeilijkheid is welke algoritme je gaat kiezen om een bepaalde klank te maken.In die blokken heb je filters,envelopes enz.
Ik heb ook de Kurzweil K2700 synth en ben er heel erg content mee. De KB3 emulatie valt me nog wel wat tegen t.o.v. Hammond/Nord maar de rest van de sounds Acoustic/Electric pianos, Synth (d.m.v. zeer uitgebreide maar complexe algoritmes) en met name Orchestrals/String is gewoon geweldig. Een aanrader als toevoeging voor E-piano samples/sounds is de Vintage Keyboard Collection van Purgatory Creek (Forte samples die ook werken bij de K2700). Het is de ultieme classic (pop/rock/soul) sound synth.

Waar zitten die goede sounds dan in??

I.m.o. in 32 lagen sound layering die heel veel mogelijkheden geeft tot het toevoegen van bijv. string resonance layers, het layeren van samples die op verschillende aanslagen reageren (ppp-FFF), complexe velocity modulaties en zeer uitgebreide envelopes, lfo modulaties en uiteindelijk de vele uitgebreide en smaakvolle effectketens. De feel vanuit de toetsen zelf is fenomenaal qua nuancering. Dat de sounds zo goed zijn, komt doordat ze zijn ontwikkeld door zeer ervaren Kurzweil sound designers die helemaal begrijpen hoe deze complexe synthesizer met allerlei bouwstenen werkt en praktisch bruikbare presets gemaakt hebben die aanspreken bij de muzikant. Ook heb ik ervaren dat het zoeken van een passende sound voor de band erg makkelijk gaat omdat de basissounds meestal meteen goed in de mix liggen.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over Multi mode waar je weer 16 van deze 32 layered programma's kunt verdelen in 16 zones/splits over het keyboard (allemaal met hun eigen effect routing). Vrijwel alles is instelbaar. En dat is meteen de achilleshiel van de Kurz: de complexiteit waardoor het maken van eigen sounds een stijle leercurve heeft. En dat allemaal via menus...

Dat gezegd hebbende, de VAST technologie is al in de '80 jaren ontwikkeld en heeft sindsdien (te) weinig user interactie vernieuwing gekend. De betere A/E pianos van de K2700 t.o.v. PC3/4 zijn het gevolg van een een grotere GByte pianosample library. Ook een Kurzweil PC3 klinkt goed maar die mist dan de 'zware' piano sample libraries en de FM synth engine. Ze lijken daarmee wel wat op Clavia die ook bij iedere Nord een iets groter geheugen aanbiedt zodat er extra of grotere samples kunnen worden ingeladen. Alleen kun je de Clavia maar beperkt editen.

Dus als de Kurzweil engineers eens van hun luie stoel zouden komen en een betere user interactie zouden bieden voor de sound-designers onder ons (lees dedicated knoppen/sliders voor lfos, envelopes, filters, amps, vcos, effects) en voor live gebruik leesbare displaytjes onder de controllers zouden plaatsen, dan zou het product i.m.o. vele malen beter scoren dan wat het nu doet. Ze hoeven dus alleen maar een beetje de bediening van een Nord Stage na te apen en dan gaat de gemiddelde muzikant snel begrijpen dat er allemaal eigenlijk nog veel meer mogelijk is op sound design gebied met een Kurzweil die notabene stamt uit de eighties...

Maar ja, de ultieme doordachtheid van het apparaat komt doordat het oorspronkelijk ontworpen door Ray Kurzweil (op muzikaal advies van Stevie Wonder) die o.a. tientallen prijzen, elf eredoctoraten en eerbetuigingen van drie Amerikaanse presidenten heeft gekregen (disclaimer: dat was voor de periode Trump ;-)

my 2cts
 
Laatst gewijzigd:
Mooi voornemen 2025: niks nieuws bekijken en niks nieuw kopen. Maar of t lukt… ik beloof niks 🫣
 
Back
Top