@Montfrooij mooie gedetaileerde beschrijving!
Met het resultaat ben ik bekend. Je dawless jams zijn altijd de moeite van t kijken waard... Ondanks dat ik doorgaans bij het woord "dawless" op youtube al ongecontroleerd begin te gapen. Daar ben jij een van de uitzonderingen op de regel
Bedankt!
Ableton was mijn startpunt in de muziekmakelarij en mag verantwoordelijk worden gehouden voor al het enthousiasme wat ik daarna voor muziek-techniek heb opgebouwd. Ik heb geen vergelijkings materiaal van DAWs, maar ableton is zo flexibel... Als ik iets bedenk en me afvraag of dat kan, dan kan dat meestal ook (al dan niet met een beetje prutsen).
Mijn probleem met Ableton Live is niet zozeer het programma, maar mijn 22 jaar Reason ervaring.
De basis had ik na 15 minuten onder de knie, maar verder is het nog veel zoeken.
Terwijl het in Reason piece of cake is.
Dus dan komt het aan op doorzetten en niet teveel tegelijk willen en uiteindelijk gaat het kwartje wel vallen.
Steeds een laagje dieper dan moet het landen.
Heb je je al een beetje verdiept in session view ook? Dat kan heel inspirerend werken en is (begrijp ik) redelijk uniek onder de DAW's.
Clip en loop based muziek maken - erg jam-vriendelijk. Ook ideaal voor experimenteren en muziekale ideeen opdoen zonder direct bezig te zijn met een arrangement.
Ja zeker, dat is waarom ik voor Live heb gekozen om te proberen.
De 707 werkt helemaal met clips en scenes (beter nog dan Live voor mij), dus ik hoopte dat gevoel na te kunnen bootsen.
Live komt in de buurt hoor, maar DAWLess is het nog niet.
Ik werk zelf meestal in arrangement view, maar gebruik session view vaak als ik niet van plan ben om uren aan de slag te gaan. Gewoon een uurtje ideetjes en experimentjes in session view.
Komt daar wat uit? Dan sleep ik de clipjes naar arrangement of neem ze op naar arrangement.
Ja precies. Ik neem een aantal clips op per track en dat wordt dan naar de arranger gesleept zodat ik vanaf daar verder kan.
Dat is exact de workflow die ik voor ogen heb.,
Verder is een highlight feature "instrument rack"
Supergaaf voor sound design. Zo zet je meer dan 1 VST synthesizer op 1 track en trigger je die met 1 MIDI input. Effecten erachter, modulators erachter (waarmee je trouwens ook synthelementen kan moduleren die niet natief in de VST te moduleren zijn). En als je (snel ultra complexe) patch dan naar je zin is dan save je dat complete rack en kun je hem anytime een project inslepen.
Ja snap ik, Reason kent ook zo iets, de combinator.
Lijkt er op, maar wat overzichtelijker.
Ik vind die 'rack' een beetje zoeken met het inklappen en scrollen naar rechts.
Maar ze moesten iets kiezen en hebben geen rack zoals Reason heeft, dus ik snap het wel wat ze gedaan hebben en waarom.
Het is iig een heel krachtige tool. Zowel in Reason als in Live.
Wellicht weet je dit alles al, je hebt kwa muziek maken en (andere) DAWs een stuk meer ervaring dan ik. Ik type deze bijdrage meer uit persoonlijk enthousiasme voor de software (sorry

)
(Net als mijn bijdrage in je topic over MIDI > audio).
Altijd fijn om te sparren. Je leert elke keer nieuwe dingen of dingen die je als wist, maar die in eens op z'n plek vallen en bruikbaar zijn.