Gear die goed (of helaas niet) past bij je workflow

de circuit tracks werkt voor mij echt heerlijk voor mijn workflow, lekker spelen zonder druk/werkt goed samen met de modwave gezien die 2 layers heeft en de circuit track deze apart kan sequencen en vaak komt er nog best wat leuks uit van gewoon wat aankloten.. net ff half uurtje zitten grooven wat ik normaal niet maak/luister maar vind em best lekker

de osmose is voor mij een love/hate, ik vind het een geweldig aparaat als solo instrument maar omdat de speelstijl zo anders is lukt het mij practisch nooit om het te combineren met andere instrumenten dus workflow is yes no no yeeees :D

Attachments

• groovy.mp3
    564,3 KB
Ik zie hier de nodige weerstand tegen Elektron en die begrijp ik helemaal.
Ik kocht ooit een Analog Keys om de klank. Het presentatie filmpje van Elektron vind ik nog steeds één van de beste introducties van een synth.

Ik heb het een jaar geprobeerd, maar telkens als ik hem aanzette kon ik weer opnieuw gaan uitvissen hoe zaken werkte.
Het ging niet eens zozeer om het echte creëren van klanken, maar vooral om de huishouding.
Elke keer weer uitzoeken waar en hoe ik zaken had gelaten of moest opslaan.
Anderen dwepen juist met de Elektron werkwijze, maar het wilde bij mij niet lukken.
Na een jaar gaf ik het op. Ik was het zat en ik had er in dit jaar eigenlijk niets uit gekregen dat de moeite waard was.

Over de MPC heb ik lang getwijfeld omdat daar de werkwijze ook nogal specifiek was volgens de verhalen.
Uiteindelijk na er een keer een uurtje op gespeeld te hebben toch aangeschaft.
Inderdaad lijkt hij in niets op wat ik eerder had, maar op de een of andere manier was hij toch niet zo ontoegankelijk als bijvoord de Elektron.
De werkwijze was anders dan alles wat ik gewend was, maar met behulp van de MPC Bible vond ik toch mijn weg en bleven zaken die ik leerde gemakkelijker hangen.
Nu met MPC 3 gaan werken dingen voor mij iets intuïtiever.
Er valt nog heel veel te leren, maar de basis had ik snel door en het voelt nergens als de wanhopige onhandigheid die ik op de Elektron ervoer.

De MicroKorg was ook zo'n instrument waar ik uiteindelijk niet echt vrienden mee werd.
Die edit matrix werkte voor mij niet.
Bij de Blofeld dan weer wel. De overzichtelijker matrix en vooral de visuele feedback maakte dat ik er prima mee uit de voeten kon.

De interface van een instrument is in de loop der jaren een steeds belangrijker punt van overweging voor mij geworden.
Het feit dat de huidige financiële situatie een groter budget toelaat zal daar ook mee te maken hebben, maar naarmate ik ouder word en na een tia ben ik ook minder flexibel en kosten nieuwe dingen leren mij meer moeite.

Ik ga niet meer klooien met editors en ingewikkelde menustructuren. Als het niet op het instrument zelf kan dan laat ik hem aan mij voorbijgaan.
De Peak en de Hydrasynth zijn voor mij instrumenten waar ik heerlijk op werk.
Weliswaar niet helemaal menu vrij, maar logisch en zelfs binnen de menu's veel knoppen en slimme implementatie.
De Iridium spant wat mij betreft de kroon als het om bediening gaat.

Ik heb veel gear geprobeerd. De meeste hoofdpijn kreeg ik van de Octatrack. Voor mij is de Maschine MK3 of Plus de meest briljante groovebox die aan de ene kant heel veel functies heeft, maar aan de andere kant heel toegankelijk is en snel werkt. De layout en workflow zitten echt heel goed in elkaar vind ik. Ook als ik hem een tijdje niet gebruik, dan ben ik binnen twee tellen weer helemaal thuis. Komt met name door de vele dedicated buttons en de hiërarchie structuur.

Voor mij is de Maschine MK3 of Plus de meest briljante groovebox die aan de ene kant heel veel functies heeft, maar aan de andere kant heel toegankelijk is en snel werkt. De layout en workflow zitten echt heel goed in elkaar vind ik. Ook als ik hem een tijdje niet gebruik, dan ben ik binnen twee tellen weer helemaal thuis. Komt met name door de vele dedicated buttons en de hiërarchie structuur.
Je was ook een tijdje met Push 3 standalone bezig, maar die is afgevallen dan? Heb nog weleens overwogen mijn Push 3 controller te upgraden maar ik denk niet dat ik er echt iets mee zou doen standalone.

Zoals ik in een eerdere post opmerkte had ik wat dingen weggedaan en een Iridium desktop gekocht. De workflow hiervan beviel mij zo goed dat ik meteen ben doorgestapt naar een Quantum Mk2 (zelfde engine maar dan met polyaftertouch keyboard, meer controls, analoge filters en meer sample geheugen) :D

Ik heb sowieso twee omgevingen waar ik andere 'eisen' aan stel.
DAW en DAWLess.

Ik gebruik ze zelden hybride.

Mijn DAWLess workflow is extreem efficient en helemaal gebouwd om snel te kunnen jammen.
Aan en gaan zeg maar.
1 sequencer (707) en de rest speelt alleen midi noten van de 707.
Alles is altijd fysiek aangesloten, de XR18 'bepaalt' welke audio naar welke FX wordt gestuurd (send - FX loops met 3 pedalen) en ik multitrack alles naar Reason voor mix / eq / compressie.

Ik merk dat deze directe manier van muziek maken me erg goed bevalt. Veel beter dan een DAW ooit heeft gekund.
Geen of nauwelijks setup tijd, overal een vast bedacht knopje voor, maximaal 8 tracks, direct resultaat en inspiratie.
Omdat ik er nu ruim 4 jaar mee werk, is het 'second nature' geworden en zit ik nooit meer te zoeken naar 'hoe doe ik dat'.

Synths die rondom de 707 zijn komen te staan, vervangen eigenlijk een interne tonal track van de 707, dus dat maakt de setup niet veel complexer.
Ik vermijd alles met een sequencer, want ik wil bewust maar één brein en niet syncen, program changes, etc. etc.
Midi problemen ken ik niet, latency ken ik niet, sync onzin ook niet, alles doet het altijd direct.

Ik weet dat ik me hierdoor ook beperk, want veel meer past er niet in deze setup.
Maar omdat ik geen complete tracks maak, maar gestructureerde jams, ervaar ik dit niet als een probleem maar een zegen.

Een enkele keer heb ik gepoogd om wat toe te voegen wat niet paste bij deze setup en dat had altijd iets met 'samples' te maken.
Ik mis namelijk de mogelijkheid om wat creatiever om te gaan met een stukje geluid in mijn huidige workflow.
En dan heb ik het niet direct over de bekende 'sample chop workflow', maar iets opnemen wat ik in heb gespeeld en (extreem) bewerken en dan loopen als laagje in m'n jams.

Ik 'kan' dit m.b.v. de DAW prima doen, maar merk dat dat me uit de workflow haalt.
Dat ligt niet aan de DAW, maar aan hoe ik graag werk (midi noten inspelen en direct door naar het volgende laagje)
Ik heb zowel de MPC Live 2 als de 404 gepoogd toe te voegen, maar beide pasten niet bij hoe deze setup werkt voor mij.
De MPC zou de 707 moeten vervangen, maar was niet genoeg 'jam oriented' voor mij.
Teveel een DAW in een box en te weinig een instrument om mee te jammen.
En samen wil ik niet. Teveel van het goede, te complex, te veel overlap.

De 404 was op papier een goede kandidaat, maar in de praktijk ook niet geschikt voor hoe ik werk.
Ik heb er onvoldoende tijd in gestoken om hem echt te leren gebruiken, maar wat ik er mee wilde was zo omslachtig dat de DAW sneller werkt.

Zo heb ik ook een keer een lemondrop geprobeerd. Zelfde idee. Samplen en dan granular gebruiken.
Maar ook dit paste niet bij hoe ik werk met deze setup. Teveel priegelen voor er iets komt waar ik wat mee kan.
En ik vond het een erg frustrerend instrument qua UI. Dan heb ik liever een muis en toetsenbord.

Mijn conclusie is dat mijn brein beter reageert dan regeert.
Dus ik moet het spelen en horen, andersom werkt niet voor mij. Ik hoor niet wat ik wil spelen, maar speel wat ik wil horen.
En samples manglen is een losgekoppeld process. Dan ben ik mijn flow en inspiratie kwijt.
Voor nu heb ik het losgelaten en ben ik een zijstap naar de DAW gaan maken.

Ik wilde graag Ableton Live proberen, omdat dat mij een hersen-prikkelende-uitdaging leek na 22 jaar Reason en 4 jaar DAWLess jammen.
Ik zou van alles willen kopen, maar heb het bij één controller gelaten.
Het was al duur zat allemaal.
De Launchkey Mk4 49.
Dat leek me een goede 'one controller does all' optie.
Meer geld en ruimte is er niet momenteel, dus hier moet ik het mee doen.
Al ben ik wel van mening dat er beter een clip launch iets kan komen ooit en een (los) beter keyboard.
Maar eerst Ableton omarmen als m'n DAW, want zover ben ik nog niet en eerder ga ik er geen geld meer in pompen.

Je was ook een tijdje met Push 3 standalone bezig, maar die is afgevallen dan? Heb nog weleens overwogen mijn Push 3 controller te upgraden maar ik denk niet dat ik er echt iets mee zou doen standalone.
Klopt! Ik werk nu volledig op Bitwig en dan is de Push 2 net zo makkelijk. De Push 3 standalone vind ik nog steeds heel gaaf, maar door het toevoegen van meer functies wordt de bediening al weer wat minder intuïtief. Daarnaast vind ik het zoeken van plugins niet lekker (snel) werken. De combi Machine Plus en Bitwig bevalt me gewoon erg goed, dus de Push 3 is inmiddels weg. Als controller moest ik hem steeds apart booten en dat voelde als gedoe. En als groovebox (standalone vs Plus) won de Maschine doordat die workflow lightning fast is.

De 404 was op papier een goede kandidaat, maar in de praktijk ook niet geschikt voor hoe ik werk.
Ik heb er onvoldoende tijd in gestoken om hem echt te leren gebruiken, maar wat ik er mee wilde was zo omslachtig dat de DAW sneller werkt.

Dus ik moet het spelen en horen, andersom werkt niet voor mij. Ik hoor niet wat ik wil spelen, maar speel wat ik wil horen.
En samples manglen is een losgekoppeld process.
Interessant verhaal.
Bij mij is het net andersom.
Die DAW kost me altijd veel meer tijd als ik even kort wat geluid wil maken.

Samples mangelen ook Interessant. Zo moet ik nog even kijken of die oude Akai on-the-flow te mangelen is met (ADSR?) dwz zonder de midi stroom stop te zetten ivb. bv. met de lengte van de sample. Veel bekende effecten inzetten vind ik niet echt mangelen. Dat kan later altijd nog.

@Montfrooij mooie gedetaileerde beschrijving!
Met het resultaat ben ik bekend. Je dawless jams zijn altijd de moeite van t kijken waard... Ondanks dat ik doorgaans bij het woord "dawless" op youtube al ongecontroleerd begin te gapen. Daar ben jij een van de uitzonderingen op de regel :)

Ableton was mijn startpunt in de muziekmakelarij en mag verantwoordelijk worden gehouden voor al het enthousiasme wat ik daarna voor muziek-techniek heb opgebouwd. Ik heb geen vergelijkings materiaal van DAWs, maar ableton is zo flexibel... Als ik iets bedenk en me afvraag of dat kan, dan kan dat meestal ook (al dan niet met een beetje prutsen).

Heb je je al een beetje verdiept in session view ook? Dat kan heel inspirerend werken en is (begrijp ik) redelijk uniek onder de DAW's.
Clip en loop based muziek maken - erg jam-vriendelijk. Ook ideaal voor experimenteren en muziekale ideeen opdoen zonder direct bezig te zijn met een arrangement.

Ik werk zelf meestal in arrangement view, maar gebruik session view vaak als ik niet van plan ben om uren aan de slag te gaan. Gewoon een uurtje ideetjes en experimentjes in session view.
Komt daar wat uit? Dan sleep ik de clipjes naar arrangement of neem ze op naar arrangement.

Verder is een highlight feature "instrument rack"
Supergaaf voor sound design. Zo zet je meer dan 1 VST synthesizer op 1 track en trigger je die met 1 MIDI input. Effecten erachter, modulators erachter (waarmee je trouwens ook synthelementen kan moduleren die niet natief in de VST te moduleren zijn). En als je (snel ultra complexe) patch dan naar je zin is dan save je dat complete rack en kun je hem anytime een project inslepen.

Wellicht weet je dit alles al, je hebt kwa muziek maken en (andere) DAWs een stuk meer ervaring dan ik. Ik type deze bijdrage meer uit persoonlijk enthousiasme voor de software (sorry :D)
(Net als mijn bijdrage in je topic over MIDI > audio).

Ik heb een haat/liefde-verhouding met mijn Cirklon. De timing, stabiliteit en instrumenten-integratie zijn fantastisch, en voor loop-gebaseerde patterns met monofone synths of Eurorack zonder veel afwisseling (of random triggers) werkt 't heel fijn. Maar zodra je een iets complexer arrangement wilt maken met wat polyfone stukken, met afwisselende drums of hier en daar een bruggetje dan vind ik de editing zeer omslachtig t.o.v. een DAW. Ik zie het meer als een pattern/doodling machine dan een song-writing-machine, dus recent sequence ik alles weer vanuit Ableton, mede omdat de MIDI jitter/timing-problemen van vroeger veel minder zijn geworden met de juiste setup.

Met de CK patterns kan je toch best makkelijk poly dingen inkloppen in de Cirklon als je een midi keyboard er aan vast hebt Hangen. Maar ik snap wel wat je bedoelt. De cirklon shined in het mono gebied EN uiteraard op drummachines (werkelijk fantastisch)

Een enkele keer heb ik gepoogd om wat toe te voegen wat niet paste bij deze setup en dat had altijd iets met 'samples' te maken.
Ik mis namelijk de mogelijkheid om wat creatiever om te gaan met een stukje geluid in mijn huidige workflow.
En dan heb ik het niet direct over de bekende 'sample chop workflow', maar iets opnemen wat ik in heb gespeeld en (extreem) bewerken en dan loopen als laagje in m'n jams.

Ik 'kan' dit m.b.v. de DAW prima doen, maar merk dat dat me uit de workflow haalt.
Dat ligt niet aan de DAW, maar aan hoe ik graag werk (midi noten inspelen en direct door naar het volgende laagje)
Ik heb zowel de MPC Live 2 als de 404 gepoogd toe te voegen, maar beide pasten niet bij hoe deze setup werkt voor mij.
De MPC zou de 707 moeten vervangen, maar was niet genoeg 'jam oriented' voor mij.
Teveel een DAW in een box en te weinig een instrument om mee te jammen.
En samen wil ik niet. Teveel van het goede, te complex, te veel overlap.

Als je echt een hardware doos wilt hebben voor sample werk dan is de Pioneer SP-16 echt heel geschikt daarvoor. No-nonsense workflow en belangrijk (voor mij) dat ik in de 'jam' modus blijf. In feite jam ik dan met spullen en neem dan loops op. Bijna altijd moet je 'iets' wat corrigeren, zeker als je nieuwe lagen toevoegt, en een simpele touchscreen werkt dan voor mij beter dan met de muis.

Anders voordeel vind ik, ook omdat ik bijna nooit een hele volledige 'track' in 1 sessie doe is dat ik dan het hele project bij elkaar heb staan, als ik de volgende dag weer opnieuw moet opstarten dan zou ik te veel tijd kwijt zijn (voor mijn gevoel) om weer op hetzelfde punt te zijn. Vaak is het wel dat ik dan in een andere mood ben en alsnog dingen radicaal anders ga doen, maar dat is prima.

Maar als je al een DAW gebruikt om te multitracken, dan zou ik ook echt de push 2 of 3 een kans geven, ik zie genoeg voorbeelden van mensen die het totaal zonder pc-scherm gebruiken. Zelf vind ik voor het jam gedeelte Bitwig wel beter, omdat je dan beter dan bij live kunt switchen tussen clips en arrangement. Dus je kunt dan op 1 track een langer stuk audio opnemen, daar een kleinere clip van maken en dan switchen tussen de 2.

Als je echt een hardware doos wilt hebben voor sample werk dan is de Pioneer SP-16 echt heel geschikt daarvoor. No-nonsense workflow en belangrijk (voor mij) dat ik in de 'jam' modus blijf. In feite jam ik dan met spullen en neem dan loops op. Bijna altijd moet je 'iets' wat corrigeren, zeker als je nieuwe lagen toevoegt, en een simpele touchscreen werkt dan voor mij beter dan met de muis.
Ja, dat is volgens mij niet wat ik zoek.
Heb er wel naar gekeken, maar dat lijkt meer een sample speler om loops mee af te spelen.
Ik wil creatiever met samples omgaan en dat heb ik nog niet in een box gevonden zoals dat in de DAW wel lukt.
Maar het hele punt is eigenlijk dat het niet past bij m'n workflow.
Samples opnemen, bewerken etc.
Dat haalt me uit de flow.
Het is eigenlijk meer sounddesignen dan met samples jammen.
Dus dat is per definitie niet een snel resultaat.

Voor een simpele loop werkt het prima natuurlijk. Maar met 8 tracks heb ik genoeg, dus geen loops nodig van m'n instrumenten.
Ik wil nieuw geluid maken wat juist niet uit m'n hardware kan komen zonder dat ik het stevig bewerk.

Voor nu laat ik het voor wat het is.
Samples passen niet in m'n DAWLess workflow.
Dat is meer produceren dan spelen.

En mogelijk vind ik een x een manier die wel past en dan komt de hardware wel weer om de hoek.

Anders voordeel vind ik, ook omdat ik bijna nooit een hele volledige 'track' in 1 sessie doe is dat ik dan het hele project bij elkaar heb staan, als ik de volgende dag weer opnieuw moet opstarten dan zou ik te veel tijd kwijt zijn (voor mijn gevoel) om weer op hetzelfde punt te zijn. Vaak is het wel dat ik dan in een andere mood ben en alsnog dingen radicaal anders ga doen, maar dat is prima.
Dat doe ik ook op mijn setup. Ik sla de presets op en verder is het midi.
Maar als je al een DAW gebruikt om te multitracken, dan zou ik ook echt de push 2 of 3 een kans geven, ik zie genoeg voorbeelden van mensen die het totaal zonder pc-scherm gebruiken. Zelf vind ik voor het jam gedeelte Bitwig wel beter, omdat je dan beter dan bij live kunt switchen tussen clips en arrangement. Dus je kunt dan op 1 track een langer stuk audio opnemen, daar een kleinere clip van maken en dan switchen tussen de 2.
Dat is ongeveer 'the next best thing' denk ik (Push 2 of 3). Staat zeker op m'n lijstje.
Maar eerst bepalen of Ableton Live het überhaupt is voor mij.
Of dat ik bij Reason blijf.

Ik geef Live iig 12 maanden en dan kijk ik verder.

@Montfrooij mooie gedetaileerde beschrijving!
Met het resultaat ben ik bekend. Je dawless jams zijn altijd de moeite van t kijken waard... Ondanks dat ik doorgaans bij het woord "dawless" op youtube al ongecontroleerd begin te gapen. Daar ben jij een van de uitzonderingen op de regel :)
Bedankt!

Ableton was mijn startpunt in de muziekmakelarij en mag verantwoordelijk worden gehouden voor al het enthousiasme wat ik daarna voor muziek-techniek heb opgebouwd. Ik heb geen vergelijkings materiaal van DAWs, maar ableton is zo flexibel... Als ik iets bedenk en me afvraag of dat kan, dan kan dat meestal ook (al dan niet met een beetje prutsen).
Mijn probleem met Ableton Live is niet zozeer het programma, maar mijn 22 jaar Reason ervaring.
De basis had ik na 15 minuten onder de knie, maar verder is het nog veel zoeken.
Terwijl het in Reason piece of cake is.
Dus dan komt het aan op doorzetten en niet teveel tegelijk willen en uiteindelijk gaat het kwartje wel vallen.
Steeds een laagje dieper dan moet het landen.

Heb je je al een beetje verdiept in session view ook? Dat kan heel inspirerend werken en is (begrijp ik) redelijk uniek onder de DAW's.
Clip en loop based muziek maken - erg jam-vriendelijk. Ook ideaal voor experimenteren en muziekale ideeen opdoen zonder direct bezig te zijn met een arrangement.
Ja zeker, dat is waarom ik voor Live heb gekozen om te proberen.
De 707 werkt helemaal met clips en scenes (beter nog dan Live voor mij), dus ik hoopte dat gevoel na te kunnen bootsen.
Live komt in de buurt hoor, maar DAWLess is het nog niet.

Ik werk zelf meestal in arrangement view, maar gebruik session view vaak als ik niet van plan ben om uren aan de slag te gaan. Gewoon een uurtje ideetjes en experimentjes in session view.
Komt daar wat uit? Dan sleep ik de clipjes naar arrangement of neem ze op naar arrangement.
Ja precies. Ik neem een aantal clips op per track en dat wordt dan naar de arranger gesleept zodat ik vanaf daar verder kan.
Dat is exact de workflow die ik voor ogen heb.,
Verder is een highlight feature "instrument rack"
Supergaaf voor sound design. Zo zet je meer dan 1 VST synthesizer op 1 track en trigger je die met 1 MIDI input. Effecten erachter, modulators erachter (waarmee je trouwens ook synthelementen kan moduleren die niet natief in de VST te moduleren zijn). En als je (snel ultra complexe) patch dan naar je zin is dan save je dat complete rack en kun je hem anytime een project inslepen.
Ja snap ik, Reason kent ook zo iets, de combinator.
Lijkt er op, maar wat overzichtelijker.
Ik vind die 'rack' een beetje zoeken met het inklappen en scrollen naar rechts.
Maar ze moesten iets kiezen en hebben geen rack zoals Reason heeft, dus ik snap het wel wat ze gedaan hebben en waarom.
Het is iig een heel krachtige tool. Zowel in Reason als in Live.

Wellicht weet je dit alles al, je hebt kwa muziek maken en (andere) DAWs een stuk meer ervaring dan ik. Ik type deze bijdrage meer uit persoonlijk enthousiasme voor de software (sorry :D)
(Net als mijn bijdrage in je topic over MIDI > audio).
Altijd fijn om te sparren. Je leert elke keer nieuwe dingen of dingen die je als wist, maar die in eens op z'n plek vallen en bruikbaar zijn.

Interessant verhaal.
Bij mij is het net andersom.
Die DAW kost me altijd veel meer tijd als ik even kort wat geluid wil maken.

Samples mangelen ook Interessant. Zo moet ik nog even kijken of die oude Akai on-the-flow te mangelen is met (ADSR?) dwz zonder de midi stroom stop te zetten ivb. bv. met de lengte van de sample. Veel bekende effecten inzetten vind ik niet echt mangelen. Dat kan later altijd nog.
Wat ik bedoel is een beetje lastig in één term te vatten.
(onkunde van mijn kant).
Als voorbeeld is een felt piano akkoord wat ik inspeel.
1 octaaf naar beneden halen.
Reversen.
Lofi effect er op.
Dat weer re samplen en in een granular synth gooien en wat granular delay voor subtiele ritmische effecten. .
En dat wordt dan de basis voor een 'pad achtige loop' met iets ritmische elementen en in key en BPM met mijn jam.

Echt sounddesignen zeg maar.
De enige box waarvan ik denk dat hij het zou moeten kunnen, is de Torso S4.

En er zijn wat FX pedalen, maar ik heb het idee dat die teveel random zijn en niet 'herhaalbaar' voor mijn jam situatie.

Ik heb plugins die ik pas na een paar jaar ben gaan waarderen. Vaak impulsief gekocht en er dan later spijt van, want ze werken niet. Maar vaak is het: "Ik weet nog niet goed hoe ik ze goed inzet." Regelmatig heeft het dan met ontbrekende kennis te maken.

Een voorbeeld is Izotope Neutron. Dat is toch echt wel een fijn pakket, nu ik een veel beter beeld heb van wat mixen is, of in elk geval voor mij zou moeten zijn. Die visuele mixer die erin zit is ook top. Ik had het pakket al een paar keer afgeschreven en heb het nu herontdekt.

Met de CK patterns kan je toch best makkelijk poly dingen inkloppen in de Cirklon als je een midi keyboard er aan vast hebt Hangen. Maar ik snap wel wat je bedoelt. De cirklon shined in het mono gebied EN uiteraard op drummachines (werkelijk fantastisch)
Ik gebruik eigenlijk alleen de P3 patterns :-)...Maar er zitten dan ook geen of weinig drums in mijn muziek. De cirklon is na al die jaren toch wel een apparaat dat me helpt om snel enkele dingen vast te leggen en wat verder uit te werken, wat gerichte afwisseling in loops te brengen enzovoorts. En met de scenes wat overgangen voorbereiden. Maar soms is het gewoon in Reaper wat dingen vastleggen en zo uitwerken.

Ik gebruik eigenlijk alleen de P3 patterns :-)...Maar er zitten dan ook geen of weinig drums in mijn muziek. De cirklon is na al die jaren toch wel een apparaat dat me helpt om snel enkele dingen vast te leggen en wat verder uit te werken, wat gerichte afwisseling in loops te brengen enzovoorts. En met de scenes wat overgangen voorbereiden. Maar soms is het gewoon in Reaper wat dingen vastleggen en zo uitwerken.
Je kan de CK patterns (buiten de drums) OOK voor poly dingen gebruiken ey.

Je kan de CK patterns (buiten de drums) OOK voor poly dingen gebruiken ey.
Ik weet het ;-) Maar akkoorden zal ik eerder snel inspelen in de DAW, of als ik ze dan toch in de cirklon sequence, zet ik eerder snel wat aux note events bij in een P3 patroon. Bij begeleidende akkoorden gebruik ik eigenlijk geen andere aux events, omdat dat meestal toch wat meer doordacht is, alhoewel daar misschien ook nog wel wat leuke verkenningsmogelijkheden zitten. Maar je hebt gelijk natuurlijk, ik zou de CK patterns eens wat meer moeten verkennen :-).

Back