Potmeter gaatje achterzijde reiniger inspuiten?

Ik gebruik 99,9% IPA.
Koop dat in dozen van 12l.

In meeste gevallen maak ik de pots open. om een oude mixer weer van extra leven te geven kan via de gaatjes, anders te veel werk.
Presoonlijk doe ik dan veeel IPA inspuiten en 3 keer heen en weer, nog wat naspoelen met ipa.

Contactspray = minder extra leven
IPA = meer extra leven.

Jm2c
 
Ik gebruik 99,9% IPA.
Koop dat in dozen van 12l.

In meeste gevallen maak ik de pots open. om een oude mixer weer van extra leven te geven kan via de gaatjes, anders te veel werk.
Presoonlijk doe ik dan veeel IPA inspuiten en 3 keer heen en weer, nog wat naspoelen met ipa.

Contactspray = minder extra leven
IPA = meer extra leven.

Jm2c

Het probleem met allen IPA is dan toch dat je ook het 'smeer' weghaalt. Vandaar dat die speciale pots-spray naast reinigt ook smeert. Het vuil is wel weg dus je krijgt met alleen IPA wel een resultaat, maar dit zal later weer andere issues opleveren (of dat uitmaakt is een tweede).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Het werkt allemaal.
Alle middelen hebben dan weer voor en nadelen. Het blijft een lapmiddel om de levensduur wat te verlengen.
Smeer op koolstofbanen, lijkt me niet nodig?
Deoxit is ook een populair en prima product.
 
mijn slechtere ervaring met alleen IPA / alcohol is dat in sommige gevallen de pot stroever kan gaan lopen.
voelt echt aan alsof het te droog is en min of meer schuurt. soms wel, soms niet.

toen ben ik overgegaan naar kontakt 61. dat doet alles in-een. vaak is een heel klein beetje
erin spuiten en paar keer draaien..nogmaals herhalen misschien ,,al voldoende.

pas als een pot echt verrot is dan begin ik met IPA en dan 61.

(en daarna een biertje of glaasje rode wijn . dat wilt ook wel helpen!)
 
mijn slechtere ervaring met alleen IPA / alcohol is dat in sommige gevallen de pot stroever kan gaan lopen.
voelt echt aan alsof het te droog is en min of meer schuurt. soms wel, soms niet.

toen ben ik overgegaan naar kontakt 61. dat doet alles in-een. vaak is een heel klein beetje
erin spuiten en paar keer draaien..nogmaals herhalen misschien ,,al voldoende.

pas als een pot echt verrot is dan begin ik met IPA en dan 61.

(en daarna een biertje of glaasje rode wijn . dat wilt ook wel helpen!)

en/of tijdens het drankje minimaal 100 keer de pot roteren, het nuttige met het aangename combineren :D
 
Alcohol is een oplossing om te reinigen alleen moet er wel beweging bij zitten anders vervliegt de alcohol te snel en los je het probleem deels op. Als je de potmeter er uit soldeert en openmaakt en dan met een wattenstaafje de koolstofbanen afneemt gaat het prima maar alleen alcohol in een potmeter spuiten is niet de beste oplossing want alcohol vervliegt snel en je moet de potmeter toch goed heen en weer bewegen om de banen schoon te krijgen. Daarnaast als je iets te veel alcohol gebruikt kan het in de shaft terecht komen en daar het vet verwijderen, Dit is ook de reden dat ik Deoxit F5 als eerste gebuik als de potmeter dicht zit.

Natuurlijk is de potmeter compleet vervangen het beste, een potmeter er uit solderen en deze intern reinigen kan ook goed zijn maar ik snap best als je een 32 kanaals mixer hebt dat het geen beginnen is en je voor de makkelijke oplossing gaat.
 
je kan ze beter open maken wanneer ze dicht geklemd zitten met ijzeren lipjes. Schoonmaken, stiftjes gelijk wat bijbuigen en weer dicht klemmen.
 
Radiohm potmeters staan wel bekend om hun krakerigheid. Bij zo'n groot aantal potmeters als in een mengtafel zou ik het ook op deze manier adviseren, met een injectiespuitje met IPA erin. Dan wordt het geen grote kliederzooi. Of Deoxit D5/F5 gebruiken, of nog beter het D100/F100 concentraat met needle dispenser zoals hierboven ergens in een plaatje staat. Direct na het inspuiten de potmeter veelvuldig heen en weer roteren want anders heeft het weinig resultaat. Je wil het vuil wel verplaatsen/wegspoelen. Wat ik zelf heb gedaan is een bijna leeg Deoxit needle dispenser flesje weer bijvullen met ongeveer 10% D100 of F100, en dan 90% IPA erbij. Dan maak je voor een paar euro je eigen betaalbare Deoxit met 'flushing action', maar ben je geen ā‚¬30 kwijt aan zo'n kloterige aerosolcan waarvan de helft ernaast spuit van waar je het wil hebben en het drijfgas altijd veel eerder op is dan de inhoud zelf. De D-series Deoxit is regelmatig ook nodig bij een potmeter omdat potmeters vaak last hebben van 'wiper oxidation'. In een potmeter zijn een tweetal metalen delen(het roterende wiper deel naar koolbaan toe, en het roterende wiper deel naar de ring welke naar de middelste pin toe leidt) en deze raken vaak geoxideerd door de jaren heen wat tot aanhoudende krakerigheid leidt. Dan kan de koolbaan nog zo schoon zijn door IPA of F-series Deoxit, die beide middelen lossen de oxides niet op. Beide Deoxit formules zijn langdurig veilig op plastics, metaal en potmeters/koolbanen in tegenstelling tot iets als Kontakt 60, wat een zuurhoudende contactspray is en je nooit in potmeters moet gebruiken. En in schakelaars en andere plekken waar je het wel gebruikt, grondig moet naspoelen omdat het zowel oxides oplost en verdrijft, als dat je de hele boel juist weer laat kapot oxideren als het er langdurig in zit.
 
Radiohm potmeters staan wel bekend om hun krakerigheid. Bij zo'n groot aantal potmeters als in een mengtafel zou ik het ook op deze manier adviseren, met een injectiespuitje met IPA erin. Dan wordt het geen grote kliederzooi. Of Deoxit D5/F5 gebruiken, of nog beter het D100/F100 concentraat met needle dispenser zoals hierboven ergens in een plaatje staat. Direct na het inspuiten de potmeter veelvuldig heen en weer roteren want anders heeft het weinig resultaat. Je wil het vuil wel verplaatsen/wegspoelen. Wat ik zelf heb gedaan is een bijna leeg Deoxit needle dispenser flesje weer bijvullen met ongeveer 10% D100 of F100, en dan 90% IPA erbij. Dan maak je voor een paar euro je eigen betaalbare Deoxit met 'flushing action', maar ben je geen ā‚¬30 kwijt aan zo'n kloterige aerosolcan waarvan de helft ernaast spuit van waar je het wil hebben en het drijfgas altijd veel eerder op is dan de inhoud zelf. De D-series Deoxit is regelmatig ook nodig bij een potmeter omdat potmeters vaak last hebben van 'wiper oxidation'. In een potmeter zijn een tweetal metalen delen(het roterende wiper deel naar koolbaan toe, en het roterende wiper deel naar de ring welke naar de middelste pin toe leidt) en deze raken vaak geoxideerd door de jaren heen wat tot aanhoudende krakerigheid leidt. Dan kan de koolbaan nog zo schoon zijn door IPA of F-series Deoxit, die beide middelen lossen de oxides niet op. Beide Deoxit formules zijn langdurig veilig op plastics, metaal en potmeters/koolbanen in tegenstelling tot iets als Kontakt 60, wat een zuurhoudende contactspray is en je nooit in potmeters moet gebruiken. En in schakelaars en andere plekken waar je het wel gebruikt, grondig moet naspoelen omdat het zowel oxides oplost en verdrijft, als dat je de hele boel juist weer laat kapot oxideren als het er langdurig in zit.
Goud Bob, thnx voor de tips.

De verdunde deoxid op de site is kant en klaar 5% met wasbenzine, jij maakt het met ipa, maakt dat uit ?
 
Goud Bob, thnx voor de tips.

De verdunde deoxid op de site is kant en klaar 5% met wasbenzine, jij maakt het met ipa, maakt dat uit ?
Misschien dat het nog beter werkt met dezelfde oplosmiddelen als die Deoxit gebruikt, dat is nafta, is dat hetzelfde als wasbenzine? Wasbenzine klinkt gelijk zo heftig en eng om in een potmeter te moeten spuiten, ik krijg er zo maar het idee van dat het bij sommige potmeters de koolbaan los kan weken van het substraat, vooral bij die oude Amerikaanse potmeters zoals in Moog, Sequential en Oberheim. Want die koolbaan zit vaak ook met een of andere 'binder' opgedampt op het pertinax substraat. Alcohol/IPA is er in ieder geval veilig voor, maar met krachtigere oplosmiddelen zou ik erg oppassen en heb ik zelf niet aangedurfd, vandaar m'n mengsel met IPA en 10% Deoxit D-100. De IPA fungeert hierbij vooral als goedkoop spoelmiddel zodat een dun laagje dure Deoxit-concentraat op alle lastig bereikbare plekken komt en achterblijft, net als bij de spraycan versie. Maar als Deoxit het echt met standaard wasbenzine verdund, zou het moeten kunnen. Maar als je gaat doen met wasbenzine, probeer het eerst uit op een losse, goedkope potmeter die je ergens vindt i.p.v een onvervangbaar exemplaar.. Hierbij de ingrediƫntenlijst van de spray-versie van Deoxit D5: 40-70% nafta, 10%-30% drijfgas en dan dus het geheime D-series ingredient. Waarvan niet bekend is waar het van gemaakt is. Er zijn verhalen dat het zuurhoudend is, net als Kontakt 60, al spreekt Deoxit dat ergens tegen in hun Q&A op hun website. Tegelijkertijd lijkt D-series niet tot corrosie bij langdurige applicatie te leiden en mag je een dun laagje laten zitten, iets wat absoluut niet de bedoeling is met Kontakt 60. Ik heb geen pH-analyseapparatuur maar ik zou weleens benieuwd zijn naar wat de pH van het pure concentraat is. Ik heb overigens dus ook een flesje met 10% Deoxit F100 en 90% IPA. Bij gevoelige potmeters probeer ik eerst altijd de F-series omdat daarvan de langetermijnsveiligheid me in ieder geval 100% zeker is. Pas als dat niet voldoende werkt en de potmeter blijft kraken of na een dag alweer begint te muiten, en dat is ongeveer bij een kleine helft van de potmeters het geval, ga ik over op m'n D-series flesje.

Potmeters reinigen, het blijft ingewikkeld. Ik ken bijv. ook potmeters die juist gaan kraken van F-series Deoxit, mogelijk doordat het 'olielaagje' het contact belemmert? Pas nadat het dan weer weggespoeld is met IPA of iets is de kraak weer weg. Handmatig potmeters reinigen met een klein borsteltje of wattenstaafje zal altijd het beste blijven (maar handmatig is niet rendabel te doen als het om meer dan een handjevol potemters gaat), maar zelfs dan blijven ze soms nog weleens kraken. In dat geval vermoed ik dat dus wiper oxidation de oorzaak is, als er niet echt een uitgesleten stuk uit de koolbaan zichtbaar is. Op internet lees je ook overal tegenstrijdige verhalen. En dat zijn vaak allemaal gerespecteerde techneuten die elkaar tegenspreken. Niemand schijnt dƩ oplossing te hebben, maar die bestaat dan waarschijnlijk ook niet, hoewel diverse chemieconcerns het proberen met een 'all-in-one cleaner'. Zoals die Contakt 390, die schijnbaar uit de handel gaat door een carcinogeen ingrediƫnt. Zelf heb ik geen ervaring met die contactspray.
 

Attachments

  • deoxit.png
    deoxit.png
    98,8 KB · Bekeken: 19
Laatst gewijzigd:
Met een ph meter weet je niks. Als ik een citroen druppel in n glas doe en ik meet de ph, met water erbij zegt de ph me niet hoeveel druppels er in t water zijn. Als ik er 500 of 5000 druppels citroen bijdoe heeft dat amper invloed op de ph. Denk maar eens aan cola. Die ph is gelijk aan n sterk zuur en als je dat laatste slikt is je slokdarm weg
 
Met een ph meter weet je niks. Als ik een citroen druppel in n glas doe en ik meet de ph, met water erbij zegt de ph me niet hoeveel druppels er in t water zijn. Als ik er 500 of 5000 druppels citroen bijdoe heeft dat amper invloed op de ph. Denk maar eens aan cola. Die ph is gelijk aan n sterk zuur en als je dat laatste slikt is je slokdarm weg
Het klinkt alsof je nog nooit een pH meter hebt gebruikt. Met een goede pH meter kun je prima de toevoeging van citroensap meten. Cola heeft een pH van 3, dat wordt voor een groot deel gemaskeerd door de enorme hoeveelheid suiker. Heel zuur is een pH van 3 nou ook weer niet, maagzuur bijvoorbeeld is 10x sterker.

Anyway, @Bob1991, als je een keer de pH van je vloeistof wilt metenzl, kun je ook pH strips gebruiken, zoals deze https://www.bol.com/nl/p/100-ph-tes...107521092?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Veel goedkoper en prima spul.
 
Wat ik bedoel is dat - als ik het goed begrepen heb- een klein beetje van een base of zuur toevoegen bij water je snel een ph waarde geeft die de indruk wekt dat je met een flinke base of zuur bezig bent. Ph zegt niks over concentratie toch, een beetje NaOH bij wat water en hop je zit op ph 13, alsof t dan 20% of zelfs 60% NaOH is.
Als dat zo was dat een ph meting je voldoende vertelde moest je nooit titreren.
Ik werk al 30 jaar met ph meters, ik deed electro mechanica, ik ken inderdaad geen hol van chemie, dus ik ga niet uitpakken met mol enz. Maar ik leer mijn jonge collega's wel dat ze de sterkte van de NaOH verdunning niet kunnen meten met een ph strookje (of ph sonde) maar met titreren.
Op mijn werk testen we de corrosiviteit van oa Propaan door koperplaatjes te polijsten en die in een bom te laten met t gas om daarna de corrosie op t koper te gaan vergelijken. Dus net andersom van wat je in je pot wil :D
 
Laatst gewijzigd:
Nee dat klopt niet, pH is juist per definitie de concentratie zuur, om specifiek te zijn - log(concentratie zuur).
Dus met een pH meter meet je zeer accuraat de zuurgraad van een oplossing.

Maar laten we het weer over potmeters hebben :).
 
Voor pots is CRC 2-26 ook goed, geloof ik. Is ook bedoeld voor gebruik op elektronica. CRC INDUSTRY CRC 2-26
Dat is nou precies de gene die ik uitgekozen heb, goede ervaringen over gelezen.Ik heb alleen not geen tijd gehad om er mee aan de slag te gaan, anders had ik het resultaat hier ook laten weten. Ik heb voor de zekerheid ook de quck dry contact cleaner aangeschaft mocht de 2-26 niet gewenste resultaat geven.

@all dank voor alle reacties en tips!!

 
Paar weken geleden alle pots behandeld met een goed resultaat. Meeste knoppen waren weer kraakloos. Nu paar weken later, mengtafel niet gebruikt zijn best we weer wat kraakjes teruggekomen.
Dus binnenkort ga ik ze weer langs. Ik heb CRC 2-26 gebruikt. Heb het niet meer met een naald gedaan. Ik heb overigens na inspuiten de knoppen niet heel veel keren gedraaid. Misschien hooguit 20 keer. Het suffe is dat ik er pas achterkwam nadat ik de meeste pots al had gehad, je deze veel makkelijker met een schroevendraaier via de achterzijde kan tweaken. In 1 draai helemaal van links naar rechts. Zoveel sneller. Ik had de tafel op zijn zij staan en moest dan steeds de ingespoten pots opzoeken aan de voorkant. Dan die tweaken en dan weer de volgende pots inspuiten.

Problemen die de tafel nu heeft zijn wat kanalen die een volume boost nodig hebben om aan te gaan Dus gain of bass even verhogen. Inputs van die kanalen al ingespoten met CRC quick dry contact cleaner.
Even afwachten hoe het gaat na het opnieuw reinigen van de potmeters.

1 kanaal doet het niet maar als ik monitor aansluit via de "insertion stereojacks with in-output in one jack socket" doet die het wel.
1 pot kreeg ik de kraak niet uit.

Op een gegeven moment heb ik een paar pots ingespoten terwijl mixer aanstond met een test signaal. Aangezien CRC 2-26 niet geleid, dus dat is wel heel fijn. Dan kan je live testen of een kraaktoon verholpen is. Daarvoor, deed ik steeds mixer uit, aantaal pots behandelen, mixer weer aan.
 
Back
Top