Native Instruments komt met nieuwe Daw

MPU-401AT

Stamgast
Maschine 3 is de nieuwe daw van NI die vandaag is uitgekomen.

Meer info kun je hier vinden.

De update van Ver 2 naar 3 zal niet gratis zijn,
de update gaat je minimaal €29 kosten.

Hun video over Maschine 3.

Laatst gewijzigd:
Als je NI software installeert heb je professionele tools nodig om het te de-installeren. Iets om over na te denken cheers 🥳

Nou moet ik wel zeggen dat professional die ik ken z’n twee electrons octa’s na veel optreden toch heeft ingeruild voor de machine x2 en daar erg blij mee was..dus ja

DJ Pleeborstel zeker :D

Klopt, zit nu z’n agenda te bekijken deze maand.. Melbourne, Lissabon, Madrid en Panorama bar is locatie wel bekend
IMG_6011.png

Nou moet ik wel zeggen dat professional die ik ken z’n twee electrons octa’s na veel optreden toch heeft ingeruild voor de machine x2 en daar erg blij mee was..dus ja

Er zijn altijd persoonlijke voorkeuren, ik zie genoeg studios waar 1 of meerdere Machines het hart van de setup zijn (ook voor midi geloof ik) dus helemaal kut kan het niet zijn. Maar dat zijn de hardware units, een aanvullende complete DAW is natuurlijk weer heel iets anders.

Heb er al een tijdje mee kunnen werken. Helaas ben ik niet impressed. Vooral het nieuwe donkere design vind ik erg slecht. Geen contrast, geen lijntjes om scheidingen aan te geven, geen tooltips, rare fontjes her en der, voelt allemaal net niet lekker. In de overige functies ben ik niet geïnteresseerd (stems ed). Ik hoop dat ze nu doorpakken en de komende maanden wel interessante features toevoegen.

als sequencer en midi controller vond ik de maschine mk3 erg fijn maar de DAW als pc gebruiken vond ik echt helemaal niks en deze update lijkt daar niet veel aan toe te voegen voor mij op wat basic midi tools na

29 euro voor een upgrade is niet veel geld. Ik ga het denk ik wel doen..

De Jam lijkt ook nog te werken... maar met de volgende melding: ?

• but without an update to the browser interface
De Maschine 1 en 2 doen het niet meer.. ze willen dus dat je upgrade.. prima mee te werken nog binnen 2.. behalve dat de displays wat minder informatief zijn en die pianoroll missen..

als sequencer en midi controller vond ik de maschine mk3 erg fijn maar de DAW als pc gebruiken vond ik echt helemaal niks en deze update lijkt daar niet veel aan toe te voegen voor mij op wat basic midi tools na
kwas grote fan vanaf v1, maar het gegeven dat je niet makkelijk per midikanaal kitjes kon triggeren en dat soort zaken (vage MIDI cc mapping) maakte dat ik toch er vanaf ben gestapt, dat is alweer jaren geleden. Ik doe nu het met Atlas / Taldrum / ADSR drumachine. Al die ableton lite featurs boeien meniet, dan zou ik wel gewoon ableton live opstarten als ik dat soort zaken zou willen. Een daw in een daw is gewoon een extra laag met complicaties/bugs en workflow degradatie.

De midi tools zijn wel makkelijk.. maar verder niet zoveel nieuws. Stems klinkt wat anders als MPC.. maar ga ik toch nooit gebruiken. Als VST kun je de grootte vrij aanpassen ipv de 3 vaste formaten.. (die nooit helemaal schermvullend was.)
Ik gebruik Maschine als VST omdat Reason geen duplicates van clips ondersteunt.. edits op 'n hi hat clipje, die je later over de hele timeline wil hebben.. alle clipjes na een edit weer deleten en weer pasten, lengte aanpassen.. pfff.. liever dan een extra laagje via een tool.. en daar zijn er heel veel van.. heb ook nog een paar Spark controllers van Arturia... maar Ieder z'n ding.

Ableton en Reason werkten altijd via Rewire.. nu synced het via Ableton link en moet je 2 locators in de arranger op de juiste plek zetten.. Ik heb ooit een Jam en Studio controller gekocht voor het samenstellen en maken van patterns.. Ik loop soms te zoeken naar functies binnen Maschine die ik makkelijker via de controllers regel.. en soms ook andersom. Ik hoop dat ze nog wat andere features in de toekomst toevoegen idd.. voor deze 29 euro kun je weer jaren lang zeuren.. :D

29 euro voor een upgrade is niet veel geld. Ik ga het denk ik wel doen..

De Maschine 1 en 2 doen het niet meer.. ze willen dus dat je upgrade.. prima mee te werken nog binnen 2.. behalve dat de displays wat minder informatief zijn en die pianoroll missen..

Maschine MK1 and MK2 werken gewoon nog met de Maschine 2.x software. Zolang je die software nog kan draaien, kun je de oude MK1 en MK2 controllers dus nog gebruiken. Wel dus ff goed in de gaten houden als je je OS gaat updaten, dat die versies nog ondersteund worden qua OS.

Ben benieuwd wat er gaat komen, als ik kijk naar de features die Steinberg in Cubase 14 heeft gestopt, dan is dat zo ongeveer wel waar Maschine users op hadden gehoopt bij Maschine 3. Maar blijkbaar werkt NI niet meer zo. Als zelfs "tooltips" als een optionele feature wordt gezien, dan begin ik er wel een zwaar hoofd in te krijgen.

Maschine MK1 and MK2 werken gewoon nog met de Maschine 2.x software.
Ik bedoelde met Maschine 1 en 2 ook de controllers.. aangezien ik het over de JAM had.. maar MK1 en MK2 is DE duidelijkere aanduiding idd.. :)

Tot dusver vind ik fonts van 3 iets duidelijker eigenlijk.. Groter vooral.. Maschine 2.x heeft veel kleinere fonts.. Je kunt wel de scalling aanpassen in je OS maar dan wordt alles groter.. en dat wil je vaak ook niet..

Laatst gewijzigd:
Ik bedoelde met Maschine 1 en 2 ook de controllers.. aangezien ik het over de JAM had.. maar MK1 en MK2 is DE duidelijkere aanduiding idd.. :)

Tot dusver vind ik fonts van 3 iets duidelijker eigenlijk.. Groter vooral.. Maschine 2.x heeft veel kleinere fonts.. Je kunt wel de scalling aanpassen in je OS maar dan wordt alles groter.. en dat wil je vaak ook niet..
Ja, en die mk1 en mk2 controllers, en de Jam controller, werken dus nog gewoon zoals hiervoor, maar met de Maschine 2.x software. Zolang je die niet update naar Maschine 3 software verandert er dus niks.

Maschine 3 is veel zwaarder op je GPU. Ik heb een silent kaartje.. wel DDR5 maar met 2gb. Kan 4, 4k schermen aan.. met Ableton en Reason open totaal geen probleem. Als ik 1 x 4k monitor draai en alleen Maschine 3 open gaat het al grandioos mis. Locator loopt achter, en zelfs de Maschine controller werkt stroperig.. Ik wist eerst niet wat het was en had gehoopt dat een update het zou oplossen maar de Task Manager openen liet 100% GPU gebruik zien. Geen idee waar al die effort voor nodig is. Toen ik het net had werkte ik nog op een ultra HD schermpje, en als ik die setting met mijn 4k scherm gebruik werkt het wel goed maar zie ik dat het ook redelijk de limit is.

Ik ben verder wel tevreden met Maschine 3.. wil zeker niet downgraden naar Ultra HD settings en zojuist toch maar een zwaardere silent kaart gekocht met 3 x zoveel geheugen.. maar op een gemiddelde laptop of the onboard graphics van CPU's gaat Maschine 3 niet werken waarschijnlijk.

Maschine 3 is veel zwaarder op je GPU. Ik heb een silent kaartje.. wel DDR5 maar met 2gb. Kan 4, 4k schermen aan.. met Ableton en Reason open totaal geen probleem. Als ik 1 x 4k monitor draai en alleen Maschine 3 open gaat het al grandioos mis. Locator loopt achter, en zelfs de Maschine controller werkt stroperig.. Ik wist eerst niet wat het was en had gehoopt dat een update het zou oplossen maar de Task Manager openen liet 100% GPU gebruik zien. Geen idee waar al die effort voor nodig is. Toen ik het net had werkte ik nog op een ultra HD schermpje, en als ik die setting met mijn 4k scherm gebruik werkt het wel goed maar zie ik dat het ook redelijk de limit is.

Ik ben verder wel tevreden met Maschine 3.. wil zeker niet downgraden naar Ultra HD settings en zojuist toch maar een zwaardere silent kaart gekocht met 3 x zoveel geheugen.. maar op een gemiddelde laptop of the onboard graphics van CPU's gaat Maschine 3 niet werken waarschijnlijk.
als iemand uit de games industrie met toch wel een beetje achtergrond in shader technologie enzo ben ik dan wel benieuwt wat maschine dan precies op je grafische kaart doet...

over het algemeen is wat je op een grafische kaart draait juist 2-3x (of meer) zo efficient omdat je dan direct toegang hebt tot de grafische elementen zonder tussen comunicatie dus ik ben dan toch wel benieuwt wat/hoe/waar/waarom maschine daar gebruik van zou of wil maken of dat dit vooral als een ineficiente CPU gebruikt wordt (zie het hier best voor aan om de cpu requirements enigsinds te verlagen)

Back