Verdien jij geld met je muziek?

@bombario

Ik weet niet precies waar je naar toe wilt met je antwoorden maar het lijkt mij logisch als je aan het ondernemen bent dat je je afspraken nakomt en kwaliteit levert anders komt er geen brood op de plank. Maar dit veranderd niets dat er hobbyisten in de weg lopen, dat is een vervelend maar een part of the game waar je mee moet dealen.

Het is iets wat ik vind, als je de laatste zin er bij citeert dan zou dat een eerlijke optie kunnen zijn maar wie dat bepaald.......

Ik weet niet hoe jij kunst ziet maar kunst is telkens een nieuw verhaal, emotie en beleving verzinnen en dat aan de man te brengen. Is dat in opdracht voor reclame, tv film socials of iets uit je zelf een mooi liedje, dans of theater, het is simpelweg geen lopende band werk waar je allemaal strakke regeltje of statements op kan loslaten. Ik begrijp je voorbeelden ook totaal niet maar misschien werkt het in jou branche wel dus ik laat dat open.

Geworden? De hele muziekgeschiedenis is doorspekt van verhalen van artiesten die door een foute manager of slecht contract amper geld hebben gezien ondanks dat ze hele succesvolle (dwz goed verkopende) muzikanten waren. De muziekindustrie is altijd al rot geweest. Artiesten worden genaaid, consumenten worden genaaid en de snelle jongens snuiven de neus vol en spoelen het weg met champagne. Niks nieuws onder de zon.
Is ook niet iets unieks van de muziekindustrie. Als er ergens veel geld te halen valt dan zijn er altijd mensen die dit proberen te krijgen ten koste van andere.

Is ook niet iets unieks van de muziekindustrie. Als er ergens veel geld te halen valt dan zijn er altijd mensen die dit proberen te krijgen ten koste van andere.
Klopt, maar de muziekindustrie is wel uitzonderlijk omdat er heel veel snel geld te halen valt met minimale investeringen - en dat terwijl de aspirant artiesten staan te drommen om er tussen te komen. Dat maakt het des te vatbaarder voor misbruik en oplichterij. Zie ook de talloze zedenzaken en andere ongein in 'het wereldje'.

Maar dit veranderd niets dat er hobbyisten in de weg lopen, dat is een vervelend maar een part of the game waar je mee moet dealen.

Kun je een voorbeeld geven van hoe hobbyisten "in de weg lopen" ?
De muziekwereld lijkt me bij uitstek een branche waarin, grotendeels dankzij computers, software en het internet, er veel hobbyisten dan wel semi-professionals actief zijn die af en toe ook een zakcentje verdienen. Dat is inderdaad iets waar je gewoon mee moet dealen als je full time als professional bezig bent.

Tegenwoordig kan iedereen zichzelf een muzikant of producer noemen, maar ik vind dat er een duidelijke scheidslijn moet zijn tussen professionaliteit en hobby.

Iedereen verdient dezelfde kansen, maar als je serieus mee wilt doen, schrijf je dan in bij de KvK en laat zien wat je in drie jaar als muzikant-ondernemer voor elkaar kunt krijgen. Het is te veel vrijblijvend.
Wat betekend proffesional?

Het is niet omdat je je laat inschrijven dat je proffesionele producties plots gaat maken.

Dus hoe ga jij hobby van pro scheiden indien de hobby productie van een pro komt?

Er is gewoon veel troep zowel van Hobby-tisten als van pros.

Veranderd helemaal niets.

Kun je een voorbeeld geven van hoe hobbyisten "in de weg lopen" ?
Hobbyisten kunnen ook deuren openen.
Begin tachtigerjaren ben ik heel wat keer opgebeld door z.g. profesionelen die alles wilde weten wat je zo met een computer kon doen.
Van internet had nog nooit iemand gehoord. Dat bestond namelijk nog niet. Hooguit Viditel - Wikipedia Als mijn soort types er nooit mee begonnen waren hadden we ook geen Google en Must e.d. gehad. Veel geluk allemaal in het nieuwe jaar.

Op basis van de reacties besloten om toch nog eens een mailtje naar 't label te wagen, kijken of ik nu wel een royalty statement krijg. Op basis van 't antwoord maar zien wat ik er verder mee wil.
Shout-out naar @egres en @InAsynth.

Ik kreeg nu toch een respons en de verklaring dat er eerder iets fout is gegaan, waardoor de royalties niet in beeld waren. Het resultaat: een voorstel voor een ruimer royaltypercentage met terugwerkende kracht, vanaf nu jaarlijks een statement en gisteren de eerste afrekening op m’n bankrekening, zo’n € 940,-

Ik had ‘t zelf eigenlijk al opgegeven, dus alle dank aan jullie kritische opmerkingen :mega:

@bombario

Ik weet niet precies waar je naar toe wilt met je antwoorden maar het lijkt mij logisch als je aan het ondernemen bent dat je je afspraken nakomt en kwaliteit levert anders komt er geen brood op de plank. Maar dit veranderd niets dat er hobbyisten in de weg lopen, dat is een vervelend maar een part of the game waar je mee moet dealen.

Het is iets wat ik vind, als je de laatste zin er bij citeert dan zou dat een eerlijke optie kunnen zijn maar wie dat bepaald.......

Ik weet niet hoe jij kunst ziet maar kunst is telkens een nieuw verhaal, emotie en beleving verzinnen en dat aan de man te brengen. Is dat in opdracht voor reclame, tv film socials of iets uit je zelf een mooi liedje, dans of theater, het is simpelweg geen lopende band werk waar je allemaal strakke regeltje of statements op kan loslaten. Ik begrijp je voorbeelden ook totaal niet maar misschien werkt het in jou branche wel dus ik laat dat open.
Net als: niet iedereen met Photoshop en Illustrator is grafisch ontwerper. En niet iedereen met een zitmaaier is tuinman. Dit heb je op elk gebeid. Het synthforum richt zich op aankloter tot professional. Een professional is gewoon iemand die een goede boterham kan verdienen met wat hij doet. De kwaliteit is daarbij niet perse een factor, want MEGA subjectief, zeker bij iets als muziek. Betalen mensen ervoor, dan doe je iets goed.

Een professional is gewoon iemand die een goede boterham kan verdienen met wat hij doet. De kwaliteit is daarbij niet perse een factor, want MEGA subjectief...

Dat vind ik dus ook. Een professional is iemand die het voor zijn werk doet. Dat kan ook heel slecht zijn. Maar als je daar wel geld voor krijgt, doe je toch iets goed 😉

Als je vindt dat een hobbyist in de weg loopt, is het aan de 'echte' professional om te bewijzen dat hij/zij beter is. Misschien zit hem dat nog wel meer in marketing dan in zijn zijn vakmanschap.

Net als: niet iedereen met Photoshop en Illustrator is grafisch ontwerper. En niet iedereen met een zitmaaier is tuinman. Dit heb je op elk gebeid. Het synthforum richt zich op aankloter tot professional. Een professional is gewoon iemand die een goede boterham kan verdienen met wat hij doet. De kwaliteit is daarbij niet perse een factor, want MEGA subjectief, zeker bij iets als muziek. Betalen mensen ervoor, dan doe je iets goed.

In de kunsten is het wat lastig om het kaf van het koren te scheiden alleen op basis van het financiele gedeelte. Zo zijn er zat beeldend kunstenaars die er fulltime mee bezig zijn, formeel geschoold zijn, jaarlijks exposeren en dan nog geen cent verdienen. in die meer abstracte (filosofisch georiënteerde) kringen krijg je dan bijv. wel een residentie van een paar maanden aan de andere kant van de wereld met een kleine onkostenvergoeding ofzo. Maar goede boterham is het zeker niet, zijn deze mensen dan geen professionals?

Bombario geeft ook wel terecht aan dat je het dus niet alleen moet maken, maar ook nog moet verkopen, en dat zijn (kunnen) verschillende skillsets zijn.

Als ik mijzelf kunstenaar noem, kan ik dan cultuur-subsidies claimen om mijn hobby te financieren?

Ja. Daar kun je een aanvraag voor indienen bijvoorbeeld hier: Aanvragen - het Cultuurfonds

Vervolgens moet je heel veel tijd investeren, door hoepels springen en duimen draaien. Als je geluk hebt krijg je dan een paar duizend euro, die je volledig moet verantwoorden. Als je pech hebt krijg je niets. Succes alvast! 😊

Ja. Daar kun je een aanvraag voor indienen bijvoorbeeld hier: Aanvragen - het Cultuurfonds

Vervolgens moet je heel veel tijd investeren, door hoepels springen en duimen draaien. Als je geluk hebt krijg je dan een paar duizend euro, die je volledig moet verantwoorden. Als je pech hebt krijg je niets. Succes alvast! 😊
Ah dank je, zal eens kijken. Ik wilde nog een keer met een bakfiets door de stad fietsen terwijl ik het geluid van een banaan simuleer met een PS-3300.

Ah dank je, zal eens kijken. Ik wilde nog een keer met een bakfiets door de stad fietsen terwijl ik het geluid van een banaan simuleer met een PS-3300.

Realiseer dat ome Geert W niet zo van de cultuur is. Misschien heb je meer kans als je een Eftelingpak aantrekt? 😄

Zonder gekkigheid, dit is wel sappelen hoor. Ik zag laatst een documentaire over een Nederlandse topmusicus in de oude muziek. Die kreeg altijd subsidie om met zijn orkest in het buitenland op te treden, gewoon een reis- en verblijfvergoeding voor de muzikanten. Nu dreigt dat helemaal te verdwijnen. Treurig, als je erover nadenkt. Maar ja, vast een linkse hobby.

Back