dubbele CC message output in Live 12

zaphod

Stamgast
Als ik in Live 12 een midi CC message maak, (zie screendump) en die 'afspeel', resulteert dat steevast in 2 CC messages kort na elkaar (zie screendump van midi monitor). Dat is in mijn situatie ongewenst. Wat kan ik daar aan doen? Verder las ik dat er een zgn CC Control device te vinden zou zijn onder "MIDI Effects". Ik vind daar inderdaad een directory, echter die is leeg. Is dat ding komen te vervallen of is het ergens anders terechtgekomen?

Attachments

• double_midi_cc.png
    double_midi_cc.png
    15,5 KB · Bekeken: 42
  • midi_cc.png
    midi_cc.png
    190,6 KB · Bekeken: 40
Heb je er een issue mee?

Iss het niet een CC14 ?

"A 14 bit midi signal is comprised of two 7 bit midi cc signals. These two cc numbers are combined to create a 14 bit number which is why this class takes two CC numbers, as opposed to the singular CC number of a 7 bit responder."

2x klinkt als een midi loop/ ergens local off aanzetten, of dubbele input uitzetten
Ik heb de midi monitor alleen aan de uitgang van ableton hangen. Dus er is geen loop.
Verder heb ik het event met de hand in ableton ingevoerd. Er is er dus maar 1.

Iss het niet een CC14 ?
Nope, ik ga uit van 3 bytes: channel, data1, data2. Ik wil een CC 51 sturen (data2 is in mjin toepassing niet interessant) om een DIY sequencer te besturen.

Als alternatief heb ik de CC in Rosegarden ingevoerd (met dezelfde midi hardware) en dan zie ik steevast dat er maar 1 CC wordt uitgevoerd. In de ableton opzet, gebeurt er dus iets extra.

Het lijkt er op dat die nieuwe CC device meer een schakel is tussen inkomende midi CCs dan naar uitgaande. Maar misschien heb ik het nog niet helemaal door. Zit zelf nog op 11.

Hier een video van de CC device. Werkt wel overzichtelijk zo vind ik.

Ik ben er nog niet uit, maar bedankt alvast voor de reacties !
Ik heb zojuist ontdekt, dat als ik de CC aan het begin van een clip in ableton zet, die als 1 CC wordt verstuurd. Als ik die iets verder op in de clip zet, dan worden het er 2. Is dat op de een of andere manier functioneel of is dit een bug?

Laatst gewijzigd:
Zit je screenshot van Live te bekijken - is die automation-stip, vlak voor 1.2, toevallig de tweede trigger?

Of, als je nog zo'n stipje toevoegt, krijg je dan drie triggers?

Resolutie:

Mijn experimenten leiden me tot de volgende conclusie: In Ableton is het kennelijk zo, dat als je een CC aan het begin van de clip tekent, die 1 keer wordt afgespeeld als de clip aan de beurt is. Staat die CC niet aan het begin van de clip, dan wordt er kennelijk vooruitgekeken en als daar dan een CC wordt gevonden, wordt die OOK aan het begin van de clip geproduceerd. In mijn ervaring deed logic audio dat niet, (mijn ervaring is nog uit de tijd van logic onder XP). Mijn remedie is nu om CCs die eenmalig gegeven moeten worden aan het begin van een geisoleerde clip te zetten.

Laatst gewijzigd:
is die automation-stip, vlak voor 1.2, toevallig de tweede trigger?
Nope, dat is de enige die ik heb getekend. Maar zie mijn reactie hier boven. Die verklaart wat er gebeurt, denk ik. Je ziet dat ableton de lijn doortrekt naar het begin van de clip. Mogelijk is dat een artefact van het interpolatie-algoritme dat men gebruikt (dat heeft altijd een beginwaarde en een eindwaarde nodig en berekent dan wat er aan waarden tussen moeten komen te liggen) ?

Dat zou wel raar zijn toch? want wat als je bijvoorbeeld een filter halverwege je clip wil opendraaien?

Data2 moet de waarde van je CC worden, dus = (status/channel byte + Controller Nummer + Controller waarde).
Mijn DIY sequencer doet niets met de waarde van data2, die heeft aan data1 genoeg om te weten wat hij mee moet doen.
Ik gebruik een CC 50 om de sequencer te starten, en een CC 51 om die te stoppen. De data2-waarden worden niet gebruikt / zijn niet relevant in mijn implementatie.

Dat zou wel raar zijn toch? want wat als je bijvoorbeeld een filter halverwege je clip wil opendraaien?
Je kunt je afvragen, welke instellingen het filter dan eigenlijk al heeft (en wat tot die instellingen heeft geleid).

Voor zover mijn ervaring nu reikt, zou ik dan een aparte clip starten op een nieuwe track (in het sequencer venster (ben de naam ff kwijt)) en daar dan aan het begin de 1e CC neerzetten.
Maar als je wilt dat de toestand van je filter sowieso altijd gedefinieerd is, doe je er denk ik goed aan altijd aan het begin van een clip de filterinstellingen op te nemen. Je zet aan het begin van een clip een filter bijvoorbeeld in stand A. Als je dan verderop in de clip de filterfrequentie bijvoorbeeld verandert naar B, dan is dat de 1e verandering van die filterfrequentie. Dat leidt dan niet to problemen. Maar goed, ik probeer een CC te gebruiken om iets aan, en een andere om iets uit te schakelen. Als er dan dubbelen op verschillende momenten worden verzonden, is dat vervelend.

Mijn DIY sequencer doet niets met de waarde van data2, die heeft aan data1 genoeg om te weten wat hij mee moet doen.
Ik gebruik een CC 50 om de sequencer te starten, en een CC 51 om die te stoppen. De data2-waarden worden niet gebruikt / zijn niet relevant in mijn implementatie.
Je start met een probleemvermelding in Live12 ?
Dat je DIY de midi-standaarden niet volgt is je eigen keuze (DIYourself)...

Dat je DIY de midi-standaarden niet volgt
Ik weet niet of dat perse zo is. En in Live 12 constateer ik een gedrag dat ik niet verwacht had (en is dat dan conform de standaard?). Ik zie dat niet als een probleem, ik kan namelijk ook een nootwaarde gebruiken om dezelfde functie te vervullen (starten/stoppen vd sequencer), en heb dat ook zo al geimplementeerd. Voordeel is dat ik dan ook vanaf een keyboard het ding kan starten en stoppen. En een noot wordt geheid maar een keer gespeeld, dus dan doet het fenomeen van dubbeling zich niet voor.

Back