Hoe onderscheid je jezelf van de rest of hoe ben je herkenbaar?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik zat vandaag 'ns wat te denken over hoe je herkenbaar bent met je muziek?
Vroeger was het deels door het gebruik van het instrument, van de snaren, het mondstuk of een bepaalde versterker setup en deels door een bepaalde stijl, karakter, enz.
Tegenwoordig is dit met electronische muziek toch wat lastiger, een 808, 909 een moog of andere electronische apparatuur klinkt als je het in een sequence laat lopen al gauw hetzelfde als wie dan ook de knoppen indrukt dus is het toch meer een kwestie van de combinatie van apparatuur + fx die je gebruikt, je manier van componeren, je arrangement, frasering en dat soort dingen waardoor je een zekere sfeer/ stemming neerzet en daardoor henkenbaar bent, je kan het ook je eigen stem, eigen sound noemen maar je zal toch iets eigens op die manier moeten ontwikkelen om jouw geluid te laten horen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan en hoe hebben jullie voor zover mogelijk je eigen geluid ontwikkeld, is dat ook een puzzel geweest of is dit op een soort van natuurlijke manier ontstaan of zijn andere artiesten je voorbeeld geweest en heb je vanuit daar je verder ontwikkeld?
En wat zijn voor jullie essentiëele bouwstenen geweest om tot dat eigen geluid te komen en is er misschien een keer een aha moment geweest waardoor je tot dat geluid kwam wat je al een tijdje wilde maar niet voor elkaar kreeg?
Of ben je eigenlijk nog op zoek en is een draadje zoals dit wel handig om daar 'ns verder over na te denken en tips op te pikken misschien?

Als ik naar mezelf kijk dan zijn er twee dingen die bij mij wel passen te horen; aan de ene kant muziekjes die in de buurt komen en/of in de stijl van andere artiesten omdat die me aanspreken en daarnaast heb ik ook nog wel 'ns de neiging om het wat geheimzinnig, mysterieus en verrassend te maken waardoor m'n compositie door anderen soms als wat onsamenhangend wordt ervaren.

Je kan natuurlijk herkenbaar zijn door ontzettend slechte muziek te maken, maar dat is waarschijnlijk niet de hoek waar je het in zoekt.
Waarschijnlijk wil je muziek maken die je zelf leuk vindt. Ik denk dan ook dat je je daar op moet richten, muziek maken die je leuk vindt, dat is al moeilijk genoeg. Wil je dan ook nog herkenbaar zijn dan zul je iets moeten doen wat een ander niet doet of heeft. En dat consequent doorvoeren in al je muziek anders komt er van die herkenbaarheid niets van terecht.
Maar het vinden van de combinatie, iets wat je leuk vind om te maken en daar iets aan toe te voegen wat een ander niet doet, en dan ook nog iets kwalitatiefs afleveren, dat is maar voor weinigen weggelegd. Ik zou me er dus niet mee bezig houden en gewoon doen wat je leuk vindt.

Heb je niks aan zeker.. ?

Makkelijk!

Ik combineer een zeldzaam, of zelfs aantootgevend, gebrek aan talent met een abominabel gebrek aan kennis van muziek.

Strooi daar overheen een sausje van instrumentale onhandigheid en onkunde, totale afwezigheid van fantasie, crwativiteit en intelligentie.
Tot slot een verdrietigmakende bak amateuristisch sounddesign en je produceert binnen no-time een enorme zooi kutmuziek waar Gordon zelfs een puntje aan kan zuigen.

Makkelijk!

Ik combineer een zeldzaam, of zelfs aantootgevend, gebrek aan talent met een abominabel gebrek aan kennis van muziek.

Strooi daar overheen een sausje van instrumentale onhandigheid en onkunde, totale afwezigheid van fantasie, crwativiteit en intelligentie.
Tot slot een verdrietigmakende bak amateuristisch sounddesign en je produceert binnen no-time een enorme zooi kutmuziek waar Gordon zelfs een puntje aan kan zuigen.
Je hebt je al prima onderscheten met deze post :D het werkt!

Ik dacht herkenbaar te zijn maar niemand had in de gaten dat mijn vocals in iemand anders zijn track zijn gebruikt dus… het spijt me. I know nothing 😅

Makkelijk!

Maw de doorsnee muzikant op internet.

Gewoon jezelf zijn en niet proberen te klinken als een ander. Maar ook niet proberen te klinken als jezelf, want steeds hetzelfde trucje gaat snel vervelen.

Je hebt sommige artiesten waar je direct hoort wie ze proberen na te doen. Dan haak ik snel af

Beter goed gekopieerd, dan slecht bedacht en veel artiesten doen dit dan ook, maken gebruik van bestaande muziek maar
voegen zelf nog wat kruiden erbij, maar ja het gaat natuurlijk allang niet meer om de muziek zelf maar hoe je dit verpakt
en presenteert, verder heb ik mensen muziek zien maken vanuit hun zolderkamer met een minimaal aan appratuur die geweldig was maar ook muzikanten in een Studio met het beste van het beste aan appratuur en daar kwam alle bagger uit maar deze wel de ingang hebben tot een groot publiek, het is ook persoonlijk, wil je voor je plezier muziek maken of toch iets meer commercieel en hier je brood mee verdienen.
Ja en een een uniek geluid of een eigen geluid zal tegenwoordig moeilijk worden maar dit moet je niet al uitganspunt nemen want je
zal eenmaal zelf een geluid creëren was bij je past, het is echter zoeken en heel hard werken, oefenen en studeren en niet iedereen heeft hier het geduld voor of de tijd.

Ik geloof dat de muziek die je maakt veel zegt over wie je bent en dus je karakter al veel bepaald.

Er zijn mensen helemaal ok met het namaken van bestaande tracks. Die ze dan in hun DAW slepen en dan gaan namaken.

Pablo Picasso “Good artists copy; great artists steal.”
Als je deze quote snapt en dus snap wat dat stelen is dat is dus niet 1 op 1 dingen namaken. Stelen gaat om de Artiest die zelf in het process is kwijt geraakt waar de inspiratie vandaan kwam en het daarno zo heeft gebruikt dat niemand ander dat door heeft.

veel experimenteren,
veel hele tracks maken
niets naspelen, geen covers, maar zelf dingen maken.
Dus wel proberen het wiel opnieuw uit te vinden.
Geen sample libs gebruiken maar zelf spelen.
Zelf sounds maken.

Ik kom er bv achter dat een hele groep gitaristen hetzelfde klinken omdat ze ook dezelfde covers hebben gespeelt en geleerd.
Ik doe dat bijna nooit en kom zo op minder voor de hand liggende dingen.

Als je wat maakt gewoon niet weten waar je mee bezig bent.
Gewoon gaan in de flow.
Dit lijkt minder krachtig dan het is. Dit is super krachtig en zorgt ervoor dat je eerder op iets nieuws stuit.

Als je moeilijk wil doen omdat je echt iets nieuws wilt maken ontkom je er ook niet aan om de soort standaard dingen te leren.
Dus kwa singer songwriting dus ook een hele hoop standaard composities maken.

Veel van mijn helden gebruikten presets en waren geinspireerd door andere grootheden. Dus waarom zou een idioot als ik dat dan niet mogen als zij het wel deden? Juist. Ik gebruik geen samples, bijna nooit refreinen enz. Ik richt me dan ook totaal niet op mainstream, integendeel.

De beste platen zijn vaak remixes, of komen uit de handen van een dikke producer die de band op de sporen zet. Geinig ook als mensen de tr909 en 808 beu zijn gehoord maar de electrische gitaar en de stem zijn zoveel ouder. Route de sounds door gear zodat t nooit meer klinkt zoals ervoor. En zelfs al doe je wat er n paar deccenia al gedaan werd, er worden elke dag nieuwe oren geboren die t niet kennen.

Er is geen waarom.
En ook niet dat het 1 beter is dan het ander.
Iedereen doet zij eigen ding.
Waarom zou ik een berg op rennen? nou omdat die er is.
Als jij daar geen zin in hebt? goed toch :)

Door vooral op de bus te blijven rijden. De eerste paar haltes zijn toch hetzelfde als de andere bussen vanaf het busstation, zelfde route, zelfde basis aan werk. Als je datzelfde deel eenmaal hebt gehad, splitsen de routes zich en kun je de eigen unieke route gaan. Enfin, lees maar.

Laatst gewijzigd:
Onderscheiden of herkenbaarheid is voor mij geen doel, het is hoogstens iets dat is ontstaan omdat ik doe wat ik leuk vind met alle invloeden en ervaring die ik onderweg heb opgedaan en ook mijn beperkingen waardoor ik misschien in sommige dingen wat blijft hangen, dat je ook liefkozend 'signature sound' zou kunnen noemen.

Laatst zei ik eens voor de grap dat je 2 soorten bands hebt. De ene maakt altijd min of meer hetzelfde, en de ander was vroeger beter. Maar eigenlijk denk ik dat er wel iets in zit.

Makkelijk!

Ha, herkenbaar.
Voeg daaraan toe, het in het rood trekken van alle sporen, golfvorm tot een tsunami muur in de wave-editor display. Limiten tot -.01db en abrupt afkappen van opnames, dan zijn we er... :D

Je kan natuurlijk herkenbaar zijn door ontzettend slechte muziek te maken, maar dat is waarschijnlijk niet de hoek waar je het in zoekt.
het is altijd lastig voor pioniers :P

Back