Digitale audio en signaal verlies

Ik heb in mijn telefoon een u-sd kaartje van 64Gb, met voor de helft gevuld met muziek.
Dat heb ik een paar jaar nu, en gebruik ik vnl in de camper om die muziek naar de radio te streamen.
En zo afentoe hoor ik wel degelijk rafels in het geluid.
Er is zoiets als bitrot op SD (of andere flash geheugen) kaartjes waarbij na veel lezen/schrijven bitjes 'om kunnen vallen'. Wij hebben een tijdje vanwege hoge compliance eisen industriele CF kaarten moeten gebruiken in plaats van consumentenversies omdat de laatste gewoon niet betrouwbaar genoeg bleken. En ook hier geldt 'goedkoop is duurkoop', noname/white label SD kaartjes zijn vaak nog veel slechter dan die van de bekendere merken. Industriele kaarten hebben niet die slijtage, of de kans is in elk geval fors lager (en ze zijn ook veel duurder). Dat is echter slijtage van het opslagmedium en niet zozeer dat de kwaliteit van digitale signalen na meerdere kopieen of over tijd slechter wordt.

Stel je hebt in je nieuwe netwerk tevens verouderde netwerkapparatuur bijvoorbeeld een switch die max 100 Mbps kan.
Wat er gebeurt is dat heel het netwerk zal aanpassen aan die snelheid.
Het lijkt me niet onlogisch: twee netwerkpoorten kunnen hooguit communiceren op de hoogste snelheid die ze beide ondersteunen. Maar als je een gigabit switch hebt en 3 computers inplugt waarvan eentje slechts 100Mbps ondersteunt kunnen de andere machines nog steeds met gigabit snelheid communiceren. Het klopt dus niet dat het hele netwerk dan minder presteert.

Ook is het mogelijk dat UTP kabel gevoeliger is voor storing buitenaf (Jitter en RFI) de kabel kan dan zo nu en dan data verliezen of data minder goed verwerken. STP en S/FTP netwerkkabels zijn afgeschermd. Voor een nog betere afscherming dient de kabel zelf uit zuurstofvrij 100% koper te bestaan voor een zo goed mogelijk stabiele verbinding.
Het is niet zo dat een kabel zomaar data verliest zonder invloed van buitenaf. Het hele idee achter ethernet is ook dat een gemist pakketje automatisch opnieuw wordt opgevraagd, zo lang je geen continu verstoring hebt is dat helemaal geen issue en is investeren in 'betere' kabels zinloos.

Nee.
Als ik een stukje terugspoel hoor ik hetzelfde rafelige geluid op dezelfde plaats in de sound file.
Het kaartje dan maar proberen in de camera, die accepteerde het ook zonder foutmeldingen, het display op de camera toonde de foto's exact hetzelfde als op de laptop.
SD kaartjes kunnen defect raken. Als je ze lange tijd laat liggen kan de lading van de NAND cellen verzwakken en tot leesfouten leiden. Bij gecomprimeerde muziek (bv mp3 of aac) of foto's in jpeg formaat is een enkele bitfout al snel te horen of te zien.
Vooral bij de super budget kaartjes lijkt dit best vaak voor te komen.

Zou wel interessant zijn om te bekijken.

Een paar jaar geleden had m'n moeder iets dergelijks met een SD-kaartje uit een camera. Die kwam ze weer tegen in een la, ze kopieerde de inhoud naar haar laptop, zonder foutmeldingen, en het bleek dat alle foto's niet meer goed waren. Delen waren nog zichtbaar, maar voor het grootste deel rara digitale, pixelated strepen, blokjes, e.d. Het kaartje dan maar proberen in de camera, die accepteerde het ook zonder foutmeldingen, het display op de camera toonde de foto's exact hetzelfde als op de laptop.
Dat kan ook aan de SD kaart lezer/adapter liggen. Ik heb ook eens gedoe gehad met een SD kaartlezer op Mac die precies hetzelfde deed als jij beschreef. Met een andere SD lezer was het opgelost.

Back