Patat Met
TB or not TB
Kicks maken.
Iedereen kan goede kicks maken.
Je moet er we wat tijd in steken, want het is niet makkelijk.
Maar met wat basis ideeen en wat pruts tijd kom je echt heel ver.
De basis kick patch:
Ik gebruik de heel oude Nord Modular als voorbeeld omdat het zo duidelijk is.
Maar je kan vrijwel elke synth gebruiken.
Hier is de basis patch:
Rood is de audio.
Blauw is de modulatie.
Geel is de gate.
Ik heb hier de gate 1/8 lang gemaakt.
Dit geeft een volle kick die het overal goed doet.
En het laat voldoende ruimte over voor de bas.
Kortom het is gewoon een oscillator in een filter in een vca, standaard synth dus.
Het klinkt zo:
Zoals je hoort, is de attack bij elke kick ietsje anders.
Dat komt omdat de oscillator niet "gesynced" is met de gate.
Hoe erg dat is hangt af van hoe anaal je bent.
Ik vind het niet erg en hou wel van wat variatie, maar anderen denken daar anders over.
Je kan gewoon de juiste sample kiezen van je zelf gemaakte kicks.
Of je kan, niet bij elke synth, de oscillator syncen met de gate.
Zoals hier:
Klinkt als:
Nu moet je gewoon gevoel krijgen met de patch en dat is draaien aan de knoppen.
De knoppen waar je aan moet draaien zijn de gekleurde knoppen.
Ik heb de pitch van de oscillator op 49Hz (G1) gezet. Rode knop.
Dit kan elke pitch zijn, maar handig is als dit ook in de toonsoort van je nummer past.
Van 40Hz tot 100Hz kan, afhangkelijk van genre en toonsoort.
Het is overigens niet perse noodzaak om je kicks te stemmen op de toonsoort van je nummer.
De modulatie diepte en de decay van de envelope zijn de belangrijkste parameters.
Speel hiermee totdat je van te voren weet of het een 808 achtige kick of een 909 achtige kick gaat worden.
Nu gaan we ook het filter gebruiken en veranderen we de oscillator van sinus naar blok.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Hoe verder je het filter opendraait, hoe meer "gabber" de kick klinkt.
Speel met de filtercutof en de modulatie van het filter.
Op dezelfde manier als de oscillator.
Voor genres waar de kick ook de baslijn is, kan je de release van de volume envelope langer maken.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Een beetje vervorming is altijd lekker.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Hiermee kan je al een heel stuk komen.
Iedereen kan goede kicks maken.
Je moet er we wat tijd in steken, want het is niet makkelijk.
Maar met wat basis ideeen en wat pruts tijd kom je echt heel ver.
De basis kick patch:
Ik gebruik de heel oude Nord Modular als voorbeeld omdat het zo duidelijk is.
Maar je kan vrijwel elke synth gebruiken.
Hier is de basis patch:
Rood is de audio.
Blauw is de modulatie.
Geel is de gate.
Ik heb hier de gate 1/8 lang gemaakt.
Dit geeft een volle kick die het overal goed doet.
En het laat voldoende ruimte over voor de bas.
Kortom het is gewoon een oscillator in een filter in een vca, standaard synth dus.
Het klinkt zo:
Zoals je hoort, is de attack bij elke kick ietsje anders.
Dat komt omdat de oscillator niet "gesynced" is met de gate.
Hoe erg dat is hangt af van hoe anaal je bent.
Ik vind het niet erg en hou wel van wat variatie, maar anderen denken daar anders over.
Je kan gewoon de juiste sample kiezen van je zelf gemaakte kicks.
Of je kan, niet bij elke synth, de oscillator syncen met de gate.
Zoals hier:
Klinkt als:
Nu moet je gewoon gevoel krijgen met de patch en dat is draaien aan de knoppen.
De knoppen waar je aan moet draaien zijn de gekleurde knoppen.
Ik heb de pitch van de oscillator op 49Hz (G1) gezet. Rode knop.
Dit kan elke pitch zijn, maar handig is als dit ook in de toonsoort van je nummer past.
Van 40Hz tot 100Hz kan, afhangkelijk van genre en toonsoort.
Het is overigens niet perse noodzaak om je kicks te stemmen op de toonsoort van je nummer.
De modulatie diepte en de decay van de envelope zijn de belangrijkste parameters.
Speel hiermee totdat je van te voren weet of het een 808 achtige kick of een 909 achtige kick gaat worden.
Nu gaan we ook het filter gebruiken en veranderen we de oscillator van sinus naar blok.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Hoe verder je het filter opendraait, hoe meer "gabber" de kick klinkt.
Speel met de filtercutof en de modulatie van het filter.
Op dezelfde manier als de oscillator.
Voor genres waar de kick ook de baslijn is, kan je de release van de volume envelope langer maken.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Een beetje vervorming is altijd lekker.
Dat ziet er zo uit:
En klinkt zo:
Hiermee kan je al een heel stuk komen.