ZeroScope en firmware

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
6.551
Locatie
Zeist
Ik overweeg de vpme.de ZeroScope te kopen. Maar nu lees ik ook over firmware updates. Dat lijkt me een heel gedoe, is dat echt nodig? Kan je de Zeroscope niet gewoon plug-and-play uit het doosje zo in je rack gebruiken?
 
Firmware gebruik zie je steeds vaker in Eurorack omdat in veel (digitale) modules een software component zit. En deze kan dus aangepast worden om (kleine) fouten op te lossen maar ook om nieuwe functionaliteit toe te voegen. Je kan zero scope prima zonder update gebruiken, maar je mist dan wellicht wat verbeteringen en optimalisaties. Het update proces verschilt per module/leverancier en is soms super simpel en soms wat ingewikkelder. Anderzijds is updaten niet iets wat je elke dag moet doen uiteraard afhankelijkheid met welke frequentie updates worden uitgegeven. Je zal dus regelmatig (minimaal 1x per jaar ) de website van de leverancier moeten checken om up to date te blijven. Maar dit voor veel plug-ins vaak niet anders
 
Wat me tegenstaat is dat je hardware synth zo steeds meer op een computer gaat lijken. Het mooie van een hardware synth is dat die is zoals die is en blijft werken totdat die kapot is. Dat geeft rust, als tegenwicht tegen de online wereld waar niets zeker en alles in verandering is. Je hoeft (of beter gezegd: hoefde) er niet online voor te gaan, met alle risico's en hectiek van dien. Maar goed - ik begrijp dat als ik een recente versie van ZeroScope koop (waar de kinderziektes dus al uit zijn), dat ik die module dan ook heel goed zonder firmware updates kan gebruiken.
 
Ik heb een aantal modules waar OS updates voor zijn verschenen, maar dit betrof dan nieuwe en vooral andere functionaliteit waardoor de betreffende module in feite een compleet andere module zou worden. Daar ben ik nooit in meegegaan omdat dat de zaak voor mij alleen maar onnodig complex zou maken.
Verder maakt het denk ik wel uit wat voor soort modules je kiest, want de meeste modules die ik heb zijn 'klassiek analoge' modules waarbij dat allemaal geen rol speelt.
De modules van Mutable die ik heb zijn digitaal, maar daarin heb ik de keuze het wel of niet te doen.

Overigens heb ik de Dave Jones O'Tool Plus en vind ik een oscilloscoop wel een fijne toevoeging.
 
Ik heb wel externe scopes, maar die vereisen lange kabels om ze aan te sluiten. Een klein scoopje in het rack zelf is dan wel handig om snel een globale indruk van je signalen te krijgen, dat is vaak al genoeg.
 
Ik heb sinds een tijdje de Korg NTS-2 als externe scoop en die vind ik heel fijn, maar in mijn modular vind ik zo'n module toch makkelijker/prettiger.
Ook nog leuke 'eye-candy' voor videos.
 
Back
Top