Swing

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
870
Locatie
Utrecht
Ik vroeg me af of jullie swing toevoegen aan je tracks en wat voor afwegingen jullie daarbij maken?

Ik zelf heb swing als opties op sommige hardware en dan draai je dat er op gevoel in, maar ik vraag me vooral af hoe jullie dit zien voot muziek projecten. Voegen jullie swing toe alleen op de drums of op alle sporen/instrumenten?
Hoe beslissen jullie hoeveel swing je gebruikt?
Gebruiken jullie in ableton ook de grooves of de optie om grooves te extracten van opnames?
 
Ik gebruik de erm multiclock en draai de instrumenten tov van elkaar op t gehoor. 4 kanalen. In Ableton neem ik alles op als was t een bandopnemer en sleep ik indien nodig de sporen tov elkaar enkele tot 100+ msec van elkaar. Eventueel vebruik ik zelfs niet delay op t spoor maar trek ik t echt op t gehoor naar voor of achter. Dat is natuurlijk niet swing. Swing maakt de afstanden tussen de noten ongelijk
 
Ik sequence met een Squarp Pyramid en geef alles puur op gehoor en gevoel swing of niet. Zo kan het zijn dat de drums 60% krijgen, maar ik chord stabs toch echt strak op een beat wil hebben. Baslijntjes krijgen ook meestal ook wel wat swing

Een punt is ook wel dat ik enorm scheef inspeel en dat de Pyramid na het quantizen nog microtiming behoudt. Heel fijn is dat. Elke noot hangt een percentage uit het grid.Baslijntjes en keys hangen er dus sowieso al lekker scheef in, veel swing daar nog bovenop maakt het dan regelmatig net te raar.

Maar zoals ik zei: alles puur op gehoor en gevoel. Dat is naar mijn mening ook de enige manier om het te doen. Soms wil je op de een of andere manier graag swing toevoegen, maar klinkt het bij 52% al niet meer hoe je wil.

Drumgeluiden allemaal hun eigen percentage swing geven kan ook leuk zijn.
 
Ik gebruik wel eens swing op hardware die het heeft of in Live, maar niet echt een vast recept voor. Meestal werkt het wel goed op percussie of arplijntjes met veel 16ths om wat meer flow en minder machinegeweer geluid te krijgen.
 
Ik gebruik ook wel grooves in live. Inderdaad voor lijntjes met veel 16th noten er in. Vaak hi hats of shakers in mijn geval.
Maar niet altijd, want ik kan vaak ook heel goed leven met dat robotachtige. En die grooves/swing geeft vaak iets lazy, laidbacks... relax-vibes... en ik probeer t wel eens, maar das nie mijn stijl geloof ik.
Maar wel leuk om wat mee te proberen af en toe. Ook sommige synths die ik heb hebben een swingknop onder de arpeggiator settings, maar vaak vind ik t resultaat mooier zonder swing.

Allemaal een kwestie van smaak en stijl en gewoon proberen denk ik :)
 
Ik heb swing nog nooit op iets anders toegepast dan op de 16en. Dat zijn tevens de stapjes die met een "standaard" swing-knop naar achteren worden verschoven.

De hoeveelheid inderdaad op gevoel, want precies dat gevoel zorgde ervoor dat je die swing erin wilde. Swing is geen rationele overweging (mag ik hopen).

Wat voor mij (als luisteraar) slecht werkt, zijn verschillende swing-instellingen in één song, of een paar partijen swing en de rest straight. Alles-of-niks werkt voor mij het beste. Iets anders schuurt alleen maar, en niet op die lekkere manier.
 
Back
Top