USB connectivity advies (en gebruik USB hubs)

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.521
Locatie
Noord holland
IVM nieuw bureau deze week moet alles even los van de computer en bij het opnieuw aansluiten wilde ik even wat aandacht besteden aan de USB poortjes.
Tot nu toe ros ik eigenlijk gewoon elk nieuw apparaat in een vrije poort en klaar... niet meer aan denken tot er iets begint te protesteren.
Dat was eigenlijk tot nu toe nooit zo, behalve dan dat ik de Bass Station wel eens heb moeten omwisselen omdat de librarian hem niet kon vinden (en op een andere poort was dat verholpen).
Dit is de achterkant van de pc (de aansluitingen op het moederbord (Asus rog strix Z790-F) dus).

1726492332802.png

(de de DP. spdiff, audio aansluitingen, etc kun je negeren, die gebruik ik niet en ben voor nu echt alleen even geintresseerd in de USB poortjes.
maar wat je wel en niet kan doen in een 2.0 of 3.2 poort geen idee... en waarom zijn sommige blauw en andere rood, en waarom zit er een poort op met het label "bios" is dat voor bios instaleren via usb stick ofzo?

Ik heb redelijk veel apparatuur die met USB aangesloten kan/mag/moet en wilde dus even een momentje nadenken voor alles er weer in gaat... en daarbij de mening vragen van mensen die mogelijk weten wat al die verschillende tpyes nu beteken.

de apparatuur die er in moet:

  • 4k/240Hz beeldscherm - voornamelijk voor updates, maar de monitor doet ook dienst als USB hub en heeft 3x USB3.2 type A poorten, wat me handig leek. daar kan dan muis en draadloos toesen bord dongel in dacht ik.
  • Push 3 - Die heefteen type-C > type C kabel dus die kan mooi in een van de 2 type C ingangen
  • Focusrite 18i8 - Heeft ook een type-C > type-C aansluiting en kan mooi in de andere type C ingang.
  • 2x iLoud precision MTM studio monitors - Voornamelijk voor updates (audio gaat gewoon via XLR naar de focusrite namelijk) maar ook voor aansturing vanuit X-monitor. zou dat prima werken in een 2.0 poort?
  • Logitech Powerplay mat (muismat om de de muis draadloos op te laden) - werkt ook vast wel met 2.0
  • Logitech draadloze gaming muis en toetsen bord waarvan ik dus hoopte de dongel via de hub in het beeldscherm te doen. opladen met de muis is dus draadloos via die powerplay mat).
  • TC electronics clarity M (schermpje voor monitoring van loudness/stereo en spectrum) - voor data overdracht (gebruik hem in combinatie met de VST die erbij hoort -enkel in de de DAW)
verder heb ik nog een simpel USB hubje van 1x type A naar 4 x type A.

Daarnaast moet er het een en ander aan synths in voornamelijk voor overdracht van midi en clock data

  • Analog rytm mk II - voor MIDI en clock / gebruik met overbridge (dus ook audio over USB!)
  • TR8s - voor MIDI en klok, eventueel voor gebruik met de bijgeleverde software
  • Waldorf Quantum - clock en MIDI
  • Opsix - Voor gebruik met librarian (ik gebruik op de PC verder de native VST dus clock en MIDI niet belangrijk)
  • Motorsynth - clock en MIDI
  • GR-1 Mega (die duurt nog ff, want ik sta laag op de lijst - maar we plannen hem vast in ;) ) - ik vermoed enkel voor midi en clock.
  • Bass Station II - voor MIDI en clock, maar ook voor power (zodat ik hem zonder de AC adapter kan gebruiken op de PC)
Tot slot gebruik ik natuurlijk ook nog wel een controller, joystick etc voor de games, maar die plug ik vaak in de USB poorten aan de voorkant van de PC en ruim ze na gebruik weer op. dus die hoeven niet in de achterkant of in de hub(s).

Mijn vragen concreet:

1) lezen jullie hier iets geks?
2) wie kan me wat vertellen over de kleur/type poorten en of daar iets op aan te raden is?
3) in de lijst met aan te sluiten apparatuur en de voorgenomen plannen - herkennen jullie daar iets van en hebben jullie daarop iets aan te raden?
4) Ik vraag me met name af welke apparatuur probleemloos in een 2.0 poort kan (ik neem aan dat deze minder stroom/overdrachtssnelheid hebben, maar weet niet welke beperkingen er nog meer aan kunnen kleven)
5) zoals jullie lezen is er best veel in te pluggen - hoe zijn jullie ervaringen met synths/randapparatuur en USB hubs?
 
Zit ook ff door de handleidingen van de gear te bladeren. Maar niet allemaal gaan in detail over usb type connecties.

Bij roland support en in de TC electronic clarity M manual word usb 2.0 specifiek genoemd, dus dat zijn dan neem ik aan prima apparaten voor de 4xUSB2.0 op mijn PC. Geen voordelen van aansluiten op die 3.2 neem ik aan?
 
Voor alle devices die snelheden in de ettelijke Gbps range vereisen. Heel snelle storage, 16K/240 fps camera's of als je 127 audio interfaces aan 1 USB poort wil hangen.
 
Back
Top