Compressors

Zijn er ook mensen die met enige regelmaat multiband compressie gebruiken?

VInd het een interresant concept, maar heb nog niet echt gevoel bij het toepassen.
Ja, zo nu en dan tijdens een mastering klus.
Het ding met multiband compressie is, dat je echt niet altijd alle banden hoeft te gebruiken. Multiband compressie kan goed werken wanneer er in een bepaald gebied wat teveel dynamiek is, terwijl je de rest zo min mogelijk wil aantasten. Het is niet iets dat ik vast in een chain zou gebruiken, daar is het veel te specifiek voor.
 
Het is niet iets dat ik vast in een chain zou gebruiken, daar is het veel te specifiek voor.
Cool, ik zit net filmpje over MB te kijken op youtube waar ze het gebruiken om overmatig bass of juist veels te schelle highs in te tomen met MB compression.

En ik zat me net af te vragen waarom MB te pakken ipv EQ. Maar jij beantwoord die denk ik... met compressie gaat over de dynamiek natuurlijk.

Wel vraag ik me nu af wat het praktische verschil is tussen multiband compression en dynamische EQ... dat komt aardig bij elkaar in de buurt, of niet? Waar zitten de verschillen? Wanneer pak je de een en wanneer de ander?
 
Door deze dingen te lezen, merk ik dat ik word geprikkeld om de FabFilter MB weer eens te installeren.
Dat vind ik leuk ^^
Dan ben ik niet de enige die een vorm van inspiratie krijgt van deze (redelijk vormloze en algemene) topics krijgt :)
Ik voorzie een weekend waarin ik ook ga prutsen met pro-MB :D
 
Een multiband compressor tip:

Stel je compressor zo in dat elke band hetzelfde is en niets comprimeert.
En dat alle banden een even groot bereik hebben.
(Ik hoop dat iedereen dit snapt)

Dan laat je de threshold van alle banden dalen (meer compressie).
Als je multiband compressor alle banden op dezelfde manier comprimeert, dan heb je een redelijk goede mix.


Ik zal morgen een Fabfilter MB preset uploaden hiervoor.
Is ook een goede preset voor mastering.
 
Een multiband compressor tip:

Stel je compressor zo in dat elke band hetzelfde is en niets comprimeert.
En dat alle banden een even groot bereik hebben.
(Ik hoop dat iedereen dit snapt)

Dan laat je de threshold van alle banden dalen (meer compressie).
Als je multiband compressor alle banden op dezelfde manier comprimeert, dan heb je een redelijk goede mix.


Ik zal morgen een Fabfilter MB preset uploaden hiervoor.
Is ook een goede preset voor mastering.
Grappig idee.
Dan gebruik je hem dus een klein beetje als een spectrum analyzer maar dan puur op de dynamiek. Om te checken of de pieken per frequency-band een beetje gelijk verdeeld zijn. Of begrijp ik het niet goed?
 
.. ik zat me net af te vragen waarom MB te pakken ipv EQ. Maar jij beantwoord die denk ik... met compressie gaat over de dynamiek natuurlijk.

Wel vraag ik me nu af wat het praktische verschil is tussen multiband compression en dynamische EQ... dat komt aardig bij elkaar in de buurt, of niet? Waar zitten de verschillen? Wanneer pak je de een en wanneer de ander?

Je geeft het antwoord zelf al. Een dynamische eq reageert weliswaar wanneer een signaal boven een threshold komt maar laat de dynamiek (min of meer) ongemoeid.
Een multiband compressor meet op ongeveer dezelfde manier, die luistert ook waar een bepaald frequentiebereik (de band) over een bepaalde luidheid gaat.
Maar vanaf daar is de werking anders, de MB vermindert de dynamiek van die band.

Voor onze oren klinkt minder luid ook direct minder hoog qua frequentie, maar het is toch anders alleen zijn mensen niet goed in het horen van de kleine subtiele verschillen (zolang je maar een paar db compressie toepast).
Kan je goed horen of het probleem in de dynamiek zit of alleen in een frequentieband die ik soms wil temperen dan kan je specifiek kiezen. Met MB kan je iets meer aan de groove van de sound doen door de attack en release goed af te stemmen op de snelheid van de audio. Maar ook dynamsiche eq's van tegenwoordig hebben instellingen om de attack en release aan te passen, dus daarin groeien ze ook dichter naar elkaar toe.

Qua toepassing lijkt het idd veel op elkaar en kunnen ze vaak in ongeveer dezelfde situaties worden toegepast. De dynamisch eq is echter voor de meeste mensen een stuk sneller te gebruiken en beter te begrijpen wat die doet.
 
Je geeft het antwoord zelf al. Een dynamische eq reageert weliswaar wanneer een signaal boven een threshold komt maar laat de dynamiek (min of meer) ongemoeid.
Een multiband compressor meet op ongeveer dezelfde manier, die luistert ook waar een bepaald frequentiebereik (de band) over een bepaalde luidheid gaat.
Maar vanaf daar is de werking anders, de MB vermindert de dynamiek van die band.

Voor onze oren klinkt minder luid ook direct minder hoog qua frequentie, maar het is toch anders alleen zijn mensen niet goed in het horen van de kleine subtiele verschillen (zolang je maar een paar db compressie toepast).
Kan je goed horen of het probleem in de dynamiek zit of alleen in een frequentieband die ik soms wil temperen dan kan je specifiek kiezen. Met MB kan je iets meer aan de groove van de sound doen door de attack en release goed af te stemmen op de snelheid van de audio. Maar ook dynamsiche eq's van tegenwoordig hebben instellingen om de attack en release aan te passen, dus daarin groeien ze ook dichter naar elkaar toe.

Qua toepassing lijkt het idd veel op elkaar en kunnen ze vaak in ongeveer dezelfde situaties worden toegepast. De dynamisch eq is echter voor de meeste mensen een stuk sneller te gebruiken en beter te begrijpen wat die doet.
De verschillen zijn wel subtiel idd, maar ik denk dat ik de volgende keer dat ik dynamische EQ zou willen pakken, gewoon eens de muktiband compressor er bij pak en kijk of ik daar iets mee bereik. En dan idd een beetje spelen met de typische compressie paramaters om te kijken of ik kan horen hoe het geluid beinvloed word. Vind het wel interresant allemaal :)
Good stuff mensen 👍
 
Enveloppe follower en vca’s is ook leuk om mee te experimenteren.
 
Back
Top