Compressors

rvanommen

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.521
Locatie
Noord holland
Ja ja, ik dacht ik maak er weer eens eentje in deze serie topics waar we proberen wat conversatie te genereren rondom een specifiek veel gebruikt effect.
In deze serie hebben we inmiddels ook al:

(voelt u vrij om ook in deze topics een bijdrage te leveren)

Nu dus compressors. Ikzelf vond toe ik net begon het gebruik van compressie een van de ingewikkeldste dingen. ik vond het lastig om voor mezelf dudielijk voor me te zien wat dit nu precies deed, maar nu (3 jaar verder) is dit een soort 2e natuur... kan er bijna niet meer bij dat ik dat toen zo lastig te begrijpen vond. Maar goed.. begrijpen is 1 ding. effectief toepassen is 2!

Ik ben zoals altijd benieuwt naar de hardware en software die jullie gebruiken en hoe jullie die toepassen.
Dit om elkaar (vooral mij :dubbel:) te inspireren er weer eens dieper in te duiken. Iets wat ik bijvoorbeeld wel heb, maar zelden gebruik is multiband compressie, extra interresant als iemand daar iets over kan deleln.
Maar alles wat zelfs ook maar zijdelings met compressors te maken heeft is waarschijnlijk een waardevolle bijdrage aan dit topic!

Ik gebruik zelf compressie voornamelijk voor de volgende zaken:

- sidechainen op bass en andere elementen om ruimte te maken voor de kick (heb het ook wel eens op de reverb send/return gedaan... weet niet of dat een goed idee is, maar je probeert eens wat).
- sidechain op extreme setting op een wilekeurig ander element voor ritmische pumping effect (doe ik ook wel eens met een gate)
- glue compressie om elementen beter op elkaar te laten aansluiten
- dynamiek verkleinen (master chain)
- transients intomen of de tail van een geluid wat ophalen in sounddesign met synths

Zolas altijd over de onderwerpen die ik op deze manier aansnijdt - Ik weet er eigenlijk maar weinig vanaf en klooi ook maar wat aan.
Voor compressors geld dat des te meer omdat het effect vaak maar subtiel is.
Dus ook voor de toepassingen die ik hierboven beschrijf geld dat ik maar beperkt weet wat ik doe en vooral vaak probeer om iets te horen
ik wil echt niet in de val trappen dat ik er een compressor op zet zonder dat ik weet waarvoor of het verschil hoor enkel en alleen omdat ik dat een keer gezien/gehoord/gelezen heb.
Ik doe dus ook altijd het volume weer compenseren en dan A:B-en om te horen of ik het met of zonder effect beter vind klinken.
Geld natuurlijk voor alles... gebruik je oren! maar vaak is dat makkelijker bij andere effecten omdat het effect ook duidelijker is.

Hoe gaan jullie hiermee om? tips en trucs voor een geintresseerde leek?

De software die ik gebruik:

Ableton compressor is mijn go-to voor sidechainen
Ableton glue compressor is mijn go to voor glue-en
die 2 ken ik het beste

Maar ik heb ook nog Pro-C, en Pro-MB, en ook ableton heeft een multiband dynamics device. Multiband gebruik ik dus eigenlijk niet (afgezien van misschien eens een ongeinformeerd experiment).
Pro-C gebruik ik wel eens, maar dan scroll ik vaak maar wat presetjes om me te laten inspireren, maar eigenlijk moet ik die ook eens goed uitvogelen. Maar omdat ik me al comfi voel bij de ableton devices heb ik daar de tijd nog niet voor genomen.

Sommige hardware die ik heb heeft ook ingebouwde compressie. een greep uit de apparatuur:
- de Analog rytm mkII heeft een vrij goeie compressor... of zo lees ik dan, want ik gebruik hem niet veel. Wel vroeg ik me af of ik met de audio-in poort van de analog rytm externe audio kan laten compressen door de analog rytm and dan terugvoeren aan de DAW... maar elke keer dat ik dat bedenk, dan bedenk ik me ook dat ik geen zin heb in klooien met kabels XD
- De Waldorf quantum heeft naast een compressor op de FX-chain, ook een dedicated compression knob. Die op de FX chain gebruik ik wel in sounddesign, de dedicated knop naast de volume knop gebruik ik zelden tot nooit (deze setting is ook global en niet per synth patch). wie gebruikt dit wel en waarvoor?
- Octopre dynamic heb ik net besteld om de uitgangen op mn 18i8 uit te breidden. daar zit ook hardware compressie op de kanalen. geen idee of ik dat wil of er iets mee kan maar het verschil in prijs met de gewone en de dynamic was niet heel groot en heb zonder mezelf verder te informeren de dynamic versie besteld. Ik hou wel van wat klooien en ik dacht "ik maak wel een compressie topic aan bij mn vrinden van het synth forum :doei:" en dan zie ik wel weer verder.

Die laatste (octopre) was de directe aanleiding tot het schrijven van dit topic. Dat, en de klacht dat we ook over synths en aanverwante moeten blijven praten in een ander levendig topic van dit moment :D. nou laat dit topic en de anderen in deze serie daarvoor nou heel geschikt zijn! hopelijk genereerd dit topic weer veel en diverse conversatie over de toepassing van effecten! wat gebruik je, hoe werk je, wat zijn je toepassingen.
 
Compression is idd niet moeilijk wanneer je weet wat je wilt en hoe een compressor werkt.

Maar je kan er zoveel mee dat het voor beginners vaak wel overweldigend en onbegrijpelijk kan zijn.
En ook als gevorderde moet je wel ff vooraf nadenken wat het probleem is dat je wilt oplossen of wat je met de compressor wilt bereiken.

Onderstaand een linkje naar een compression visualiser waarbij je met 2 waveforms kan zien wat een compressor doet met he audio.

compressor visualiser
 
Compression is idd niet moeilijk wanneer je weet wat je wilt en hoe een compressor werkt.

Maar je kan er zoveel mee dat het voor beginners vaak wel overweldigend en onbegrijpelijk kan zijn.
En ook als gevorderde moet je wel ff vooraf nadenken wat het probleem is dat je wilt oplossen of wat je met de compressor wilt bereiken.

Onderstaand een linkje naar een compression visualiser waarbij je met 2 waveforms kan zien wat een compressor doet met he audio.

compressor visualiser
Dat linkje is mooi idd.
Precies wat ik bedoelde.
Was paar jaar terug mooi van pas gekomen om het iets duidelijker voor me te zien :)
 
Laatst toevallig weer aan deze begonnen, erg uitgebreide uitleg over compressie. Wordt ook die visualiser tool bij gebruikt, erg handig :)


Nice zal eens kijken.
Wel eens met de clickbait arrow ook!
Autogain werkt voor geen meter (in elk geval niet ableton compressor), dus die doe ik ook handmatig 😂
 
Wat ik zelf over het algemeen gebruik is sidechain en dynamiek beheersing. Echt heel subtiel kan ik er nog niet mee omgaan helaas.
 
Laatst toevallig weer aan deze begonnen, erg uitgebreide uitleg over compressie. Wordt ook die visualiser tool bij gebruikt, erg handig :)


ja een lange video, maar wordt wel serieus goed uitgelegd.

Wat ook een goede tip/volgorde is voor het instellen van de compressor:
1. attack en release zo snel mogelijk zetten (reageert dus onmiddellijk)
2. ratio zo hoog mogelijk (dus limiting/maximale compressie)
3. Threshold heel laag zetten (dus heel gevoelig voor alle input)
-- nu reageert de compressor heel heftig en snel op alle inkomende audio

4. Threshold nu terugdraaien zodat de compressor reageert op de pieken / het gedeelte van de audio dat je wilt beïnvloeden.
5. Attack en release instellen op gehoor, attack zodat de transients klinken zoals je wilt, release zodat het ademen het gewenste ritmisch effect heeft en de naald terug naar neutraal gaat voordat de volgende piek de compresor triggert (evt bpm naar ms berekenen)
6. Ratio terug naar 1:1 en dan langzaam open draaien zodat het gewenste aantal dB's wordt gecompresst
 
- transients intomen

door met de attack te spelen.

Heeft bij mij wel eens een mix gered. Na dagen lang klooien met een EQ bleek dit de gouden greep.


En in het geval van (zware) sidechaining, is dry/wet een handige. Voor m'n gevoel is dat de Z-as, eentje waarmee je partijen naar voren en naar achteren kunt plaatsen.
 
In totaal heb ik 5 compressors geïnstalleerd.

FabFilter Pro-C2
Mooie overzichtelijke compressor die doet wat het moet doen maar verder, naar mijn mening, niet heel bijzonder. Als in, het heeft niet echt een karakter en blijft allemaal netjes binnen de lijntjes betreft het geluid dat word bewerkt. Alle mogelijkheden die je verwacht op een compressor zitten er op, inclusief een aantal verschillende compressor stylen. Een enkele keer gebruik ik het voor de side chain, maar daar gebruik ik hoofdzakelijk Shaperbox voor. Deze is veel makkelijk in gebruik daarvoor. Deze compressor staat voornamelijk niks te doen.

Waves API-2500
Kan je makkelijk agressief laten klinken, kleurt lichtjes, en is erg overzichtelijk. Met de laatste update zit er nu ook een mix knop op wat opzicht wel fijn is doordat ik hem niet makkelijk vind voor subtiel gebruik. Nu kan je er een mooie mix naar behoefte mee maken. Pak deze er zelfden bij.

Softtube Empirical Labs Mike-E Comp
Dat was een beetje een vergissing… Dacht namelijk dat het de clone van de Distressor zou zijn. Helaas is dit niet het geval. Uiteindelijk staat deze niks te doen. Heel af en toe probeer ik het toe te passen op een drum geluid of iets, maar het geeft niet de gewenst resultaten. Wel eens gedacht om de Distressor clone van Universal Audio te kopen, maar als ik dan kijk hoevaak ik geen compressor gebruik, dan vind ik het zonde van m’n geld.

SSL Bus Compressor 2
Als vervanging voor de Cytomic Glue 2 omdat deze toen nog niet de M processor ondersteunde van Apple. Zo af en toe op een groep met synths. En ook voor en na een reverb op een main synth als het meerwaarde geeft.

Softtube Chandler Limited Germanium Comp
Standard op de de drum groep met de mix knop tussen 11 en 1 uur. Maakt er een mooi geheel van en lijkt een stukje professioneler te klinken. Maar dat laatste kan ook tussen m'n oren zitten… Deze compressor geeft duidelijk een extra toevoeging/randje/kleuring mee aan het geluid.

— — — — — — —

Dan zijn er nog wat andere dingen die of een compressor onboard hebben of een soort gelijke functie bieden.

Plugin Alliance SPL Attacker Plus
Gebruik ik vaak op clap/snares en open hats doordat deze plugin een goede attack geeft waardoor de geluiden wat meer naar voren komen. Makkelijker in gebruik dan een normale compressor voor dit soort doeleinden.

XFer OTT
Probeer ik altijd even uit op een synth(groep)/mid bass met maximaal 40% open. Soms geeft het net even dat lekkere randje en wat extras in het hoog.

Spire
Deze heeft een ingebouwde compressor (X-Comp) die ik bijna standaard zo 1 tot 15% opendraai. Geeft altijd net even iets meer mee aan het geluid.

SSL Native Channel Strip
Gebruik ik als de standaard EQ en volume fader voor bijna alle kanalen. Hier zit een ingebouwde compressor op die ik meestal gewoon uitzet. Doet het verder ok maar is in de meeste gevallen niet nodig.

Ander synths
Avenger, Nexus en Dune 3. Als het op de preset zit, prima. Zet het dan verder niet uit. Als ik zelf een preset maak gebruik ik de ingebouwde compressor niet.

Fabfilter MB
Ooit gekocht, in een ver verleden wel eens gebruikt, maar is niet aan mij besteed. Weet te weinig over (multiband)compressie om de goed te gebruiken. Daarom ook niet geïnstalleerd.

— — — — — — —

Na meer dan 20 jaar muziek maken gebruik ik een compressor een beetje op gevoel. Ik weet een beetje wat het doet, en snap ook de theorie er achter, maar echt goed weten wanneer ik het wel of niet zou moeten doen zit er (nog) niet bij.

Merk ook dat ik steeds minder vaak naar een compressor grijp. De meeste geluiden hebben het niet nodig, en om er nou lukraak een te pakken “omdat het kan” brengt geen toegevoegde waarde.

De SSL Bus gaat standaard op de master, waarbij het misschien 1 tot 10 % toevoegt? Het geeft niet de magie waar ik altijd op heb gehoopt 😄

Iets wat in de zelfde categorie valt zijn limiters. Hiervoor gebruik ik de FabFilter Pro-L 2. Doet het super op de eindmix. Verder gebruik ik deze zelden tot nooit voor individuele geluiden. Soms, wanneer deze, of een bus/groep, boven de 0db uitkomt.

Andere limiters dan deze hoef ik niet. Zelfde geld voor compressors. Zal er eerder een aantal wegdoen dan aanschaffen. Heeft voor mij allemaal niet zo’n toegevoegde waarde in de productie. Wil er wel, in het kader van mijn tools beter te leren kennen, er wat dieper induiken en een duidelijk keuze maken welke belangrijk voor me zijn (en welke uit de lijst kunnen).
 
Hier schrijf ik dat ik er ook mee bezig was. Met compressors
 
Ik ben een hardware-man die meer opnames doet.
Doe ik dat analoog, dan is dat op tape (reel) en kan ik kanalen tot aan de rand opduwen zodat tape-compressie ontstaat.
Voor drums heb ik een klein monstertje: de Focusrite Green 4.
Voor vocals heb ik de Summit Audio TLA-100A Tube leveller en op de masterbus zit de Focusrite Red 3.... smooth!
Heb ook nog enkele dbx´en uit de jaren 70 die inzetbaar zijn voor tape.
Ook nog een Dolby A 24 kan die in feite dienst kan doen als multiband compressor maar dat is wat gecompliceerder.
Opnames via DAW gebruik ik de compressors die in Samplitude zitten. Die doen dat goed maar vreten vermogen van je pc.
Eens buiten de DAW gaat alles weer door analoog.
Veel info over de verschillende soorten compressors vind je hier:


Cheers,
Exo. :mega:
 
Iets wat in de zelfde categorie valt zijn limiters. Hiervoor gebruik ik de FabFilter Pro-L 2. Doet het super op de eindmix. Verder gebruik ik deze zelden tot nooit voor individuele geluiden. Soms, wanneer deze, of een bus/groep, boven de 0db uitkomt.

Andere limiters dan deze hoef ik niet. Zelfde geld voor compressors. Zal er eerder een aantal wegdoen dan aanschaffen. Heeft voor mij allemaal niet zo’n toegevoegde waarde in de productie. Wil er wel, in het kader van mijn tools beter te leren kennen, er wat dieper induiken en een duidelijk keuze maken welke belangrijk voor me zijn (en welke uit de lijst kunnen).
Limiters zijn inderdaad vergelijkbaar! Had ik misschien ook even moeten meepakken in de titel.
Ik gebruik zelf ook vrijwel uitsluitend Pro-L2. Handleiding daarvan goed gelezen en kan er goed mee uit de voeten. Heb me nog niet beperkt gevoeld.

Voor Pro L2 gebruikte ik de veel beperktere ableton limiter en mis die niet.
Maar die krijgt met ableton 12.1 een huge update. En die zal ik zeker nog wel eens proberen.

Limiting die ik op de master aan het einde maar gebruik het eigenlijk nooit voor wat anders.
Tips iemand?
 
Het is moeilijk, als beginnend producer, om compressie te horen.

Maar het is gewoon een volumeknop die reageert op het ingangssignaal.

Hier is een perfect voorbeeld van hoe je compressie als creatief effect kan inzetten.
Het is, als je weet waar je naar moet luisteren, heel duidelijk hoorbaar.



Waar moet je naar luisteren?
Dat is gewoon een kwestie van veel doen.
En om het goed te kunnen horen, moet je gewoon extreme instellingen gebruiken.

Dus: Drum loop door de compressor en draaien aan die knoppen.
Laat die meters in het rood knallen.
Zet de ratio op max, de threshold op de maximale instelling. (Dit verschilt per compressor, soms helemaal naar rechts draaien, soms helemaal naar links.)

-Wat gebeurd er als de attack en release zo kort mogelijk zijn.
-Wat gebeurt er als je dan vervolgens de attack langer maakt.
-Wat gebeurt er als je dan vervolgens de release langer maakt.
-Speel met de instellingen en luister naar wat er gebeurt.
 
ik snap opzich wat ze doen maar aangezien ik niet heel erg met mixing/daws bezig ben ook niet heel veel ervaring mee

ik gebruik de ingebouwde compressor in mijn modwave vaak om geluiden wat groter te maken in mijn preset, op mijn gitaar voor een meer drone/ambient achtig geluid en op mijn mic in combinatie met wat reverb en modulatie voor een groter "meer dan menselijk" geluid
 
In totaal heb ik 5 compressors geïnstalleerd.

Waves API-2500
Kan je makkelijk agressief laten klinken, kleurt lichtjes, en is erg overzichtelijk. Met de laatste update zit er nu ook een mix knop op wat opzicht wel fijn is doordat ik hem niet makkelijk vind voor subtiel gebruik. Nu kan je er een mooie mix naar behoefte mee maken. Pak deze er zelfden bij.

SSL Bus Compressor 2
Als vervanging voor de Cytomic Glue 2 omdat deze toen nog niet de M processor ondersteunde van Apple. Zo af en toe op een groep met synths. En ook voor en na een reverb op een main synth als het meerwaarde geeft.

SSL Native Channel Strip
Gebruik ik als de standaard EQ en volume fader voor bijna alle kanalen. Hier zit een ingebouwde compressor op die ik meestal gewoon uitzet. Doet het verder ok maar is in de meeste gevallen niet nodig.
Ik gebruik de Uad Api2500 (drumbus), De SSL BC2 (alle bussen), CS2 en 4kE (tracks), meer niet. Owja de TC MD4 HD multiband op de master bus.
Vele 10 tallen heb ik, vaak een leuke gui of marketing.

Uiteindelijk is een compressor een tool en geen instrument (voor mij dan) en daar heb je er gewoon niet zoveel van nodig.
Ik doe niets acoustisch, dat is wel een verschil. In het analoge domain moet je gewoon je headroom maximaliseren en speakers beschermen etc.

Met 64bit floating DAWs echt niet meer nodig. Wel gebruik ik op elke track gewoon een logic limiter, puur om alles op -3 db te houden voor het naar de subs gaat.
Sidechainen wel eens geprobeerd, vind ik maar een hoop gedoe. Ik zend gewoon mijn kick solitair losgekoppeld van elke subbus direct naar de master. Dan drukt ie vanzelf alles weg.
Is ook een beetje een oude manier van techno/house werken. Vroeger had je die fratsen allemaal niet en ik blijf die tracks toch het dikste vinden. IPV dat gezuig en gepomp to the max.
 
Back
Top