Hoe om te gaan met het leven.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Depressie is een veel voorkomend probleem: Cijfers depressie - Trimbos-instituut.

Het gaat over zo'n 10% van de Nederlandse bevolking.

Iedereen kent dus wel iemand in zijn of haar omgeving die depressief is.

Zeggen tegen deze mensen dat ze een schop onder hun kont moeten krijgen is het aller slechtste wat je maar kan zeggen.
Het is denigrerend, patroniserend en stigma vormend.

Een beetje menselijkheid tonen is het tonen van een sterk karakter.

Als jij meer vraagt voor tolerantie en open mindedness mag je toch eerst een spiegel voor jezelf houden. Ik kan me nog een post van jou herinneren waarbij je zegt als je een verschil hoort tussen Ostirus en hardware Virus diegene een cognitieve dissonantie heeft
Cool als jij dat wilt vergelijken en over 1 kam scheert met het veroordelen van het delen van persoonlijke struggles in het leven 👍

Je kan toch anders tegen dingen aankijken? En als je geen reacties wilt, zeg maar, dan moet je een essay schrijven ofzo.
Als het gaat om een echokamer te creëren, waarin iedereen mekaar napraat, wat is daar dan de toegevoegde waarde ervan?

Het gaat niet op dismissen of respectloosheid, maar om een andere manier van naar dingen kijken en ervaren.
Je zou juist denken dat een meervoud van percepties de horizon zou kunnen verbreden. Maar het lijkt erop dat alleen 1 invalshoek dan is toegestaan, ook goed, maar dan heeft het niet zo veel zin imho. Dan verwijs ik weer naar de 1e zin.
Iets op een andere manier kunnen bekijken is niet voor iedereen weggelegd. Dat heeft niks te maken met 1 of meer invalshoeken toestaan. Sommigen hebben de pech dat ze dat niet kunnen.
Wij hebben 3 kids. Allemaal dezelfde 'niet lullen maar poetsen' opvoeding gekregen. 1 heeft een angststoornis en zit in het autistische spectrum, waarschijnlijk veroorzaakt door zuurstoftekort bij de geboorte. Die kan het niet vanuit een andere hoek zien op het moment dat dat de kop opsteekt.

We praten niet met haar mee als ze in paniek raakt, maar haar steeds confronteren met 'je moet het anders zien, doe nou eens gewoon, stel je niet zo aan, etc' helpt haar alleen maar verder de stress in.
Het duurde lang voordat ik inzag dat ik haar alleen maar verder de shit in hielp door jouw manier van hier tegenaan kijken vast te houden. Mijn fout. Ik kan het niet meer terugdraaien helaas.
Niet iedereen is hetzelfde, prijs jezelf gelukkig als je brein dit allemaal wel onder controle kan houden.

En soms is het nodig om iemand even een schop onder de kont te geven, maar soms ook juist niet.
Moraal van het verhaal, jouw ervaring met iets betekent niet dat dat voor iedereen de juiste manier is.
De wereld is niet zwart wit en ik hoop dat je het nooit van dichtbij mee hoeft te maken, maar helaas heb je dat niet altijd voor het zeggen.

Ik moet zeggen dat ik onaangenaam verrast ben door sommige reacties hier.
Dat is precies waarom dit soort topics niet op Synthforum thuishoren. We zijn hier primair om te praten over synths en alles daar omheen, dat is ook de doelstelling van Stichting Synthforum Nederland en van dit forum. Hierbij zitten persoonlijke opvattingen over van alles (zoals politiek, levenshouding, religie, persoonlijke overtuiging) alleen maar in de weg, wat hier maar weer blijkt. In plaats van als gelijken met elkaar te discussiëren over wat ons bindt, wordt het kissebissen over de dingen die ons verdelen. Daarom had er gewoon op pagina 1 al een :slotje: op gemoeten. Maar ja.

Laatst gewijzigd:
Waren de jaren 90 vrolijker? Moeilijk te zeggen. Vrolijke bands en muziek (right said fred, happy hardcore) waren populair maar hoe-meer-depri-hoe-beter grungebands ook.

Even specifiek hierover, depri emo bandjes zullen altijd resoneren bij tieners, dat is ongeacht het tijdperk waarin ze leven hun leefwereld.
In het algemeen waren de jaren '90 dan niet zozeer vrolijker, wel optimistischer, zeker na de no-future jaren 80s. Het grootste verschil zit denk ik zelf in de collectieve belevenis van de wereld toen. Media-events, concerten, tv, sport eigenlijk alles kwam min of meer op dezelfde wijze binnen bij mensen. Tuurlijk waren er verschillende voorkeuren. Anno nu is er dat totaal anders, eigenlijk is niets meer wat gezamenlijk echt wordt ervaren. En alle verschillen tussen mensen is niet meer iets waar over gepraat kan worden, dat zijn allemaal conflictpunten in onze maatschappij geworden.

Wij konden op maandagochtend praten over wat er op zondagavond op TV was. Dat gaat nu enkel nog als het om bv films/series of grote Youtubers gaat en de andere het ook al gezien heeft. Aan de andere kant, als wij het destijds niét op zondagavond gezien hadden, gingen we er nooit over kunnen meepraten. :)

Als mensen die voor de harde lijn kiezen dat als hun visie zouden presenteren zou er niets aan de hand zijn. Wat mij stoort is dat sommigen hier topics als dit liefst van het forum zou willen verbannen. De insteek lijkt te zijn van dit is ons forum, en hier praten we over synths (en eventueel bier) en niets anders. Iets anders dulden we niet, en als de moderatoren er geen slotje op zetten dan zullen we er zelf wel voor zorgen dat de discussie dusdanig ontspoort dat men het in het vervolg wel uit zijn hoofd laat om nog een dergelijk topic te beginnen. En dit speelt niet alleen bij psychologische topics, maar ook bij sommige van mijn theoretische topics over elektronische circuits, logica, etc. die veel meer connectie met synths hebben.

Dat politiek hier niet op zijn plaats is, daar ben ik het wel mee eens. En eventueel godsdienst ook. Dat vormen maar onnodige splijtzwammen, en daar zijn bovendien genoeg andere internetfora voor. Maar levensproblemen waar forumleden al dan niet direct mee geconfronteerd worden zouden in "Algemene Discussie [overig]" toch moeten kunnen? Zolang het voor het forum als geheel maar niet overheersend wordt en in de juiste afdeling van ons forum gebeurt.

Waar zie jij dat mensen die hier kiezen om wat persoonlijks te delen alleen maar elkaar 'na praten'? Het enige wat ze dan met elkaar gemeen hebben is dat ze iets delen waar ze persoonlijk mee struggelen. Is dat al een 'echokamer'?

Soms gaat het gewoon om het delen van ervaringen en dan hoeft niet een ander er op te springen met zijn 'goede intenties' om zijn visie op of 'oplossing' voor het probleem van de ander welgemeend door zijn strot te drukken. Je hebt de ervaring van die ander niet; je bent de ander niet. Dus erkennen van de ander zijn beleving en zelf dan ook wat persoonlijks delen creert een veel meer open, niet veroordelend klimaat.

De TS heeft idd de titel 'Hoe om te gaan met het leven" gekozen, maar je kan begrijpen dat dit natuurlijk een retorische vraag is. TS nodigt in OP uit om ervaringen te delen.

ik heb niet de ervaring van de ander, maar jij wel...ok.
je weet helemaal niet wat ik allemaal heb meegemaakt....

en dingen door te strot heen drukken is wel erg polariserend of niet soms, maar ik begrijp de strekking. Je moet lekker elkaar gaan zitten bevestigen en degene die er anders naar kijkt is een verschrikkelijk onmens die nooit iets meegemaakt heeft en geen gevoelens heeft voor een ander..

bedankt.

consider me out

Dat politiek hier niet op zijn plaats is, daar ben ik het wel mee eens. En eventueel godsdienst ook. Dat vormen maar onnodige splijtzwammen, en daar zijn bovendien genoeg andere internetfora voor.
Maar deze draad blijkt ook een splijtzwam - kijk maar naar de posts op afgelopen paar pagina's waarbij een aantal leden inmiddels elkaar virtueel in de haren vliegt. Da's juist het hele punt.

Is het vragen om het sluiten van een draadje niet ook een bron van splijtzwam? Als er te weinig mensen op SF iets aan een draadje hebben bloedt het vanzelf dood. Als een deel er wél iets aan blijkt te hebben, zie ik ook het probleem niet. Zolang het maar niet over gitaren gaat. ;)

Is het vragen om het sluiten van een draadje niet ook een bron van splijtzwam? Als er te weinig mensen op SF iets aan een draadje hebben bloedt het vanzelf dood. Als een deel er wél iets aan blijkt te hebben, zie ik ook het probleem niet. Zolang het maar niet over gitaren gaat. ;)

De missie van de Stichting die eigenaar van dit forum is luidt "het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur."

Alle draadjes die dat niet ondersteunen komen per definitie in aanmerking voor een nekschot en het zal uiteindelijk aan de mods zijn in hoeverre zaken gedoogd worden, waarbij de community ook zijn zegje kan doen :D

De missie van de Stichting die eigenaar van dit forum is luidt "het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur."

Alle draadjes die dat niet ondersteunen komen per definitie in aanmerking voor een nekschot en het zal uiteindelijk aan de mods zijn in hoeverre zaken gedoogd worden, waarbij de community ook zijn zegje kan doen :D
Dan kun je alsnog wel de vraag stellen wat onder "Algemeen Discussie (Overige)" valt..

Dan kun je alsnog wel de vraag stellen wat onder "Algemeen Discussie (Overige)" valt..

De rubriek "overig" was ooit bedoeld voor topics die niet direct over muziek en synths gaan maar wel gerelateerd zijn, zoals gedoe met pakketdiensten, ervaringen met muziekwinkels, oplichters op marktplaats etc.

Dus topics als 'welke manual ruikt het lekkerst' of 'jouw favoriete youtube synthkanaal' zou prima kunnen, 'butthole sunbathing - ja of nee?' misschien wat minder.

Tenminste, das war einmal. (mompelt iets over 'vroeger was alles beter' :beard: )

Waar trek je de grens? Dat is inderdaad de vraag. Het biertopic zou dan bijvoorbeeld ook gesloten moeten worden. En grapjes die niet aan de kennisuitwisseling bijdragen zouden uit den boze zijn. In het topic over de muziek waar je naar luistert zou enkel nog synthesizer-georiënteerde muziek toelaatbaar zijn. Etc.

Is dat dan een soort wavefolder ofzo?

Dat valt te hopen, anders kan dat s-woord hier echt niet meer...

Waar trek je de grens? Dat is inderdaad de vraag. Het biertopic zou dan bijvoorbeeld ook gesloten moeten worden.
Vind van niet.Bier is wel ergens verbonden hier en kan leiden tot een creatief proces in de muziek en zodoende een mentaal welbevinden versterken.Zeker na 4 biertjes..Schol.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Dus topics als 'welke manual ruikt het lekkerst' of 'jouw favoriete youtube synthkanaal' zou prima kunnen.
Sowieso die van de TR8S.
De goeie ouwe lucht van Oma's 909 kicks, maar dan met een hintje modernistische cuisine
'butthole sunbathing - ja of nee?' misschien wat minder
Dit is dan wel weer een beetje jammer.... mijn voornaamste bron van inspiratie wegzetten als minder geschikt voor dit forum.

Verder nog een tip voor een vrolijke vrijdag avond voor iedereen die het waardeerd:

bn-1705482__unox_knakworst_mini.jpg

En pro tip:
Doe eens met een dikke klodder zaanse mayo met een klein beetje sriracha en een snufje oploskoffie-poeder in plaats van mosterd.

Smullen geblazen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back