Hoe om te gaan met het leven.

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.595
Locatie
Zak met Friet
Voor veel mensen is het leven lastig.

Dit is een draad waar mensen hun ervaringen kunnen delen, anderen proberen te helpen om meer zichzelf te kunnen zijn en om zich lekkerder te voelen.


Weg met de stigma's!
Op weg naar een beter leven!
 
"You cannot wait until life isn't hard anymore, before you decide to be happy."
– Jane Marczewski

"One of the most important things you realize as life goes on is it’s less about what you do and more about who you do it with."
– Warren Buffet

"Nothing external can fix internal."
– Moby
 
1726219462034.png
 
Niet teveel op social media kijken want als je niet sterk in je schoenen staat dan laat je je aanpraten dat alles maakbaar is en dat een gewoon leven zoals de jouwe niet goed genoeg is en wegblijven van al die tunnelvisies die je aangeboden krijgt op dat soort sites.
Ieder mens heeft af en toe ups en downs in het leven maar probeer er een beetje vrede mee te hebben en kijk als het niet goed gaat hoe je met kleine maar menselijke stapjes weer de goede kant op gaat en voel je niet te groot om hulp te vragen van goede mensen om je heen.

Ik heb ook wel 'ns mindere periodes gehad en ook nu is m'n gezondheid niet helemaal top maar ik ben wel bezig om met kleine stappen weer de goede kant op te gaan.
Wat jaren geleden was ik heel kortademig en waren de dagen niet makkelijk maar door ontspanningsoefeningen en wat fietsen/wandelen ben ik van een paar inhalators naar nog maar eentje gegaan die ik voor het slapen neem en misschien dat ik deze ook nog wel kan afbouwen want ik geloof wel in het zelfherstellend vermogen van het lichaam.
Ik kreeg van de week van de huistarts een goed bericht, m'n bloeddruk was vorig jaar nog 95/140 en nu 84/122 dus ik ga de goede kant op zo bij elkaar.

Vorige winter huis verkocht en verhuisd naar Apeldoorn omdat hier wandelen en fietsen gewoon veel lekkerder is en kon geen mens hier, af en toe een praatje met buren en wat telefoontjes met m'n zoon een paar vrienden in de randstad en nu sinds een week of zes een leuke vriendschap met iemand 10 minuten hier vandaan met wie ik interesses deel, af en toe met elkaar fietsen, wandelen, gezellig wat kletsen en ze speelt piano dus muziek kunnen we ook delen en we hebben een paar keer gegeten bij elkaar, filmpje gekeken dus ook dat gaat goed.

Positief blijven en als je geen positieve gedachten hebt zoek dan positieve mensen op, waar je mee omgaat raak je mee besmet, zorg dat je enkele goede mensen kent en bedenk waar je voor je bed uitkomt; is dat de moeite waard, prima en zo niet bedenk dan waarvoor je wel zou opstaan en werk daar naartoe, verandering van baan, doe een studie, wordt lid van een club of wat dan ook maar blijf niet alleen maar op de bank zitten.
 
LIFE IS BETTER WHEN YOUR LAUGHING, een spreuk die bij mijn vrijwilligerswerk bij het verzorgingshuis in MOerwijk hangt.
 
Dat moet "you're" zijn, maar dat terzijde. Past mooi bij de "live, laugh, love" lijstjes die regelmatig bij onze kringloop liggen.
 
Laatst gewijzigd:
Het is moeilijk als de basis niet op orde is, ik heb zelf een aantal jaar geleden een forse tegenslag met de gezondheid gehad. Anderhalf jaar revalidatie en bijna alles opnieuw moeten leren. Nu nog blijvende gevolgen. Mijn voordeel is geweest dat ik mij volledig kon richten op mijn herstel en zelf een en ander voor kon schieten waar de verzekering niet direct een vergoeding voor wilde geven.

Het is nu ook een heet hangijzer, bestaanszekerheid. Als je je bij tegenslag geen zorgen hoeft te maken of je nog wel in je huis kan blijven wonen scheelt enorm. Daarnaast is hoe je in elkaar zit belangrijk, en puur toeval. De ene persoon ziet alles van nature al zwaarder in dan de andere.

Wat heel veel scheelt is om uit te vinden wat je wil in het leven, en wat je niet wil. Veel mensen weten dat niet en vervangen dat door consumeren en willen wat andere hebben. De maatschappij en de structuur zijn tegenwoordig gericht op het individu en de maakbaarheid van het leven. Succes wordt afgeschilderd (wat succes dan ook moge zijn) als een resultaat van eigen inzet, actie en doortastendheid. Terwijl dan volledig voorbij wordt gegaan aan het feit dat je maar zo goed bent als de toegang tot collectieve voorzieningen en hulp. Dus laagdrempelige toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, letterlijk wegen en vervoer, verenigingen, rechtspraak enzovoort. Zonder die dingen geen grote kans op individuele successen of op zijn minst een zinvolle invulling en mogelijkheden tot voorzien in eigen levensonderhoud.

Maar door de viering van het individu en de illusie dat je alles kan bereiken als je maar kansen grijpt en hard werkt wordt de druk erg groot. Succes is een keuze, dat idee, en bij geen succes, eigen schuld.

Onzekerheid is een constante in het leven, maar door de grote risico's als collectief te verzekeren heb je als samenleving het grootste kans op een goede toekomst en kan je als individu floreren. We zijn veel te ver doorgeslagen in het individuele denken en vergeten hoe belangrijk collectief is.

Veel mensen voelen de druk van het leven doordat de onzekerheid toeneemt en veel van de basisbehoeften steeds moeilijker bereikbaar zijn.
Dat geeft stress.

Als je dan ook nog gevoelig voor neerslachtigheid bent, kan het hard gaan.
Het moeilijkste aan het leven is weten wat je wil, en daarvoor durven gaan. Wat niet wil zeggen dat alles dan ook makkelijk is en altijd leuk is. Absoluut niet. De meeste dingen zijn moeilijk en kosten veel energie, je moet durven falen, en weten hoe je daar van kan leren.
De een kan dat beter dan de ander, en in de huidige maatschappij is de ruimte voor falen steeds kleiner. Of dat nu is omdat de echte mogelijkheden minder zijn of dat falen als zodanig een fenomeen is wat mensen vooral niet willen zien, ik denk beide.

Niemand is ergens gekomen via de makkelijke weg, alles wat de moeite waard is, is vaak moeilijk op momenten en kan heel zwaar voelen. Tot het punt dat het kwartje valt. Dan is het leven ineens (zo lijkt het dan) een stuk leuker, lichter en zonniger. Maar daar zit vaker niet dan wel een hoop werk achter, een hoop vallen en opstaan en een hoop inspanning. Dat wordt vaak vergeten tegenwoordig. Net als het feit dat je het niet alleen kan, en dat besef is tegenwoordig vaak weg. Immers het is als vanzelfsprekend geweest, al die tijd.
 
Deze kerel heeft me meermaals gered toen ik single was na mijn scheiding.


De bijbel boodschap heb ik geskipt maar als je ziet hoe je zonder armen en benen een hele boel mensen kan bereiken, vroeg ik me af of ik t nu echt zo slecht had. En nog meer : if you fall and can t get up, you keep on trying.
 
Zorg dat de zon in je ogen schijnt als t kan, neem een hond en wandel in de natuur.

Haal energievretende mensen uit je leven. Haal energiegevende mensen in je leven.

Geniet ondanks alles van de dag door te beseffen dat als Rusland wil straks de bom valt en al deze shit voorbij is. Dus niet uitstellen. Zet die gear aan en maak n track, het is misschien je laatste!

Works for me
 
Sinds het besef bij mij indaalde dat het leven een volkomen zinloze exercitie is, gaat het mij in het leven een stuk gemakkelijker af en zijn de depressies waar ik bijna mijn hele leven mee te maken heb hanteerbaar en tot op zekere hoogt zelfs controleerbaar geworden.

Het besef dat op kosmische schaal niets voor altijd is maakt dat ik geen hogere doelen hoef na te streven en er gewoon mag zijn.
Even genieten van het feit dat ik een aantal decennia lang een rolletje mag spelen in een schouwspel dat 13 miljard jaar geleden begon.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top