Roland P-6 Creative Sampler

Roland komt met een nieuw instrument in hun Aira Compact serie.

"De P-6 Creative Sampler verpakt de befaamde samplingtechnologie van Roland in een gadget in zakformaat, met geavanceerde gedetailleerde sound design-opties en een krachtige sequencer. Hij is uitgerust met een ingebouwde microfoon, een intuïtieve bediening, USB-C connectiviteit en een veelzijdige verzameling hands-on multi-effecten (MFX).'


p-6_top_angle_gal.jpg




 
Zat eraan te komen deze. Veel mensen speculeerden al dat een sampler de volgende aira compact aanvulling zou zijn.
Qua knoppen een beetje mix van de SP-404 en overige aira bakjes.
Ik heb de SP-404 MKII al maar als deze voor 200 euro uitkomt is het een leuk ding voor onderweg.
 
Weer een leuk bakje en goede aanvulling op de reeks.

Maar ik houd het voor nu bij koala sampler :)
Hoe meer ik naar de filmpjes van de aira bakjes kijk, hoe minder ik mij tot de doelgroep schaar.
Kan te veel voor te weinig scherm IMHO.
Een beetje zoals de Deluge zonder 'echt' scherm zeg maar.
Een menu met zoveel opties zonder te zien wat er 'voor of na' komt is aan mij niet besteed.
Had er dan € 10,- extra tegenaan gegooid en er een 4 regel schermpje in gedrukt denk ik dan.

Maar goed, wel weer een leuke aanvulling voor een leuk prijsje.
 
Leuk ding, net als de andere bakjes in deze serie. Was inderdaad precies wat de Aira Compact range nog nodig had. Nu nog een mixer.
 
Lekker handzaam en hij past nog in mijn koffertje, dus deze ga ik eens beter bekijken.
 
Echt een leuk ding, serie begint behoorlijk compleet te worden , inderdaad nog een mixertje, Fm synth en een mini Tb-303 en ze kunnen volwaardig concureren met de Volca's.
 
Nog even de specs geplukt van gear4music.nl.
Enige minpunten die ik zo snel zie is de beperkte sampletijd (lange vocals / drumbeats etc wordt lastig) en het mini schermpje.

Kenmerken​

  • Compacte sampler sequencer met granulaire synthesemogelijkheden
  • Snelle sampling met een geïntegreerde microfoon
  • Intuïtieve sequencer met geavanceerde functionaliteit
  • Krachtige granulaire sampling engine
  • Breed scala aan performance-effecten
  • Lichtgewicht ontwerp met oplaadbare batterij
  • PC- en Mac-connectiviteit voor eenvoudig samplebeheer en -verwerking
  • Speciale P-6 app voor geavanceerde bediening - drop/drop samples, bekijk waveforms, verwerk samples en meer!

Specificaties​

  • Gebruikerspatronen: 64
  • Stappensequencer: 64 stappen
  • Maximaal aantal samples: 48 Samples
  • Maximale polyfonie:
    • Monster: 16
    • Granulair: 4
  • Maximale sampletijd (maximale tijd per sample):
    • 44,1 kHz, Mono: 5,9 seconden
    • 22,05 kHz, Mono: 11,8 seconden
    • 14,7 kHz, Mono: 17,8 seconden
    • 11,025 kHz, Mono: 23,7 seconden
    • * Voor stereosamples is de tijd de helft.
  • Importformaat: WAV (lineaire PCM)
  • Effecten:
    • Multi-Effect: 20 Soorten
    • Effect verzenden: DELAY, REVERB
  • Display: 7 segmenten, 4 tekens (LED)
  • Interne microfoon: Mono x 1
  • Aansluitingen:
    • SYNC (IN, OUT) aansluitingen: Miniatuur Telefoon Type
    • MIX (IN) aansluiting: stereo miniatuur telefoon type
    • MIX (OUT/HEADSET) Jack: Stereo miniatuur telefoon type (Stereo, CTIA)
    • MIDI (IN, OUT) Jacks: Stereo miniatuur telefoon type
    • USB-poort: USB Type-C(R) (Audio, MIDI)
  • Stroomvoorziening: Lithium-Ion batterij (verkregen via USB-poort - USB-busvoeding)
  • Stroomverbruik: 500 mA
  • Verwachte levensduur batterij bij continu gebruik: Ca. 3 uur
  • * Dit cijfer kan variëren afhankelijk van de werkelijke gebruiksomstandigheden.
  • Verwachte oplaadtijd batterij: Ca. 3 uur
  • * Om het apparaat op te laden, gebruik je de USB-poort van een computer of een in de handel verkrijgbare USB-voedingsadapter (5 V, 500 mA of hoger).
  • Afmetingen:
    • 188 (B) x 106 (D) x 37 (H) mm
    • 7-7/16 (B) x 4-3/16 (D) x 1-1/2 (H) inch
  • Gewicht (inclusief batterijen): 305 g (11 oz)
 
Leuk machientje van de Roland Compact Aira reeks. Sample player, (stereo) sampling, granular, polyfoon... Ik ga al wat knoppen bestellen bij Thonk :D
 
De J-6 is tot nu toe de enige die mij niet kan bekoren in de Aira Compact serie.
De E-4 vind ik wel grappig, maar voor mij nogal overbodig.
Van de T-8 en de S-1 heb ik wel veel plezier en vooral de T-8 vind ik veel waar voor zijn geld.

Deze sampler zie ik ook wel zitten.
Onderweg dingen samplen om meteen mee te tweaken en zo nodig later uit te werken in de studio.

Een Aira Compact mixer/recorder zou een welkome toevoeging zijn.
Met de technieken uit hun handy recorders en RC loopers moet het toch mogelijk zijn een compact multitrack recordertje te maken binnen het formaat.
 
Het is dat ik allergisch ben voor alle Roland spullen, maar deze triggert net als de T-8 wat GAS gevoelens bij me :)


Heb m niet nodig, dus het gevoel zal snel verdwijnen… of toch niet?
 
Beetje misplaatste allergie, ik vind dat Roland juist erg veel toffe dingen uitbrengt en hun producten prima support met regelmatige updates etc. Die Aira Compacts zijn echt wel een hoop bang for bucl, het is dat ik zelf toch liever de wat grotere en uitgebreidere varianten gebruik.
 
Ik heb best veel Roland spul en ben daar uitermate tevreden over.
Ik werk o.a. met de Jupiter-X en System-8 die ik erg goed vind klinken en ik was in eerste instantie enigszins sceptisch over die kleine kastjes, maar ze klinken echt als volwaardige instrumenten en doen niet onder voor hun 'grote broers'.

De beperkingen zitten in het formaat die erg handig zijn qua mobiliteit, maar het geheel wel wat priegelig maken.
Wat mij betreft prima voor waar ik het voor gebruik en met een goede controller valt erop de S-1 best veel te bedienen.
 
Da’s hetzelfde als dat je zegt dat ik wel champignons moet lusten terwijl ik er hard van moet kokken ;)

Alles wat ik van Roland in m’n handen heb gehad wilde ik hard uit t raam smijten. Yamaha… snap ik altijd direct, elektron; fantastisch werken, Roland; ik weet dat ik t niet moet doen omdat alles onlogisch werkt (voor mij).

Toch jeukt het soms, en denk dat ik er nog wel weer een keer intrap. Dus ondanks de allergie lokt t toch. vraag me af hoeveel mensen met een pinda-allergie stiekum toch trek hebben in een boterham pindakaas :)
 
Laatst gewijzigd:
En de prijsklasse, dezelfde als de andere Roland Aira??
 
Back
Top