Advies akoestische behandeling woonkamer

Nou wil ik morgen van die platen steenwol gaan halen. Enige nu nog is dat ik als ik die dingen aan het plafond doe ik dat met iets kan doen waarmee ik: a. Niet hoef te boren. En b. Het plafond niet ga beschadigen mocht het er ooit weer af moeten. Met andere woorden: een manier zodat ik m'n huisbaas er niet mee over de zeik ga helpen?

Iemand een gouden tip daarvoor?
 
En b. Het plafond niet ga beschadigen mocht het er ooit weer af moeten.
Iemand een gouden tip daarvoor?
Gaatje boren. Kan altijd dichtgesmeerd worden als het moet.
Zelf heb ik geen stevige bas speakers en daarom ook geen staande golven.
Alhoewel ik geluid genoeg kan maken zonder dat er buren last van hebben.
Voor een stem opname gebruik ik wel eens een dikke winterjas of dekentje.
Tegen de weerkaatsingen.
 
geen mooie oplossing maar als je echt nergens mag boren zou je eens kunnen kijken naar een party tent/wasrek of iets vergelijkbaars voor het framework en het daar tussen ophangen
 
Zoals Jserie zegt, gaatjes kunnen worden gedicht. Als je huisbaas niet in het zelfde huis woont, of wanneer deze even z’n boodschappen doet, heb je een mooi moment om te boren. Tegen de tijd dat je weer vertrekt, gaatje dichten, laagje verf over het plafon en klaar. Zo heb jij goed geluid en is je huisbaas ook tevreden 😉
 
M'n huisbaas is gelukkig ook de beroerdste weer niet. Even berichtje gestuurd of ik mocht boren in ofwel het plafond, of in de muren hoog aan de zijkanten. Plafond is helaas echt geen optie omdat ie niet weet waar er precies leidingen zitten. En zowel de muren als het plafond zijn van echt hard beton, dus dat moet dan wel even met een goeie boor en met enige vakkundigheid gedaan worden, dus dat wil die dan iig zelf doen (is zelf klusjesman van beroep) als die terug is van vakantie. Maar iig toch groen licht gekregen. Als tijdelijke optie had ie het nu erover om even een constructie met verticale latten en horizontale latten te maken waar die platen dan tijdelijk op kunnen liggen, totdat een elegantere oplossing mogelijk is.

Ik wil het iig niet overdrijven en niet te veel van die platen ophangen. Aan de kant denk ik ook wel: volgens mij werken zulke panelen sowieso eigenlijk beter dan wedges en basstraps? En kunnen die er wellicht wel vanaf als ik die panelen eenmaal heb hangen (die verder een vrij onschuldige en minimalistische impact op je interieur kunnen hebben). Wat zijn jullie gedachten daarover?
 
Akoestische behandeling is niet noodzakelijk.

Tenzij er echt problemen zijn.

Tom kan het prima af zonder enige akoestische behandelingen.



Goede speakers zijn wel noodzaak.

Tom heeft een mixing engineer die per track net zo veel vraagt als een setje akoestische panelen. Dat hij muziek maakt in een live room en niet in een control room is logisch, hij hoeft geen accurate vertegenwoordiging te horen van zijn muziek, enkel een inspirerende.

“Goede” speakers zijn in het geval van monitoring in een live ruimte vooral de speakers die op het juiste geluidsniveau met zo min mogelijk omvorming de kamer kunnen vullen. Maar zo lang de ruimte zo een zwaar wegende factor is maakt het niet zo veel uit of het een mid range setje Adam’s is of een stel top of the line PMC’s.

Reflectie, decay, resonans, fase zijn iedere gesloten ruimte een probleem voor de accurate weergave van geluid. Dat stoort mij ook niet als ik componeer, sterker nog, ik componeer liever in een ruimte die niet helemaal dood is omdat ik dan bijvoorbeeld beter weet wat de transients gaan doen in een realistisch scenario. Maar meer dan €1200 euro uitgeven aan monitors in een onbehandelde ruimte is toch echt niet nodig.
 
Het is er maar helemaal naar, voor wat voor muziek je wil maken.
Sinds de vemogenstranstitors gebruikt worden voor bas is het einde bijna zoek.
Zo heb ik nog meer verschillende versterkers staan bijvoorbeeld van 5X 500 watt.
Veel eigenbouw en net als de luidsprekers massa productie geworden en daarom heel goedkoop.
Dan kwam ik er ook achter dat bij lage tonen het verschil tussen een mooie sinus en een
blokgolf waarvan de scherpe kantjes mooi rond zijn geworden het verschil niet is te horen maar wel is te voelen.
Dat kan dan zomaar 1000 watt meer worden omdat geluid ongelofelijk logaritmisch is.
In lagere tonen gaat veel meer energie.
Als ik zorgde voor een geluids-stoot dan zag ik het licht een moment vluchtig dimmen vanwege de stroom opname zonder dat de zekering doorsloeg.
Accoustiek problemen gebeuren dan ook met meer grotere vermogens in te kleine ruimtes.
Waarbij weinig kruit tegen gewassen is.
Behalve meerdere zwaardere vloerbedekkingen ophangen, zand, grind, autobanden enz.
Als de ruimte groot genoeg is en weinig lage tonen zijn en het volume minder is zijn er nauwelijks problemen.
Ik mix met 7,5 watt in het midden van een kamer van 5 X 5 mtr zonder problemen.
 
Nou, ik heb ze hangen hoor! Althans, 2 tot nu toe: boven waar ik zit als ik produceer. My God, ik hoorde het meteen vanaf de eerste seconde al. Maar dan hoor ook je pas hoe je afluistering eerder was.
Het geluid klinkt meteen gedefinieerder, vooral in het laag valt het erg op. Maar eigenlijk over alle andere frequenties ook! Alsof ik het door de koptelefoon hoor, maar dan in de openheid van m'n homestudio.
Het lijkt ook ineens 'kleiner'. Precies wat ik altijd ervaar als ik van de speakers over ga naar m'n koptelefoon.
Veel beter voor mix/studiodoeleinden om 't zo te horen in je afluistering.

Maar klaar ben ik nog niet. Morgen de 2e vuurplankenconstructie bouwen voor in een ander deel van de huiskamer. Ook daar steenwolpanelen op het plafond.

Misschien ga ik wel de reeds bestaande wedges en basstraps verwijderen, en het puur en alleen bij een paar strategisch geplaatste steenwol-gevulde-panelen houden, ook zodat het niet onnodig akoestisch dood wordt gemaakt waar het niet nodig is. Maar ben er nog niet helemaal over uit of de bestaande wedges en basstraps dat effect hebben als de nieuwe akoestische panelen erbij komen.

Maar ik ben iig enthousiast over het effect dat ik direct al meteen in de afluistering bemerkt heb, en blijf horen...!
hoi.jpg
 
Laatst gewijzigd:
goed opgelost, ik kan me voorstellen dat er in dat gat bij het plaffond tussen die twee muren ook wel enige problemen ontstonden wat nu is afgedekt

die meest linker poot lijkt wel erg krom te staan (ten opzichte van de muur) wellicht is daar nog een dwars balk nodig?
 
Er hangen er nog 2 bij nu.
Dit keer ben ik er niet direct zeker van of het ook echt iets extra's doet. Die panelen boven me waren meteen overduidelijk. Maar wat ik wel weet is dat het geluid van m'n Adam Studio T5V spatzuiver klinkt en ieder detail duidelijk te horen is.
Als ik op andere plekken in m'n huiskamer loop heb ik wel het idee dat daar ook het geluid nu zuiver is, en het in die zin nu beter verdeeld wordt. Voor de PC, tja, het was al goed... :P Moeilijk te zeggen of het er nóg beter op geworden is. Slechter iig zeker niet.
Blijft wel genieten van het detail waarmee ik nu het laag horen kan. Niet dat het spectaculairder klinkt of zo; juist niet. Maar je hoort het gewoon veel meer zoals het is, zoals het ook klinkt als je het met je koptelefoon luistert.
*Op moment van typen hoor ik even een stukje uit een psytrancemix voorbij komen waarbij nog maar eens onderstreept wordt hoe kraakhelder het geluid nu klinkt als ik voor de PC zit.

Nu wil ik nog panelen op het plafond achter me, en dan ben ik op zich basically wel klaar. Misschien dan nog wat muurpanelen, zoals achter de tv, in de keuken, en dat is 't denk ik wel. Maar ja, in dat geval zou ik nóg een pakket steenwolplaten moeten kopen. Daar dan weer iets minder zin in.

Ik heb er nu 2 boven me (waar ik zit achter de pc), en ook 2 boven een gedeelte van de huiskamer, zoals te zien op de foto.
Maar zou ik ook boven deze 2 plekken misschien één paneel van 100x60 kunnen doen? Of zou dat onvoldoende dekkend zijn?

Als ik op die plaatsen 1 paneel zou doen, heb ik uiteraard meer mogelijkheden met 6 steenwolplaten. Maar goed, kwaliteit gaat natuurlijk voor. Anders ga ik wel gewoon nog een keer boodschapppen doen bij de Gamma. :P

*iets later in het luisterproces denk ik dat het toch niet anders kan dan dat het geluid zich met deze 2 extra panelen nog meer verbeterd heeft! Er komt meer rust en nog meer nabijheid in, wat intiemer en
aangenamer klinkt.
20240914_000618.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik hoop dat ik nu ook m'n buren en bovenbuurmeisje minder tot last ben met m'n geluid. Hoewel ze eigenlijk letterlijk nog nooit geklaagd hebben.
Maar toch, dat elimineer je volgens mij ook toch hiermee? Immers, er bouwen zich minder staande golven e.d. op, omdat ze hier al direct worden afgebroken/überhaupt niet vormen.
Toch?
 
Laatst gewijzigd:
20240914_004155.jpg

Vraag me overigens wel af: Moet ik die al reeds bestaande basstraps nu daar laten, of krijg ik zo een soort dubbele basstrap, en zodoende een soort over-absorptie'?
Ik ben geen expert op dit gebied.
Natuurlijk moet ik van m'n eigen gehoor uitgaan. Maar er zijn ook vast wel bepaalde ideeën of algemeenheden hierover.
 
Deze optie heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen, en trekt me eerlijk gezegd ook wel erg aan. Lijkt me niet eens zo moeilijk, en het kan er heel netjes uitzien. Ik mag alleen niet boren in het plafond. Is zoiets te doen met (sterk) dubbelzijdige tape?

Zit alleen nu wel met die paketten van JBER. Zouden die ontoereikend zijn denk je voor muzikale doeleinden?
Anders die idd maar retourneren weer naar Amazon, en zo'n DIY projectje starten.
Je mag niet in het plafond boren.

Wel in de muren
dan kan je staal kabels gebruiken
om op te hangen.

Groeten van andreos.
 
Je mag niet in het plafond boren.

Wel in de muren
dan kan je staal kabels gebruiken
om op te hangen.

Groeten van andreos.
Jep, dat ga ik precies doen.

Vanmiddag ook nog een set (goedkope) basstraps van Temu binnengekregen, voor in de hoeken in de plafondholtes boven m'n buro. Volgens niet echt van heel goede kwaliteit, maar toch! Hoorde dat ook die hun werk doen, en in combi met de rest klinkt het laag nu echt superieur!
 
Het is wel echt genieten van de sound nu zeg. Wat een verschil met de vorige toestand! Zoveel meer detail en diepte te horen nu!
Ik had natuurlijk al wel een beetje akoestische behandeling in de vorm van wat wedges en basstraps, maar het effect van de steenwol-panelen (maar ook de eerder nog niet behandelde hoeken in de plafondholtes met de nieuwe basstraps) is wel echt next level. Echt crystal clear geluid nu.
Tot nu toe alleen nog muziek geluisterd sinds de behandeling. Maar gaat ongetwijfeld ook veel toevoegen aan het producen straks.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top