Advies akoestische behandeling woonkamer

Dozart

Ouwe rot
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.105
Locatie
GB
De woonkamer die overigens gelijk ook mijn thuisstudio is.

Ik heb al een behoorlijke tijd in iedere hoek van mijn huiskamer basstraps. Heb ook achter m'n PC en in de woonkamer bij het kattenklimmeubel een aantal wedges (akoestisch schuim) van Big Block.
Mijn plafond is echter niet behandeld. Nu kwam ik de laatste tijd toch steeds meer tegen dat dit echter toch wél belangrijk is. Vond het alleen een afschuwelijk idee om m'n plafond te behangen met zwarte akoestische schuimplaten of zo. Het is ook gewoon m'n woonkamer namelijk. Dus ben op zoek gegaan naar witte, en heb toen deze besteld:


Gister binnen gekomen, en ze zitten allemaal nog in de verpakking.

Nu ben me alleen gaan afvragen: zijn deze eigenlijk wel zo geschikt voor muziekstudio doeleinden? Esthetisch mooi vind ik ze wel, maar goed, ga ik er wel echt wat aan hebben?

'30 X 26 X 1cm hoge dichtheid'.​

1 cm dik dus maar. Of kan dat best wel afdoende zijn met de al bestaande wedges en Basstraps van Big Block? Wat adviseren jullie hierin?

En dan nog een advies: early reflection points... eerlijk gezegd heb die nooit getest bij de plaatsing, en hoopte ik vooral maar dat dat goed zaten en wilde ik het er allemaal vooral niet te lelijk laten uitzien allemaal.

Hoe kun je die een beetje eenvoudig vinden als je zo gauw even geen vriend tot je beschikking hebt en je dat in je eentje moet doen?
En zou het helpend zijn, die eenmaal gevonden, dan iig de wedges van Big block (dikker dan de nieuwe JBER panelen) strategisch naar die punten te verplaatsen, en de rest van de kamer (vooral het plafond) op te vullen met de JBER panelen?

Hopelijk kunnen jullie me hier in advies voorzien. ;)
 
Denk dat je zowiezo een denkfout maakt door te gaan voor schuimpies. Het beste (en goedkoopste) wat je kunt doen is een pak met steenwol kopen, wat vuren hout latjes en een mooie stof naar keuze van de stoffen boer en paneeltjes bouwen (lekker op maat van de steenwol doen, dan hoef je niet eens die boel te snijden). Kost een dagje werk met een boormachien en een nietpistool maar dan heb je een hele set smaakvolle paneeltjes die het tig keer beter doen dan diffusers. Ohja, en wat L-beugeltjes om ze aan de muur te hangen want ze werken beter als ze een klein stukje van de muur af zitten.

On-topic, ik zou dan een setje van 2-4 paneeltjes van het plafond hangen als "cloud" op gekozen posities.

1726050336472.png


(Niet mijn foto, even een voorbeeldje van hoe dit eruit kan zien, maar je kan het qua stoffering zo gek maken als je wilt (zo lang de stof maar ademt)).
 
Denk dat je zowiezo een denkfout maakt door te gaan voor schuimpies. Het beste (en goedkoopste) wat je kunt doen is een pak met steenwol kopen, wat vuren hout latjes en een mooie stof naar keuze van de stoffen boer en paneeltjes bouwen (lekker op maat van de steenwol doen, dan hoef je niet eens die boel te snijden). Kost een dagje werk met een boormachien en een nietpistool maar dan heb je een hele set smaakvolle paneeltjes die het tig keer beter doen dan diffusers. Ohja, en wat L-beugeltjes om ze aan de muur te hangen want ze werken beter als ze een klein stukje van de muur af zitten.

On-topic, ik zou dan een setje van 2-4 paneeltjes van het plafond hangen als "cloud" op gekozen posities.

Bekijk bijlage 3852682

(Niet mijn foto, even een voorbeeldje van hoe dit eruit kan zien, maar je kan het qua stoffering zo gek maken als je wilt (zo lang de stof maar ademt)).

Deze optie heb ik inderdaad ook al voorbij zien komen, en trekt me eerlijk gezegd ook wel erg aan. Lijkt me niet eens zo moeilijk, en het kan er heel netjes uitzien. Ik mag alleen niet boren in het plafond. Is zoiets te doen met (sterk) dubbelzijdige tape?

Zit alleen nu wel met die paketten van JBER. Zouden die ontoereikend zijn denk je voor muzikale doeleinden?
Anders die idd maar retourneren weer naar Amazon, en zo'n DIY projectje starten.
 
Wat zou dat ongeveer gaan kosten?
Die JBER panelen hebben me bij elkaar zo'n 135 euro gekost
 
Oei, ik zou zowiezo oppassen met plakkend schuim hechten aan muren/plafonds als je huurt en het ooit nog moet verwijderen, altijd op een stuk karton en het stuk karton op de muur bevestigen. Heb een keer schuim van de muur moeten schrapen, nooit meer.

Met plakkertjes zou ik niet zo snel doen denk ik, als het naar beneden klettert lijkt dat me niet zo lekker. Heb volgens mij wel eens een gebruiker op een ander forum paneeltjes horen maken zonder het frame, dus enkel gestoffeerd steenwol. Dat zou echter wel moeten houden, en omdat ze vanaf het plafond hangen heb je ook niet het probleem dat ze eventueel "inzakken".
 
Wat zou dat ongeveer gaan kosten?
Die JBER panelen hebben me bij elkaar zo'n 135 euro gekost
5 jaar geleden een setje van 8 gemaakt (want, 8 lappen steenwol in een pakket). Vuren planken, waren volgens mij 20 euro voor 10 van 3 meter, heb daar maar de helft van nodig. Steenwol was 30 euri. Ik heb uiteindelijk veels te veel uitgegeven aan de stof (want ik wou heel mooi), dat was 98 euro. Heb ook te veel stof gekocht, dus de achterkant is ook prachtig hahaha. De achterkant kun je gewoon met juten zakken doen.
 
Ik heb inmiddels m'n eerste reflectiepunten toch weten te vinden even met een spiegel aan m'n verlengde camerastatief haha. Dat blijkt m'n koelkast te zijn en een plek ergens op een muur achter me. Daar kan in principe wel zo'n wedge op van Big block die ik nog over heb. Of...... zou daar zo'n JBER-paneel ook goed voor werken, van 1cm dikte? Wat kun je nou beter doen? Die van Big block zijn natuurlijk dikker, en pakken dan ook de midden en laag-midden tonen.

Voor het plafond waarschijnlijk toch echt wel beter om er zelf mee aan de gang te gaan met steenwol en stof? Zonder frames dan waarschijnlijk ook weer aan stuk goedkoper.
 
Oei, ik zou zowiezo oppassen met plakkend schuim hechten aan muren/plafonds als je huurt en het ooit nog moet verwijderen, altijd op een stuk karton en het stuk karton op de muur bevestigen. Heb een keer schuim van de muur moeten schrapen, nooit meer.

Met plakkertjes zou ik niet zo snel doen denk ik, als het naar beneden klettert lijkt dat me niet zo lekker. Heb volgens mij wel eens een gebruiker op een ander forum paneeltjes horen maken zonder het frame, dus enkel gestoffeerd steenwol. Dat zou echter wel moeten houden, en omdat ze vanaf het plafond hangen heb je ook niet het probleem dat ze eventueel "inzakken".
I know... al eens gehad in m'n vorige woning. Dat was wel ff ellende ja.
 
Wat ik me oprecht afvraag: ik lees veel over akoestische behandeling van studio’s en hoe moeilijk het is om dat echt goed voor elkaar te krijgen. Is het niet zo dat als je goede nearfield monitors hebt, die je op de juiste plaats zet (de gelijkbenige driehoek ten opzichte van je luisterpositie, ongeveer 1 tot 1,5m van jezelf af), je al op 90% zit? En dat je misschien heeeeeeeel veel moeite doet voor die laatste 10%? Dat de meesten die laatste 10% verschil in je muziek niet eens horen? Of denk ik er te simpel over?
 
Wat ik me oprecht afvraag: ik lees veel over akoestische behandeling van studio’s en hoe moeilijk het is om dat echt goed voor elkaar te krijgen. Is het niet zo dat als je goede nearfield monitors hebt, die je op de juiste plaats zet (de gelijkbenige driehoek ten opzichte van je luisterpositie, ongeveer 1 tot 1,5m van jezelf af), je al op 90% zit? En dat je misschien heeeeeeeel veel moeite doet voor die laatste 10%? Dat de meesten die laatste 10% verschil in je muziek niet eens horen? Of denk ik er te simpel over?
Dan heb je het alleen over het directe geluid. Je hebt ook weer te maken met indirecte geluid, wat gereflecteerd terug in je oren komt, maar dan met vertraging. Om die reden krijg je zo niet erg waarheidsgetrouw geluidsbeeld.
 
Wat ik me oprecht afvraag: ik lees veel over akoestische behandeling van studio’s en hoe moeilijk het is om dat echt goed voor elkaar te krijgen. Is het niet zo dat als je goede nearfield monitors hebt, die je op de juiste plaats zet (de gelijkbenige driehoek ten opzichte van je luisterpositie, ongeveer 1 tot 1,5m van jezelf af), je al op 90% zit? En dat je misschien heeeeeeeel veel moeite doet voor die laatste 10%? Dat de meesten die laatste 10% verschil in je muziek niet eens horen? Of denk ik er te simpel over?
Zonder akoestische behandeling is monitoren met als doel mixage of mastering eigenlijk zinloos. Dan is het beter om een koptelefoon op te zetten. Ik zou beargumenteren (voor engineering doeleinden) dat de speakers 30% zijn en de akoestiek 70%. Als je gewoon lekker een potje wil rammen op wat leuke synths boeit het inderdaad geen ene hol trouwens. Maar als je wil dat de muziek die je maakt ook vertaald naar andere geluidssystemen dan heb je toch een redelijk neutrale ruimte nodig zodat je daadwerkelijk kunt horen wat er uit de speakers komt en zo min mogelijk wat de ruimte aan het geluid vervormd.
 
Nou, ik heb alvast één pakje van de JBER-panelen verspild aan de early reflection points. Het plafond ga ik er echter denk ik maar niet mee doen, en kan ik dan waarschijnlijk beter met DIY-panelen gaan doen met een dikte van minimaal 4 CM. Am I right?
 
Heb wel het idee dat het geluid gelijk wat mooier klinkt al. Maar kan natuurlijk placebo-effect zijn omdat het graag wil horen. Maar toch.
 

Is dan zoiets dan bijvoorbeeld goed genoeg voor aan het plafond? Weut ik veulllll..... We hebben hier een Gamma en een H... oh ja, die zijn ermee gestopt. Alleen Gamma dus.
Wat voor dingen zijn geschikt daarvoor? Suggesties?

Liefst haal ik het gewoon morgen gelijk ff bij de Gamma ipv online bestellen.
 

Is dan zoiets dan bijvoorbeeld goed genoeg voor aan het plafond? Weut ik veulllll..... We hebben hier een Gamma en een H... oh ja, die zijn ermee gestopt. Alleen Gamma dus.
Wat voor dingen zijn geschikt daarvoor? Suggesties?

Liefst haal ik het gewoon morgen gelijk ff bij de Gamma ipv online bestellen.
Dit absorbeert niet heel veel (reflecteert ook nog wel wat), dus denk niet dat je er veel uithaalt. Steenwol is best wel veel gebruikt, en is ook niet gevaarlijk als je het rustig laat hangen (zijn ook andere isolatiematerialen die je beter kunt hanteren met een masker en die vooral in muren thuishoren).


Wel dus inpakken met (het liefst brandvertragende) stof.
 
Dit absorbeert niet heel veel (reflecteert ook nog wel wat), dus denk niet dat je er veel uithaalt. Steenwol is best wel veel gebruikt, en is ook niet gevaarlijk als je het rustig laat hangen (zijn ook andere isolatiematerialen die je beter kunt hanteren met een masker en die vooral in muren thuishoren).


Wel dus inpakken met (het liefst brandvertragende) stof.

Thanks voor de tip! Ik ga er morgen eens voor kijken. Geen dure optie. Kost me dan uiteindelijk nog een stuk minder ook dan die JBER dingen.

Waar had jij stof gehaald voor eromheen? Bij een gordijnenwinkel of zo? De kwantum? Zoiets?
 
Boerenbonthal stond toen nog op de Albert Cuyp daar kon je dingen echt per meter bestellen, gewoon even googlen op stoffenwinkels/groothandels in de buurt en daar naar binnen lopen. DIY Acoustic Panels is een redelijk (overdadige) tutorial.

Je kunt ook eventueel gewoon bij een kringloopwinkel wat oude gordijnen oppikken bijvoorbeeld of hoeslakens.
 
Back
Top