mixen van hardcore anno 2024

studiorenderhead

Nieuwkomer
Lid sinds
8 september 2024
Berichten
3
Locatie
Belgie
Hi

kort samengevat: Ik wil hardcore mixen!
Mijn grote voorbeelden: Partyraiser, Dj Vince, Angerfist, Dj Promo,....
Mijn stijl: Nieuwe hardcore 2020+ geen uptempo
Wat kan ik:
Tellen:
1-2-3-4
2-2-3-4
3-2-3-4
4-2-3-4
en bam je kan ingooien

Platen zijn meestal 16/32 kwartmaten

intro over outro te mixen
of intro inmixen en track A wegfilteren

Hoe kan ik anders mixen? Waar kan ik platen inmixen? Hoe kan ik enkel de belangrijkste stukken ten gehore brengen....
Graag jullie advies

dank!
 
lol, ik snap je vraag wel maar misschien zit je op t verkeerde forum ( en meer dan 1234 is t echt niet ).
 
Tis alweer even geleden dat ik zelf actief als dj bezig was en er zelfs les in gegeven heb. Wat ik een heel mooi startpunt vond is het boek 'How to dj properly'. Is al aardig oud, maar dat gaat erg goed in op de beginselen van het dj-en, waaronder inderdaad het tellen, maar ook hoe nummers opgebouwd zijn en hoe je daar op verschillende manieren mee kan mixen. Tip die ik verder kan geven: veel luisteren naar mixen van je favo dj's, probeer te ontdekken waar een nummer erin wordt gemixt en waar eruit. Zo kan je wat andere technieken proberen te herkennen dan alleen het intro/outro mixen.

Oh ja en natuurlijk: leer beatmatchen. Als je daarna de sync gebruikt, moet je helemaal zelf weten (niemand uit het publiek boeit het), maar is wat mij betreft een skill waar je altijd op terug moet kunnen vallen (zoek maar eens op 'grimes coachella' ;)).
 
Setje op USB stick, beetje doen alsof je micro adjustments op de knopjes doet (doen alsof de knoppen 100 graden heet zijn werkt het beste) en vooral die handjes in de lucht.
Betreft die hete knopjes… als ik daar naar sta te kijken, dan heb ik altijd zo iets van, wie hou je nou voor de gek? En ze doen het allemaal! Best bizar.
 
Een nieuwe trend op Instagram zijn video's van 'DJ's' die gewoon achter een compleet lege booth staan en doen alsof ze knopjes bedienen. :D
 
Wat ik altijd deed is zorgen dat je de nummers die je gaat mixen goed uit je hoofd kent.
Er komt in een nummer een punt dat de kick even wegvalt en er een rustig stukje komt.
Op dat moment kun je track 2 erin knallen.

Nummers waar heel veel in gebeurt zijn lastiger te mixen, dan wordt het algauw 1 brei herrie.
Beetje spelen met de equalizer op mengpaneel kan wel helpen om ergens de lage of juist hoge tonen uit te halen waardoor deze eenvoudiger in te mixen is.

Verder zoals al gezegd beatmatchen en timing onder de knie krijgen.
Dat is een kwestie van veel vlieguren maken.
 
Ik weet niet of je ouderwets van vinyl wilt mixen, of dat je een laptop (met controller) prima vindt om het onder de knie te krijgen, maar je kunt voor weinig met software aan de gang en dan later een controller toevoegen of over naar de 'echte' CDJ's :)
Geen concrete tips oid, maar m'n ex zwagertje zat uren en uren te spelen met (ik meen) Traktor en draaide op een gegeven moment op hardcore feesten.
 
Shitload filmpjes, die kerel zijn kanaal… ik kijk al jaren niet meer maar best veel uitleg over mixen voor beginners.
 
Waar mix je mee? Beatmatchen de basics leren zodat je je uit een trainwreck kan redden.
 
Ik vermoed dat een hoop sets van te voren opgenomen / gemaakt zijn tegenwoordig
 
Ik vermoed dat een hoop sets van te voren opgenomen / gemaakt zijn tegenwoordig

Dat was in de tijd van sensation ook al zo. Je kon de cd's / dvd's met de tracks die gedraaid gingen worden al voor het feest begon aanschaffen.
En wat mixen betreft, leer tot 16 tellen.... :beard:
 
Ik mix van alles.. sommige mixen maak ik in Ableton.. sommige transities doe ik live maar is een hele uitdaging (met een sax om de nek hangend..:D).
Om je overgangen niet in totale chaos te laten eindigen (als 'n track nog niet goed kent) zet ik de spelende track vaak in een loop.. 1 of 2 maten.. en dan naar halve, 'n kwart, of achtsten.. of opbouwend.. Dan komen er nooit meer verassingen terwijl de nieuw ingestarte track opbouwt.. beetje luisteren wat er gebeurt.. en een beetje mee spelen.. en natuurlijk de highpass (filter) om het laag wat te temmen..
Effectjes erop kan ook goed werken.. In het programma waar ik mee werk zit zo een 1 knops BPM delay.. herhaling (1/2, 1/4, 1/8 ), high pass en feedback allemaal met 1 knop zijn te moduleren.. helemaal open en dan in 1 keer de fader naar de nieuwe.. terwijl het echo staartje nog 'n tijd te horen is..
Reverb gebruik ik minder.. maar is meer omdat er een super lilluke galm zit in het programma wat ik gebruik.. maar doet het zeker goed op een track die je weg filtert..

Modulatie effecten (flanger / phaser) doen het ook goed tijdens overgangen trouwens..

Ik draai nooit hardcore.. alleen softe mellow cliche house :P dus of dit voor hardcore werkt weet ik niet.. maar je hebt met deze stijl minder last van conflicterende toonsoorten, zoals in die melodische shizlle wel het vaak het geval is..

Waar draai je nu mee?? computer of CDJ?
 
Laatst gewijzigd:
Dat was in de tijd van sensation ook al zo. Je kon de cd's / dvd's met de tracks die gedraaid gingen worden al voor het feest begon aanschaffen.
En wat mixen betreft, leer tot 16 tellen.... :beard:
Heb me ook wel eens laten vertellen dat de mixers toen twee outputs hadden die de tracks apart opnamen, zodat alles achteraf nog een beetje bijgestuurd kon worden. Prima toch, zo'n cd wil je gewoon met een goeie mix :).

Ik denk overigens dat nog steeds het merendeel van de sets gewoon live gemixt worden.
 
Ik denk overigens dat nog steeds het merendeel van de sets gewoon live gemixt worden.
Ik zie regelmatig streams/opnames voorbij komen van hardcore artiesten die een voorafgemaakte mix afspelen. Dit zie ik met name wanneer er het label "Live" bij staat, dit is dan juist minder live dan wat een dj doet die tracks aan elkaar mixt. Bij een Live optreden zou ik verwachten dat je wat apparatuur bij je hebt om die muziek semi live ten gehore te brengen. Ik snap ook wel dat dit soort muziek gewoon niet volledig live te spelen is.

Enige uitzonderingen van Live hardcore optredens waar wel geprobeerd werd enigzins live dingen te doen die ik me recent kan herinneren:
- Marc Arcadipane met een MPC One, Syndicate festival in Duitsland, ik geloof in 2023. Geen goeie opnames van te vinden.
- Never Surrender met een Alesis keyboard
- SimStim
 
Ik denk overigens dat nog steeds het merendeel van de sets gewoon live gemixt worden.

Bij grote optredens [waarschijnlijk] niet, je kan de voor-afluistering niet eens horen doordat de booth (en de rest v/h speakers) zo enorm hard staan.
 
Er wordt zeker veel gefaked, maar denk echt niet het merendeel. Misschien dat het percentage bij eindshows wat hoger ligt… maargoed, sta zelf nooit op dat podium, dus miss heb ik het wel verkeerd :)
 
Een nieuwe trend op Instagram zijn video's van 'DJ's' die gewoon achter een compleet lege booth staan en doen alsof ze knopjes bedienen. :D
Niks aangesloten, boven op een berg, of op een savanne, en inderdaad… niks doen verder behalve faken ;)
 
Back
Top