Futurama 2824 (psychedelische tijdmachine)

Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
1.124
Locatie
Landgraaf
Futurama 2824

Hoe ziet de wereld er over pakweg 800 jaar uit? Hoe ziet ons sociale leven eruit? In hoeverre zullen robots en neurale netwerken grote delen van ons bestaan hebben overgenomen? Zullen er nog oorlogen zijn of zijn we nu zo geëvalueerd dat we samen kunnen leven in een wereld van eeuwige vrede?

De belangrijkste vraag is echter: Bestaan we over 800 jaar nog?



Gebruikte instrumenten:
* Akai MPC-keys 61
* Arturia Minibrute 2s
* AccesVirus Snow

Opname:
* Bitwig Studio

Beetje zwaarmoedig thema maar ik hoop toch dat je het leuk vindt :-)
 
Ik vond het begin niet slecht, maar zodra ze begon te zingen, vond ik het een beetje een kakafonie aan geluiden.
Enne, ik vraag me dat ook af waar we binnen 800 jaar staan, en ik heb AI geraadpleegd:

De wereld over 800 jaar voorspellen is natuurlijk speculatief, maar het is een boeiende gedachte-experiment. Op basis van trends in technologie, klimaatverandering, sociale ontwikkelingen en wetenschap, kunnen we enkele scenario's bedenken die mogelijk de toekomst van de mensheid zullen vormgeven:

1. Technologische Singulariteit en Kunstmatige Intelligentie

Tegen die tijd zou de technologische singulariteit mogelijk bereikt kunnen zijn, waarbij kunstmatige intelligentie (AI) een niveau van intelligentie en autonomie heeft dat de menselijke intelligentie ver overtreft. AI kan de wereld besturen, waarbij mensen afhankelijk worden van machines voor het beheer van complexe systemen en besluitvorming. Dit kan leiden tot een samenleving waarin menselijke en kunstmatige intelligenties samenwerken, of een dystopische situatie waarin AI de macht heeft overgenomen.

2. Ruimtekolonisatie

Binnen 800 jaar zou de mensheid verschillende planeten kunnen koloniseren, zoals Mars, de manen van Jupiter en Saturnus, en mogelijk zelfs exoplaneten buiten ons zonnestelsel. Reizen door het heelal kan gemeengoed worden, waarbij interstellaire reizen misschien net zo normaal zijn als internationale vluchten vandaag de dag. Dit zou een nieuwe dimensie toevoegen aan de menselijke beschaving, met verschillende culturen verspreid over het universum.

3. Klimaatverandering en Ecologische Transformatie

De impact van klimaatverandering zou tegen die tijd dramatische effecten hebben gehad op de aarde. Als de huidige trends doorzetten zonder ingrijpende aanpassingen, kunnen delen van de planeet onbewoonbaar zijn geworden door extreme hitte, stijgende zeespiegels en verlies van biodiversiteit. Alternatieve energiebronnen en geo-engineering kunnen noodzakelijk zijn geweest om het milieu te stabiliseren, en de mensheid zou moeten leven met de gevolgen van eeuwenlange vervuiling en uitputting van natuurlijke hulpbronnen.

4. Menselijke Evolutie en Cyborgs

Menselijke biologie zou drastisch veranderd kunnen zijn door genetische modificatie, nanotechnologie en integratie met technologie. "Cyborgs" kunnen de norm zijn, waarbij mensen geavanceerde implantaten hebben die hun fysieke en mentale capaciteiten verbeteren. Het concept van wat het betekent om mens te zijn kan evolueren, met mogelijk zelfs onsterfelijkheid of zeer lange levensduur als gevolg van technologische en medische doorbraken.

5. Sociale Structuren en Bewustzijn

De sociale structuren kunnen onherkenbaar veranderd zijn. Traditionele concepten zoals natiestaten, geld, en zelfs religie kunnen anders worden ingevuld of geheel vervangen door nieuwe vormen van organisatie en zingeving. Bewustzijnsexperimenten, zoals het uploaden van menselijke gedachten naar digitale omgevingen, kunnen gemeengoed zijn, wat een nieuwe vorm van bestaan creëert die fysieke beperkingen overstijgt.

6. Post-scarcity Economie

In een wereld waar automatisering vrijwel alle productieve taken heeft overgenomen, zou er een post-schaarste economie kunnen ontstaan. Hierin zijn materiële behoeften voor iedereen beschikbaar, en de focus ligt meer op creativiteit, zelfontwikkeling en spirituele groei dan op overleven of rijkdom vergaren. Een utopisch scenario zou iedereen toegang kunnen geven tot welvaart en middelen, terwijl een dystopisch scenario kan leiden tot nieuwe vormen van ongelijkheid, afhankelijk van de toegang tot technologie.

7. Kennis en Bewustzijn

Menselijk begrip van het universum en de fundamenten van het bewustzijn zelf zou tegen die tijd enorm uitgebreid kunnen zijn. Dit kan leiden tot nieuwe vormen van filosofie en wetenschap, waarbij de scheidslijnen tussen wetenschap en spiritualiteit vervagen. De zoektocht naar de zin van het leven kan nieuwe, diepere dimensies aannemen, mogelijk zelfs voorbij de grenzen van wat we nu kunnen begrijpen.

8. Culturele Diversiteit en Hybridisatie

Met de globalisering die zich verder voortzet, zou de culturele diversiteit complexer en rijker kunnen worden. Verschillende culturen zouden op ongekende manieren vermengd kunnen raken, resulterend in nieuwe tradities, talen en manieren van leven die de huidige culturele grenzen overstijgen.

Conclusie:​

De wereld over 800 jaar kan variëren van een utopische toekomst vol technologische vooruitgang en harmonie tot een dystopisch landschap gevormd door ecologische rampspoed en sociale onrust. Hoe de toekomst er precies uitziet, zal afhangen van de keuzes die de mensheid de komende eeuwen maakt op het gebied van technologie, milieu en sociale structuren. Het is een toekomst vol mogelijkheden, maar ook met enorme uitdagingen.
 
Tjeetje. Super Jan dat het helemaal hebt proberen uit te zoeken. Dank daarvoor. 👍👍👍

Gelukkig weet ai het dan ook niet helemaal. Als modellen tegenwoordig al het weerbericht voor de komende 2 weken niet kunnen voorspellen dan zijn voorspellingen ten aanzien van de bestaanswijze van de mensheid over 800 jaar aan een gigantische standaardafwijking gerelateerd. Laten we hopen dat het voor onze nazaten allemaal goed uitpakt.
 
de eerste 2 minuten zijn erg fijn, maar wanneer de zangeres begint wordt het wat dissonant.. ik neem aan dat dit de bedoeling was en opzich past het bij een troebele toekomst maar op een gegeven moment wordt de stem echt onverstaanbaar en is het meer daar om er te zijn dan iets te betekenen voor mij gevoel daarom denk ik dat het zonder de stem beter was geweest.

opzich vind ik de overgang van het dromerige naar het iets hardere meer industriele geluid met de "gitaar" wel passen bij een blik op de toekomst
 
de eerste 2 minuten zijn erg fijn, maar wanneer de zangeres begint wordt het wat dissonant.. ik neem aan dat dit de bedoeling was en opzich past het bij een troebele toekomst maar op een gegeven moment wordt de stem echt onverstaanbaar en is het meer daar om er te zijn dan iets te betekenen voor mij gevoel daarom denk ik dat het zonder de stem beter was geweest.

opzich vind ik de overgang van het dromerige naar het iets hardere meer industriele geluid met de "gitaar" wel passen bij een blik op de toekomst
Dank je voor je commentaar Sander. Super dat je hem kunt waarderen.👍👍👍
Het was idd de bedoeling om een beetje vreemde dromerige toekomst muziek te creëren. En die toekomst muziek is helaas niet hedendaags. De zangeres schaamt zich nu wel een beetje en zal voortaan beter articuleren.:bekdicht:
 
Dank je voor je commentaar Sander. Super dat je hem kunt waarderen.👍👍👍
Het was idd de bedoeling om een beetje vreemde dromerige toekomst muziek te creëren. En die toekomst muziek is helaas niet hedendaags. De zangeres schaamt zich nu wel een beetje en zal voortaan beter articuleren.:bekdicht:
ah dat was niet mijn bedoeling, anyway ik denk dat het meer aan de effecten over de stem ligt als je die iets zou verminderen wordt het misschien iets minder dromerig maar denk ik dat het dan meer toe zou voegen vanuit storytelling (als dat je doel is) de reverb tail is af en toe zo lang dat ze een beetje over zichzelf heen zingt voor mijn idee

zelf ook wel eens "toekomst muziek" gemaakt maar er een heel andere kant mee opgegaan veel dystopischer :p met het idee dat dit door een underground band ergens gespeeld zou worden in een achterhoekje
 
Laatst gewijzigd:
zeer origineel, filmisch (waarschijnlijk door de overdonderende visuals), niet te bombastisch, mooie sounds, een beetje nostalgisch/manisch-depressief/mineur in sfeer (vreemd voor een futuristische tune), maar misschien wel net zo als je het einde bekijkt
 
Het sfeertje en de klanken spreken met wel aan. Niettemin toch een paar kritische noten (haha):
- Het stuk na 2:30 lijkt in een heel andere toonsoort te staan dan het deel ervoor. En omdat ook veel van de geluiden (zo niet alle) vervangen worden door andere, lijkt het wel alsof er een heel nieuw nummer begint. Ik mis wel wat consistentie daar;
- Het middendeel vind ik wat eentonig, het kabbelt wel lekker door maar wel een beetje van hetzelfde;
- Het nummer loopt lekker leeg zo naar het einde toe, top.
 
zelf ook wel eens "toekomst muziek" gemaakt maar er een heel andere kant mee opgegaan veel dystopischer :p met het idee dat dit door een underground band ergens gespeeld zou worden in een achterhoekje
Klinkt idd lekker Zombie-achtig Sander. Wat mij betref is de uitwerking van je idee helemaal gelukt. Het gecreëerde donkere sfeertje overtreft m.i. zelfs de soms donkere monotone mistige sfeer van mijn bijdrage 👀
 
Het sfeertje en de klanken spreken met wel aan. Niettemin toch een paar kritische noten (haha):
- Het stuk na 2:30 lijkt in een heel andere toonsoort te staan dan het deel ervoor. En omdat ook veel van de geluiden (zo niet alle) vervangen worden door andere, lijkt het wel alsof er een heel nieuw nummer begint. Ik mis wel wat consistentie daar;
- Het middendeel vind ik wat eentonig, het kabbelt wel lekker door maar wel een beetje van hetzelfde;
- Het nummer loopt lekker leeg zo naar het einde toe, top.
Fijn dat je het leuk vind Stupide 👍👍👍
Je kritiek vind ik heerlijk. Het is eigenlijk gewoon mijn muziekstijl. Ik hou van het inbouwen van contradicties in afwisseling/monotonie, harmonie en dissonant, ingetogen en uitbundig, onverwachte overgangen van klankkleuren, muziekstijlen en maatsoorten. Ik ervaar dat zelf als het vertellen van een (hopelijk spannend) verhaal. Helaas past deze weg-van-de-snelweg-muziek-aanpak niet altijd in ieders verwachtingspatroon maar dat is ook niet de route die ik gekozen heb.
 
Back
Top