aankoopadvies windows notebook voor audio

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
552
Locatie
Knorrestijn
Ik ben al flink aan het googelen en yt'en en ook op Tweakers actief. Graag zou ik wat -input- krijgen van de synth mensen hier.
Ik wil een notebook met windows 11 en Ubuntu (duo boot), naast office en wat licht games,ook geschikt voor mijn niet professionele audiowerk.
wat punten:
  • gebruik van daw (Reaper) maar ook veel soft synths o.a. Reaktor, VCV en samplers zoals Kontakt (allemaal onder windows)
  • later wil ik een utra widescreen gebruiken
  • budget tot 850 euro
  • notebook gebruik: voornamelijk binnenshuis
Snelle processor heeft voor audio een hogere prioriteit dan aantal cores, las ik. Ik denk aan een I7 of gelijke processor, 16 of 32 GB geheugen en 1/2 of 1 TB aan SSD.

Ik heb een .Acer en een Asus op het oog. Acer heeft meer geheugen 32 GB maar kleinere ssd (512GB) dan Asus. De Asus heeft een hogere beeldschermresolutie en betere reputatie.
Acer heeft wel een fysieke netwerk aansluiten, Asus niet.
vergelijk acer / asus.

Iemand nog een idee of een ander model?
 
Lenovo schijn je vaak te kunnen bellen of chatten met klantenservice voor extra korting.... Heb zelf een yoga pro met amd processor. Mooi klein 14.5 inch.32gb en 1 tb
 
Toen ik een aantal jaren terug een notebook/laptop kocht ben ik eerst naar mediamarkt gegaan en heb elk notebook opgetild, ze zaten vast aan een beveiliginssysteem dus kwam na een minuut of vijf een medewerker vragen wat ik aan het doen was en ik vertelde dat alleen op deze manier ik makkelijk kon zien welke notebooks/laptops aan de onderkant open konden worden gemaakt, dat zie je namelijk niet altijd in reviews, sommige merken maken dat ook moeilijk en voor mij was het belangrijk of ik bij een probleem of een upgrade dat zelf kon doen en daarna op internet iets besteld want Mediamarkt dat raad ik af aan mensen.

Azerty bijv vind ik een prima shop, ik heb daar ooit een pc gekocht en 6 jaar later een probleem waar ik niet uitkwam, gebeld met Azerty en die vroeg m'n gegevens, zocht het op en daarna was ie 20 minuten aan de telefoon met mij om me te helpen, dat vond ik na 6 jaar een uitstekende service en ook dat je iemand aan de lijn krijgt die wat meer weet dan een witgoedverkoper vind ik belangrijk, dan liever een paar tientjes duurder maar wel prima service. :okdan:
Als ik je een tip mag geven; liever een iets grotere laptop dan een notebook want ik vind kleine schermpjes een ramp voor gebruik van daws, veel te priegelig maar het wordt anders als je er vaak mee onderweg bent natuurlijk.

Wat Asus en Acer betreft; laat je niet misleiden want ook Asus lees je problemen over, Acer vind ik op zich een goed merk en waar voor je geld, ik zou naast die twee ook Lenovo meenemen in de keuze, op zich een goed merk en Dell heb ik ook goede ervaringen mee.
Als je kiest tussen Asus en Acer; kijk welke jezelf kan upgraden, bij Lenovo indertijd stond achter in de manual hoe je de schijf en geheugen zelf kon aanpassen, da's prima natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Is 32 GB aan geheugen echt nodig? Of kan je met 16 ook goed uit de voeten. Ik geloof dat als je wat vst's gebruilk in je daw veel geheugen wel belangrijk is. Die Acer heeft 32 GB aan geheugen maar 512 GB aan SSD ipv 1TB (Asus). Maar goed ik zet er toch een externe Hd bij. De Yoga pro ziet er tof uit maar boven miin max van 850 euro. De yor.com sales man emailde mij dat ik de ssd van de Acer zelf later kan vervangen als ik daar de gereedschap voor had. Was me niet duidelijk welk gereedschap. Vraag ik nog ff.
Ik heb nu een Dell Lattitude die zelf makkelijk te openen is. Blijkbaar is dit niet voor notebook zo, lees ik hier.
 
Wat extra geheugen met Windows 11 is erg welkom, ik zou ook voor 32 GB kiezen t.o.v. wat extra schijfruimte.

De yor.com sales man emailde mij dat ik de ssd van de Acer zelf later kan vervangen als ik daar de gereedschap voor had. Was me niet duidelijk welk gereedschap.
Meestal kom je een heel eind met een kleine kruiskop schroevendraaier.
 
Gefeliciteerd J@ker , zelf ook voor een AMD gegaan vorig jaar. 32GB is heel relaxed voor Windows 11. Intel heeft haar huiswerk niet echt op orde de laatste jaren. Hopelijk komt daar wel verandering in. Zelf ben ik tevreden met een Lenovo IdeaPad5 Pro. Geen idee of die er nog zijn en of ze betaalbaar zijn op moment @Pojo_del_Klojo. Ik zou iig minimaal een Zen4 processor nemen, ff goed Googlen want die typenummers zijn nu - net zoals bij Intel - niet meer altijd voor de hand liggend / logisch.
 
Back
Top