Advies gevraagd over impedantie studio koptelefoon..

Geen probleem. Ik hoop dat je een mooie keuze kan maken, en niet per ongeluk geld uitgeeft aan iets wat niet nodig is of iets laat liggen omdat het niet overeenkomt met getallen. Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee gaat thuiskomen. Wens je succes met je zoektocht 😊
 
Ik heb eens in een dwaze bui een Audeze LCD-XC gekocht, prima koptelefoon hoor maar denk achteraf dat ik voor wat ik er mee doe ook voor 250 euro klaar had kunnen zijn met een goede koptelefoon van één van de bekende merken. Beetje aansluitend op wat metatron hier zegt.
 
Ik heb de informatie van Audeze bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ze de door ons ontdekte informatie niet ontkrachten.
Ze adviseren een krachtige koptelefoonversterker te gebruiken; ze werken met laagohmige impedantie, minder weerstand dus meer stroom.
De versterker moet meer stroom kunnen leveren (ik ken dit van audio luidsprekers en versterkers, 4 Ohm - 8 Ohm).

Ik lees er ook:

De hoofdtelefoon met lagere impedantie vereist minder spanning om te werken, wat resulteert in een gemakkelijkere belasting voor de versterker.
Hogere impedantie hoofdtelefoons kunnen met krachtige versterkers meer details opleveren, maar dat is een discussie voor een andere keer.

Het produceren van laagohmige koptelefoons door Audeze is een ontwerpkeuze, ik vermoed dat het een rustiger geluidsbeeld creëert.
Vergelijken door beluisteren lijkt mij hier verstandig.

Over de koptelefoon in de line-out steken lees ik bij google:

Dat het kan maar dat het qua impedantie niet optimaal is.
Ook vond ik dit er over:

Het line-out signaal is anders dan het koptelefoon-signaal, omdat je koptelefoon een weerstand heeft van ca. 32 Ohm en de line-in (waar de lin-out meestal in gaat) vanaf 20.000 Ohm.
De versterker voor de koptelefoon moet daarom meer stroom leveren, terwijl de uitgangsspanning ook hoger is. De uitgangsspanning op de line-out is standaard 0,775Vtt.

Geen gemakkelijke stof waar ik nog in ga duiken..
Ik heb besloten om de koptelefoon niet in de line-out te steken maar een koptelefoonversterker te kopen.

Broken Spare Part, een pittig grafiek heb je daar ! ik moet het nog even op mij in laten werken.
 
Ik heb de informatie van Audeze bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ze de door ons ontdekte informatie niet ontkrachten.
Ze adviseren een krachtige koptelefoonversterker te gebruiken; ze werken met laagohmige impedantie, minder weerstand dus meer stroom.
De versterker moet meer stroom kunnen leveren (ik ken dit van audio luidsprekers en versterkers, 4 Ohm - 8 Ohm).

Ik lees er ook:

De hoofdtelefoon met lagere impedantie vereist minder spanning om te werken, wat resulteert in een gemakkelijkere belasting voor de versterker.
Hogere impedantie hoofdtelefoons kunnen met krachtige versterkers meer details opleveren, maar dat is een discussie voor een andere keer.

Het produceren van laagohmige koptelefoons door Audeze is een ontwerpkeuze, ik vermoed dat het een rustiger geluidsbeeld creëert.
Vergelijken door beluisteren lijkt mij hier verstandig.

Over de koptelefoon in de line-out steken lees ik bij google:

Dat het kan maar dat het qua impedantie niet optimaal is.
Ook vond ik dit er over:

Het line-out signaal is anders dan het koptelefoon-signaal, omdat je koptelefoon een weerstand heeft van ca. 32 Ohm en de line-in (waar de lin-out meestal in gaat) vanaf 20.000 Ohm.
De versterker voor de koptelefoon moet daarom meer stroom leveren, terwijl de uitgangsspanning ook hoger is. De uitgangsspanning op de line-out is standaard 0,775Vtt.

Geen gemakkelijke stof waar ik nog in ga duiken..
Ik heb besloten om de koptelefoon niet in de line-out te steken maar een koptelefoonversterker te kopen.

Broken Spare Part, een pittig grafiek heb je daar ! ik moet het nog even op mij in laten werken.
Ik merk zelf geen verschil of ik koptelefoon in laptop direct steek of in interface. Dit merkte ik ook niet bij mij vorige MacBook. De huidige heeft blijkbaar wel betere koptelefoon aansluiting. Ken de technische details niet. Ik merkte ook geen verschil toen ik nog 250ohm dt990 pro gebruikte.
 
Ik merk zelf geen verschil of ik koptelefoon in laptop direct steek of in interface. Dit merkte ik ook niet bij mij vorige MacBook.
De huidige laptop is ook van Apple ? Over het algemeen heeft Apple het goed voor elkaar.
Een audio interface is toch een apparaat waar je een analoog signaal omzet naar digitaal waar vaak een koptelefoonaansluiting op zit ?

Kun je het verschil in geluid tussen de Audeze en de dt990 pro omschrijven ?
 
Laatst gewijzigd:
De huidige laptop is ook van Apple ? Over het algemeen heeft Apple het goed voor elkaar.
Een audio interface is toch een apparaat waar je een analoog signaal omzet naar digitaal waar vaak een koptelefoonaansluiting op zit ?

Kun je het verschil in geluid tussen de Audeze en de dt990 pro omschrijven ?
Ja huidige is M1 MB pro. Ja klopt, mijn audio interface is een uad Apollo twin X.

De Audeze LCD-1 geeft meer diepte weer in het geluid. Ook vind ik de DT 990 wat doffer klinken. Op de LCD-1 kan ik meer details op horen wat je mix dan weer ten goede komt.
 
Ik heb eens in een dwaze bui een Audeze LCD-XC gekocht, prima koptelefoon hoor maar denk achteraf dat ik voor wat ik er mee doe ook voor 250 euro klaar had kunnen zijn met een goede koptelefoon van één van de bekende merken. Beetje aansluitend op wat metatron hier zegt.

Waar gebruik je de koptelefoon voor ?
 
Mix van eigen tracks checken. Ik had (wat naïef) gehoopt om low-end helemaal goed te kunnen checken met koptelefoon maar zo werkt het toch niet. Je kunt met goede koptelefoon wel tot in diepte details checken. Ik heb eerder al eens hier het voorbeeld beschreven dat ik met de koptelefoon hoorde dat de chh onder de kick net wat te lang was en met kleine fade het geheel van kick en tik weer strak werd, dat had ik op mijn monitoren niet gehoord. Maar in de complete mix heb ik minder echte toegevoegde waarde gemerkt. Ik gebruik overigens Sonarworks met correctie profiel van de specifieke koptelefoon.
 
Ik ben nog eens wat beter gaan kijken naar Audeze, ze maken gebruik van "Planar Magnetic" speakers, een systeem dat iets lijkt op electrostaat speakers (ik kende het nog niet..).


Onderstaande vuist regel schijnt niet te gelden voor Planar Magnetic koptelefoons.

Als de versterker impedantie zo'n 8x lager is als je koptelefoon, zit je goed.
Is de impedantie van je versterker hoger, dan krijg je frequentie curve afwijkingen.


Dynamische koptelefoon vs Planar Magnetic koptelefoon:

 
Als ik zo de karakteristieken van de headphone out van je Mac zie (op basis van de eerste post) dan zie ik niet direct een reden om een koptelefoon met een hoge (of lage) impedantie te kiezen.

Wel is het zo dat jouw uitgang zelf een hoge impedantie heeft (10 ohm is vrij hoog; idealiter is deze zo laag mogelijk, onder de 1 is vrij goed) wat maakt dat koptelefoons met een impedantie die afhangt van de frequentie van het signaal/geluid (wat vaak zo is) een vertekende frequency response zullen hebben als ze óók een lage impedantie hebben. Dat zal ook de reden zijn dat Apple aanraadt een koptelefoon te gebruiken met een wat hogere impedantie. Kies je echter een koptelefoon waarbij de impedantie niet afhangt van de frequentie dan zal deze prima klinken – mits de uitgang voldoende vermogen heeft.

Of je uitgang voldoende vermogen heeft hangt niet alleen af van de impedantie van de koptelefoon (een hogere impedantie betekent, als alle andere karakteristieken hetzelfde zijn, een lager volume), maar ook van de gevoeligheid van de koptelefoon. Er zijn koptelefoons met een lage impedantie (zeg, 32 ohm) die ook een lage gevoeligheid hebben – en die zouden problematisch kunnen zijn (niet hard genoeg kunnen of het geluid comprimeren) ook al hebben ze een lage impedantie. Aan de andere kant zijn er ook koptelefoons met een hoge impedantie (bv 250 ohm) die door een hoge gevoeligheid toch door de meeste apparaten goed aangestuurd kunnen worden.

Lang verhaal kort: voor jouw Mac moet je ofwel een koptelefoon zoeken met een impedantie die niet sterk afhangt van de frequentie van het signaal (bv. de Austrian Audio Hi-X60) óf een koptelefoon met een wat hogere impedantie (die 8 maal vuistregel is prima).
 
Hallo Chmate bedankt voor je reactie; gevoeligheid/rendement speelt idd ook een rol.


Ik heb gezocht naar een koptelefoon die geschikt is voor veganisten, ook geschikt is om mee te mixen en die geen toonregeling nodig heeft om neutraal te klinken.

Sennheiser HD 490 PRO lijkt me geschikt.

Impedantie: 130 Ohm, Gevoeligheid: 105 dB (@ 1 Vrms @ 1 kHz).
Ik heb Sennheiser gevraagd of de koptelefoon geschikt is voor veganisten zij antwoorden dat er geen dierlijke onderdelen worden gebruikt.

Mijn koptelefoonuitgang heeft een beperkt frequentiebereik: 40Hz tot 20kHz, mijn E-mu sampler 20Hz tot 20kHz.
Misschien dat ik het eerst zonder koptelefoonversterker ga proberen (onder de 40Hz controleren op de E-mu..).

Heb ik een koptelefoon over het hoofd gezien dan "hoor" ik dat graag.
 
Avantone Planar the II is misschien ook geschikt.
De hoofdband is van synthetisch leer.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top