Advies gevraagd over impedantie studio koptelefoon..

Het idee is goed maar helaas woon ik niet in de buurt van Amsterdam..

Mijn keuze wordt beperkt doordat ik veganist ben, geen leer voor mij.
Als ik eenmaal een keuze heb gemaakt over de impedantie dan wordt het volgens mij makkelijker kiezen.
Als ik uiteindelijk een dure koptelefoon zie zitten dan ga ik waarschijnlijk een winkel opzoeken om het te proberen.

Ik vond deze site;


Ik las er dat alle koptelefoons van Beyerdynamic geschikt zijn voor veganisten; dus daar ga ik sowieso serieus naar kijken.

Audiotechnica ATH-m40X vond ik interessant om zijn vlakke frequentierespons.
Helaas lees ik dat het een kwetsbaar ding is die te snel kapot gaat, ik zoek kwaliteit voor een eerlijke prijs.

 
Je kunt overwegen om een koptelefoonversterker te gebruiken. Een goede versterker is dermate laagohmig aan z'n uitgang dat je ook laagohmige koptelefoons kunt meenemen in je selectie als je dat wil, tegelijkertijd kan een goede versterker zonder problemen een hoogohmige koptelefoon aansturen, als je daarvoor kiest.
 
Dat is ook een goed idee.

Ik heb nieuwe informatie gevonden over de koptelefoonuitgang van mijn powermac g4 firewire 800...

Frequency response: 40Hz to 20kHz

line out: 8Hz to 20kHz

Nieuw probleem.. kan de line out gebruikt worden voor een koptelefoonversterker ?
Een voorversterker met koptelefoonuitgang zou ook kunnen werken toch ?
 

Attachments

  • audio output.png
    audio output.png
    23,3 KB · Bekeken: 26
Laatst gewijzigd:
De koptelefoonuitgang heeft helaas een beperkt frequentiebereik..
Ik ga een koptelefoonversterker kopen. :P
 
Het idee is goed maar helaas woon ik niet in de buurt van Amsterdam..

Mijn keuze wordt beperkt doordat ik veganist ben, geen leer voor mij.
Als ik eenmaal een keuze heb gemaakt over de impedantie dan wordt het volgens mij makkelijker kiezen.
Als ik uiteindelijk een dure koptelefoon zie zitten dan ga ik waarschijnlijk een winkel opzoeken om het te proberen.

Ik vond deze site;


Ik las er dat alle koptelefoons van Beyerdynamic geschikt zijn voor veganisten; dus daar ga ik sowieso serieus naar kijken.

Audiotechnica ATH-m40X vond ik interessant om zijn vlakke frequentierespons.
Helaas lees ik dat het een kwetsbaar ding is die te snel kapot gaat, ik zoek kwaliteit voor een eerlijke prijs.


Wat is kwaliteit voor een eerlijke prijs? Ik heb hier 3 koptelefoons (dt990, lcd-1 en mm-500) in 3 verschillende prijsranges en bij die drie is het hoe duurder hoe beter. Je kunt dus voor meer geld zeker meer krijgen.
 
De Audiotechnica ATH-m40X is prima kwaliteit hoor. Ik heb hem zelf ook. Je moet er niet mee gaan gooien, maar hij gaat niet kapot bij normaal gebruik.

Sennheiser HD600 is ook een aanrader. Ook neutraal qua frequenties.
 
Je kunt dus voor meer geld zeker meer krijgen
Dat ga ik niet ontkennen.

Er zijn voorbeelden (als ik de testers mag geloven..) dat b.v de duurdere versies van bepaalde koptelefoons niet of niet veel beter zijn. In dat geval ga ik kritisch naar de prijs kijken.



De Audiotechnica ATH-m40X is prima kwaliteit hoor. Ik heb hem zelf ook. Je moet er niet mee gaan gooien, maar hij gaat niet kapot bij normaal gebruik.

Sennheiser HD600 is ook een aanrader. Ook neutraal qua frequenties.
De Audiotechnica ATH-m40X lijkt mij bruikbaar. Ik heb de Sennheiser HD600 toegevoegd aan mijn lijstje, bedankt.

2 dingen waar ik nu aan zit te denken:

Misschien is het verstandig om een koptelefoon te kopen die ook geschikt is om mee te mixen.
Rond de 300 euro vind ik duur zat aangezien er ook nog een koptelefoonversterker gekocht moet worden.
 
Mijn ervaring is dat een koptelefoon versterker van een paar €100 euro niet echt het verschil gaat uitmaken in vergelijking met een geluidskaart uit dezelfde prijs klassen. Zou zelf lekker het geld investeren in een duurdere hoofdtelefoon. Uitkaard even testen. Wat vind je belangrijk in een hoofdtelefoon, waar moet deze voor jou aan voldoen? Maak eens selectie en ga vervolgens op YT kijken naar de reviews, en kijk vooral ook maar de comments. Hier word namelijk ook nog wel wat goede ervaringen gedeeld. Maak een top 2 of 3 en kijk waar je deze kunt luisteren. Of, wanneer dit niet kan, bestel je ze, test je ze thuis uit, en stuur je degene terug die afvallen. In de beval wel even goede de voorwaarden lezen of je bij de betreffende winkel de koptelefoon mag terugsturen na gebruik. Niet iedere winkel doet daar aan ivb hygiëne.
 
De koptelefoonuitgang van mijn mac heeft helaas een beperkt frequentiebereik..
Een koptelefoonversterker kan dat probleem oplossen toch ?
Dat lijkt mij al een verbetering.

Onder de 40hz vind ik niet heel belangrijk maar ik wil wel kunnen horen wat daar gebeurd.
 
Ik kom nog even terug op de gegevens van de versterker van de computer:
"full-scale output level (open circuit) 1.5 Vrms"
Waarom staat er 1.5 Vrms en niet 1.736 Vrms ? (zie bijlage)
Waarom Apple 1.5 Vrms opgeeft kan ik je geen antwoord opgeven.
Als je nog eens naar de afbeelding kijkt zie je dat in het geval
van 1.736 Vpk de Vrms waarde 1.414 is.
 
Ik heb het niet goed bekeken..
Volgens mij is het 1.228 Vrms.

Ik ga er eerdaags wat dieper in duiken, vooral impedantie kom ik vaker tegen.
 
De koptelefoonuitgang van mijn mac heeft helaas een beperkt frequentiebereik..
Een koptelefoonversterker kan dat probleem oplossen toch ?
Dat lijkt mij al een verbetering.

Onder de 40hz vind ik niet heel belangrijk maar ik wil wel kunnen horen wat daar gebeurd.
Ik denk niet dat de audio/phones out van welke laptop dan ook een top D/A heeft. Een aparte USB koptelefoonversterker is vast beter (ja, niet een van een tientje natuurlijk).
 
Ik denk niet dat de audio/phones out van welke laptop dan ook een top D/A heeft.
Het is geen laptop, het is een Power Mac; de Rolls Royce onder de computers 8)

Een aparte USB koptelefoonversterker heeft vast een driver nodig of niet ?

De belangrijkste programma's die ik gebruik draaien op mac os 9.2
Is er een USB koptelefoonversterker die functioneert onder mac os 9.2 ?
 

Attachments

  • G4.jpg
    G4.jpg
    62,2 KB · Bekeken: 11
Dat ga ik niet ontkennen.

Er zijn voorbeelden (als ik de testers mag geloven..) dat b.v de duurdere versies van bepaalde koptelefoons niet of niet veel beter zijn. In dat geval ga ik kritisch naar de prijs kijken.




De Audiotechnica ATH-m40X lijkt mij bruikbaar. Ik heb de Sennheiser HD600 toegevoegd aan mijn lijstje, bedankt.

2 dingen waar ik nu aan zit te denken:

Misschien is het verstandig om een koptelefoon te kopen die ook geschikt is om mee te mixen.
Rond de 300 euro vind ik duur zat aangezien er ook nog een koptelefoonversterker gekocht moet worden.
Audeze is ook echt een topmerk qua koptelefoons. En ik denk dat je daar geen versterker voor nodig gaat hebben (lage impedantie). Ik heb een lcd-1 te koop mocht je interesse hebben stuur maar een bericht.
 
RME ADI-2 DAC misschien ? optical uit gebruiken van de powermac

Zover ik het weet en kan zien heeft het geen optical out.

Audeze is ook echt een topmerk qua koptelefoons. En ik denk dat je daar geen versterker voor nodig gaat hebben (lage impedantie). Ik heb een lcd-1 te koop mocht je interesse hebben stuur maar een bericht.

Audeze, het merk ken ik niet maar ik ga er naar kijken. de lcd-1 heeft een impedantie van 16 ohm, dat is niet geschikt voor mijn koptelefoonuitgang.
 

Attachments

  • b.png
    b.png
    285,6 KB · Bekeken: 16
Audeze, het merk ken ik niet maar ik ga er naar kijken. de lcd-1 heeft een impedantie van 16 ohm, dat is niet geschikt voor mijn koptelefoonuitgang.
Waarom zou die niet geschikt zijn voor je koptelefoon uitgaan. Wat maakt jouw computer zo speciaal dat deze een 16ohm hoofdtelefoon niet zou kunnen voorzien van goed geluid? Want volgens mij steek je hem zo in de line out, en je hebt geluid. De koptelefoon heeft een 3.5 jack, als ik de website moet geloven, die steek je daar zo in. Er zit ook een verloopje bij zodat om het in een 1/4 jack te prikken. Dit is standaard voor de meeste hoofdtelefoons.

De RME ADI-2 DAC steek je in je USB port van je computer, en aan de voorkant prik je koptelefoon er in, en klaar. Deze is speciaal hiervoor gemaakt. Wat precies zou deze DAC niet kunnen doen wat andere DAC’s wel kunnen?


Ik heb het idee dat alle informatie die hier voorbij is gekomen en je op het internet hebt gevonden, je niet veel wijzer hebben gemaakt. In tegendeel, ze hebben je het alleen maar moeilijker gemaakt.

Ergens schrijf je “Onder de 40hz vind ik niet heel belangrijk maar ik wil wel kunnen horen wat daar gebeurd.” Een hoop koptelefoons in de goedkope prijsklasse, laten we zeggen tot €500, geven het het gebied rond de 40hz niet zo goed weer.

Een koptelefoon versterker van een paar €100 euro doet geen wonderen tegenover een geluidskaart in die zelfde prijsklasse. En met een koptelefoon van een paar €100 euro ga je ook niet zo heel veel verschil horen als je deze in een koptelefoon versterk prikt in dezelfde prijsklasse. Wanneer je in het hoger segment gaat kijken zullen er verschillen optreden. En ja, sommige hoofdtelefoons hebben baat bij zo’n versterker omdat ze anders te zacht zijn. En wanneer je gaat kijken in het hogere segment koptelefoons, dan kan een versterker een must zijn.

Zoals ik al eerder schreef, staar je niet dood op de impedantie, ook niet op het frequentie bereik van je computer. Pak de trein/auto naar bijvoorbeeld Bax of Tone Control en ga een paar van die dingen testen. Wil je hem niet in je computer prikken, koop bijvoorbeeld de Motu M2. Deze kan de meeste hoofdtelefoons prima aansturen en heb je verder een prima geluidskaart.


Beter dingen in de praktijk uittesten dan oneindig lezen 😉
 
Waarom zou die niet geschikt zijn voor je koptelefoon uitgaan. Wat maakt jouw computer zo speciaal dat deze een 16ohm hoofdtelefoon niet zou kunnen voorzien van goed geluid?

source impedance is 10 ohms
Als de versterker impedantie zo'n 8x lager is als je koptelefoon, zit je goed.
Is de impedantie van je versterker hoger, dan krijg je frequentie curve afwijkingen.
recommended load impedance 32 ohms or greater

Dat is waarom ik dat denk.

Ik heb nog geen tijd gehad om Audeze koptelefoons te bestuderen; het is me al wel opgevallen dat ze laagohmig zijn. Ik ga uitzoeken waarom dat is.
Als ik die koptelefoon rechtstreeks in de line out kan steken dan ben ik geen koptelefoonversterker nodig, dat is mooi.

Beter dingen in de praktijk uittesten dan oneindig lezen 😉
Binnenkort komt een kennis van mij met zijn Beyerdynamic DT 990 PRO 250 ohm.

Die ga ik dus in de praktijk uittesten.
Ik heb het idee dat alle informatie die hier voorbij is gekomen en je op het internet hebt gevonden, je niet veel wijzer hebben gemaakt. In tegendeel, ze hebben je het alleen maar moeilijker gemaakt.

Dat is dan jou idee, ik ervaar het niet zo.
 
Back
Top