Advies gevraagd over impedantie studio koptelefoon..

dsd242

Ingeburgerd
Lid sinds
10 januari 2012
Berichten
41
Voor de aanschaf van een studio koptelefoon lijkt het mij verstandig om eerst het gewenste impedantie gebied van de koptelefoon te bepalen, toch ?
Met impedantie gebied bedoel ik b.v: van 80 Ω tot 150 Ω.

Op onderstaande pagina vind ik al de nodige informatie maar het roept ook vragen op.


"80 Ω - Several studio applications laptop, PC, Hi-Res MP3 player"
250 Ω - Headphone amplifier, stereo system audio interfaces, studio

een mond vol..

Mijn situatie:

Ik wil de koptelefoon gebruiken bij het editen en manipuleren van samples en een beetje sound design; dit doe ik met een power mac G4 MDD fire wire 800.
Als reserve heb ik een power mac G4 MDD met twee processors, die is iets ouder.

Over de mac met 2 processors heb ik gevonden:

The headphone jack has the following electrical characteristics:
■ full-scale output level (open circuit) 1.5 Vrms (4.5 Vpp), +4 dbu peak
■ source impedance is 10 ohms
■ channel separation greater than 60 dB
■ recommended load impedance 32 ohms or greater
■ distortion, 32 ohm load, is better than –80 dB (0.5%)
■ frequency response, 32 ohm load, 20 Hz to 20 kHz, +0.0, –0.5 dB
■ signal-to-noise ratio (SNR) greater than 90 dB unweighted

Ook wil ik de koptelefoon in mijn hardware apparaten prikken (oa e-mu ultra e6400, behringer 2600, roland mc 909 etc..)

Als mixer gebruik ik een mackie sr 24.4, mixen doe ik met actieve speakers maar even de koptelefoon inprikken kan altijd van pas komen..
In de gebruikshandleiding van de mackie vind ik niet echt bruikbare informatie over de koptelefoonuitgang (Careful; they’re loud!)

Kunnen jullie mij een koptelefoon impedantie gebied adviseren voor mijn situatie ?
a: omdat jullie er verstand van hebben
b: omdat jullie er ervaring mee hebben

a,b beide oké

Groet, robert
 
"Met impedantie gebied bedoel ik b.v: van 80 Ω tot 150 Ω."
* een koptelefoon met een impedantie van 100 Ω is geschikt, een koptelefoon met een impedantie van 130 Ω is ook geschikt..
 
 
Ik heb geen verstand van impedantie. Maar ik zou me er niet te veel blind op staren. Ga gewoon naar de winkel en luister er zoveel mogelijk die binnen (of net buiten) je budget zijn.
 
hogere impedantie is volume-knopje verder openzetten. (meer versterking nodig) In staat meer geluidsinformatie door te geven zonder vervorming optreedt.

lagere impedantie is volume-knopje minder ver open zetten. (gangbaar op elke koptelefoon uitgang) in staat bij een aanpasbaar volume dezelfde geluidsinformatie door te geven , bij hoger volume treedt er vervorming op.
 
Kunnen jullie mij een koptelefoon impedantie gebied adviseren voor mijn situatie ?
a: omdat jullie er verstand van hebben
b: omdat jullie er ervaring mee hebben

a,b beide oké

Groet, robert

Ik heb er geen reet verstand van.

Maar er is best een hoop wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat een goede koptelefoon is.
Duckduck Sean Olive headphones voor meer info. zoals oa hier: The Influence of Program Material on Sound Quality Ratings of In-Ear Headphones Maar er is veel en veel meer.

Uit al dit onderzoek blijkt dat de frequentie curve veruit de belangrijkste indicator te zijn voor goed geluid.
Of wel, een neutraal geluid bij je oren is wat belangrijk is, de rest niet.
(Wat een vreemde uitkomst, toch......?)

En de frequentie curve van een koptelefoon is heel eenvoudig aan te passen. Zie hier: GitHub - jaakkopasanen/AutoEq: Automatic headphone equalization from frequency responses

Met frequentie correcte curves heb ik wel ervaring, die werken heel goed tot op zo'n 95%.
De rest moet je op jezelf en de individuele koptelefoon aanpassen. Dit vanwege persoonlijke voorkeur en fabriekstoleranties.

Nog een opmerking hierover:
Ik zit nu in de bieb met de aller goedkoopste koptelefoon die er maar is.
En als ik die op mijn schedel zet, klinkt het toch een partij droge K#*.
Maar naar een kwartiertje of zo, ben ik er helemaal aan gewend.
Je hersenen kunnen zich prima aanpassen aan slecht geluid.


Impedantie word pas belangrijk als je oorverdovend hard wilt afluisteren.
Veel gewone koptelefoon versterkers kunnen hoge impedanties niet echt hard afspelen.
Is dat belangrijk?



Wat je absoluut niet moet doen is: Zelf in de winkel gaan luisteren.
Dit omdat als je meer dan alleen je oren gebruikt, je perceptie verandert.
Zie Hier: Audio illusies (en hoe ze te gebruiken)
Iedereen heeft biassen!
 
hogere impedantie is volume-knopje verder openzetten. (meer versterking nodig) In staat meer geluidsinformatie door te geven zonder vervorming optreedt.

lagere impedantie is volume-knopje minder ver open zetten. (gangbaar op elke koptelefoon uitgang) in staat bij een aanpasbaar volume dezelfde geluidsinformatie door te geven , bij hoger volume treedt er vervorming op.
Met dat principe is er een ideale impedantie dat per apparaat verschilt.
Ik moet eigenlijk weten wat de ideale impedantie is bij mijn mac (die is het belangrijkst),
daarnaast moet ik rekening houden met de andere apparaten..
 
source impedance is 10 ohms (mac)
dus een koptelefoon met een impedantie van 80 Ω is geschikt bij de mac toch ?
 
10 Ohm is heel veel.

Maar ja, dan is 80 Ohm geschikt.
Disclaimer: als je impedantie curve vlak is, dan maakt het weer niets uit.
Pas als de impedantie curve veel veranderd kan er, als de uitgangsimpedantie van je versterker te hoog is, frequentie curve verschil optreden.
Die je weer gewoon kan corrigeren.
 
The headphone jack has the following electrical characteristics:
■ full-scale output level (open circuit) 1.5 Vrms (4.5 Vpp), +4 dbu peak
■ source impedance is 10 ohms
■ channel separation greater than 60 dB
■ recommended load impedance 32 ohms or greater
■ distortion, 32 ohm load, is better than –80 dB (0.5%)
■ frequency response, 32 ohm load, 20 Hz to 20 kHz, +0.0, –0.5 dB
■ signal-to-noise ratio (SNR) greater than 90 dB unweighted
Dit is wat ik heb gevonden..
 

Attachments

  • PowerMac_G4.pdf
    835,6 KB · Bekeken: 11
Je mac stuurt volgens de gegevens +4dbu (International studio level - usa) uit.
Je kunt in dat geval voor een hoogohmige hoofdtelefoon gaan.
250-600 Ohm.
 
MPU-401AT je hebt me nog niet overtuigt, ik lees over International studio level steeds het woord "nominal"
Bij de gegevens van mijn mac staat peak = piek / uiterste.

Ook vond ik dit:


"You can connect high-impedance headphones directly to compatible Mac computers introduced in 2021 or later"
 
Hoge impedantie is beter, maar je wilt wel een goede amp hebben en de meeste interfaces geven bar weinig informatie of ze uberhaupt zon koptelefoon kunnen aansturen. Hardware met koptelefoon uitgangen sturen vaak wel ruim voldoende aan.
 
Hoge impedantie is beter, maar je wilt wel een goede amp hebben en de meeste interfaces geven bar weinig informatie of ze uberhaupt zon koptelefoon kunnen aansturen. Hardware met koptelefoon uitgangen sturen vaak wel ruim voldoende aan.
Hoge impedantie betekent niet perse beter. Er zijn hoofdtelefoon zoals de Audeze LCD-x (20ohm) en de Focal Clear Pro MG (55ohm) die stukken beter klinken dan bijvoorbeeld de 250ohm uitvoering van Beyerdynamic DT770. Impedantie is iets waar je je niet op moet dood staren. Beter neem je je laptop + geluidskaart mee naar de winkel en ga je testen. Het gaat uiteindelijk om het geluid, in combinatie met zitcomfort.
 
Een gestelde impedantie geldt alleen voor een bepaalde frequentie (dat is doorgaans 1kHz) en daaromheen gaat de impedantie van een driver echt alle kanten op.
Een koptelefoon met een lage impedantie zal luider zijn op dezelfde uitgang, tenminste als de efficiency van de driver gelijk is.
Een driver met een hoge impedantie heeft een betere demping waardoor de klank strakker en minder uitgesmeerd wordt, dus er is meer dan enkel een volumeverschil. Mijn macbook kan de Sennheiser HD600 (300 ohm) redelijk aan, maar doet het beter en luider op de audio interface.
 
Ja met nadruk op iets ;) grof weg vertaald naar wat ik ken: een platenspelerelement creëert een hele kleine wisselspanning,
de platenspeler is rechtstreeks aangesloten op een voorversterker.
De voorversterker kan er eigenlijk niets mee want de amplitude van het signaal is te klein het bevind zich niet in het nominaal van de voor versterker.
heb ik er iets van begrepen ?

Ik kom nog even terug op de gegevens van de versterker van de computer:
"full-scale output level (open circuit) 1.5 Vrms"
Waarom staat er 1.5 Vrms en niet 1.736 Vrms ? (zie bijlage)
 

Attachments

  • --.png
    --.png
    62,8 KB · Bekeken: 26
Hoge impedantie betekent niet perse beter. Er zijn hoofdtelefoon zoals de Audeze LCD-x (20ohm) en de Focal Clear Pro MG (55ohm) die stukken beter klinken dan bijvoorbeeld de 250ohm uitvoering van Beyerdynamic DT770. Impedantie is iets waar je je niet op moet dood staren. Beter neem je je laptop + geluidskaart mee naar de winkel en ga je testen. Het gaat uiteindelijk om het geluid, in combinatie met zitcomfort.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar denk dat ver uit de meeste koptelefoons die als "goed" bestempeld worden vaak 250+ ohm zijn. Meeste winkels bestaan trouwens niet meer dus dat is niet altijd even praktisch. Focusrite bijvoorbeeld zegt dat al hun interfaces die gevoed moeten worden 250+ ohm kunnen sturen maar in de praktijk blijft de output nog steeds veel te zwak tov usb powered.
 
Misschien een idee om hier eens te gaan luisteren ?
.
 
Back
Top