nieuwe devine microfoon niet goed?

edit: ik lees dat bijna alle mic's mono zijn.. je moet dus zelf altijd stereo maken?
ik ben nieuw in de micofoon wereld...
Het is helemaal niet gebruikelijk om alles stereo te maken. Luister naar een willekeurig nummer met een vocalist en drumkit. De kick, snare en zang zijn allemaal mono en recht in het midden. Er kunnen wel reverb/delay effecten aan toegevoegd worden die stereo zijn.
Als je een keer zang echt in stereo hoort en het klinkt niet kunstmatig is de kans groot dat de linker en rechter partij 1 voor 1 los ingezongen zijn.
 
Het is helemaal niet gebruikelijk om alles stereo te maken. Luister naar een willekeurig nummer met een vocalist en drumkit. De kick, snare en zang zijn allemaal mono en recht in het midden. Er kunnen wel reverb/delay effecten aan toegevoegd worden die stereo zijn.
Als je een keer zang echt in stereo hoort en het klinkt niet kunstmatig is de kans groot dat de linker en rechter partij 1 voor 1 los ingezongen zijn.
Daar ben ik het niet mee eens!
twee microfoons en je hebt stereo,wel uit elkaar zetten en in het midden zingen
Je kan in een DAW wel van mono stereo maken,maar dan heb je twee gelijke kanalen.

Groeten van Andreos :)
 
Daar ben ik het niet mee eens!
twee microfoons en je hebt stereo,wel uit elkaar zetten en in het midden zingen
Je kan in een DAW wel van mono stereo maken,maar dan heb je twee gelijke kanalen.

Groeten van Andreos :)
Mijn hele bericht ging over wat gebruikelijk is. Wil je zeggen dat het regelmatig gebeurt dat zang met twee microfoons in stereo wordt opgenomen? Dat dat kan snap ik ook wel, alleen ik ken er geen voorbeelden van.
 
Mijn hele bericht ging over wat gebruikelijk is. Wil je zeggen dat het regelmatig gebeurt dat zang met twee microfoons in stereo wordt opgenomen? Dat dat kan snap ik ook wel, alleen ik ken er geen voorbeelden van.
O er zijn er veel die mono opnemen.
Voor mij twee microfoons is het het mooiste resultaat,en er zijn welvoorbeelden van.
Een orkest opnemen gebeurt ook met meerderen microfoons.
Onze beroemde paverotti zong dus ook met 2 microfoons. bij Andre rieu gebeurt dat ook.
Maar zoals ik al schreef van mono stereo maken.
Ik vind het niet mooi.

Groeten van amdreos :)
 
Een XLR is in principe al stereo. maar sumt het naar mono. Hierdoor komt het geluid al in het midden te staan.

En ja een condensator microfoon pikt gewoon elk hoorbaar geluid op wat op dat moment hoorbaar is. Een noisegate op de ingang lost dit probleem op.
 
Een XLR is in principe al stereo. maar sumt het naar mono. Hierdoor komt het geluid al in het midden te staan.
Dit is gewoon pertinent niet waar. Een XLR is een kabel met 3 aders. Wat voor signaal er overheen gaat heeft daar niets me te maken. Unbalanced stereo audio, balanced mono audio, DMX voor lampen, en vast nog wel 20 toepassingen.
 
Dit is gewoon pertinent niet waar. Een XLR is een kabel met 3 aders. Wat voor signaal er overheen gaat heeft daar niets me te maken. Unbalanced stereo audio, balanced mono audio, DMX voor lampen, en vast nog wel 20 toepassingen.
Bedankt voor je feedback, ik wilde het eenvoudig houden voor de topic starter en daarbij getypt hebben: Je hebt een goed punt! :koffie:
 
Maar terug on topic; wat kun je doen om je resultaat te verbeteren. Er zijn al best wat verbeteringen aangedragen. Ik verzemel ze even kort:
1. Opname alleen op het kanaal doen waar de microfoon is aangesloten, dus niet input 1/2 maar enkel input 1. Zo pik je in ieder geval geen ruis of hum op van de interface die niet is aangesloten.
2. Een gate op het kanaal zetten. Dit kan tijdens je opname maar ook erna is geen probleem. De gate gooit het geluid dicht als het onder een bepaald niveau komt. Dit instellen net boven je noise floor en de opname zal stiller zijn.
3. EQ de gebieden die je niet nodig hebt, een low pass en een high pass filter doen wonderen om rumble en hiss uit je opname te halen. Beoordeel dit in context met de rest van je mix; individueel klinkt het misschien alsof je teveel wegfiltert maar in context kun je vaak verder gaan.

Vervolgens kun je je vocal nog opleuken met compressie, aanvullende EQ, delay, galm, etc. maar dat is een ander verhaal.
 
Devine...wat verwachtte je nu voor die prijs/kwaliteit?

dat ik een goede vocal kan opnemen voor een rommelige hardcore/hardstyle en randomcore track.
mijn budget is niet erg groot .. ik zag ook mic's van boven de 200/300 euro.. als je echt wil spenderen kan je zelfs duizenden euro's uitgeven, in mijn geval voldoet deze vrij aardig.
mijn(beginners) vraag was best helder dacht ik.
de ruis en het mono geluid.

eerder had ik een handheld mic, draagbaar met SD kaart. die nam wel stereo op ..
als ik de devine mic bekijk zie ik het "gaasje" ook gesplitst. vandaar dat ik dacht dat er wellicht 2 mic,s in zouden zitten .
 
In FL Studio aangeven in jouw mixer kanaal dat je alleen de linker bus gebruikt, zal de mic over beide kanalen verspreiden.
Gebruik je een laptop? Probeer dan eens om de voeding van de laptop los te trekken en zie of dat de ruis verminderd.
verrek.. ik heb nu aleen de output 2 geselecteerd. nu pakt ie beide kanalen L+R

al doende en vragende leert men
 
Back
Top