nieuwe devine microfoon niet goed?

D-Joriz-

99% disabled
Lid sinds
9 november 2008
Berichten
1.782
Locatie
zeeland
goeiemorgen luitjes!

ik heb zaterdag een nieuwe Devine M Mic XLR BK microfoon gekocht.

nu zit ik met een aantal vraagjes.

1- ik heb hem aangesloten op mijn focusrite scarlett solo via xlr.
ik gebruik hem via fl studio. ik zet de input in de mixer op focusrite input 1-2.
vervolgens record hij alleen mono.. en moet ik zelf een stereo plugin gebruiken om hem stereo te maken.
zou het aan mij liggen of is de microfoon gewoon niet goed?
ik heb ookk audacity geinstalleerd en daar exact het zelfde probleem.. geen stereo geluid tijdens opname?!

2- ik heb constant ruis tijdens mijn opnames. ik zet de 48v knop aan zodat ik geen microfoonversterker hoef te gebruiken.( zonder 48v knop aan doet ie niks).
waar komt die ruis vandaan? ik ken dat vanuit ongebalanceerde audio in/uitgangen, werkt dat ook zo bij een mic?

ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen want als de mic kapot is kan ik hem terugsturen.
ik heb zelf het idee dat de microfoon gewoon (half )kapot is.. kostte me 36 euro dacht ik.. misschien en goedkoop duurkoop geweest?

edit: ik lees dat bijna alle mic's mono zijn.. je moet dus zelf altijd stereo maken?
ik ben nieuw in de micofoon wereld...
 

Attachments

  • mic no fx met fx.mp3
    148,5 KB
Laatst gewijzigd:
Een stem is in de basis altijd mono, dus vandaar dat een microfoon dit ook zo opneemt. Niemand praat stereo tegen je, maar zo kan je het wel ervaren door je 2 oren. ;)

De ruis kan komen door verkeerde bekabeling, de budget interface of microfoon zelf.
 
ik bedoel hij neemt alleen links op en moet er een surround/ stereo effect inzetten om hem goed te krijgen.

de kabel was de bijgeleverde XLR. de interface is niet echt budget.. de microfoon wél
 
Wat Sjeff bedoelt is dat een microphone in principe altijd mono is. Als je dan stereo opneemt is het logisch dat het kanaal of links of rechts opgenomen wordt en het andere spoor leeg is. Het is beste om vocalen mono op te nemen en dan verder met de ruimtelijkheid in de mix te spelen.
 
Ruis heb je altijd. Wat zegt de specifications lijst ( -XXX dB). Verder ruist het altijd in een ruimte (wind, snelweg etc). Goede microfoonplaatsing is ook belangrijk, voor stem ook de afstand tot de mic. Wat voor karakteristiek heeft -ie?
 
ik ben zo'n goedkope devine condenser mic en de ruis is hoorbaar. in de mix valt gewoon weg.

ik weet niet welk type. ooit gekocht voor gebruik in een andere ruimte.

tegenover een NT1-A, van rode, ruist ie behoorlijk meer. of beter de rode heeft geen hoorbare ruis, in de settings die ik gebruik.

een goede pre-amp hoort ook bij een microfoon.

een pre-amp kan ook ruis toevoegen.

voor de prijs is ie niet slecht, bevalt de opname je? zonder die ruis dan?

als ie gewoonweg doet wat ie moet doen, je kunt altijd later naar een andere gaan en een goede pre-amp gebruiken.
 
ik ben zo'n goedkope devine condenser mic en de ruis is hoorbaar. in de mix valt gewoon weg.

ik weet niet welk type. ooit gekocht voor gebruik in een andere ruimte.

tegenover een NT1-A, van rode, ruist ie behoorlijk meer. of beter de rode heeft geen hoorbare ruis, in de settings die ik gebruik.

een goede pre-amp hoort ook bij een microfoon.

een pre-amp kan ook ruis toevoegen.

voor de prijs is ie niet slecht, bevalt de opname je? zonder die ruis dan?

als ie gewoonweg doet wat ie moet doen, je kunt altijd later naar een andere gaan en een goede pre-amp gebruiken.

hij bevalt wel. aleen die ruis vind ik wat vervelend. voor een beginners mic vind ik hem best aardig zijn werk doen. hij was 3 tientjes dacht ik.
Ruis heb je altijd. Wat zegt de specifications lijst ( -XXX dB). Verder ruist het altijd in een ruimte (wind, snelweg etc). Goede microfoonplaatsing is ook belangrijk, voor stem ook de afstand tot de mic. Wat voor karakteristiek heeft -ie?

ik denk dat de ingebouwde 48 v versterker er voor zorgt dat hij zelfs de cooling fans van mijn pc oppikt.
de afstand tot de mic hou ik al wat ruimer i.v.m. ploppen en hissen

specs zou ik moeten opzoeken op de website van de winkel want er zat geen boekje bij en ik kan nergens een devine website vinden? google weet geen raad met de zoekopdracht: devine audio of devine music

edit (1 minuut later)


deze vocal in mijn bijlage is zo bewerkt dat ruis niet meer echt een probleem vormt ( ik voeg het zelfs toe in de vorm van distortion en reverb)


  • frequentierespons: 20 Hz - 18 kHz
  • gevoeligheid: -34 dB, +/- 3dB (0dB = 1 V/Pa @ 1kHz)
  • impedantie: 150 ohm, +/- 30% @ 1kHz
  • eigenruis: 16 dB A
  • maximale geluidsdruk: 134 dB @ 1 kHz, <1% THD
  • signaal-ruisverhouding: 78 dB
 

Attachments

  • hardcore motherfuckers_3.mp3
    4,3 MB
Als ik dat nummer zo hoor zou ik me geen zorgen maken over de
ruis/rommel die deze mic oppikt. Op de afbeelding kun je de rommel zien
die in het 'stille' gedeelte van je opnamen zit.

rommel.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de prijs/kwaliteit van deze mic prima is.
Er is niks mis met de mic, hij doet wat hij moet doen.
En dat is geluid registreren.
Zo te zien doet hij dat goed.
 
Zelf gebruik ik al jaren een Shure SM58 microfoon.
(ik gebruik de SM58SE die een aan-/uitschakelaar heeft)

Is al jaren een heel populaire microfoon, zeker in het live-circuit.
Ik gebruik deze voor 'van alles en nog wat'. Oerdegelijk gebouwd, stevig, kan tegen een stootje en betaalbaar. (+/- 100 euro)

Een goeie all-rounder en zeker ideaal als 'my first microphone'.
(ga je enkel zang opnemen in een studioruimte dan kijk je beter uit naar een specifieke studiomicrofoon)

 
inderdaad een SM58 is een goede keuze, ik ben begonnen met een SM58, maar een tijd niet meer gebruikt, nadat ik de NT1-A had aangeschaft.

sinds een jaar of langer.... gebruik ik de SM58 weer, ze staan netjes naast elkaar. andere karakteristiek, maar wel een goede -vanzelfsprekend- voor vocals.

mijn studioruimte werkt haast als een studioruimte... de NT1-A (met de SM58 ernaast) staat ook op een goede plek, geluk gehad met de ruimte, en de 700 boeken.... het is tevens een assymetrische ruimte...

de SM58 kan zeker tegen een stootje; ik heb 'm al 25 jaar of langer...

ik ben blij dat deze weer gebruik. ik kies vrijwel altijd op gevoel, nou ja, wanneer het allemaal wat subtieler moet zijn, dan is de NT1-A de beste keuze in mijn geval.

de SM58 geeft ook meer een 'live' gevoel..

en afhankelijk wat je er mee gaat doen, wanneer het vooral manglen is....., dan is een pre-amp van minder belang. maar, ik herhaal, een goede pre-amp, hoeft niet de duurste te zijn...., is wel van belang natuurlijk, en handig ook als deze een 'channel strip' heeft. ik gebruik een pre-amp van 22 jaar oud, schat ik.. de Roland MMP-2. een pre-amp, met een zeer lage ruis'factor', hij wordt als zeer clean beschreven, wat alleen een voordeel is, het manglen, doe ik met mijn stem, en later met plugins...

goed, maar een 'simpele' devine, met focusrite solo, of zo... of anders.... kan al genoeg geven...
dat hebben we al vastgesteld.
 
In FL Studio aangeven in jouw mixer kanaal dat je alleen de linker bus gebruikt, zal de mic over beide kanalen verspreiden.
Gebruik je een laptop? Probeer dan eens om de voeding van de laptop los te trekken en zie of dat de ruis verminderd.
 
Hola.
Ik gebruik 2 rode mics.
Dus stereo 1 en 2.
De overige op anderen kanalen.
Totaal geen ruis
Maar zijn wel duurder.
Groeten van andreos.
 
Ik heb niet alle replies gelezen, maar zag al wel dar er vermeld was dat de microfoon mono is. Dus dat weet je inmiddels.

Ik denk dat het geluid alleen van links (of rechts) komt, dat komt omdat je je input 1+2 van je focusrite hebt gekozen als input terwijl je microfoon alleen in 1 of 2 zit. Niet allebij.

Je moet de juiste input (1 of 2 op de focusrite) aanwijzen als mono poort.
En wellicht okk in je DAW.
 
Er bestaan wel een paar stereo microfoons. Maar je moet er wel echt een doel voor hebben. Dus verdiep je eerst wat in de materie.

En ja, Devine staat wel helemaal onderaan in de microfoon markt. Dan kun je beter je geld uitgeven aan een basis Rode, Avantone of een sE Electronics of de bekendere mic merken.
 
Back
Top