Serieus advies gevraagd! Herplaatsing monitor speakers in homestudio.

LupkeII

Stamgast
Lid sinds
28 mei 2020
Berichten
475
Locatie
Pijnacker
Hoi mensen,

Ik ga mijn homestudio helemaal omgooien. In DIT oude draadje kun je de huidige situatie zien. Mijn monitor speakers staan gewoon niet goed onder die schuine dakkapel. O.a. problemen in het laag en een onduidelijk stereobeeld.

Kortom, met de opties die ik in mijn ruimte beschikbaar heb ga ik alles herplaatsen, inclusief nieuwe werkbladen. Daar wil ik graag jullie advies over horen.

Na heel veel passen en meten heb ik twee opties over. Misschien nog steeds niet ideaal, maar naar verwachting veel beter dan de huidige situatie. Rekening houdend met dat mijn Eve Audio SC207 monitors een ingebouwde DSP controller aan boord hebben. Daarnaast heb ik eventueel nog ruimte voor de aankoop van een losse sub (Eve Audio TS108). Verder maak ik gebruik van IK Multimedia Arc 3 software op mijn master met daarnaast een TC Electronic Clarity M Stereo. Ik moest wat om de bestaande situatie betrouwbaarder te maken.

Mijn vraag is welke afluisteroptie jullie adviseren en waarom? Optie 1 of 2?

Optie 1:
Onder mijn dakkapel. De afstand van de witte muur rechts naar de groene dakkapel wand links is 195 centimeter. Van vloer tot plafond dakkapel is 260 centimeter. Tussen mijn SC207 heb ik dan twee beeldschermen staan. Die nemen 112 centimeter in beslag. Dus mijn monitors staan dan op pakweg 115-125 centimeter van elkaar. Mijn afluister afstand is ongeveer 115-130 centimeter. Monitors staan op het houten werkblad op een set ISO Acoustics ISO 200. Ze kunnen dus nog hoger worden gezet dan de huidige situatie. Mijn werkbladen staan los van de muren, geen last van resonantie en ik gebruik een SPL meter met gemiddelde afluistering rond 75-80db. Mijn werkblad heeft een hoogte van 69 centimeter. Als hoofdcontroller gebruik ik de witte Arturia Keylab 88 MKII van 130 centimeter. Op de foto kun je zien welk materiaal er dan achter de SC207 zit. Eerst een rolgordijn, daarachter glas en daarachter een rolluik aan de buitenkant. Ik zit op het Zuiden, dus mijn rolluik en rolgordijn zijn bijna altijd dicht voor de warmte en het licht. Zie de foto:

IMG_20240826_095817.jpg


Optie 2:
Dat is de wand waar nu het Yamaha orgel staat. Die verplaats ik dan naar de overkant (waar nu de beeldschermen staan). Ik heb dan vanaf de vensterbank tot de witte deur 225 centimeter werkblad (80cm diep). De SC207 komen dan wel op kleine afstand van de witte muur te staan. Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar ik heb budget voor bijvoorbeeld dit soort akoestische panelen. Dan hoor ik graag wat handig en zinvol is om te kopen. De verwarming die je op de foto ziet kan daar weg. Dwz, ik draai hem een kwartslag naar rechts en plaats hem veel lager onder een nieuw werkblad. Heb ik 's winters ook nog extra warme voeten ;-). De deur blijft zitten en ook de poezenmand blijft daar staan! Zie foto:

IMG_20240826_095802.jpg


Als er meer informatie nodig is ter verduidelijking laat het weten!

Graag jullie advies over het hoe en waarom binnen de 2 bestaande opties die ik heb. Mijn dank is alvast groot.

Groet,
Gabriel
 
Gevoelsmatig zou ik zeggen optie 2

Die stenen muur zou ik liever achter de speakers hebben ipv die raam en kan je nog bewerken met demping etc

ook lijkt me er daar minder stoor, minder bouwsels / meer ruimte voor de boxenvoorkant dan te komen en lijkt het alsof de linker en rechter speakerplaatsing dan meer op elkaar lijken/ meer symmetrisch .
 
In hoever kan je de opties testen, ik zou proberen te testen. Proefopstelling indien mogelijk.

Verwarming heeft afvoer en aanzuigplaats nodig. Anders heb je geen warmte (lucht circulatie) - ik heb dat namelijk ook slecht, een verwarming zit achter mijn desk en de lucht onderaannkanner amper in wegens meubel en kabels onderaan.

Ik lees veel kritiek op zulke akoestische zaken. Ik heb thuis vaak geen sub aan. En ik gebruik als ik exht analytisch wil jammen een draadloze hoofdtelefoon zonder teveel latency. Dat werkt behoorlijk en bespaart me hoofdpijn in theorie qua akoestiek en investeren. Ik zit nl in een betonnen kelder. Zwijgen we nog over verluchting en vocht in combi met akoestische wanden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou ook optie 2 kiezen. Omdat je daar wat meer hoogte hebt en minder schuin gedoe lijkt het mij iets minder problematisch. Of dat zo is moet blijken. Denk dat het ook wel handig is om wat akoestische panelen aan te schaffen of te maken.

Heb zelf een schuin hok (voorkant van een garage met schuin dak) en bij mij staan de speakers tegen de lange kant, wat voor weerkaatsingen en basophopingen zorgde. De korte kant is maar 2.90mtr ofzo. Met flink wat panelen heb ik dat een flink stuk minder weten te krijgen. Helemaal perfect wordt t nooit.
 
Blijft een ongemakkelijke ruimte, ik zou speakers altijd in de lengte van de ruimte plaatsen, niet op een desk en op oorhoogte.
Mooiste zou zijn om de ruimte leeg te trekken, speakers opstellen en luisteren op welke afstand en locatie zij het beste klinken en misschien is een sub helemaal niet nodig. Ik denk niet dat het echt heel veel gaat uitmaken vwb verdere behandeling vd ruimte, je kan heel ver gaan en dan is t toch nog misschien meh. Een rfz gaat hier niet lukken denk ik en je hebt wss meer absorptie nodig dan diffusers en dat gaat weer ten koste van het volume vd ruimte.

Misschien zijn kleinere speakers een oplossing, KH80/120 met sub en ma1 calibratie, cornerchunks en een chunk/cloud in de nok.
 
Ik zou gaan voor een setup die qua workflow en dagelijks gebruik het beste is. Een top afluisterplek zal het nooit worden door de ruimte zelf (klein, schuin & veel hoeken) Plek voor echt goed werkend basstraps heb je ook niet en of een aantal absorptiepanelen het verschil gaan maken betwijfel ik. Diffusie heb je in principe al door de boekenkast

Monitoren met speakers die de ruimte goed kunnen vullen, akoesteik in ruimte meten en een systemwide eq gebruiken + goede koptelefoon of IEM.
 
Dank allen! Fijne reacties.

Misschien heb je hier wat aan: Phantom Speaker Test Free Workshop
Ken ik niet. Leuk, ga ik testen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen optie 2
Denk ik ook.

In hoever kan je de opties testen, ik zou proberen te testen. Proefopstelling indien mogelijk.

Verwarming heeft afvoer en aanzuigplaats nodig.
Ga ik sowieso doen. De ruimte leeghalen en testen. Verwarming kan dan misschien zelfs blijven hangen. Krijg ik ook net 10cm meer ruimte tussen de muur en de monitors.

Ik zou ook optie 2 kiezen. Omdat je daar wat meer hoogte hebt en minder schuin gedoe lijkt het mij iets minder problematisch. Of dat zo is moet blijken. Denk dat het ook wel handig is om wat akoestische panelen aan te schaffen of te maken.
Helemaal perfect wordt t nooit.
Het wordt sowieso beter dan de huidige situatie!

ik zou speakers altijd in de lengte van de ruimte plaatsen, niet op een desk en op oorhoogte.
misschien is een sub helemaal niet nodig. Ik denk niet dat het echt heel veel gaat uitmaken vwb verdere behandeling vd ruimte.

Misschien zijn kleinere speakers een oplossing, KH80/120 met sub en ma1 calibratie, cornerchunks en een chunk/cloud in de nok.
Goede tips. Ga kijken of het lukt met standaards achter het werkblad. Ik kan nog wel de Iso Acoustics hoger zetten. Staan de tweeters sowieso op de juiste oorhoogte. Als een sub niet nodig is heel fijn. Liever niet. Daarom had ik qua formaat (en na overleg Eve Audio) al gekozen voor de SC207. Die hebben net een iets grotere 6,5 inch woofer voor dat kleine extra beetje laag in mijn kleine hok (44 Hz - in theorie).

Optie 3, een goede koptelefoon.
Heb ik. Mijn fijne Beyer Dynamic DT 1990 pro (open - gesloten vind ik niet prettig werken). Ik gebruik 'm in combinatie met DSoniq Realphones 2. Erg fijne tool.

Diffusie heb je in principe al door de boekenkast

Monitoren met speakers die de ruimte goed kunnen vullen, akoestiek in ruimte meten en een systemwide eq gebruiken + goede koptelefoon of IEM.
Ja, niet bij stil gestaan. Akoestiek: vandaar ook de combinatie met Arc 3 en mijn Clarity M stereo meter. IEM ga ik me eens meer in verdiepen. Kan net zorgen voor dat beter puntje op de I.


Fijn mensen, Genoeg tips om even over na te denken en te verwerken.
 
Mja een lege ruimte is sowieso vermoedelijk slechter dan een volle ruimte, de zaken die er in staan geven vast ook wel diffusie denk ik.
 
@LupkeII
Ik zit in een soortgelijke situatie. Studio op zolder met een schuin dak aan één kant. Oftewel: driehoekige ruimte i.p.v. rechthoekig. Wat bij mij werkte was de monitoren (Adam Audio) juist diep weg in de scherpe hoek onder het schuine dak plaatsen, op bureautafel op ongeveer 40 cm van het diepste punt. Daar direct omheen heb ik de weerkaatsing zo goed als morsdood gemaakt, met akoestische panelen recht boven de speakers tegen het schuine dak, en de monitoren begraven in een giga berg kussens er omheen. 20 stuks of zo. ’t Ziet er wel een beetje hippie uit :mexico: maar 't geluid is nu best strak, ook in de bassen. Voordeel van een driehoekige ruimte is dat je geen opbouwende golven krijgt tussen parallelle muren, dus het is niet al kommer en kwel.

Probeer ook eerst eens je monitoren op alle mogelijke plekken te zetten, eerst te luisteren, kies de beste en ga het dan verbeteren met panelen e.d. Soms is er al een wereld van verschil als je monitoren 10 centimeter verder of dichter bij een muur plaatst.

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Er zit echt maar één ding op volgens mij. Koop een met microfoon (kost weinig) en staat met meten. Daar waar je laag respons het beste is onder de +\- 500 hz, dat is de beste plek. Als je ruimte hebt wat akoestische panelen voor reflectie. Dat is de enige manier om iets zinnigs te zeggen over je opstelling.
 
Er zit echt maar één ding op volgens mij. Koop een met microfoon (kost weinig) en staat met meten. Daar waar je laag respons het beste is onder de +\- 500 hz, dat is de beste plek. Als je ruimte hebt wat akoestische panelen voor reflectie. Dat is de enige manier om iets zinnigs te zeggen over je opstelling.
ik sluit me hierbij aan.

Je dient het zo in te zien iedere vorm geluid ontwikkeling in de ruimte kaatst met zo'n 330 m/s (zo'n slordige 1234 Km/u) tegen elk obstakel en ook weer terug naar je speakers.

Door je afluisterpositie te voorzien van akkoestische panelen: boven, achter je speakers in de hoeken en naast je, zal al een heleboel schelen.
 
Koop een meet microfoon (kost weinig) en start met meten.
Door je afluisterpositie te voorzien van akkoestische panelen: boven, achter je speakers in de hoeken en naast je, zal al een heleboel schelen.
Dank. Binnenkort mag ik de Brüel & Kjaer meetset van een goede kennis lenen. Ik verwacht hier nauwkeuriger resultaten van dan met mijn IK Multimedia meetmicrofoon. Alhoewel die mic best betrouwbaar lijkt. Ik heb de vraag inmiddels ook uitstaan bij Harold van i4studio i.v.m. de eventuele aanschaf van akoestische panelen. Wellicht kan hij nog iets ter verbetering bedenken.
 
Back
Top