Bol.com Laptop reparatieservice; indien na 15 werkdagen niet gerepareerd, milieuvriendelijk vernietigd??? wtf??

Ik heb het zelf ook gehad met een laptop gekocht via Cool Blue, ik denk dat het een Asus was ook, of HP kan ook, is al weer een paar jaar geleden.
Maar in ieder geval, die laadde niet meer op, plugje in de behuizing was gaar. Dus, ik dat ding opgestuurd. En toen het zelfde als jij, we kunnen het niet repareren, of we gaan het niet repareren, je krijgt nieuwe laptop, (na betaling van 170 euro) en de ander gaat de vernietiging in..

WATTTTT????? Ja. Zo ding dat. Vrij achterlijk imo.
 
Ik heb het zelf ook gehad met een laptop gekocht via Cool Blue, ik denk dat het een Asus was ook, of HP kan ook, is al weer een paar jaar geleden.
Maar in ieder geval, die laadde niet meer op, plugje in de behuizing was gaar. Dus, ik dat ding opgestuurd. En toen het zelfde als jij, we kunnen het niet repareren, of we gaan het niet repareren, je krijgt nieuwe laptop, (na betaling van 170 euro) en de ander gaat de vernietiging in..

WATTTTT????? Ja. Zo ding dat. Vrij achterlijk imo.
Ja.. idd.

Mijn oude laptop is dus wel weer gerepareerd terug. Maar met de bootschijf ge-initialiseerd. Kortom alles weg.. dus al had je je ouwe terug gekregen was je alles sowieso al kwijt. Schijnt de normale procedure te zijn. Sommige mensen weten dit.. maar er zijn echt legio mensen die nauwelijk een back-up maken en hun apparaat in goed vertrouwen opsturen.

Het milieu vriendelijk vernietigen, hoe komen ze erop.
Het idee om er een spare SSD in te stoppen bij een repare center is wel een goeie.. maar het zal ook ook wel met privacy te maken hebben.. of als ze dingen tegenkomen die ze beter niet weten. En zoals Disharmonic ook al schreef..

Er valt wat voor te zeggen dat je als reparateur echt alles wist en het niet meer terug te halen is. Dus dat alles wat bij jou weer de deur uitgaat 'clean' is. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld de politie een door jou gerepareerde laptop in beslag heeft genomen en ze zien daarop dingen die niet door de beugel kunnen, komen ze bij je langs met de vraag of jij dat niet gezien hebt. Om dat soort gezeur te voorkomen, alles wissen wat binnenkomt, na reparatie een verse installatie van het OS, en dat is het dan.

In deze casus weet ik niet wat de rol/verantwoordelijkheid is van Bol.com, maar Asus is vrij duidelijk als je hier het volgende leest:

Bekijk bijlage 3852310
 
Ook handig is een Microsoft Office abonnement of vergelijkbaar, staat alles netjes in de Cloud. Bij nieuwe laptop (of nieuw geïnitialiseerd) kwestie van ff synchroniseren en je kan weer bij je data.
 
Heel vreemd dit, je kunt geen backup maken zonder je garantie te vergallen en vervolgens moet je zelf maar een backup maken.
Typisch gevalletje 'we willen ons nergens aan branden'.
Helaas kunnen ze het zien als je hem open maakt, maar als je toen wist wat je nu weet, had je ze waarschijnlijk eerst gebeld met de vraag hoe je dan een backup moest maken.
 
Ja, de moraal van het verhaal is dat je altijd een real time back up moet hebben want ze zijn je allerbeste vriend totdat je betaald hebt. Daarna telt het eigenbelang. Allemaal om de prijs zo laag mogelijk te houden, ook in jouw belang. Tsja, ik heb ook geen extra super dekking voor wat dan ook, dom dom dom als de boel in de fik staat, of m’n been er af moet. En de goede voornemens komen er ook weer aan…… Toe nou jongen, doe het nou eens!
 
Maar met de bootschijf ge-initialiseerd. Kortom alles weg.. dus al had je je ouwe terug gekregen was je alles sowieso al kwijt.
Als hij alleen opnieuw geformateerd is en OS er opgezet heb je nog steeds kans dat bestanden nog op de schijf staan. Vandaar de suggestie om met een Linux live distributie of een data recovery programma te kijken of er nog iets te redden valt. Pas wanneer de sectoren overschreven worden met andere data is de originele data weg. Althans, dat is mijn ervaring met Windows.
 
Als hij alleen opnieuw geformateerd is en OS er opgezet heb je nog steeds kans dat bestanden nog op de schijf staan. Vandaar de suggestie om met een Linux live distributie of een data recovery programma te kijken of er nog iets te redden valt. Pas wanneer de sectoren overschreven worden met andere data is de originele data weg. Althans, dat is mijn ervaring met Windows.
Ik hoop het zo.. ik moet hier nog even induiken.. Ik heb vanavond Recuva geprobeerd, (Las ik ook als tip, van jou dacht ik). Helaas zonder succes..
 
Als hij alleen opnieuw geformateerd is en OS er opgezet heb je nog steeds kans dat bestanden nog op de schijf staan. Vandaar de suggestie om met een Linux live distributie of een data recovery programma te kijken of er nog iets te redden valt. Pas wanneer de sectoren overschreven worden met andere data is de originele data weg. Althans, dat is mijn ervaring met Windows.
Klopt inderdaad, daadwerkelijk wissen (bijv. met shred) kost uren, dagen of weken.

Hier kun je een handleiding vinden voor het maken van een USB-stick met Ubuntu (een veelgebruikte Linuxdistributie):

 
Data recovery blijft altijd wel een uitdaging, zeker als je er niet zoveel ervaring mee hebt.

Al gedacht aan een lokaal back-up systeem? Een Synology NAS heeft standaard prima software bijgeleverd om op een eenvoudige manier automatisch back-ups te maken.
 
Ik heb zelf jaaren geleden in een onafhankelijke computer winkel gewerkt, we wisten nooit zomaar data van klanten. Desnoods een nieuwe schijf erin met verse windows en de oude schijf er los bij, of erin als D:

Mijn tips:

- Zet je waardevolle data nooit op dezelfde fysieke schijf als waar je os op staat. Verwijder desnoods je dvd drive (als die erin zit) en maak er een SSD bay van voor je data.
- gebruik geen laptop, te fragiel, moeilijker troubleshooten, alles zit op je mobo, is je videokaart dood, dan is alles dood. Warmte afvoer is standaard ruk in vergelijking met desktop.
- koop geen asus, meerdere voorbeelden. Laatst ook publiek bekend gedoe met moederboarden en garantie.

Ondertussen draai ik een 11 jaar oud systeem, met nieuwe SSD's ernaast liggende in verpakking (Samsung PRO) en heb al 5 jaar geen backups gemaakt. Het is alsof ik het erom doe.
Dan kom ik daarna schreeuwend uitjanken bij Septic in persoonlijke/openbare berichten over hoe oneerlijk het wel niet is, tot hij niet meer terug op het forum durft te komen.
Sterker nog, ik geef hem de schuld dat hij hier geen backups is komen maken :D
 
Dit was dus een beetje mijn dillema. Ik heb zelf wel iets om een M2 SSD uit te lezen. Toen ik de helpdesk aan de lijn had en bleek dat mijn PC niet aanging stelde ze voor om hem op te sturen. De SSD eruit halen om mijn werk eraf te halen zou de garantie doen komen te vervallen.. ik zou alleen mijn PC even niet kunnen gebruiken.. Tot ik dus het enge bericht kreeg over de consequenties als mijn Laptop niet meer te repareren was..

Maar goed.. een aan/uit knopje waardoor je PC niet meer aangaat is dus het einde van al je bestanden kennelijk.. Aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze niet willen / mogen weten wat er op een PC staat en daarom de boel eerst formateren.. voorzien van schoon OS en daarna weer formateren.. Had ik het maar geweten.. ik heb het nog nooit ergens gelezen helaas.
Ik vind het echt heel vervelend te melden,

Een laptop opsturen naar de fabrikant is de fabrikant simpelweg verplicht de data op de laptop te wissen merk onafhankelijk. Dat is procedureel om een potentieel datalek te voorkomen. (AVG wet)

Heel zuur dat het is gebeurd en was beter geweest dat er om je toestemming werd gevraagd. Data herstel of back-ups maken is eerder uitzondering dan regel bij een leverancier/IT dienstverlener en betaal je tevens penning 16 (Heb je al een aantal terabyte schijven voor)

Daarnaast indien de fabrikant een zero-level format heeft toegepast. Heb je enkel nog kans van slagen je data terug te krijgen bij de digitale recherche van de politie.
 
Onder Windows maken ze het ook niet bepaald makkelijk een goed backup-regime in te stellen. Omdat ik me een tijd terug bedacht dat ik van projecten / samples en ander onvervangbaars geen goeie 'niet naar omkijken' strategie had, een externe drive gekocht - maar wat een woud aan shit is er onder Windows. Heb de standaard backup-software van Windows nu draaien die m'n samples en Ableton Project-map backupped, maar moet ook nog een externe oplossing natuurlijk. Geen idee wat goed en onzichtbaar is. Zoals onder macOS (m'n hoofdmachine) waar Time Machine onzichtbaar ronkt, tot je het nodig hebt.

Niet om het draadje te kapen maar welke (Windwos) backup-strategieën gebruiken m'n muziekvrinden? Backblaze extern? Naast een fysieke drive? Welke software? Met alles dat Microsoft schaamteloos jat lukt het ze niet om een goede backup-solution te jatten. Negen van de tien keer als ik Windows afsluit klaagt ie OVER Z'N EIGEN backup-programma dat nog ergens mee bezig is. ¯\_(ツ)_/¯
 
Niet om het draadje te kapen maar welke (Windwos) backup-strategieën gebruiken m'n muziekvrinden? Backblaze extern? Naast een fysieke drive? Welke software? Met alles dat Microsoft schaamteloos jat lukt het ze niet om een goede backup-solution te jatten. Negen van de tien keer als ik Windows afsluit klaagt ie OVER Z'N EIGEN backup-programma dat nog ergens mee bezig is. ¯\_(ツ)_/¯
Ik werk met een Mac en gebruik gewoon Time Machine inclusief de mappen met projecten en zelfgemaakte samples die op externe schijven staan. De Time Machine backup wordt gemaakt naar zowel een USB schijf als een NAS. Volgens mij heb ik het dan aardig afgedicht allemaal. Het ultieme zou zijn om ook nog een backup op een externe locatie te hebben, maar misschien doe ik dat nog eens op een later moment.
 
Het ultieme zou zijn om ook nog een backup op een externe locatie te hebben,
Ik gebruik een folder die met Iclloud synchroniseert, zo heb ik altijd een externe backup (ook als het huis afbrand/overstroomt), en ik kan ook aan de bestanden vanop mijn IPhone.
 
Ik gebruik een folder die met Iclloud synchroniseert, zo heb ik altijd een externe backup (ook als het huis afbrand/overstroomt), en ik kan ook aan de bestanden vanop mijn IPhone.
Ik doe het liefst zo weinig mogelijk met cloud diensten, maar dat is uiteraard een keuze. Ik zou bij nader inzien gewoon een kopie in een kluisje in de schuur achter m'n huis kunnen leggen. Mocht m'n huis affikken, dan is die daar veilig. De oplossing is soms dichterbij dan je denkt :)
 
Ik heb zelf jaaren geleden in een onafhankelijke computer winkel gewerkt, we wisten nooit zomaar data van klanten. Desnoods een nieuwe schijf erin met verse windows en de oude schijf er los bij, of erin als D:

Mijn tips:

- Zet je waardevolle data nooit op dezelfde fysieke schijf als waar je os op staat. Verwijder desnoods je dvd drive (als die erin zit) en maak er een SSD bay van voor je data.
- gebruik geen laptop, te fragiel, moeilijker troubleshooten, alles zit op je mobo, is je videokaart dood, dan is alles dood. Warmte afvoer is standaard ruk in vergelijking met desktop.
- koop geen asus, meerdere voorbeelden. Laatst ook publiek bekend gedoe met moederboarden en garantie.

Ondertussen draai ik een 11 jaar oud systeem, met nieuwe SSD's ernaast liggende in verpakking (Samsung PRO) en heb al 5 jaar geen backups gemaakt. Het is alsof ik het erom doe.
Dan kom ik daarna schreeuwend uitjanken bij Septic in persoonlijke/openbare berichten over hoe oneerlijk het wel niet is, tot hij niet meer terug op het forum durft te komen.
Sterker nog, ik geef hem de schuld dat hij hier geen backups is komen maken :D
Hahaha.. mijn dag kon al niet meer stuk.. :dubbel: maar de laptop wel.. het klopt idd wat betreft die dingen.. ondingen zijn het. Helaas is een desktop meeslepen niet erg praktisch. En wat worden die videokaarten warm in die dingen..

Ik ben eigenlijk weer gezwicht voor 'n Asus.. omdat dit altijd één van de betere merken was.. . maar een goede reden om de volgende laptop eens van een ander merk te kopen.. het zal zeker mijn laatste niet zijn vrees ik.
 
Maak ook backup van je NAS, weet ik uit ervaring. Twee schijven gelijk stuk in een raid setup.
Dat is wel heel erg pech hebben..

Ik had het er met de ITer over op het werk. Meerdere backups maken.. en er altijd een paar houden.. ivm virus besmetting.. iets wat nog niet zijnde als virus wordt herkend door een scanner.. in zo'n geval kan het zijn dat je terugmoet naar 'n backup van 'n maand terug. Ik weet nog niet of ik dit allemaal ga uitvoeren.. je weet wel dat het gruwelijk mis kan gaan maar toch...
 
Ik vind het echt heel vervelend te melden,

Een laptop opsturen naar de fabrikant is de fabrikant simpelweg verplicht de data op de laptop te wissen merk onafhankelijk. Dat is procedureel om een potentieel datalek te voorkomen. (AVG wet)

Heel zuur dat het is gebeurd en was beter geweest dat er om je toestemming werd gevraagd. Data herstel of back-ups maken is eerder uitzondering dan regel bij een leverancier/IT dienstverlener en betaal je tevens penning 16 (Heb je al een aantal terabyte schijven voor)

Daarnaast indien de fabrikant een zero-level format heeft toegepast. Heb je enkel nog kans van slagen je data terug te krijgen bij de digitale recherche van de politie.
Ja, dit werd dus idd pijnlijk duidelijk. Maar nu weet ik het. Fuck de garantie dan maar en helemaal niet op die dude bij de helpdesk vertrouwen..
 
Back
Top