Bol.com Laptop reparatieservice; indien na 15 werkdagen niet gerepareerd, milieuvriendelijk vernietigd??? wtf??

Ja echt heel erg balen. Waarschijnlijk was mijn aan/uit toets een beetje lam.. Ik had een tijdje terug ook het idee dat ie niet aanging.. maar toen ineens weer wel. Had ik dit geweten... Ik heb het wel vaak genoeg geprobeerd om het op te geven en het aan een service over te laten..

Maar dan komen dus al die berichten over milieuvriendelijk vernietigen. Ik heb echt ff zitten overwegen wat is het me waard. Het was ook geen goedkoop ding.. eieren voor je geld en wel je bestanden terug. Maar hier valt niets te kiezen.. toetsenbord is vervangen en toch alles kwijt..
Tis ook t nadeel van een laptop, uiteindelijk zijn ze vaak eigenlijk best wel fragiel, er kan echt iets heel doms kapot gaan en zelden zijn de reparatie kosten buiten garantie het waard tov een nieuwe laptop. Ik koop zelf geen macbook pro meer, maar die gaan doorgaans wel wat langer mee.

In jouw situatie heb je eigenlijk te maken gehad met slechte service, ze hadden je van te voren kunnen inlichten en je had (bij wijze van) zelf een grotere opslag kunnen kopen en je oude drive eruit kunnen halen eer hem in te sturen voor service. Op die manier kunnen ze gelijk een nieuwe install doen en troubleshooten... Meer dan 14 schroeven uit de bodemplaat schroeven is het niet, misschien dat ze dan miepen over de garantie, kans is groot dat ze het niet zien, echter zijn de kosten van een vervangend toetsenbord vaak vrij laag.

En dat milieuvriendelijk vernietigen klinkt idd erg dramatisch voor wat het waarschijnlijk eigenlijk is lol
 
2024 en niet regelmatig backuppen, das tog nie normaal. Tis niet dat die externe disks nu zo duur zijn. Desnoods doe je het op een spinner ipv SSD. Duurt alleen wat langer.

MAW gewoon laks dus en dat is niet bol.com of asus zijn probleem maar de jouwe. Klinkt hard, is het ook, het leven is geen pretje :P

En dan nu hier nu sympathie gaan zitten vragen voor het verzaken van je eigen taak tot databeheer, foei :P

Ik snap de frustratie, maar je gaat het echt alleen voorkomen door voortaan regelmatig een backup te draaien. Liefst in drievoud en een kopie op een andere locatie neerleggen (in geval van brand/atoomoorlog)
 
als er niet opnieuw op de lokatie geschreven is dan is er soms nog best wat terug te halen.

Er valt wat voor te zeggen dat je als reparateur echt alles wist en het niet meer terug te halen is. Dus dat alles wat bij jou weer de deur uitgaat 'clean' is. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld de politie een door jou gerepareerde laptop in beslag heeft genomen en ze zien daarop dingen die niet door de beugel kunnen, komen ze bij je langs met de vraag of jij dat niet gezien hebt. Om dat soort gezeur te voorkomen, alles wissen wat binnenkomt, na reparatie een verse installatie van het OS, en dat is het dan.

In deze casus weet ik niet wat de rol/verantwoordelijkheid is van Bol.com, maar Asus is vrij duidelijk als je hier het volgende leest:

Asus.jpg
 
Volgende keer kun je vragen of iemand met een andere pc de bestanden nog van de harde schijf wil halen voor het opsturen ter reparatie. Bijvoorbeeld met een ssd reader.
Ssd reader
Als de hdd nog in orde is en het probleem elders ligt dan kun je nog een backup maken.
 
2024 en niet regelmatig backuppen, das tog nie normaal. Tis niet dat die externe disks nu zo duur zijn. Desnoods doe je het op een spinner ipv SSD. Duurt alleen wat langer.

MAW gewoon laks dus en dat is niet bol.com of asus zijn probleem maar de jouwe. Klinkt hard, is het ook, het leven is geen pretje :P

En dan nu hier nu sympathie gaan zitten vragen voor het verzaken van je eigen taak tot databeheer, foei :P

Ik snap de frustratie, maar je gaat het echt alleen voorkomen door voortaan regelmatig een backup te draaien. Liefst in drievoud en een kopie op een andere locatie neerleggen (in geval van brand/atoomoorlog)
Wat fijn dat jou nooit iets zal overkomen. Nu kan ik dat beetje empathie dat ik op voorraad helemaal voor anderen gebruiken.
 
Wat fijn dat jou nooit iets zal overkomen. Nu kan ik dat beetje empathie dat ik op voorraad helemaal voor anderen gebruiken.
Lol, ja, mijn empathie is ook altijd zeer beperkt. Je bent zelf verantwoordelijk. Maar je zou er van mogen uitgaan dat je schijf niet wordt gewist indien de oorzaak voor het niet werken van een apparaat 99 andere oorzaken kan hebben. En dat bleek het geval. Standaard de hele boel slopen om daarna pas te bekijken er allicht een andere oorzaak is, is belachelijk broddelwerk.
 
Ik begrijp het troubleshooten vanuit een gekend werkende config, maar daarvoor zou men een aparte schijf kunnen gebruiken en de gebruiker zijn schijf met rust laten tot de oorzaak gekend is.
 
Wat fijn dat jou nooit iets zal overkomen. Nu kan ik dat beetje empathie dat ik op voorraad helemaal voor anderen gebruiken.
empathie voor iemand die zelf een staak in zijn wielen steekt en dan zeurt dat ie pijn heeft of valt, tja
heb ik dus niet.

Mee gaan zitten huilen kom je ook niet verder mee he.
 
In de openingspost wordt gevraagd naar soortgelijke ervaringen, niet naar empathie. In diezelfde openingspost een opmerking over een backup lang geleden, dus het bewustzijn is er wel, zij het slordig uitgevoerd. En tussen de regels door lees ik een "fak fak fak fak balen". Natrappen lijkt me verder niet nodig, MGG is prima in staat zichzelf voor z'n kop te slaan.
 
Hola.
Dus daar niets meer kopen.
Er zijn genoeg computerwinkels.
Of muziekwinkels.
Voordeel is dat je ze direkt kan spreken.
Doe ik dus ook.
Groeten van andreos.
 
Dit maakt maar weer eens hard duidelijk dat een goede backupdicipline belangrijk is.
Zowel voor werk als prive maak ik dagelijks na gebruik een backup. Op een externe HD en in de cloud.
Bij intensief gebruik zelfs 2x per dag.
Er zijn handige programma's voor zodat er met 1 muisklik een backup van de gewenste bestanden of directories wordt gemaakt.
 
Gelukkig dat sommige mensen uit dit topic iets positiefs oppikken. Ik weet verder wel dat het risico nemen is. Het gaat maanden goed.. tot je 'n keer pech hebt. Maar een wijze les. (En dat schreef ik ook).

Mijn huidige (net gekochte laptop) heb ik nog niet geback-upped. Het scheelt ook sterk per toepassing. Ik heb alle bestanden die ik door de tijd toevoeg ook wel ergens op een andere PC. Doordat ik eraan gewerkt heb of heb ontvangen. De laptop is een beetje de verzameling die ik meesleep.
Het grootste gemis is het DMX programma en bijbehorende files.. alles overpompen op een SD kaart en weer terug in mijn reserve laptop is 3 uur ofzo.. 3 files ff wat edits doen is dan niet de moeite.. en je stelt het iedere keer weer ff uit. Toevallig had ik er dan ook nog veel tijd in gestoken de laatste maaden, en dacht ik, deze PC is bijna nieuw.. maar goed, toch alweer een jaar toen ie stuk ging.. Ik doe er ook bijna niets mee op internet.
 
Laatst gewijzigd:
Volgende keer kun je vragen of iemand met een andere pc de bestanden nog van de harde schijf wil halen voor het opsturen ter reparatie. Bijvoorbeeld met een ssd reader.
Ssd reader
Als de hdd nog in orde is en het probleem elders ligt dan kun je nog een backup maken.
Dit was dus een beetje mijn dillema. Ik heb zelf wel iets om een M2 SSD uit te lezen. Toen ik de helpdesk aan de lijn had en bleek dat mijn PC niet aanging stelde ze voor om hem op te sturen. De SSD eruit halen om mijn werk eraf te halen zou de garantie doen komen te vervallen.. ik zou alleen mijn PC even niet kunnen gebruiken.. Tot ik dus het enge bericht kreeg over de consequenties als mijn Laptop niet meer te repareren was..

Maar goed.. een aan/uit knopje waardoor je PC niet meer aangaat is dus het einde van al je bestanden kennelijk.. Aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze niet willen / mogen weten wat er op een PC staat en daarom de boel eerst formateren.. voorzien van schoon OS en daarna weer formateren.. Had ik het maar geweten.. ik heb het nog nooit ergens gelezen helaas.
 
2024 en niet regelmatig backuppen, das tog nie normaal. Tis niet dat die externe disks nu zo duur zijn. Desnoods doe je het op een spinner ipv SSD. Duurt alleen wat langer.

MAW gewoon laks dus en dat is niet bol.com of asus zijn probleem maar de jouwe. Klinkt hard, is het ook, het leven is geen pretje :P

En dan nu hier nu sympathie gaan zitten vragen voor het verzaken van je eigen taak tot databeheer, foei :P

Ik snap de frustratie, maar je gaat het echt alleen voorkomen door voortaan regelmatig een backup te draaien. Liefst in drievoud en een kopie op een andere locatie neerleggen (in geval van brand/atoomoorlog)
empathie voor iemand die zelf een staak in zijn wielen steekt en dan zeurt dat ie pijn heeft of valt, tja
heb ik dus niet.

Mee gaan zitten huilen kom je ook niet verder mee he.

Jij ook heel veel sterkte! manman..
 
Je zou met een live-usb met een Linuxdistributie kunnen kijken of er nog iets op staat en te redden is
Ik zou de schijf er wel uit kunnen halen maar dan moet ik waarschijnlijk iets hebben met Linux?

Heb je misschien informatie over live-usb?
 
Jij ook heel veel sterkte! manman..
dus je backed niet up, stuur je laptop op en dan vind je het vreemd dat je de data kwijt raakt?
dat is echt bij heel veel bedrijven standaard hoor dat ze je disk wipen. Apple doet dat ook volgens mij.

zowiezo om sw fouten uit te sluiten voor het hw probleem.

moet ik dan mee gaan zitten huilen om een fout die je gemaakt hebt, daar kom je toch niet verder mee.
het geeft alleen maar aan dat databeheer noodzakelijk is. verzaken komt je duur te staan, blijkt wel weer.

ik snap dat je het niet horen, ook goed. Lekker samen gaan zitten grienen met elkaar.

Is dan meer voor anderen die dit lezen en erg lichtzinnig mee omgaan met backups draaien. Elke disk kan elk moment uitvallen.
 
Is dan meer voor anderen die dit lezen en erg lichtzinnig mee omgaan met backups draaien. Elke disk kan elk moment uitvallen.
Dat schreef ik toch ook in mijn update?

Laptop terug. Hij doet het weer. Het toetsenbord bleek kapot (??) Maar bij aanzetten kreeg ik die welbekende OS install procedure... zoals op een nieuwe PC.. kortom, alles kwijt. =(
Ik begreep in een bericht ergens hierboven dat dit de standaard procedure is.. inintialiseren, maar toch..

Laat het een wijze les zijn voor iedereen met een laptop of computer die ter reparatie afreist.. maak em desnoods eerst open en haal de schijf eruit en haal je gegevens eraf.. als je back-up waardevol is. Fuck die garantie.. zo fokking bloed kokend slecht dit.. :(

dus je backed niet up, stuur je laptop op en dan vind je het vreemd dat je de data kwijt raakt?
dat is echt bij heel veel bedrijven standaard hoor dat ze je disk wipen. Apple doet dat ook volgens mij.

zowiezo om sw fouten uit te sluiten voor het hw probleem.

moet ik dan mee gaan zitten huilen om een fout die je gemaakt hebt, daar kom je toch niet verder mee.
het geeft alleen maar aan dat databeheer noodzakelijk is. verzaken komt je duur te staan, blijkt wel weer.

ik snap dat je het niet horen, ook goed. Lekker samen gaan zitten grienen met elkaar.
Als de telefonische helpdesk van een winkel adviseert om een reparatie procedure te starten, wetende dat een apparaat niet start en de klant aangegeven heeft dat wat er op staat waardevol is, zou er op z'n minst een advies kunnen gegeven worden om de SSD eruit te laten halen.

Maar good for you dat jij dit allemaal al wist.. het toch nog reageren hierop en vooral hoe.. ??? Had je echt niet hoeven doen.. maar het zijn jouw woorden verder..
 
Back
Top